- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Lipsasen idea ei ole uusi, se nousee aina tasaisin väliajoin esille. Minun on vaikea kuvitella, että tuollainen reuna-alueita kiertävä linja keräisi sellaisia kuormia, että raitioliikenne olisi perusteltua.
Mä kyllä edelleen näen potentiaalia. Reunoja kiertelevät linjat ovat huonoja usein siksi, että ne eivät yhdistä kovin suoraan mitään paikkoja toisiinsa. Mutta tämän linjan vahvuutena olisi suora yhteys etelästä Ruoholahden metroasemalle. Eli Espoon suunnasta Ruoholahdessa pääsisi paitsi kasilla pohjoiseen, niin myös ykkösellä Hietalahteen ja Tehtaankadulle. Otaniemen seutu on kuitenkin iso työpaikkakeskittymä ja varmasti moni Etelä-Helsingissä asuva käy siellä töissä. Hakaniemen suunnasta yhteys tuskin on yhtä houkutteleva, vaikka tuo Olumpiaterminaali tietenkin on yhtenä isona matkakohteena. Selkeä etu on myös jo lähes valmis rata. Ja ongelmana tosiaan turhan hidas linjanopeus, joka sitoo paljon kalustoa. Hyvällä linjanopeudella olisi ilman muuta kannatettava hanke.