- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Vs: Oikoradan jälkeen
Jatkossahan olisi jonkinlaisia suunnitelmia avata uudelleen junareitti Pieksämäeltä Savonlinnaan. Matka-ajaltaan voi kiertämisestä huolimatta olla kilpailukykyinen bussiyhteyteen Mikkelistä Savonlinnaan. Oikoradan jatke Heinolan kautta Mikkeliin olisi kyllä ehdottoman kannatettava.
Idän suunnan liikenteen nopeuttamiseen näkisin nykytilanteessa järkeväksi rakentaa radan Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle. Tästä Venäjän junat jatkaisivat Vainikkalan suuntaan ja Karjalan junat Joensuun suuntaan. Molemmat suunnat saisivat nopeusetua nykytilanteeseen nähden ja samalla Porvoo sekä Kotka pääsisivät nopeuden yhteyden päähän Helsingistä.
Porvoossa aseman voisi louhia kaupungin keskustan alle, kun taas Kotkassa Kyminlinna voisi olla luonteva paikka asemalle, sillä siitä on vaihtoyhteys junalla Kotkan keskustaan sekä Kouvolan suuntaan. Lisäksi se on valtateiden risteyskohta, valtatie Kotkan keskustasta Kouvolan suuntaan sekä itä-länsi -valtatie 7 risteävät Kyminlinnassa.
Porvoossa yksi ratkaisu voisi tietysti olla, että paikallisjunat kulkisivat Porvoon keskustasta Keravalle ja sieltä Helsinkiin. Näiltä junilta olisi vaihtoyhteys Porvoon keskustan ulkopuolella olevalle pikajunien asemalle, josta junat suuntaisivat suoraan rantaa pitkin Helsinkiin ja Kotkan suuntiin.
Oikoradan jatkaminen Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin heijastuisi Savonlinnan junien käyttöön. Mikäli pendolino ehtii noin kahdessa tunnissa Helsingistä Mikkeliin, kiertänee yhä harvempi matkustaja enää Parikkalan kautta Savonlinnaan. Mikkelin ja Savonlinnan välisen bussiliikenteen ja yksityisautoilun merkitys tältä kannalta kasvaisi. Toisaalta nykymuodossaan Parikkalan ja Savonlinnan välin junat keräävät runsaasti alueen sisäistä kysyntää, joten paikallisjunien tarve säilynee.
Jatkossahan olisi jonkinlaisia suunnitelmia avata uudelleen junareitti Pieksämäeltä Savonlinnaan. Matka-ajaltaan voi kiertämisestä huolimatta olla kilpailukykyinen bussiyhteyteen Mikkelistä Savonlinnaan. Oikoradan jatke Heinolan kautta Mikkeliin olisi kyllä ehdottoman kannatettava.
Idän suunnan liikenteen nopeuttamiseen näkisin nykytilanteessa järkeväksi rakentaa radan Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle. Tästä Venäjän junat jatkaisivat Vainikkalan suuntaan ja Karjalan junat Joensuun suuntaan. Molemmat suunnat saisivat nopeusetua nykytilanteeseen nähden ja samalla Porvoo sekä Kotka pääsisivät nopeuden yhteyden päähän Helsingistä.
Porvoossa aseman voisi louhia kaupungin keskustan alle, kun taas Kotkassa Kyminlinna voisi olla luonteva paikka asemalle, sillä siitä on vaihtoyhteys junalla Kotkan keskustaan sekä Kouvolan suuntaan. Lisäksi se on valtateiden risteyskohta, valtatie Kotkan keskustasta Kouvolan suuntaan sekä itä-länsi -valtatie 7 risteävät Kyminlinnassa.
Porvoossa yksi ratkaisu voisi tietysti olla, että paikallisjunat kulkisivat Porvoon keskustasta Keravalle ja sieltä Helsinkiin. Näiltä junilta olisi vaihtoyhteys Porvoon keskustan ulkopuolella olevalle pikajunien asemalle, josta junat suuntaisivat suoraan rantaa pitkin Helsinkiin ja Kotkan suuntiin.