Resurssit olisi jo alunperin kannattanut suunnata oikean linjauksen hyväksi, niin ei tarvitsisi suunnitella päällekäisiä satojen miljoonien eurojen ratahankkeita. Todettakoon nyt vielä se, että Hki-Kotka-Venäjä linjaus osoittautui jo aikaisemmassa vaiheessa huomattavasti kalliimmaksi ja yhteiskuntataloudellisesti epäedullisemmaksi hankkeeksi kuin Lahden tai Kouvolan vaihtoehdot.
Muistan hyvin, että Kotkan suunnan rata laskettiin epätaloudellisimmaksi. Tosin laskelma on tehty aikana, jolloin esimerkiksi rekkajonoista ei puhuttu vielä mitään.
Toisaalta Lahden rata laskettiin samassa selvityksessä Mikkeliin tehtävä jatko mukaanluettunakin Kouvolan oikorataa taloudellisemmaksi. Lahden ja Mikkelin välisen osuuden kannattavuus on arvatenkin huomattavasti heikompi kuin Keravan ja Lahden välisen osuuden, joten Lahden oikorata nykymuodossaan lienee paljon kannattavampi, kuin Kouvolan oikorata olisi ollut.