Kuitenkin enemmistö Helsinkiläisistä asuu autollisissa talouksissa, enemmistö moottoriajoneuvomatkoista tehdään henkilöautolla ja pääkaupunkiseudulla noin 70 % asuu taloudessa, jossa on auto. Autolliset taloudethan ovat isompia kuin autottomat. Ei demokratiassa päätöksiä voida tehdä myöskään autottoman vähemmistön ehdoilla. Vaikka olen itse autoton, olen silti sitä mieltä, että sekä autoilulla ja joukkoliikenteellä väliä, myös Helsingissä.
Joo, ja koko Suomen mittakaavassa autollisten talouksien prosentti on varmasti vielä isompi. Helsingin katuverkko on kuitenkin Helsingin sisäistä liikennettä varten, ja sen maksavat Helsingin asukkaat. Siksi Helsingin paikallinen prosentti pitäisi olla tärkein.
Nykyinen autottomien talouksien määrä on lisäksi historiallinen tieto, jota on typerä käyttää tulevaisuuteen katsomiseen. Sen perustella voidaan kyllä päättää tulevaisuuden suunnitelmista. Tavoitellaanko autoistumista, nykytilan säilyttämistä vai autoistumisen kääntymistä laskuun?
Tavoitteen valinta on tärkeää. Jos Helsingin kaupunki aikoo kasvaa, se on mahdollista vain nostamalla autottomuuden osuutta. Autoistumisesta kiinni pitäminen tai sen edistäminen kun johtaa välttämättä kasvun tyrehtymiseen jopa nykyisestään, koska autoilua ei ole varaa kaivaa maan alle. Koivusaari lienee vedenjakajana. Edullisilla ratkaisuilla autoilun kanssa ollaan siis jo tapissa. Jalankulku- ja joukkoliikenneratkaisuja voi tehdä edullisesti hamaan tulevaisuuteen.
Kohta on pakko miettiä, mikä onkaan tärkeämpää: Helsingin kasvun ja kaupungistuminen jatkuminen vai tasapainoiset liikenneratkaisut? Kasvuun tarvittavat toimivat ratkaisut ovat jo käytössä kantakaupungissa, eikä se edellytä kalliita tasapainoisia liikenneratkaisuja.