Mitä ykköselle voisi tehdä aivan lyhyellä tähtäimellä, kun käytettävissä ei ole lisärahaa eikä mahdollisuuksia investointeihin ole?
Alla olevat toimenpiteet eivät edellytä muuta kuin asennemuutosta, jossa ratikkaliikenne olisi nähtävä ensisijaisena kulkumuotona, ja bussimatkustajia pitäisi tietyntyyppisillä matkoilla kannustaa (lue: pakottaa) ratikan käyttöön. Ei meillä ole tiukkana aikana varaa tarjota sellaista luksusta, että samalla reitillä ajetaan päällekkäin sekä busseja että ratikoita kilpailemassa keskenään. Eriytetään siis rooleja niin, että lähiöistä tulevat matkustajat "saavat" käyttää bussejaan, mutta vyöhykkeellä Käpylästä etelään kannustetaan ratikan käyttöön lievin pakkokeinoin.
- Päällekkäisen bussin 51 katkaisu Pohjolanaukiolle (lisää vaihdollisia matkoja jonkin verran, olkoon se sitten "hinta" raideliikenteen suosimisesta)
- Käpylänaukion, Velodromin ja Päijänteentien bussipysäkkien poistaminen. Mäkelänkadun bussit pysähtyisivät siis vain Kurvissa, Sturenkadun risteyksessä ja Koskelantien risteyksessä, jotka kaikki ovat keskeisiä vaihtopysäkkejä. Lisäksi pysähdyttäisiin Mäkelänrinteen pysäkillä, jotta tarjotaan yhteydet pohjoisista lähiöistä Itä-Pasilan työpaikoille. Tämä profiloisi lähiöbussit entistä tehokkaammin lähiöiden asukkaille. Se nopeuttaisi bussien kulkua ja parantaisi taloudellisuutta. Mahdollisesti keventyneet kuormat ja nopeutunut kulku antaisivat mahdollisuuden yksittäisten autojen poistoonkin. Kävelymatkat Teollisuuskadun varren työpaikoille pitenisivät.
- Nollaviive-etuuksien ja varova-valojen käyttöönotto niin, että Brahen/Sturen risteyksen pohjoispuolella ratikka ei pysähtyisi liikennevaloihin lainkaan. Poikkeuksena korkeintaan tilanteet, joissa 1/7 ja 1/9 kohtaavat risteyksissä, mutta nuo tulisi pyritä aikataulusuunnittelun keinoin minimoimaan.
- Reittimuutos: linja 1 Kolmikulma - Kaivokatu - Käpylä, jolloin linja 1 kulkisi aivan ydinkeskustaan. Kruununhaasta pääsee edelleen Hakaniemeen seiskalla. Erillistä 1A:ta ei olisi ollenkaan. Linjojen 1 ja 9 vuorot voisi toistaiseksi kytkeä yhteen samalla tavoin kuin linjalla 6/8, tosin kytky on lyhytaikainen.
Se liikennöintikustannussäästö, joka saadaan bussiliikenteen vähenemisestä sekä ratikan nopeutumisesta, käytettäisiin kokonaisuudessaan linjan 1 tarjonnan parantamiseen. Tasainen 10 min vuoroväli aamuruuhkan alusta iltaruuhkan loppuun ja ilta- sekä viikonloppuliikennettä harvemmalla vuorovälillä niin paljon kuin kukkaro antaa myöten.
Entä jos rahaa on käytettävissä hiukan?
- Laajennetaan ykkösen liikennöintiaikoja niin, että ne vastaavat muuta raitiolinjastoa. Siis ma-su klo 23 asti. Ajetaan mahdollisesti ruuhkassa Hietalahteen asti (jolloin rv 6 kulkisi ruuhkassakin 10 min vuorovälillä).
- Käytetään rahaa pysäkkivälin maltilliseen pidentämiseen, ainakin väliltä Sturenkatu-Uintikeskus pitäisi saada yksi pysäkki pois, samoin Urheilutalon ja Kaarlenkadun voisi yhdistää Hesarille yhdeksi pysäkiksi
Ja entäs ne linjastolaajennukset lyhyellä tähtäimellä?
- Keskustan päässä ykkösestä voisi tehdä Välimerenkadun ratikkalinjan tasaisella 10 min vuorovälillä. Jätkässä tarvetta tiheämmälle liikenteelle tuskin on, kun siellä kuitenkin on kaksi keskustalinjaa.
- Castréninkadun-Kirstinkadun ratikkaradasta puhutaan aina vaan, mutta mitään ei tapahdu eikä kukaan oikein tiedä, minkälaatuista rataa sinne lopulta voisi tehdä. Varmaa on se, ettei tuo rata ihan uudisratatavoitteiden mukaista olisi kaarteineen, nousuineen ja parkkipaikkoineen. Mutta minkä verran katujen tasauksia voisi muuttaa? Minkä verran parkkipaikkoja voisi poistaa? Kannattaisi tutkia huolellisesti. Porthaninkatuhan ei ole mikään ideaali, ja väärinpysäköityjä autoja on siellä suht paljon. Olisikin hyvä, että Porthaninkadulle olisi poikkeustilanteita varten toimiva vaihtoehtoinen reitti. Ykkösen reititys Linjojen kautta on minusta edelleen ajankohtainen asia. Matka-aikaan se ei vaikuttaisi (saattaisi teoriassa lyhentääkin hiukan), mutta uusia matkustajia tulisi.
Laajennukset pohjoisessa – haaveosasto
- Käpylän päässä laajennukset kuuluvat jo haaveosastoon. Näitä haaveita olisivat esimerkiksi haaroitus Koskelantien risteyksessä niin, että joka toinen vuoro ajaisi Koskelantietä, Käpyläntietä ja Oulunkyläntietä Oulunkylän asemalle. Joka toinen Pohjolanaukiolta Käpylän aseman ja Mäkitorpantien kautta Oulunkylän asemalle.
- Oulunkylän aseman ei välttämättä tarvitsisi olla päätepysäkki. Toinen haara voi jatkaa esim. Jokeria Veräjälaakson pysäkille asti, toinen Jokeria Käskynhaltijantien risteykseen asti.
- Korvaa bussit 64 ja 65, mutta edellyttää Itä-Pakilassa, Patolassa ja Veräjämäessä liityntäbussia. Sofianlehdonkatu pitäisi hoitaa jollain Mäkelänkadun busseista. Vaikeita ratkaisuita; tämä edellyttäisi raitiovaunun näkemistä runkokuljettimena. Nythän rooli on pikemminkin hassusti toisin päin, eli primaaritarve tyydytetään busseilla ja sekundaaritarve ratikalla.