JT
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,384
Lahden joukkoliikennelautakunta, joka tulee vastaamaan Lahden alueen 11 kunnan joukkoliikenteestä, päätti tänään liikenteen järjestämistapamalleista: http://www.ess.fi/?article=404386
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mikä mahtaa olla taustana ja syynä siihen, että yksi sopivankokoiseksi kokonaisuudeksi sopiva kilpailutuspaketti on jaettu hirvittävän moneen pikkiriikkiseen pakettiin?
Mutta minkähän takia Saksalaan/Kujalaan ajellaan kahdella linjalla (6 ja 32)?
Ykköslinjan kirjainhässäkkä puolestaan vaikuttaa melkoiselta sopalta, siitäkin huolimatta että kirjaimet viittaavat loogisesti suoraan määränpäähän/lähtöpisteeseen lännessä.
"sakkokierrokset"
KA:lla ei ole kisassa vaadittavia teliautoja.
Sangen kiintoisaa. Ilmeisesti Hollolan ja Nastolan liikenne (linjat 4 ja 8) tulevat kilpailuun myöhemmin, mutta lähiaikoina.
Jäihän tuossa Hollolan ja Nastolan lisäksi muiden ympäryskuntien eli Kärkölän, Hämeenkosken, Lammin, Padasjoen, Asikkalan, Sysmän ja Hartolan suuntien liikenne kilpailuttamatta. Näiden kilpailutusmalli pitäisi tosin olla nettopohjainen, ja käsittääkseni Asikkalan ja Sysmän runkoyhteydet hoituisivat markkinaehtoisesti.
Eiköhän syy ole se perinteinen eli mahdollisuuksien antaminen pienemmillekin liikennöitsijöille.
Yleisesti sopimukset laitetaan päättymään eri aikoina siksi, että jatkossa kilpailuja olisi tasaisemmin eikä kaikkea kerralla, kuten nyt.
Molemmat täysin päinvastoin kuin miten itse tekisin. Onko joku näistä ns. keskisuurista kaupungeista päätynyt kilpailuttamaan koko homman yhtenä pakettina, jolloin joku muukin saattaa kiinnostua liikenteestä kuin nykyinen käytännön monopolioperaattori?
Pieni paketti ja teoreettiset mahdollisuudet pienille liikennöitsijöille ei toimi käytännössä pääkaupunkiseudulla. Maalla voisin kuvitella sen toimivan vähän paremmin, mutta samalla se estää tehokkaasti suurten toimijoiden kiinnostumisen ja tulon alueelle. Ei hyvä.
Lahden kaupunki nostaa ensi vuonna lippujen hintoja http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2013/10/24/bussimatkat-ja-pysakointi-kallistumassa-lahdessa
Lahden seudun bussiliikenteen tarjouskilpailu on kiinnostanut useita liikennöitsijöitä: www.ess.fi