Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Vs: Linjan 9 jatkaminen Merikadulle

Metro-lehden HKL Linjalla -palstalla kerrotaan tänään, että KSV ja HKL järjestävät asukastilaisuuden Korkeavuorenkadun-Merikadun raitiotiestä. Tilaisuus pidetään 18.8. klo 18-20 KSV:n auditoriossa, Kansakoulukatu 3.

Ymmärtääkseni tutkitut vaihtoehdot ovat yksisuuntainen lenkki Korkeavuorenkatua alas ja Kasarmikatua ylös sekä kaksisuuntainen linja Korkeavuorenkadulla.

Kasarmikatu on vielä jyrkempi kuin Korkeavuorenkatu, ja muutenkin kaksisuuntainen liikenne yhdellä kadulla on minusta selkeämpää, joten olisin itse taipuvainen kannattamaan sitä vaihtoehtoa, että Korkeavuodenkadulla ajetaan ratikalla kahteen suuntaan. Tarkk'ampujankadun raiteen ja pysäkin voinee poistaa ja käyttää vapautuvan tilan autojen vinopysäköintiin, jolloin pysäköintipaikkojen kokonaismääräkin pysynee suht nykyisellään.
 
Mielestäni tämä suunnitelma pitäisi nivottaa yhteen Hernesaaren suunnitemien kanssa.
Aika helppohan olisi jatkaa rataa uusiin Hernesaaren alueisiin
 
Mielestäni tämä suunnitelma pitäisi nivottaa yhteen Hernesaaren suunnitemien kanssa.
Aika helppohan olisi jatkaa rataa uusiin Hernesaaren alueisiin
Mutta ysin jatkeen ei tarvitsisi varmaankaan jäädä odottamaan Hernesaarta.
 
Mutta ysin jatkeen ei tarvitsisi varmaankaan jäädä odottamaan Hernesaarta.
Eipä, jäähän tässä pari silmukkaa muutenkin poikkeusliikennetarpeisiin; tarkampuja ja kolmikulma.
Tarkampujan voi rullata, mutta "erottajaa" tarvitaan.

Kutonen kun mennee Bulevardia pitkin Hernesaareen niin tämä toinen ex9 voisi mennä rannan kautta Hernesaareen.
Mikä sitten on telakkakadun kohtalo.
Samoin pitää ottaa lopullisesti esille Fredan rata Bulevardin ja Kampin välille.
Kaikki pitäisi miettiä samaan suunnitelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki pitäisi miettiä samaan suunnitelmaan.

Tämä juuri on se ikuisuusongelma, että suunnittelu on liian sirpaleista. Mutta ne Ratikka 2020 -kartat, jotka olen nähnyt, ottavat kyllä huomioon linjaston kokonaisuutena kun Kalasatama, Hernesaari, Jätkä, Ullanlinna, Ilmala ja Laajasalo on toteutettu.

Itse näkisin, että tämä Ullanlinnan jatke on nyt ihan hyvä tehdä vaihtoehdon 1 mukaan. Mikään ei estä jatkamasta tätä linjaa, on se sitten 9, 10 tai joku muu, Merikatua pitkin Hernesaareen kun sen aika on.

KSV tahtoo Hernesaareen linjan 6 Bulevardilta Telakkakadun ja Eiranrannan kautta. Mikäänhän ei estä myöskään Tehtaankadulta tai Merikadulta tulevan radan jatkoa Eiranrantaan ja Hernesaareen. Eli kaikki portit jätetään auki, ja hyvä niin. Kun telakka vuonna 2012 poistuu, on Ullanlinnan-Merikadun rata toivottavasti jo rakennettu ja siinä vaiheessa voidaan sitten verrata näitä kolmea vaihtoehtoa ja toteuttaa yksi tai useampia.
 
Tämä juuri on se ikuisuusongelma, että suunnittelu on liian sirpaleista. Mutta ne Ratikka 2020 -kartat, jotka olen nähnyt, ottavat kyllä huomioon linjaston kokonaisuutena kun Kalasatama, Hernesaari, Jätkä, Ullanlinna, Ilmala ja Laajasalo on toteutettu.
Helsingissä joukkoliikennesuunnittelun yleinen ongelma on ollut jonkin kuvitellun täydelllisen valmiin tilanteen tavoittelu, ja ennen sitä ei saa tehdä mitään. Ja kun ei koskaan päätetä edes sitä, mikä se täydellisyys on, ei sitten koskaan tehdä mitään. No, ratikkaverkon osalta ”ei tehdä mitään” onkin tainnut olla se todellinen tavoite. :)

Nyt ollaan etenemässä oikealla tavalla. Jos halutaan jatkaa 9, niin jatketaan, eikä keksitä syitä, miksi sitä ei nyt vielä pitäisi jatkaa. Suunnittelujohtaja Lehmuskoskea haastateltiin asiasta aamulla radiossa, ja minusta hän esitti juuri oikeita näkemyksiä. Hän puhui myös Hernesaaresta, mutta se on eri asia, nyt tehdään ysille jatko.

Eli suunnittelussa ei pidä pohtia ja tavoitella jotain ”valmista”, vaan pitää suunnitella aikatalua, jonka mukaan edetään. Aikataulu on tarkin lähitulevaisuudessa ja epätarkka ja muuttuva kaukaisessa tulevaisuudessa.

Antero
 
Suunnittelujohtaja Lehmuskoskea haastateltiin asiasta aamulla radiossa, ja minusta hän esitti juuri oikeita näkemyksiä. Hän puhui myös Hernesaaresta, mutta se on eri asia, nyt tehdään ysille jatko.

Puhuiko Lehmuskoski nimen omaan ysin jatkosta? Ja antoiko hän tälle mitään aikataulua?

Voisin kuvitella, että jos suunnittelu etenee ripeästi ja rahat löydetään, niin Ullanlinnan raitiotie voitaisiin ottaa käyttöön 2012 eli yhtä aikaa Jätkän keskustayhteyden kanssa. Siihen on vain 3 vuotta aikaa.

Olen sinänsä samaa mieltä kanssasi siitä, että on hölmöä puhua aina jostain tavoitetilanteista 20 vuoden päässä (vrt. Jätkäsaari 2025) kun ei kukaan tiedä, millaista silloin oikeasti on. Toisaalta on kuitenkin niinkin, että jos tehdään pala kerrallaan vailla kokonaisnäkemystä, niin saatetaan tehdä ihan päättömiä ratkaisuja, jotka pahimmassa tapauksessa estävät tai ainakin haittaavat myöhempää kehitystä. No, Ullanlinna ei ole tällainen, mä näen sen vain Kirran linjan pidennyksenä.

---------- Viesti lisätty kello 22:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:48 ----------

Tämänpäiväisen maastokäynnin jälkeen olen sitä mieltä, että vaihtoehto 1 on toteuttamiskelpoinen, vaihtoehto 2 ei.

Vaihtoehdossa 1 Korkeavuorenkadulta pitäisi ratikan vuoksi poistaa n. 20 autopaikkaa, niistä 13 voidaan sijoittaa Tarkk'ampujankadulle kadun reunaan kun sieltä puretaan kiskot ja päättärikoroke pois. Tarkk'ampujankadulle saattaa mahtua vinopysäköintikin, jos katu jää nykyisen päättärin kohdalta edelleen yksisuuntaiseksi.

Muilla kaduilla parkkipaikkojen määrä ei oleellisesti muutu, tosin muuttaisin mielelläni katuja yksisuuntaiseksi. Sekä Pietarinkadulla että Huvilakadulla näyttäisi siltä, että kadulle periaatteessa mahtuu parkkipaikat molempiin reunoihin ja kaksi ajorataa, mutta silloin kiskot täytynee sijoittaa aika lähelle parkkeerattuja autoja, mikä taas johtaa tuttuihin ongelmiin, kun kaikki autoilijat eivät jätäkään kulkupeliään ihan kadunreunaan kiinni. Varsinkaan lumikeleillä. Siksi olisi parempi, että kadut yksisuuntaistettaisiin, jolloin ratikka voisi kulkea suht keskellä ja parkkipaikat sopisivat hyvin citymaastureillekin.

Merikadulla ratikka varmaan on ajateltu kadun reunaan, jolloin p-paikat lähtevät yhden korttelin matkalta. Toisaalta naapurikorttelista poistuu kaksi bussipysäkkiä, sinne saadaan uusia autopaikkoja.

Vaihtoehdossa 2 Kasarmikatu ja varsinkin Neitsytpolku ovat hyvin kapeita. Jos jalkakäytäviä ei kavenneta, niin molemmat on joko muutettava yksisuuntaisiksi tai toisen reunan p-paikat on poistettava, jotta ratikka mahtuisi sinne. Lisäksi Kasarmikatu on aika jyrkkä. Mielestäni Kasarmikatu ei kyllä sovellu ratikkakaduksi.

Mielenkiintoista siis nähdä, miten konsultti on radat piirtänyt ja miten parkkipaikkojen kokonaismäärä muuttuu. Siitähän kai kenkä Ullanlinnassa lähinnä puristaa.

Totisesti toivon myös, että Kirran nykyinen silmukka on päätetty poistaa tarpeettomana. (Varakääntöpaikkana Kolmikulma riittää ihan hyvin, ja kahdelle linjalle Kaartinkaupungin alueella ei ole kysyntää). Silloin niitä parkkipaikkoja saadaan Tarkk'ampujankadulle, Kasarmikadulle sekä Punanotkonkadulle.
 
Toivotaan, että nyt ei "joukossa tyhmyys tiivisty" ;)
Odotetaan viisaita päätöksiä joutaisalla aikataululla.
Olisi ollut mukava kuulla Lehmuskosken lausumaa!
Ovat varmaan ottaneet huomioonkin, että rataa voidaan jatkaa Hernesaaren suuntaan.
 
Puhuiko Lehmuskoski nimen omaan ysin jatkosta? Ja antoiko hän tälle mitään aikataulua?
En kuullut juttua kokonaan, se saattaa löytyä YLEn aikaisen netistä. Jutun syy oli KSV:ssä viikon päästä (18.8.) järjestettävä info, joten siellä yksityiskohdat selvinnevät, jos ovat tiedossa.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että ei pidä tehdä asioita tilkkutäkkiperiaatteella. Mutta nyt minusta ollaan menossa parempaan suuntaan. On jokin visio (vaikka sitä ehkä kuvitellaan lopulliseksi ja varmaksi totuudeksi), ja kyetään toteuttamaan asioita vaiheittain. Eli ei sanota, että 9:n jatko toteutetaan vasta sitten kun teemme Jätkän, Hernesaaren ja Kalasataman valmiiksi, koska ysin jatko on osa tätä kokonaisuutta.

Antero
 
Olennainen ero jäljelle jäävien parkkipaikkojen määrässä ja/tai muun liikenteen sujuvuudessa vaikuttanee. Huvilakadun eteläpäästä ja Merikadun itäpäästä asuntoja omistavilla lienee tämän lisäksi omat näkökulmansa...
 
Olennainen ero jäljelle jäävien parkkipaikkojen määrässä ja/tai muun liikenteen sujuvuudessa vaikuttanee. Huvilakadun eteläpäästä ja Merikadun itäpäästä asuntoja omistavilla lienee tämän lisäksi omat näkökulmansa...

Asutko itse alueella? Miten koet sen, jos katuja yksisuuntaistettaisiin? Sillä tavoin nimittäin parkkipaikkoja voidaan säilyttää enemmän, ja liikenne sujuisi ratikan, mutta myös autojen, kannalta paremmin. Vaihtoehdossa 1, jota pidän todennäköisempänä, yksisuuntaistettavia olisivat Pietarinkadun ja Huvilakadun ne osuudet, joilla ratikka kulkee (tai selkeyden vuoksi koko katu).
 
Selittäkää nyt joku tyhmälle joka ei ymmärrä miksi pitää taas tehdä yksi kääntösilmukka eli umpikuja lisää:
Miksei vaihtoehtoehdossa yksi voi ajaa Tehtaankatua ja käydä kääntymässä 1A:n päättärillä?
Miksei vaihtoehossa kaksi voida ajaa reittiä Kapteeninkatu - Tehtaankatu - Kasarminkatu?

Kerettiläinen idea, korvataan 1A linjalla 9A. Eli 1A lähdöt muuttuu 1 vuoroiksi, ja osa 9:n vuoroista jatkaa Itä-Pasilasta Mäkelänkadun kautta Käpylään tunnuksella 9A.
 
Selittäkää nyt joku tyhmälle joka ei ymmärrä miksi pitää taas tehdä yksi kääntösilmukka eli umpikuja lisää:
Miksei vaihtoehtoehdossa yksi voi ajaa Tehtaankatua ja käydä kääntymässä 1A:n päättärillä?
Miksei vaihtoehossa kaksi voida ajaa reittiä Kapteeninkatu - Tehtaankatu - Kasarminkatu?

Siksi että on tarkoitus saada joukkoliikennepalvelu sinne asti minne se ennenkin ulottui?
 
Selittäkää nyt joku tyhmälle joka ei ymmärrä miksi pitää taas tehdä yksi kääntösilmukka eli umpikuja lisää

Tuomask:n sanoihin lisäisin vielä, että tuo "umpikuja" voi hyvinkin jatkua Hernesaareen kun aika on sille kypsä.

Asian voi nähdä myös niin, että nyt Tarkk'ampujankadulle päättyvää raitiotietä yksinkertaisesti pidennetään "loppuun asti" eli Merisatamaan, minne se olisi pitänyt päättää jo 1920-luvulla.
 
Takaisin
Ylös