Tätä tikkaat/luiska-vaihtoehtoa inva- ja palveluvaunuihin ehdotin jo tuolla edellä. Mielestäni laiturit eivät poista erityisryhmiin liittyvää ongelmaa millään tavalla, koska juna voidaan silti joutua evakuoimaan linjalla. Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, jossa junassa syttyy tulipalo. Ei kai kukaan kuljettaja lähde silloin ajamaan 10-20 km:n päässä sijaitsevalle laiturilla varustetulle kohtauspaikalle vaan juna tyhjennetään välittömästi?R.Silfverberg sanoi:Vaikka nuori ja hyväkuntoinen pystyy helposti hyppäämään junasta alas laiturittomalle ratapenkalle, niin seniorikansalaisten ym erityisryhmien kohdalla ei ole niin helppoa. Vaihtoehto laitureille on varustaa vaunut ylimääräisillä tikkailla tms joilla saadaan porukka penkalle.
Vaunut tulee siis rakentaa niin, että niistä voi poistua turvallisesti ilman laituriakin ja siksi kylmille asemille tehtävät laiturit olisivat totaalisen hukkaan heitettyä rahaa. Toisaalta nykyisistäkin vaunuista pääsee ilman laituria alas luultavasti jokainen, joka on omin jaloin kyennyt junalle kävelemään. Tämä erityisryhmä ei siten ole suuri ja heidän poistumisensa on hoidettavissa vaunuihin asennettavilla lisälaitteilla tai ystävällisten kanssaihmisten avustuksella.