kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Vs: Joukkoliikennehankkeiden lobbaus
No, sillä tavoin, että oikorata nyt sattui olemaan valtakunnallinen hanke, jonka ensisijaisena tarkoituksena ei suinkaan ollut kehittää lähijunaliikennettä Helsingin ja Lahden välillä. Se, että suosittiin hankkeen piiriin kuuluvista kaupunkiseuduista ainoastaan suurinta aiheutti sen, että mm. Kuopion -, Mikkelin -, Lappeenrannan - ja Joensuun kaupunkiseuduilta riistettiin nopeammat yhteydet, jotka olisivat mahdollistuneet suoremmalla linjauksella. Puhumattakaan Pietarin yhteyksistä ja siitä että lähijunaliikenteen kehittymiselle olisi ollut huomattavasti paremmat lähtökohdat välillä Hki-Porvoo kuin välillä Hki-Lahti.
Nädäkseni pääosin valtiorahoitteisissa ratahankkeissa pääsääntönä tulisi pitää sitä, että linjaukset vedetään sitä kautta missä hankkeesta hyötyvien rajallisten ihmisten määrä on suurempi kuin muissa linjausvaihtoehdoissa.
Millä tavoin olisi ollut parempi, jos olisi rakennettu hanke, jonka kannattavuus olisi ollut kokonaisuutena heikompi ja olisi lisäksi aiheuttanut merkittävää haittaa hankkeen piiriin kuuluvista kaupunkiseuduista suurimmalle? Voisin ymmärtää asian, jos Kouvolan vaihtoehto olisi ollut hyötysummaltaan suurempi, mutta näin ei ollut. En näe mitään muuta syytä kuin kateuden Lahtea kohtaan puolustaa Kouvolan vaihtoehtoa.
No, sillä tavoin, että oikorata nyt sattui olemaan valtakunnallinen hanke, jonka ensisijaisena tarkoituksena ei suinkaan ollut kehittää lähijunaliikennettä Helsingin ja Lahden välillä. Se, että suosittiin hankkeen piiriin kuuluvista kaupunkiseuduista ainoastaan suurinta aiheutti sen, että mm. Kuopion -, Mikkelin -, Lappeenrannan - ja Joensuun kaupunkiseuduilta riistettiin nopeammat yhteydet, jotka olisivat mahdollistuneet suoremmalla linjauksella. Puhumattakaan Pietarin yhteyksistä ja siitä että lähijunaliikenteen kehittymiselle olisi ollut huomattavasti paremmat lähtökohdat välillä Hki-Porvoo kuin välillä Hki-Lahti.
Kun ratahankkeet aina hyödyttävät vain rajallista määrää ihmisiä ja jättävät muut hyödyttä, millä muilla argumenteilla muka voi puolueettomasti päättää kuin sillä, että minkä vaihtoehdon hyödyt ovat kokonaisuutena suurimmat? Millä perusteella juuri lahtelaisten olisi kiellettyä hyötyä hankkeesta ja kouvolalaisten ja lappeenrantalaisten yms. tulisi saada suurempi hyöty lahtelaisten kustannuksella?
Nädäkseni pääosin valtiorahoitteisissa ratahankkeissa pääsääntönä tulisi pitää sitä, että linjaukset vedetään sitä kautta missä hankkeesta hyötyvien rajallisten ihmisten määrä on suurempi kuin muissa linjausvaihtoehdoissa.