- Liittynyt
- 7 Kesäkuu 2007
- Viestit
- 18
Yhteisen lippujärjestelmän romuttuminen on yksi harmi. Nykyään MH:n lippujen hinta kun on käytännössä sama autosta ostetun kanssa.
Ehkäpä alemmat lipun hinnat kompensoivat haitan ja toisaalta on muodikasta hoitaa kaikki tietokoneella.
Niin linja-autoliikenteessä ollaan menossa nimenomaan EY:n alueella lentoliikenteestä tuttuun "Open Skies" politiikkaan, jossa ilmoitus periaatteessa riittää. Lentoliikenteessä oli ennen tarkoin kahden mään väliset sopimukset jotka määrittelivät kuka saa liikennöidä ja milloin (käytännössä valiton yhitöt) ja monessa maassa politiikka toimi myös kotimaan liikenteen osalta. Myös lentoliikenteessä on ollut maailmanlaajuinen "yhteistariffijärjestelmä" mailiperustainen eli "km-tariffi" IATA:n valvomana ja ylläpitämänä (hyllystäni löytyy n 1500 sivuinen luettelo hintoja kaikkialle maailmassa vuodelta 1996). Kun ostit täyden hinnan turistiluokan lipun ostit itse asiassa tietyn määrän maileja. Esim. itse kävin kokouksessa Birminghamissa 1994, ja kun maanantailennot jossa olisin lentänyt henkilökuntalipuilla oli täynnä, nin valitsin sunnuntain, ja matkustin sitten nejällä eri koneella C-luokassa johon lippu oikeutti ja kolmella eri yhtiöllä, yhteensä 13 tuntia kiertäen keski-euroopan, ihan huvin vuoksi.
Nyt tätä järjestmää ei noudata kun perinteiset yhtiöt. Ryanair:it, Air Berlinit ja muut vastaavat eivät hyväksy IATA -interline ticketing järjestelmän lippuja.
Eikä edes aina muutkaan. Internetin kautta ostettu e-ticket onkin tullut päivän avainsanaksi hyvässä ja huonossa. Johtuen erittäin tehokkaista kapasiteetin/tulonhankinnan valvonnan järejstelmistä eli "yieId management systems" niin näitä hoitavat Yield managerit hinnoittelevat sitten lennot päivittäin uusiksi tarjonann ja kysynnän perusteella. Tähän varmasti mennään myös linja-autoliikentteessä kauko- ja expresslikkenteen osalta (ajomestarit PC.n eteen).
Mitä ostopalveluliikenteeseen tulee, tai YTV:een (joka on myös sitä), niin lentoliikenteessäkin on vastaava järjestelmä jo olemassa. Hyvä esimerkki on Ahvenanmaan maakuntahallinto joka kilpailutta Tukholma-Maarianhamina linjan muutaman vuoden välein. Vastaava löytyy muualtakin EY:n aluelleta, johon lisäksi voi saada vielä EY -aluetukeakin!
Ja vapaa kilpailu löytyy jo merenkulusta. Helsinki -Tallinna välillä on monta yrittäjää, ja väliä on pidettävä suurimmalta osin reittiliikenteenä, tai oikeastaan joukkoliikenteenä. Yhtenä ersimerkkinä siitä on että 10.000 Tallinannalueen asuaksta käy viikkottain (siis yleensä jääden viikoksi) töihin Helsingin seudulla. Se on jo seudullisesti suuri lukumäärä.