- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Kun tätä koko linja-autoliikenteen auringonlaskun ajan vallinnutta systeemiä pönkitetään loppuun saakka, ei kukaan tule vihaiseksi. Matkustajat eivät tiedä paremmasta ja vaikenevat.
Yhteenvetona vielä: Nykyhomma on vähän tyhmä, mutta juuri ketään ei kiinnosta ja juuri kukaan ei ymmärrä asiasta juuri mitään. Hieman pelolla täytyy suhtautua tulevaisuuteen. Liikennöitsijöiden ja heidän kerhonsa lobbaus yhdessä EU-säädösten kanssa tuo pahimmassa tapauksessa aika erikoisen lopputuloksen.
Tuohan selittääkin sen, miksi linja-autopuolen järjestelyt vaikuttavat niin ihmeellisiltä kaukoliikenteessä. Pikemminkin täytyy ihmetellä, kuinka hyvin bussit silti ovat onnistuneet pitämään kiinni matkustajistaan, vaikka järjestelmä on kehno. Alamäki on kuitenkin käynnissä ja nyt onkin näytön paikka saada jotain aikaan.
Bussiliikenne on pieni, huonosti kannattava bisnes ja suurimmatkaan yhtiöt eivät ole kovin isoja. Ilmastonmuutoksen ehkäiseminen on kuitenkin niin suuri asia, että nollatuloksella pyörivien vanhan koulukunnan yrittäjien ääntä ei tule kuunnella liikoja. Eivät he edes omaa etuaan aja siinä muutosvastarinnassa, ilman parannuksia heidän liiketoimintansa kuivuu kasaan ennen pitkää. Sitäkö he haluavat? Että koko maa on pian yhtä Koiviston Autoa ja vuoroja napsitaan pois sieltä täältä?
Itse asiassa voisi olla kätevää, jos koko maassa olisi yhden firman monopoli, sillä se voisi perustaa uusia reittejä mielensä mukaan ja tämä voisi jopa palvellakin ihmisiä. Hintoja eivät voisi korottaa mahdottomiksi, sillä kilpailua on muiden kulkupelien kansnsa ja haluavat matkustajia saadakseen lisää voittoa. Nykyinen riitaisten pikkufirmojen systeemi on aikansa elänyt. Toivottavasti vapauttavat vaikka sitten koko touhun silloin 2009.
Täytyypä heittää tähän oma idea mukaan. Tämä on ehkä joskus ollutkin täällä tai jossain muualla, ehkä ministeriön papereissa. Homman nimi olisi se, että julkinen valta ostaisi peruspalveluliikenteen tilaaja-tuottajamallilla. Tätä täydentämään saisivat tulla vapaasti mitkä yhtiöt tahansa, mutta yhteiseen lippusysteemiin olisi kuuluttava. Lippujen perushinta olisi määritelty Matkahuollossa tms. ja seutuliput kävisivät busseissa. Seutuliput (=vyöhykeliput, vyöhykkeitä voisi yhdistellä tarpeen mukaan) olisivat ihmisille edullisia, julkinen valta maksaisi yrityksille nousijoiden mukaan. Yritysten kannattaisi tällöin tarjota niin hyvää palvelua, että nousijoita olisi mahdollisimman paljon. Ellei yksi yritys tarjoa sopivaa vuoroa, joku toinen voisi sen tehdä, jos näkisi siinä potentiaalia. Matkustajista seutulippujen perusteella maksettava korvaus ei nousisi suorana viivana, vaan mitä enemmän matkustajakorvauksia tulisi, korvauksen määrä matkustajaa kohtaan pienenisi pikku hiljaa, ei kuitenkaan liikaa. Näin hillittäisiin julkisen vallan menoja. Mitäs mieltä olette tästä nykyiseen malliin verrattuna?