Linjan 1 kehittäminen

Lipsasen idea ei ole uusi, se nousee aina tasaisin väliajoin esille. Minun on vaikea kuvitella, että tuollainen reuna-alueita kiertävä linja keräisi sellaisia kuormia, että raitioliikenne olisi perusteltua.

Mä kyllä edelleen näen potentiaalia. Reunoja kiertelevät linjat ovat huonoja usein siksi, että ne eivät yhdistä kovin suoraan mitään paikkoja toisiinsa. Mutta tämän linjan vahvuutena olisi suora yhteys etelästä Ruoholahden metroasemalle. Eli Espoon suunnasta Ruoholahdessa pääsisi paitsi kasilla pohjoiseen, niin myös ykkösellä Hietalahteen ja Tehtaankadulle. Otaniemen seutu on kuitenkin iso työpaikkakeskittymä ja varmasti moni Etelä-Helsingissä asuva käy siellä töissä. Hakaniemen suunnasta yhteys tuskin on yhtä houkutteleva, vaikka tuo Olumpiaterminaali tietenkin on yhtenä isona matkakohteena. Selkeä etu on myös jo lähes valmis rata. Ja ongelmana tosiaan turhan hidas linjanopeus, joka sitoo paljon kalustoa. Hyvällä linjanopeudella olisi ilman muuta kannatettava hanke.
 
Sanoisin perustuen Pasilan tason (58-59) ja jokeritason (550) kuormituksiin, että jo oli aikakin ja lakkauttakaa samalla 70T.

HSL:n vastaus taas olisi, että ei kasia kannata perustaa, sen H/K jää alle yhden. ;)

Tuo ei kuitenkaan korreloi Tehtaankadun tason kanssa. Verrata voi esim. autoliikenteen määriä Nordenskiöldillä, Hesarilla ja Tehtaankadulla. Muut väylät yhdistävät isoja asuin- tai työpaikka-alueita, Tehtaankatu on ihan eri kokoluokassa. Ruoholahti on iso kohde, mutta sinne pääsee joka paikasta paremmin kuin tällä kiertosporalla (paitsi E-Helsingistä, josta kysyntää ei ole riittävästi).

Eli hyvä yritys teme, mutta en osta!
Kyllä sä tän ostat, et vaan tiedä sitä vielä.:)

Tässä on minusta sama juttu kuin Jokerilla, suuri osa matkoista olisi lyhyitä, arvelisin että ainakin Salmisaaren menijät vaihtaisivat joko metroon, kasiin tai ysiin. Tuokin voisi olla riittävä matkustajamäärä Hietalahti - Ruoholahti välille. Lisäksi tämä kompensoisi bussin 20 poistumista Länsimetron myötä (mistä pääsee siihen että pitäisikö jatkaa Laruun). Ykkösellä kuitenkin on vielä Kauppatorilta eteläänkin ilmeisesti ihan OK matkustajia niin kai se ajaa sitten etelään saakka jatkossakin. Ja varmaan sitä nyt Tehtaankadulta tai Hernesaaresta on jokunen menijä Ruoholahteenkin, varsinkin jos tuo valmistuu ennen Fredan kiskoja niin lienee nopein metroon ja länteen päin.

Nykyisen ykkösen ongelmia on se että se päätyy telakalle jossa ei rakenneta laivoja alueilta joilla asuu nyttemmin vähemmän laivanrakentajia, minkä takia se on loppupäässä huonolla kuormalla. Kokonaisuutena matkustajamäärät voisivat olla ihan kohtuulliset, eli siinä on pari pysäkinväliä jossa kuorma voi olla vähän heikko, mutta sitä on se vaikka Talinrantaankin.:) Eikä tuo nyt niin paljon maksaisi, muutetaan ruuhkavuoroja kokopäiväiseksi ja pari vuoroa lisää, vaihtoehto lienee kokonainen bussilinja eikä sekään ihan ilmaista ole eikä kerää matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Mitens kolmosella oli matkustajia telakan päästä poikkeusliikenteen aikana kesällä 2011 ?
 
Mitens kolmosella oli matkustajia telakan päästä poikkeusliikenteen aikana kesällä 2011 ?

Pitää miettiä sitä, kuinka paljon matkustajia tulisi Hernesaaren uudelta silmukalta.
Ei linjaa kannata jättää telakan portille.
Hernesaaresta liikennöi kutonen keskustan kautta Hakaniemen suuntaan ja tämä ykkönen Kauppatorin kautta samaan Hakaniemen suuntaan.
Töölön suuntaan pitäisi olla toinen vaihtoehto. Freda - Kamppi - ... Elikkä bussi 14 reitti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää miettiä sitä, kuinka paljon matkustajia tulisi Hernesaaren uudelta silmukalta.

Ei sieltä kovin paljon tule. Muutama umpikortteli, ehkä 8000 asukasta. Riittää yhdelle ratikkalinjalle, joka kerää matkustajia muualtakin matkansa varrella.

Korkeintaan eteen voi tulla tilanne, jossa esimerkiksi linjan 6 vuoroväliä pitäisi Hernesaaren kysynnän vuoksi tihentää, ja tuleekin edullisemmaksi jatkaa linjaa 5 Hernesaareen ja pitää molempien vuorovälit ennallaan, samalla tarjontakin monipuolistuu. Tällaista silmälläpitäen voisi olla paikallaan suunnitella Hernesaaren kääntösilmukka niin, että siinä on kaksi lähtölaituria.

---------- Viesti lisätty kello 19:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:38 ----------

Lisäksi tämä kompensoisi bussin 20 poistumista Länsimetron myötä (mistä pääsee siihen että pitäisikö jatkaa Laruun).

Ei se poistu. Laruunhan pitäisi jäädä yksi suora bussi metron jälkeenkin ja eiköhän se kulje mantereen puolella 20:n reittiä, ettei olisi ihan päällekkäinen metron kanssa.

Ykkösellä kuitenkin on vielä Kauppatorilta eteläänkin ilmeisesti ihan OK matkustajia niin kai se ajaa sitten etelään saakka jatkossakin.

Ei niitä matkustajia niin paljon ole, että 1A olisi mitenkään välttämätön. Kyllä ne kolmoseenkin mahtuisi. Mutta 1A jatkaa, ellei kolmosen ajantasaussuunnitelmien toteutus sitä estä.

Kokonaisuutena matkustajamäärät voisivat olla ihan kohtuulliset, eli siinä on pari pysäkinväliä jossa kuorma voi olla vähän heikko, mutta sitä on se vaikka Talinrantaankin.

Erona vaan se, että se tyhjä ratikka on Talinrannan ainoa joukkoliikenneyhteys, ja jotain sinne on oltava. Joko tyhjä liityntäbussi kilsan päähän tai tyhjä, suora keskustaratikka. Tässä olet kauppaamassa tyhjänä kulkevaa ratikkaa, joka ei tarjoa mitään sellaista, mikä ei olisi mahdollista jo nyt vaihdollisilla matkoilla. Ei sellaiseen kannata rahaa käyttää.

Eli jatka vaan kauppaamista! Aika velho saat olla, että keksit sellaiset argumentit, että annan periksi. Mä vaan en usko siihen, että Ullanlinnan ja Eiran alue tuottaisi niin paljon Ruoholahteen meneviä matkoja, että niiden hoitamiseen tarvitaan oma ratikkalinja.
 
rengasluko taas ei ymmärrettävästi syistä oikein ole vaihtoehto kiskoille pysäköinnin kanssa.

Voihan sen auton siirtää ja sitten laittaa rengaslukon. Eihän se rengaslukko sitä auton poistumista pysäköintipaikalta millään muullakaan paikalla nopeuta.
 
Tehtaankadulle kiitos ei yhtään linjaa lisää ennen kuin sieltä on saatu kiskoille pysäköinti karsittua. Ja tuo sitten tarkoittaa sitä että niin lähellä kiskoja että niille voi vahingossa pysäköidä ei ole parkkipaikkoja

Lähes koko Tehtaankatu on rakennusviraston kartassa katuja, joille voidaan laittaa pysyvä siirtokehoitus koko talveksi, jos lumitilanne on sellainen kuin vime talvina. Tänä vuonna tuosta on siis tarkoitus tehdä päätös ennakkoon, jotta siirtokehoitukset voidaan laittaa paikalleen heti kun lunta tulee liikaa.

Ei ratkaise koko ongelmaa, mutta toivottavasti auttaa viime talven tilateeseen verrattuna.
 
Lähes koko Tehtaankatu on rakennusviraston kartassa katuja, joille voidaan laittaa pysyvä siirtokehoitus koko talveksi, jos lumitilanne on sellainen kuin vime talvina. Tänä vuonna tuosta on siis tarkoitus tehdä päätös ennakkoon, jotta siirtokehoitukset voidaan laittaa paikalleen heti kun lunta tulee liikaa.

Kuulostaa hyvältä. Se ongelma näissä kuitenkin oli viime talvenakin, että siirtokehotus ei de facto poista niitä parkkipaikkoja vaan niille parkataan ihan kuin ennenkin ja edelleen autot siirretään pois vain tarpeen vaatiessa, ts. kun ratikka jää jumiin (jolloin sitä autoa siirretään se 10 cm) tai kun katu puhdistetaan. Käytännössä siirtokehotukseen pitäisi liittää myös pysäköintikielto ja ihan vaan raijata ne autot pois sieltä. Viimetalvinen siirtokehotus oli sikälikin outo, että peittämällä rajoitusmerkit sallittiin käytännössä ikuinen, maksuton pysäköinti näillä kaduilla.

Sinänsä minulle kyllä sopisi perinteinen vähäluminen loskatalvi vaihteeksi ihan hyvin. Tämänhetkinen lämmin syksy on oikein mukava.
 
Linja 1 voisi myös kerätä nykyistä enemmän matkustajia mennessään Sörnäisten kautta, kannattaisiko sitten Sturenkadun reittiosuutta kenties laittaa korvaamaan uusi linja Vallila-Ooppera? En ole tästä kovinkaan varma - jos Sturenkadun matkustajat haluavatkin keskustaan.
Eikös ykkösellä ole Sturenkadulla tasan yksi pysäkki, josta on Mäkelänkadulle ehkä 200 m matkaa? Ongelma ei siis ehkä ole kovin suuri.
 
Eikös ykkösellä ole Sturenkadulla tasan yksi pysäkki, josta on Mäkelänkadulle ehkä 200 m matkaa? Ongelma ei siis ehkä ole kovin suuri.

Sturella on yksi pysäkki, tosin ammiksen edessä, joka on minusta ainakin periaatteessa palveleva.

Itse olen sitä mieltä, että Kurvin kautta kulkee ihan riittävästi ratikoita nykymallissa - varsinkin kun Kurvin pysäkki on oikeasti nytkin liian lyhyt: esimerkiksi kaksi MLNRV:tä ei mahdu yhtä aikaa pysäkille.
 
II linjan radan käyttöönotto ykköselle yhdistettynä Sturenkatuun !

Juuri näin. Ei pidennä ykkösen matka-aikaa eikä siten lisää kustannuksia, mutta mahdollistaa linjan 23 lakkauttamisen tältä osin (Ilmalan ysi sitten mahdollistaa loput). Vähentää raitioliikenteen päällekkäisyyttä Kalliossa ja tarjoaa uusia yhteyksiä.

Miinuksena on se, ettei Linjoilta enää pääse Pasilaan eikä siten juniin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miinuksena on se, ettei Linjoilta enää pääse Pasilaan eikä siten juniin.
Eikä tosiaan pääse 'Helsingin päärautatieasemallekaan', jos ykkönen edelleen jatkaa linjoilta Kruununhaan kautta Kauppatorille. Vanhalla kakkosella tuollainen linjaus jo todettiin turhaksi, eikö vain?
 
Juuri näin. Ei pidennä ykkösen matka-aikaa eikä siten lisää kustannuksia, mutta mahdollistaa linjan 23 lakkauttamisen tältä osin (Ilmalan ysi sitten mahdollistaa loput). Vähentää raitioliikenteen päällekkäisyyttä Kalliossa ja tarjoaa uusia yhteyksiä.

Miinuksena on se, ettei Linjoilta enää pääse Pasilaan eikä siten juniin.

Jos halutaan saada Linjoilta yhteys sekä Pasilaan että Kaivokadulle voitaisiin ykkösen sijaan laittaa ysi kulkemaan Toisen linjan kautta. Aleksis Kiven Kadulta pääsee näköjään jo nykyäänkin kääntymään Sturenkadulle, täytyisi vaan saada kiskot Sturenkadulta Toiselle linjalle. Tällöin ysin nykyisestä reitistä jäisi osa liikennöimättä ja Karhupuiston yhteydet huononisivat. Ykköstä kuitenkin pitää joka tapauksessa kehittää ja jatkaa reittiä sen pohjoispäässä juna-asemalle (aluksi nyt Käpylän asemalle). Tällöin sen vuoroväliä pitää tihentää ja liikennöintiaikaa jatkaa. Tällöin Karhupuiston tilanne ei huononisi niin paljon.
 
Eikä tosiaan pääse 'Helsingin päärautatieasemallekaan', jos ykkönen edelleen jatkaa linjoilta Kruununhaan kautta Kauppatorille. Vanhalla kakkosella tuollainen linjaus jo todettiin turhaksi, eikö vain?

Se Kruununhaka-Kauppatori-osuus sieltä pitää ihan ensimmäisenä saada pois.

Ykkösvaiheessa Kolmikulma-Käpylä
Kakkosvaiheessa via Linjat
Kolmosvaiheessa Koskelaan, 55 pois, 64, 65, 69 uusille reiteille
Nelosvaiheessa Välimerenkadulle

Ja avot, ykkönen onkin ihan Oikea Raitiolinja.
 
Takaisin
Ylös