Nähdäkseni pienten kaupunkien ja ympäröivän maaseudun liikenteessä ostoliikenteeseen siirtyminen voisi tuoda ehkäpä eniten positiivisia vaikutuksia. Monin paikoin liikenneluvin ajettavan liikenteen osuus on kutistunut erittäin pieneksi. Sen sijaan ajossa on kuntien ostoliikennettä koululaislinjoilla, läänin ostoliikennettä, tilausajona ajettavia koulukyytejä sekä erilaista palveluliikennettä. Liikenteessä on suuri määrä kalustoa, joka on usein tehottomassa käytössä. Yhteiskunnalle liikenteestä aiheutuvat kustannukset ovat monen mutkan takana. Lääni maksaa, kunta maksaa, ostoliikenne- ja linjalupavuoroille maksetaan lipputukia.
Oikea lähtökohta olisi ottaa koulukyytiaikaan tarvittava minimikalusto lähtökohdaksi. Nykyisten kuljetusrajojen lisäksi pitäisi ottaa huomioon alle 5 km:n koulukyytirajan alittavat oppilaat, joille pitäisi tarjota mahdollisuus edulliseen hintaan osallistua koulukyyteihin. Samoin lukiolaisten ja ammattikoululaisten kyytitarpeita pitäisi ottaa enemmän huomioon, koska koululaiskuljetuksia laajentamalla ne voitaisiin täyttää kohtuullisen alhaisin kustannuksin.
Paikallinen liikenne pitäisi suunnitella paikalliseen tarpeeseen. Tämän edellytyksenä on koko kaupunkiseudun kaikkien yhteiskunnan kuljetustarpeitten selvittäminen ja niiden toteuttaminen joustavimmalla ja tehokkaimmalla tavalla joukkoliikenneautoilla tai takseilla. Suurimmat hyödyt jäävät saavuttamatta, mikäli suunnittelu tehdään liian korkealla tasolla eikä paikallisiin tarpeisiin pystytä vastaamaan.
Kilpailutus pitää toteuttaa pieninä paketteina aidon kilpailun aikaansaamiseksi. Eri puolilla maata on paljon erikokoisilla autoilla liikennöiviä tilausajoyrityksiä linjaliikennettä harjoittavien lisäksi. Myös taksit sopivat moneen ajoon. Pieni yritys on usein kiinnostunut ostoliikenteen tuomasta säännöllisestä tulosta. Valmiutta tarjota kovin montaa tai kovin isoa kohdetta ei silti välttämättä ole. Parempi on ostaa auton tai parin liikenne kerrallaan sen sijaan, että ajot kilpailutettaisiin linjoittain.
Pikkubussilla tai taksilla voisi vaikkapa ajaa varhain aamulla hiljaista, mutta tarpeellista paikallisreittiä, 7:30-9:00 jonkin ala-asteen koulukyytejä, aamupäivästä ateriakuljetuksia vanhuksille, alkuiltapäivästä ala-asteen koulukyytejä, 16:00 päivän viimeinen vakiovuoro läheiseen pikkukylään, jotta neljään asti koulussa olleet keskiasteen oppilaat pääsevät kotiin ja iltakuudesta kymmeneen kaupungin paikallisliikenteen hiljaista linjaa. Viikonloppuna sama auto voisi ajaa paikallisliikennettä. Isojen autojen tehtäväksi jäisi ajaa silloin, kun matkustajia on riittävästi.
Puhdas ostoliikenne lienee ainoa malli, jolla tähän päästään.