Yksi asia mitä en muuten tajua on että miten ihmeessä kuuden minuutin vuorovälillä kulkevat lautat ja vartin välein kulkevat bussilinjat tahdistuu toisiinsa, todennäköisesti tuota bussilinjastoa ei ole kai vakavissaan selvitetty. Oudoin osio tuossa on nimenomaan ne Katajanokka - Aleksi - Bulevardi bussit, joidenka ilmeisesti pitäisi jotenkin pysyä aikataulussaan. Tai mitä siinä tapahtuu siinä vaiheessa kun noita busseja tulee kuusi jonossa joka kolmannelle lautalle?
Tämä on yksi suuri lauttavaihtoehtoon kohdistuva epäkohta. Destia on – toimeksiannon ja osaamisensa mukaisesti – selvittänyt, että lautta on teknisesti mahdollinen. Se ei ole selvittänyt, eikä sen osaamisalueeseen kuulukaan selvittää, toimisiko tällainen bussi+lautta-systeemi ihan oikeasti Helsingin katuverkossa. Jos Taske jostain syystä haluaisi viedä lauttavaihtoehtoa eteenpäin, tulisi tällainen selvitys luonnollisesti ajankohtaiseksi.
HSL on juuri – pienen porun saattelemana – siivonnut bussit pois Espalta, koska ne nyt vaan ei pysy aikataulussa siellä ja koska kaupungilla ei ole haluja parantaa niiden toimintaedellytyksiä. Ja kuitenkin 16 oli linja, jolla oli hyvin vaatimattomat käyttäjämäärät eikä "mitään" seurauksia siitä, että se kulki miten sattui. Tuskinpa se haluaa sinne uudelleen valtavaa määrää busseja, ja vieläpä sellaisia busseja, joiden on oikeasti kuljettava aikataulussa.
Kuvitelkaahan tilanne, jossa Skattalla pitäisi klo 16:50 kahden bussin ajaa lautalle. Niille on tehty parhaiden suunnitteluperiaatteiden mukaiset aikataulut siten, että Skattan välipisteaika on 16:50. Koska liikenneympäristö on arvaamaton, aikatauluihin on jouduttu suunnitteluperiaatteiden mukaisesti lisäämään luotettavuusvaraa. Siksi eka bussi saapuu lauttarantaan jo 16:46, kun kävi hyvä tuuri. Toinen bussi on kuitenkin missanut parit liikennevalot ja Bulsa on taas ollut tukossa. Vaikka se posottaa melkomoista ylinopeutta Katajanokanrannassa, ehtii se silti lauttarantaan vasta 16:54. Ekan bussin matkustajat ovat odotelleet jo 8 minuuttia. Lautta pääsee lähtemään neljä minuuttia myöhässä, mikä puolestaan alkaa sotkea seuraavan, saapuvan lautan aikataulua.
Selvityksen mukaan lautan ajoaika on 6 min ja laituriaika 6 min. Reitillä on neljä lauttaa eli kierrosaika on 24 min. Pitäisi tietää, onko lauttarantainvestointi laskettu niin, että rannassa tosiaan on paikka yhdelle lautalle eikä kahdelle. Jos näin on, liikkumavaraa on todella vähän. Bussien pitäisi kulkea kuin sveitsiläinen kello. Siihen en meidän ydinkeskustassa ihan jaksa uskoa.
Nyt kun luen selvitystä, niin kiinnitti huomiota, että joukkoliikenteen matkustajamäärät yksinkertaisesti oletetaan samaksi, kuin siltavaihtoehdossa. Eli matka-ajan pidentymisen kymmenellä minuutilla ei oleteta vaikuttavan kulkutavan valintaan joukkoliikenteen ja yksityisautoilun välillä.
Tämä ongelma liittyy Emmeen. Sitä saa kohdella aika väkivaltaisesti ennen kuin se alkaa siirtää porukkaa autoista joukkoliikenteeseen. Minusta tuo siirtymänihkeys on liioiteltua, ja vastaavaan ongelmaan on törmätty myös Munkkivuoren ratikan yhteydessä. Se saa kyllä Emmessä vähän matkustajia autoista, jalankulkijoista ja polkupyöräilijöistä, mutta luku on epäuskottavan pieni. Ehkä Emme on koodattu noin siksi, että menneisyydessä on todettu ihmisten käyttäytyvän tietyllä tavalla. Se ei kuitenkaan kelpaa selitykseksi silloin, kun ollaan tekemässä jotain sellaista uutta, jonka pitäisi olla ratkaisevasti parempi kuin vanha.
Kruunuvuoren tapauksessa Emmen pää taitaa mennä erityisen sekaisin siitä, että joukkoliikenteen matka-ajat heittävät eri vaihtoehdoissa niin paljon ja ne voivat olla täysin totutusta poiketen autoliikenteen matka-aikoihin verrattuna huomattavasti lyhyempiä. Kun ei Emme ole tällaista ennen nähnyt, sillä menee pää niin pyörälle ettei se tiedä, mitä sen pitäisi ennustaa. Minusta myös se Kauppatori–Kruunuvuori -lautan matkustajamääräennuste on herkullinen, mutta ei sekään ihan uskottava ole. Jos tuollainen lautta oikeasti tehtäisiin, ja saatetaan hyvin vielä tehdäkin ratikan ohelle, jos sille löytyy maksaja, niin kyllä siellä nyt enemmän on porukkaa kuin 63 päivässä.