VR:n ja RHK:n järjestelyissä on lähtökohtana, etteivät matkustajat asu enää puissa. Sen takia heidän oletetaan osaavan laskeutua poikkeustilanteessa vajaan metrin korkeudelta maahan. En usko tämän olevan kohtuuttoman monimutkainen ongelma nykyihmiselle mutta voin toki olla väärässäkin.Mikko Laaksonen sanoi:PNu:n kommentteihin voisi yleisesti todeta, että onpa hyvä, että nykyisinkin Suomessa on täysin turvallisuudesta sekä järkevistä järjestelyistä piittaamattomia ihmisiä puolustamaan VR Oy:n ja RHK:n turvallisuudesta piittaamattomia järjestelyitä.
Sehän olisi hyvä. Ei 90 km ole korvaavalle kuljetukselle mikään erikoinen matka. Jokelan junaonnettomuuden aikaan hoidettiin kaukojunia korvaava liikenne busseilla Helsingistä Riihimäelle asti ja tämä oli sentään pääradalla, jossa liikennettä on melkoisesti.Mikko Laaksonen sanoi:Lisäksi keskustelun alkuun päin takaisin: nyt Taavetin liikennepaikka lakkautetaan. Jos noudatamme PNu:n suosituksia, liikennehäiriön sattuessa Lappeenrannan ja Kouvolan välillä, korvaava kuljetus joudutaan hoitamaan Vainikkalasta tai Kouvolasta saakka.
Suuret asemat nimenomaan ovat parhaita paikkoja korvaavia kuljetuksia varten. Niissä on riittävästi raidekapasiteettia tarvittaessa useammallekin junalle, taksiasema on yleensä lähellä, mahdolliset odotukset sujuvat rattoisammin, kun pääsee sisätiloihin tai voi käydä kahvilla yms. Eiköhän teidänkin kannaltanne olisi ollut helpoin järjestely, jos junasta bussiin olisi vaihdettu jo Kouvolassa.
Erikoinen toteamus mieheltä, jonka mielestä olisi halpaa rakentaa ympäri rataverkkoa laitureita 10 km:n välein pelkkiä poikkeustilanteita varten, vaikka suurta osaa niistä ei todennäköisesti koskaan tarvittaisi.Mikko Laaksonen sanoi:Eikä maksa paljoa.
Oikeasti bussikuljetus tuskin tulee erityisen kalliiksi, koska VR saa jokaisesta matkustajasta normaalin junalipun hinnan ja toisaalta junavuoron ajamisesta syntyvät juoksevat kulut säästyvät. Olisi myös huonoa palvelua minimoida korvaavan kuljetuksen pituus kustannussäästön vuoksi, jos se ei ole matkustajien kannalta paras vaihtoehto. Esimerkiksi Jokelan onnettomuuden yhteydessä halvin ratkaisu olisi varmaankin ollut bussikuljetus Järvenpäästä Hyvinkäälle. Matkustajille se olisi kuitenkin ollut ilmeisen hankala ja siksi sitä ei valittu.
Minulla ei ole kuljettajan eikä junasuorittajan pätevyyttä, joten en ryhdy heille ilkkumaan. Ilmeisesti sinulla pätevyydet ovat.Mikko Laaksonen sanoi:VR - yhtymän henkilökunnan asiantuntemuksesta turvallisuusasioissa voi lukea esimerkiksi seuraavista onnettomuustutkintaraporteista:
Toisaalta onnettomuustutkintakeskuskaan ei ole väittänyt, että laitureiden puuttuminen aiheuttaisi vaaraa junaturvallisuudelle, joka tässä keskustelussa oli se alkuperäinen väitteesi.
Tämä on taas aivan eri asia. Tottakai laiturit tulee rakentaa, jos niitä tarvitaan normaalin matkustajaliikenteen hoitoon. Jos todellinen motiivisi on pakallisliikenteen toimintaedellytysten luominen niin olisit keskittynyt siihen tuollaisten höpöhöpö-perustelujen sijaan.Mikko Laaksonen sanoi:Paimiossa myös kaupungin oman ilmoituksen mukaan tarvittaisiin pikajunille liikennepaikka. Lisäksi ko. liikennepaikka olisi tarpeen myös Turku - Salo - paikallisjunille, joiden tarpeen kaikki muut tahot paitsi VR Oy ovat tunnustaneet.
Jos laituria oikeasti tarvittaisiin turvallisuuden vuoksi niin lyhin sallittu laiturimitta lienee silloin suurimman pikajunan pituus eli runsaat 500 m, jotta kaikki matkustajat varmasti pääsisivät turvallisuusjärjestelyistä osallisiksi. En usko sellaisen laiturin hinnan jäävän kymmeniin tuhansiin mutta tarkkojen lukujen puuttuessa en kinaa tästä enempää.Mikko Laaksonen sanoi:Laiturit eivät maksa sataa tuhatta, vaan joitakin kymmeniä tuhansia. Varalaituria ei tarvitse esimerkiksi asfaltoida.