Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En olisi uskonut, että kiinnostuneita olisi noin paljon. Oma toiveeni on, että kaikki kohteet eivät menisi yhdelle tarjoajalle.
Milloin tilaajaväritys oli tarkoitus julkaista?
Kaikki kaupunkiliikennebussit maalataan 31.1.2014 mennessä julkaistavaan tilaajaväritykseen.
Jees, enpä lukenut tuota tarpeeksi tarkasti.Kuukankon aiemmassa viestissä lukee
Lahden uusi tilaajaväritys on julkaistu: http://www.lahti.fi/www/bulletin.ns...32004adeff?OpenDocument#.UpyouFCWkfI.facebook
Noista eri teemoista voi olla kyllä montaa mieltä, itse sanoisin pelkän pohjavärin riittävän.
Mielestäni kaikista tähänastisista uusista tilaajaväritystouhuista onnistunein kokonaisuus. Sinänsä harmi, että liikenteen volyymin lisäys meni hieman överiksi, vähempikin olisi riittänyt. Toivotaan ettei tuloksena ole rahojen loppuminen, sillä lipun hinnan tuntuva nousu saattaisi hyvinkin vesittää kaikki tavoitteet kulkumuoto-osuuden kasvattamisesta.Lahden uusi tilaajaväritys on julkaistu: http://www.lahti.fi/www/bulletin.ns...32004adeff?OpenDocument#.UpyouFCWkfI.facebook
Onko se puhdasta sattumaa, että erään Lahdessa sijaitsevan liikennöitsijän/bussitehtaan ensimmäisten mallien suunnittelussa haettiin vaikutteita nimenomaan Ameriikan Yhdysvalloista?Sen sijaan ei-Neuvostoliitossa ajetaan vaikkapa tämännäköisissä väreissä, tuleeko mieleen jotain kotimaista: http://www.flickr.com/photos/trevonhaywood/5689699797/
Yksi hyvä vaihtoehto on suosia valkoista pääasiallisena värinä kaluston ulkopinnoilla. Valkoinen väri näyttää todella edustavalta marraskuusta huhtikuulle.Aikaa kestävä ulkoasu ei tunnu olevan näiden keskisuurten suomalaiskaupunkien tavoitteena. Jos nyt ajatellaan vaikkapa tästä 20 vuotta eteenpäin, niin vaikea on kuvitella, että esimerkiksi Lahden ja Jyväskylän valitsema leikittely olisi enää monenkaan mielestä vakuuttava. Mutta ehkä on ajateltu, että kilpailuttamisen myötä voidaan aina teettää uusia kuvioita, aivan kuin kännykkään kuoria.
Äläs nyt. Onhan käytettävä penkkikangaskin jo vaihtunut ainakin kertaalleen. Vakavasti puhuen: KA-konserni (sekä myös Pohjolan Liikenne) on kyllä ihailtavasti vaalinut yhtenäistä ilmettä kalustossaan. Ainakaan täällä Kuopiossa ei ole näkynyt esimerkiksi mitään "tanskandoggeja" muistuttamassa kaluston edellisistä omistajista.Pitkäaikaisesti menestyvät väritykset perustuvat poikkeuksetta selkeisiin muotoihin ja yksinkertaiseen värimaailmaan. Esimerkiksi nyt juuri tämä Lahden, Jyväskylän, Oulun ja Kuopion valtaliikennöitsijän design, joka on tehty ammattilaisen toimesta jo reilu 35 vuotta sitten, ja sen voi kuvitella aivan hyvin olevan bussien kyljissä myös 35 vuoden päästä.
Suomessa ollaan minusta nykyään jostain syystä allergisia ns. vahvoille väreille, eli erilaisia pastellisävyjä ja valkoista ja vaalean harmaata tungetaan joka paikkaan. Myönnetään että pidän vahvoista väreistä, mutta silti minusta Berliinin ja Dresdenin tilaajaväritykset näyttävät Turun vastaavaa paremmalta. Tai sitten jos niitä vaaleita sävyjä käytetään, niin käytettäisiin sitten edes kunnolla, kuten Reimsin ratikoissa: http://www.mobilicites.com/admin/image/0bb8ade1a32a0b18c6a2b4dd54f34c27_tramway_reims_une.jpg