Vaihtoehtoina on siis [...] sulkea Pitkäsilta ja Hakaniemenranta Hakaniementorin kohdalla henkilöautoilta.
Tuli muuten mieleen, että jostain kuulin, ettei Hakaniemi olisi sen vuoksi soveltuva vaihtoehto, että hiililaivoja varten tehtävä silta olisi vinossa laivaväylään nähden, eivätkä laivat kykenisi kääntymään sen vinon sillan mukaisesti. Nyt en muista tarkemmin, mutta pointti kuitenkin oli, että sellainen karttakuvan Ve3:n mukainen silta ei olisi mahdollinen.
Mistäköhän tuon saisi tarkistettua?
Ja lisää off-topiccia: kaupunkisuunnittelu ei todellakaan voi lähteä siitä, että rakennetaan pelkästään kalliita asuntoja hyvien veronmaksajien toivossa, kun kaupunki tarvitsee hyvien veronmaksajien lisäksi hyviä työntekijöitä. Ei voida lähteä siitä, että kaikki peruskoulun opettajat ja sairaanhoitajat joutuvat asumaan jossain Keravan takana, koska heillä ei ole varaa ostaa asuntoa työpaikkansa läheltä.
Itse asiassa voi kyllä. Eihän se kivaa ole, jos sairaanhoitaja-huoltomies-pariskunnalla ei ole varaa asua Hyvinkäätä lähempänä, mutta kyllä siinä väistämättä noin tulee käymään, jos kasvupainet jatkuvat suurina ja jos niihin ei vastata rakentamalla riittävästi. Ei Helsinki vielä ole sellainen suurkaupunki, että tuo olisi todellisuutta. Mutta lontoolainenkaan sairaanhoitaja ei asu Mayfairissa. Ei edes opettaja.
Yksi tapa vastata tähän on työsuhdeasunnot. Jos työnantaja ei saa työvoimaa muuten tai katsoo, että sen saatavuus tai laatu paranee oleellisesti, hänelle voi olla edullista hankkia työntekijöilleen työsuhdeasuntoja sellaisilta alueilta, jotka ovat työpaikkaa lähellä ja joihin työntekijällä ei muuten olisi varaa.
Vaikken itsekään ole mikään joukkoliikennesuunnittelija, minä ratkaisisin Laajasalon joukkoliikenteen vetämällä Herttoniemen metroasemalle bussilinjan. Sitä voisi sitten liikennöidä vaikkapa sähköbussilla taikka hybridillä.
Varmaan ratkaisisit, koska se on tuttu ja turvallinen vaihtoehto, jolla saa lisää samanlaista kontulaa kuin meillä jo on. Ei siinä mitään. Tällä kertaa joutunee kuitenkin toteamaan, että onneksi meillä on joukkoliikennesuunnittelijoita.
Olisi kaikin puolin parempi ratkaisu kuin puolityhjä raitiovaunu poskettoman kallista siltaratkaisua pitkin. Raitiolinjoja on järkevämpää laajentaa maata kuin merta pitkin. Jokainen ymmärtää aika nopeasti miksi.
En ymmärrä. Miksi?
Mitä kapasiteettiin tulee, niin Laajasalon kohdalla kapasiteettiongelma on vähän toisensuuntainen. Nykyiset pikkuratikat eivät oikein riitä. Laajasalon kohdalla yksi mahdollinen ja aika todennäköinen vaihtoehto on se, että alueen linjoja ei ajetakaan kantakaupungin verkkoon siten kuten tähän asti on kaavailtu, vaan ne päätetään ydinkeskustaan sellaisella tavalla, että linjoilla voidaan käyttää huomattavasti nykyistä suurempaa kalustoa, esim. kaksinajoa.
Minusta tuollainen verotuloväite on täysin huuhaata. Varsinkin jos silta varataan joukkoliikenteelle, jolloin omalla autolla sieltä pussinperästä pääsee edelleenkin ns. kiertoteitä pois.
Se on tietysti ihan totta. Mikä tämän vaikutus asuntojen arvoon on, jää nähtäväksi. Sellaista aluetta ei Suomessa ole, missä joukkoliikenteen ja oman auton matka-aikaero olisi näin suuri joukkoliikenteen hyväksi.
Sitäpaitsi kannattaa harrastaa hiukkasen jakolaskua: 200 miljoonan euron siltaa maksetaan aika pitkään niillä verotulon lisäyksillä.
200/9=22. Se on todella lyhyt aika. No, jakolasku ei ota huomioon korkoja suuntaan eikä toiseen, mutta tällaisissa hankkeissa kuoletusajaksi hyväksytään vähintään 30 vuotta, eikä jäännösarvo silloinkaan ole 0. Lisäksi siltaa ei tarvitse laskea maksettavaksi vain verotulojen lisäyksellä – maanarvo nousee myös. KSV on arvioinut aiemmin, että se kattaisi muistaakseni noin 100 miljoonaa sillan rakennuskuluista.
Pohjoisrantaa kulkeva raitiolinja on täysin hölmö jo tuon täyttämisen vuoksi. Toki ilman täyttöä kadulle vedettynä se on vielä typerämpi.
Ai täyttäminen on hölmöä? Kauppatori ja Aleksanterinkatu ovat hölmöjä? Jätkäsaari on hölmö? Katajanokkakin? Helsingin kaikkein keskeisimmät ja kalleimmat alueet ovat suurelta osin täyttömaata. Jos Pohjoisrantaa levennetään täyttämällä viitisen metriä, niin mikäs siinä muuttuu?