Laajasalon raideyhteys

Sen sijaan — mitä on tullut ns. Vanhoja puolueita seurattua — tätä kylähulluosastoa löytyy kyllä valtuustosta jo nyt vaikka millä mitalla. Jotkut puolueet pitävät häröilijänsä paremmin kurissa kuin toiset.

Totta. Persuilla vaan tuskin on ainakaan vielä keinoja pitää ohjia kireällä, tai edes löysällä. Pystyykö puolue yhtään paimentamaan valtuuston villeimpiä oreja ja hurjimpia tammoja on kovin epäselvää. Vanhoissa puolueissahan ruoska viuhuu tarpeen tullen piiskurin näpeissä ja pahimmat törkyturvat suomitaan. Perussuomimiskäytännöt ovat sen sijaan vielä aika sumeita ja kurinpitäjän kiittämättömästä sivuosasta tuskin kilpaillaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Olihan käänne. :(

Ja suunnittelukilpailukin oli. Ilmankos sen tulosten julkistanisessakin kesti. Taisi valituskin olla taktikointia, vai? Heti kuntavaalien jälkeen voi sitten päästää menemään.

Ja uutta siltaa alkamaan Hakiksesta, voisin veikata, että tällä kertaa ei pelkästään ratikoille ja kevyelle liikenteelle (Kokoomus...).
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Luonnollisesti muutama parkkipaikka on tärkeämpi kuin 11 000 asukkaan uusi alue ja muut raitiotien piiriin tulevat laajasalolaiset. Tyhmäähän oli muuta luullakaan. Tosin edellisen kerran krunikkalaiset taisivat valittaa aika kovalla voimalla ratikkatarjonnan vähenemisestä. Ulkopuolinen voisi alkaa epäillä, että tuota porukkaa on vaikea miellyttää.

Muoks: Viestin otsikko on vähän raflaava. Hesarin otsikon mukaan "harkitsee luopuvansa".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Alkaa menemään todella oudoksi. Poliittisen realiteetin nimissä ilmeisesti mitään ei kannata alkaa edes suunnittelemaan ennen kuin krunikkalaisilta on kysytty mielipide. Ketä siellä oikein asuu?
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Muoks: Viestin otsikko on vähän raflaava. Hesarin otsikon mukaan "harkitsee luopuvansa".

Viestin otsikko oli copypaste suoraan Hesarin otsikosta. Sitä on sittemmin muokattu. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Hakaniemen reittivaihtoehto voisi tuoda ratikat merihakalaisten ulottuville. Se olisikin tuon reitin paras puoli, kun kerran Kalasatamasta Merihaan kautta kulkeva ratikkalinja on torpattu. Ongelmaksi tulee tuossa Hakaniemi-Kaivokatu-osuuden voimakas kuormittuminen. Tässä pikaisesti täysin uudellainen erittäin villi ratkaisu. Katkaistaan esikaupunkialueelta saapuva bussiliikenne johonkin sopivaan paikkaan ja pyhitetään väli Pitkäsilta-Kaivokatu pelkästään ratikkaliikenteelle ja rakennetaan tuosta välistä neliraiteinen. Pitäisiköhän jonkinlainen keskustatunneli sitten rakentaa? Ehkä sen voisi vielä muokata parkkihalleihin kulkijoille ja jakeluautoille tarkoitetusta tunneliverkosta. Tuosta olisi hyvä lähteä kehittämään kattavaa esikaupunkialueelle ulottuvaa ratikkaverkostoa.
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Viestin otsikko oli copypaste suoraan Hesarin otsikosta. Sitä on sittemmin muokattu. :)

Jaahas, totuus on tietysti Pravdassa, vaikka se joskus joutuukin vähän ottamaan takapakkia ennen kuin kunnallispoliitikot tajuavat tämän. Östersundominkin raideratkaisuista kerrottiin selkeästi ja varhain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Mäkin ihmettelin, että onpas liioitteleva otsikko. No, ei ole yllätys, että se oli peräisin Hesarista.

Tässä nyt on paljon melua tyhjästä, virkamiehet vaan yrittävät keksiä keinon vesittää ratikkasilta. Sillä Hakiksen ja Pitkänsillan pullonkaulan kautta kulkeva ratikkayhteys on niin hidas ja epävarma, ettei sellaista toki kannata tehdä. On syytä toivoa, että vasta toissapäivänä valittu uusi valtuusto ja päivittyneet lautakunnat kertovat virkamiehistölle, kumpaa priorisoidaan, koko Laajasalon käsittävää keskustayhteyttä vai Liisankadun pysäköintipaikkoja.
 
Vs: Helsinki luopui siltasuunnitelmasta Kruununhaassa

Olihan käänne. :(
Ja olihan oikein huippujournalismia. Otsikossa lukee, että Helsinki luopui. Ja ensimmäiset sanat itse artikkelissa ovat Helsinki harkitsee luopuvansa. Laajasalon ratikasta on valtuuston päätös, ja Helsinki ei edes harkitse mitään, ennen kuin jotain on esitetty ensin lautakunnalle, sitten kaupunginhallitukselle ja lopulta valtuustolle. Vain valtuusto voi pyörtää omat päätöksensä – ainakin jos kuntalain mukaan toimitaan.

”Laadukasta” on myös jutun jatkona oleva keskustelu. Itketään sen perään, ettei ole selvitetty mitään vaihtoehtoja ja kuinka metro olisi paljon halvempi kuin ratikka. Tosin en osaa antaa ratkaisua siihen, miten kaupunkilaiset saataisiin tietoisiksi asioista, joista he saattavat kiinnostua vaikka kirjoittamaan pikaisen kommentin nettiin. Oikeasti meillä on hyvä tiedottamis- ja osallistumisjärjestelmä. Mutta harvat välittävät osallistua. Nähtiinhän se kuntavaalien äänestysaktiivisuutenakin.

Mitä tulee ”voimakkaaseen vastustukseen” Kruununhaassa, niin jopa artikkelissa lukee, että vain osa kruununhakalaisista vastustaa. Sen tiedon mukaan joka minulla on, paikallinen asukasyhdistys ja sen aktiivinen puheenjohtaja eivät näkemyksineen edusta kovinkaan lajaa kruununhakalaisuutta.

Ja kuten jo sanottu, on aika erikoista, kun juuri on valitettu joukkoliikenneyhteyksien heikkenemisestä, niin heti ollaan vastustamassa niiden olennaista paranemista. Kuulostaa varsin autopuoluemaiselta: joukkoliikennettä saa olla, kunhan se ei häiritse autoilua.

Antero
 
Hesarin taso nyt on mitä on, mutta ei se muuta yhtään vähemmän erikoiseksi sitä tapaa millä Laajasaloyhteyttä ollaan "suunniteltu". Vaihtoehtoja pomppii esiin mitä ihmeellisimmistä syistä kesken prosessin. Yleensä kai järkevää olisi listata kaikki vaihtoehdot heti alussa ja sitten lähteä karsimaan niistä.
 
Yleensä kai järkevää olisi listata kaikki vaihtoehdot heti alussa ja sitten lähteä karsimaan niistä.
Näinhän on tehtykin. Mutta kun tulos ei ole jollekin sopiva. Ei siihen tarvita kuin sopivat poliittiset suhteet omaava henkilö tai henkilöitä. Laajasalon ratikalla ei ole niin tulisieluista tai muulla tavalla voimakasta edistäjää kuin vaikkapa automaattimetrolla. Niinpä automaattimerto vyöryy eteenpäin vaikka sille ei ole mitään edellytyksiä ja Laajasalon ratikkaa potkitaan koko ajan kohti lähtöpistettä.

Antero
 
Takaisin
Ylös