Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Asemien ja liikennepaikkojen lakkautuksessa on yksi hyvin ikävä puoli, jota ei ole lainkaan otettu Suomen rataverkolla huomioon. Nimittäin turvallisuus ja järjestelyjen toimivuus poikkeustilanteissa.
Jouduimme tässä Antero Alkun kanssa juuri hyvin mielenkiintoiseen tilanteeseen matkalla Lappeenrantaan.
Lappeenrannan ja Luumäen välillä oli ajolankavaurio (joku hölmö oli ajanut kuorma-autolla ajolankatolppaan).
Tämän seurauksena hieman ennen Taavettia kuulutettiin, että radalla oli ajolankavaurio. Juna käytäisiin kääntämässä Luumäellä, ja sitten palattaisiin Taavettiin, josta linja-autot noutavat matkustajat. Ajoimme siis edes takaisin Luumäelle, Luumäellä veturia vaihdettiin päästä toiseen noin 15 minuuttia ja sitten takaisin Taavettiin, jossa junaan tulivatkin jo Lappeenrannasta tuodut ihmiset.
Miksi järjestely toimi näin? Miksi meitä ei noudettu Luumäeltä? Miksei junaa käännetty Taavetissa.
Syy oli se, että Luumäellä laiturit on suljettu teräsverkkoaidalla, ja Taavetissa puolestaan vaihteet on lukittu.
Samankaltaisia tilanteita on ollut myös Rantaradalla. Esimerkiksi Paimiossa, jossa on linja-autoille rakennettu kääntöpaikka aseman vieressä, ei voi poikkeustilanteissa jättää matkustajia, koska pääsy radalle on suljettu aidalla.
Tähän asiaan pitää ehdottomasti puuttua. On riskialtista ja vaarallista, että poikkeustilanteissa ei jokaisella liikennepaikalla voida turvallisesti tyhjentää junaa matkustajista. Tämähän vaikeuttaa esimerkiksi työjunien ja työkoneiden tuomista paikalle sekä voi vaikeuttaa matkustajien evakuointia, jos kyseessä olisi toisentyyppinen ongelma- tai vaaratilanne, esimerkiksi kemikaalivaunun raiteiltasuistuminen, jossa matkustajat on saatava pois vaara-alueelta ja junaa ei voi viedä esim. vaara-alueelle käännettäväksi.
Mielestäni tulisi ehdottomasti edellyttää että:
MODEDIT/kuukanko: Erotettu omaksi ketjukseen asemien lopettamista käsittelevästä ketjusta
Jouduimme tässä Antero Alkun kanssa juuri hyvin mielenkiintoiseen tilanteeseen matkalla Lappeenrantaan.
Lappeenrannan ja Luumäen välillä oli ajolankavaurio (joku hölmö oli ajanut kuorma-autolla ajolankatolppaan).
Tämän seurauksena hieman ennen Taavettia kuulutettiin, että radalla oli ajolankavaurio. Juna käytäisiin kääntämässä Luumäellä, ja sitten palattaisiin Taavettiin, josta linja-autot noutavat matkustajat. Ajoimme siis edes takaisin Luumäelle, Luumäellä veturia vaihdettiin päästä toiseen noin 15 minuuttia ja sitten takaisin Taavettiin, jossa junaan tulivatkin jo Lappeenrannasta tuodut ihmiset.
Miksi järjestely toimi näin? Miksi meitä ei noudettu Luumäeltä? Miksei junaa käännetty Taavetissa.
Syy oli se, että Luumäellä laiturit on suljettu teräsverkkoaidalla, ja Taavetissa puolestaan vaihteet on lukittu.
Samankaltaisia tilanteita on ollut myös Rantaradalla. Esimerkiksi Paimiossa, jossa on linja-autoille rakennettu kääntöpaikka aseman vieressä, ei voi poikkeustilanteissa jättää matkustajia, koska pääsy radalle on suljettu aidalla.
Tähän asiaan pitää ehdottomasti puuttua. On riskialtista ja vaarallista, että poikkeustilanteissa ei jokaisella liikennepaikalla voida turvallisesti tyhjentää junaa matkustajista. Tämähän vaikeuttaa esimerkiksi työjunien ja työkoneiden tuomista paikalle sekä voi vaikeuttaa matkustajien evakuointia, jos kyseessä olisi toisentyyppinen ongelma- tai vaaratilanne, esimerkiksi kemikaalivaunun raiteiltasuistuminen, jossa matkustajat on saatava pois vaara-alueelta ja junaa ei voi viedä esim. vaara-alueelle käännettäväksi.
Mielestäni tulisi ehdottomasti edellyttää että:
- Jokaisella liikennepaikalla, jossa on ohitusraide, on mahdollisuus tarvittaessa päästää matkustajat junasta. Tämä tarkoittaa, että mahdollisten aitojen on oltava avattavissa ja liikennepaikalla tulisi olla edes sorapintainen tasainen alue.
- Jokaisella liikennepaikalla, jossa on laituri, tulisi olla ohitusraide.
MODEDIT/kuukanko: Erotettu omaksi ketjukseen asemien lopettamista käsittelevästä ketjusta
Viimeksi muokannut moderaattori: