PNu sanoi:
Nämä onnettomuudetko olisi vältetty, jos paikalla olisi ollut laituri? Erityisesti tuossa Tampereen tapauksessa, joka sattui matkustaja-asemalla laiturin vieressä?
Nämä onnettomuudet olivat esimerkkejä siitä, minkä tyyppisiä onnettomuuksia voi sattua esimerkiksi sen johdosta, että junia joudutaan siirtämään tarpeettomasti koska liikennepaikka X:lta, jolta korvaava kuljetus voitaisiin järjestää, puuttuu laituri, pääsy laiturilta, vaihteet tai tarvittavat turvalaitteet.
Ei ole mitenkään merkityksetön tekijä onnettomuusriskin kannalta, voidaanko esim. veturin vaihto junan päästä toiseen tehdä samalla asemalla, kuin matkustajat jätetään. Tällöinhän veturin vaihto tapahtuu samalla kun matkustajat poistuvat.
Poikkeustilanteessa voi sattua onnettomuuksia juuri siitä syystä, että junahenkilökunnalla ja liikenteenohjauksella on molemmilla kova paine saada asiat hoidettua mahdollisimman nopeasti ja saada junat takaisin aikatauluun tai edes vähennettyä viivästyksiä.
Täysin konkreettinen kiireestä aiheutuva riski on esimerkiksi se, jos linjasähköveturia ajetaan eri päästä kuin kulkusuunta (josta aiheutuneista onnettomuuksista Tampereen onnettomuus on vain yksi esimerkki). Kiire voi aiheuttaa sen, että kuljettaja ei "ehdi" siirtyä ohjaamosta toiseen.
Mielestäni on täysin turhaa lisätä tällaisia onnettomuusriskejä suunnittelemalla ja ylläpitämällä rataverkkoa piittaamatta poikkeustilannejärjestelyistä.
Kannattaa lisäksi muistaa, että sekä Jyväskylän että Jokelan suuronnettomuuksiin keskeisenä syynä oli pyrkimys pysyä aikataulussa hinnalla millä hyvänsä.
PNu sanoi:
Eihän ratakapasiteettia enää mihinkään tarvita, jos rata on poikki. Korjausporukat ovat jo muutaman vuosikymmenen liikkuneet etupäässä autoilla. Junien ajattaminen taas riippuu siitä, missä matkustajat on kokonaisedun kannalta järkevintä siirtää bussiin. Usein se tapahtuu jollain suuremmalla asemalla, koska keskelle korpea on hankala järjestää korvaavia yhteyksiä.
Suuri osa poikkeustilanteista johtuu kaluston rikkoontumisesta. Tällöin ratakapasiteettia tarvitaan esim. korvaavalle junalle, ja rata on kuitenkin käytettävissä. Rikkoontunut juna tulisi voida ajaa sivuun paikalle, jossa matkustajat voivat vaihtaa junasta toiseen. Nimenomaan tähän tarvitaan ohitusraiteella ja laiturilla varustettuja paikkoja.
Radan mennessä poikki tarvitaan kapasiteettia lisää heti kun este on saatu poistettua mm. aikataulun palautumista varten.
Kapasiteettia tarvitaan myös lisää tilanteessa, jossa esim. sähköveto korvataan vauriopaikalla dieselvedolla. Dieselveturi on saatava paikalle sähkövetoisen junarungon ohi, veturin vaihtoon on oltava tilaa jne.
Kaikkia korjauksia ei voida tehdä yksinomaan autokalustolla.
Onko Paimio tai Luumäki mielestäsi korpea, jonne korvaavia yhteyksiä ei voi järjestää? Paimiossa on valmiina bussien kääntöpaikka, ja Luumäki on yhtä lähellä Vt6:ta kuin Taavettikin.
PNu sanoi:
Miksi vanhuksien tai liikuntarajoitteisten pitäisi ratapenkkaan edes hypätä? Ei kai kohtelias käytös ole maailmasta niin täydellisesti kadonnut, ettei apuun löydy ketään herrasmiestä?
Onko todellakin niin, että turvattomat järjestelyt voidaan korvata nostamalla kaikki vanhukset ja liikuntarajoitteiset miesvoimin? Huh huh.
Monet sellaiset, joille loukkaantumisriski on suurempi hypätessä ratapenkalle, saattavat junan tyhjentämistilanteessa kuitenkin yrittää hypätä omin avuin (esimerkiksi hätääntymisen vuoksi) tai eivät "herrasmiesten" silmissä vaikuta avun tarpeessa olevilta.
PNu sanoi:
Investoinnit eivät välttämättä ole pienet, jos vaihteet ja turvalaitteet on joka tapauksessa uusittava.
Investoinnit ovat kuitenkin vain satojen tuhansien eurojen luokkaa ja niiden kestoaika on 30-40 v, eli rahat ovat varsin pieniä verrattuna esim. VR Oy:n vuosittaiseen subventioon tai pieniä verrattuna vastaaville tieliikennepaikoille tehtäviin, huomattavasti lyhytikäisempiin investointeihin.
Tietystikin investointeihin tarvitaan lisää rahaa, joka RHK:n rataverkon osalta voidaan saada joko kilpailuttamalta VR - konsernilta nykyisin ostettavia matkustajajunapalveluita, radan kunnostusta tai liikenteenohjausta, lisäämällä ratamaksun ja rataverojen tuottoa (johon tehokas tapa on lisätä rautatien käyttöä tavarakuljetuksiin nyt kun se 1.1.2007 alkaen on mahdollista) tai kohdentamalla rataverkolle lisää yhteiskunnan rahaa.