Mietin tuota Pohjoisrantaa. Vähän sama juttu kuin Espan kanssa: nyt siellä on neljä kaistaa + rinnakkaiskatu. Jos määrä vähenee, niin ei siitä oikeasti mitään katastrofia seuraa. Mutta liikennesuunnittelulla ei ole ollut rohkeutta koskea Espaankaan. Tietysti voisi ajatella, että ensin poistetaan kaistoja Pohjoisrannasta ja sitten liikenteen vähennyttyä uskalletaan poistaa Espaltakin. Toiveajattelua?
Jos rinnakkaiskadulla sallisi myös läpiajon, niin silloin tuonne todennäköisesti olisi mahdollista tehdä ratkaisu, jossa ratikka kulkisi lähinnä rantaa ja jossa sille voitaisiin tehdä lähes liikennevalottomat risteykset siksaksuojatein. Kuitenkin mahtuisi puihin koskematta kolme autokaistaa + rinnakkaiskatu. Vasemmalle kääntyjien kaistat Liisankadun ja Tervasaaren kohdalla olisivat kai ainoa todellinen hankaluus.
Kruununhaan palvelutason kannalta tällainen ratikka on tietysti kurja, sillä se kulkee alueen ulkoreunalla leveän kadun väärällä puolella. Luulenpa, että hiljainen enemmistö haluaisi sittenkin ratikat ja pysäkit mieluummin Liisankadulle.
Aleksin kapasiteetista en ole huolissani, kunhan pidetään huolta siitä, ettei Pajusen älyttömiä Kauppatorin liikennejärjestelyitä toteuteta. Torikortteleissa on mennyt pieleen jo suunnilleen kaikki mahdollinen, joten voinee olettaa, että stoppi tulisi jossain vaiheessa. Kävin muuten eilen Kiseleffin basaarissa. En ollut ihan kahdestaan Jukka Rintalan kanssa, joku nuori äiti siellä istui kahvilla lastenvaunuineen. Myymälät ovat piilossa ja tyhjiä, myyjättäret naputtelevat kännyköitään ja leivokset kuivuvat vitriinissä.
Suurimmaksi ongelmaksi tässä tulee minusta se, minne nämä ratikat Aleksin länsipäästä viedään. Tähän asti on lähdetty ikään kuin itsestäänselvästi siitä, että ne integroidaan olemassa olevaan linjastoon, jolloin ongelmia ei siltä kantilta olisi. En kuitenkaan ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että näin kannattaa todellisuudessa toimia, kun Laajasalon linjojen kuormitusprofiili on niin erilainen kuin kantakaupungin jakelulinjoilla. Epäilen, että tarkoituksenmukaisinta on päättää linjat keskustaan.
Mikonkatua voidaan mennä Rautatientorille, minne kyllä mahtuu päätepysäkki ja kääntösilmukka. Mutta vetääkö Mikonkadun limitetty osuus kolme 10 min välein kulkevaa linjaa (3, L1, L2) ilman että Aleksin kapasiteetti kärsii liikaa? Varsinkin kun kolmonen tulee milloin sattuu.
Kolmikulmaan voidaan mennä, mutta lyhyt osuus Aleksilta sinne on todella hidas. Onko halua tehostaa etuuksia siellä, ja onko se edes mahdollista, kun ratikoita tulee vähän joka suunnasta? Voidaanko luotettavuuden nimissä uhrata Yrjönkadulta parkkipaikkoja tai edes yksisuuntaistaa se? Ysin luotettavuuden nimissä ei ainakaan voitu.
Tietty houkutus olisi ajaa Laajasalon linjat keskustan kääntölenkkeihin mallia Kirurgi, Hietalahti mutta se edellyttäisi aika reipasta luotettavuuden parantamista näillä keskustaosuuksilla, eikä siihen taida olla valmiuksia. Lisäksi tulee pienemmässä mittakaavassa tuo kuormitusprofiilin ero. Ei Kirra tarvitse 5 min vuorovälin liikennettä, mutta ei sinne voi ajaa sunnuntaisin 15 min vuorovälilläkään, jos sellainen olisi esim. Yliskylän kysyntä.