Havaintoja Vilnasta ja Kaunasista syyskuussa.
Kansainvälinen liikenne. Vilna on ainoa asema, josta voi nousta EU-maiden ulkopuolelle menevään junaan. Asemalla on yksi laituri varattu näille junille. Tälle laiturille on käynti tullin kautta, joten harrastelijoita ei sinne oteta kirjoittamaan vaunujen numeroita muistiin. Junia Minskiin ajetaan ainakin modernilla niveljunalla. Lisäksi näin Vilnan asemalla Vilna-Minsk-kilvitetyn valkovenäläisen DR1B-junan. Junia Venäjälle ja Kaliningradiin ajetaan RZD:n punaharmailla vaunuilla. Junia Kaunasista Puolaan ajetaan nivelöidyllä kaksivaunuisella junalla.
Sähköliikenne. Vilnan ja Kaunasin välillä ajetaan Skoda-Vagonkan kaksikerroksisilla junilla, joissa on kaksi tai kolme vaunua. Eri junavuoroilla on eri matka-aikoja ja eri hintoja. Mistään tasatahtiliikenteestä ei siis voida puhua. Junia säilytetään öisin Vilnan aseman raiteilla.
Vilnan ja Trakain välillä ajetaan heiluriliikennettä neljävaunuisella ER9M-junalla. Trakaista Vilnaan saapuva juna lähtee takaisin Trakaihin samalta raiteelta käymättä välillä varikolla.
Dieseljunaliikenne. Naujoji Vilniaan ei ajeta sellaisia sähköjunia, joihin matkustajia otettaisiin. Onkohan Naujoji Vilnian sähköjunavarikko edes käytössä? En tiedä, onko ratkaisu pysyvä vai vain sähköradan rakennuksen aikainen. Kuukauden vaihtuessa pitäisi sähköistyksen valmistua Kenaan saakka. Naujoji Vilnian aseman seinällä on Turmantasin ja Kenan suunnan junien aikataulut. Näitä junia ajetaan Pesa 620 -moottorivaunulla, jossa on neljä akselia ja korkea lattia. Vilnaan saapuva juna näyttäisi useimmin palaavan sinne, mistä oli tullutkin. Kaunasin ympäristössä oli myös ajossa Pesa 620 -moottorivaunuja.
Vilnan lentokenttäliikenteessä on yksi Pesa 620 -vaunu. Juna ajaa yhden edestakaisen vuoron kerran tunnissa.
Junia Marcinkonysiin (nykyinen pääteasema entisellä Hrodnan radalla) ajetaan DR1A-yksiköillä. Mielestäni samoilla junilla ajettiin myös jonnekin Klaipedan ja Siauliain suuntaan. Klaipedan junaliikennettä varten on nivelöityjä Pesan dieseljunia, mutta yhtään en nähnyt asemalla tai linjalla. Olisinkohan vain ollut väärään aikaan kyttäämässä. RA2-junia luulen nähneeni varikolla Vilnan aseman lähellä, mutta yhtään en nähnyt liikenteessä. Ehkä tämäkin oli huonoa tuuria.
Aikataulujen perusteella voi päätellä jotain kalustosta. Vagonkan junissa on ykkös- ja kakkosluokat. Pesa 620M -moottorivaunussa on vain kolmannen luokan paikkoja. Klaipedaan ajetaan ainakin kahdella eri junatyypillä: toisessa on vain kakkosluokan vaunuja, toisessa on myös ykkösluokka. Trakaihin on pääsääntöisesti vain kolmannen luokan paikkoja, mutta aamuyöllä reittiä ajetaan junalla, jossa on vain kakkosluokan paikkoja. Kakkos- ja kolmosluokan välillä ei ole hintaeroa.
Ja lisäksi bongausvinkki. Vilnan asemalaiturille on avattu baari nimeltä Peronas. Nimi siis tarkoittaa laituria. Tuolta näkee mukavasti junia. Saa myös lasten juomia. Aikuisten juomien valikoima on runsas, mutta vain yhtä paikallista käymisteitse valmistettua kuraa on saatavana. Kaikki muu onkin tuontitavaraa. Tämä on ehdottomasti aseman suosituin laituri.
Huomaattehan, että tällä kertaa tässä kirjoituksessa oli vain havaintoja neljän päivän ajalta. Tämä kirjoitukseni ei ole absoluuttinen totuus koko liikenteestä, sillä liikkeellä on varmasti ollut junia, joita en ole havainnut.