Tarkennetaan vielä, että sitä nimenomaan sovittiin aikaistettavaksi.
Ja mikä vielä oleellisempaa: nyt sovittiin, että silta ylipäätään tehdään.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tarkennetaan vielä, että sitä nimenomaan sovittiin aikaistettavaksi.
Ei siitä saa kannattavaa millään, ja sitten on vielä vaikutukset Kalasatamassa, jne.Kummalla tavalla? Ettei ole kannattavaa, vai että saadaan näyttämään kannattavalta? Täkäläiseen selvitystyöhön tottuneena veikkaisin jälkimmäistä, mutta on myönnettävä, että aikaistamispäätös on itsessään niin yllättävä, että se herättää toiveita muustakin järkevästä toiminnasta.
Sanoisin, että täkäläisessä joukkoliikennekulttuurissa tämäkään ei tarkoita yhtään mitään. Sillä jo 2008 on valtuusto päättänyt, että Kruunuvuorenrantaan tehdään raitiotie sillalla. Sillä vaan ei ole ollut mitään merkitystä, vaan päätöksen jälkeen on esitetty lähes kaikenlaista muuta, ettei vaan ratikkasiltaa tehtäisi. Eiköhän autoilijoiden lisäksi kohta taas ole asialla laivurit ja köysiratamiehet sekä metrohaaroittajat, joiden ehdotukset pitää jälleen kerran selvittää ja tutkia sekä laskea.Ja mikä vielä oleellisempaa: nyt sovittiin, että silta ylipäätään tehdään.
Tietysti kannattaa myös katsoa koko kaupunkisuunnitteluakin. Tällä hetkellä Helsingissä halutaan rakentaa lisää sellaisiin paikkoihin, joihin on käytännössä hankalaa toteuttaa joukkoliikenneratkaisuja (esim. Laajasalo ja uutena Vartiosaari). Ja sitten kun niitä lähdetään toteuttamaan, niitä tehdään mielestäni aika typerästi. Esimerkiksi kumpikaan noista paikoista ei mielestäni ole sellainen, joka kannattaisi toteuttaa raitiovaunuilla. Jälkimmäiseen paikkaan kiskojen veto on minusta täysin älytön ajatus, eikä se Laajasalon siltaratkaisukaan ole mikään järkevä idea. Minusta se on jotakuinkin aivopieru. Karttaa katsoen joukkoliikenteen toteuttaminen muuta kautta olisi paljon edullisempaa ja fiksumpaa.
Juu, yksi valtuutettuhan tämän asian päättääkin. Siksi toiseksi lehden mukaan Niirasen mielestä ”kannattaisi herätellä keskustelua”. Keskustellahan aina saa, ja koko ajan on keskusteltukin. Siksi valtuuston jo kerran tekemää päätöstä ei ole pantu täytäntöön vaan moneen kertaan selvitettyjä selvityksiä pitää tehdä uudelleen.Helsingin Uutisissa tänään:
Kruunuvuorenrantaan ja Vartiosaareen sittenkin metro?
Haastateltavana oleva Matti Niiranen on Helsingin Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen.
Aika rajua yleistämistä niputtaa "raitioteiden vastustajat" yhteen ryhmään, joka ei edes ota huomioon sitä, kuuluuko siihen myös esim. Laajasalon raitiotien vastustajat, jotka haluavat priorisoida raitioteiden kehittämisvaroja muihin kohteisiin tai nykylinjaston nopeuttamiseen. Eikä minulle ainakaan kelpaa metro, vaikka lautta kelpaakin - lautta on ollut mielestäni esiintyynyt lähiaikoina metroa varteenotettavampana vaihtoehtona. Ja tässä vielä pahin komplikaatio: asetat myös ratikkalautan puolustajat ratikan vastustajien kanssa samaan syssyyn.Vaikka raitioteiden vastustajien argumentaatiossa toisaalta vaaditaan vesiliikennettä siksi, että kaksi laituripaikkaa ovat halvemmat kuin raitiotie, heille kelpaa kuitenkin metro, joka olisi 5–10 kertaa niin kallis kuin raitiotie.
Vaihtoehtoina on siis ajaa Sompasaaresta Pohjoisrantaan ja Aleksille tai sulkea Pitkäsilta ja Hakaniemenranta Hakaniementorin kohdalla henkilöautoilta.
Helsinkiläinen liikennesuunnittelija saa tehtäväkseen suunnitella Laajasalon ja Vartiosaaren joukkoliikenteen, katsoo karttaa ja toteaa, että liityntäyhteys Herttoniemen metroasemalle on halpaa ja fiksua. Syntyisi kerrosneliöittäin lähiötä, jossa 70 neliötä maksaa 150K. Luottamusmies kannattaa ideaa, sillä hän joko ei ymmärrä kaupunkisuunnittelusta sen enempää kuin liikennesuunnittelija, tai omistaa todennäköisemmin kantakaupunkiosakkeen kuin lähiosakkeen.
Ja tuohon vielä päälle se, että siinä 450k asunnossa asuvat maksavat kunnallisveroa monin verroin enemmän kuin siinä 150k asunnossa asuvat, noin keskimäärin. Tästä on muuten Helsingissä hyvät tilastot ihan osa-alueittain.
Laajasalon kohdallahan on selvitetty tuhat ja yksi vaihtoehtoa. Onko mielessäsi joku uusi idea vai joku niistä monista selvitetyistä ja huonommiksi todetuista?
Sanottakoon vielä muistutuksena, että suora ja nopea keskustayhteys Kruunuvuorenrannasta tuo kaupungin kassaan yhdeksän miljoonaa euroa kunnallisverotuloa joka vuosi. Siis lisää tuloa verrattuna siihen, että alueesta muodostuu pussinperälähiö, jonne tuodaan Herttoniemestä liityntäbussi. Tuolla lisärahalla tekee jo aika ison investoinnin. Ei kuitenkaan tunnelia.
Ei oikeastaan.
Pohjoisranta vaatii meritäyttöä, jolle tulee hintaa, mutta se toisaalta luo Kolmen sepän ja Laajasalon välille yhteyden, jolla on vain yhdet liikennevalot, jos se tehdään oikein. Olisi sääli jättää sellainen tilaisuus käyttämättä. Se kannattaisi suunnitella kunnolla ja arvioida hinta tarkasti. Samalla vältetään Kaisaniemen-Kaivokadun ratikkaruuhkat, joista esimerkiksi Seppo Vepsäläinen on ollut kovasti huolissaan, eikä ihan turhaan.
Merenrantaan et saa millään joukkoliikenneratkaisulla aikaiseksi sellaista asuinaluetta, jossa neliöhinnat olisivat mainitsemaasi luokkaa. Lisäksi jos asunnot ovat kalliita, siellä äkkiä on tilanne, että asukkaat edustavat sellaista yhteiskuntaluokkaa, jotka eivät muutenkaan ole kiinnostuneet joukkoliikenteestä.
No, viiden lapsen isänä näen kyllä vielä yhden tilanteen, jossa kalliit neliöt ovat jonkinlainen ongelma... Mutta niinhän siellä kantakaupungissa kai asuukin enimmäkseen sinkkuja ja lapsettomia pareja.Kalliit neliöt ovat ongelma vain, jos riittävän pieniä kämppiä ei ole saatavilla ja pienituloiset suljetaan alueelta kokonaan pois. Jos pieniä kämppiä saa, kalliit neliöt tarkoittavat enää vain erittäin hyvää sijaintia ja/tai erittäin laadukasta kämppää.