Nyssen sivuille oli tullut kattavaa tietoa ratikan korvaavasta liikenteestä. Täällä kun oli mietitty liikenteen kilpailuttamista ja autojen määrää, niin selitykset löytyvät täältä:
https://www.nysse.fi/poikkeustilanteet.html
Eli poikkeustilanteessa toimisivat linjat 5R, 7R ja 18R. Pitkittyneen häiriön kohdalla linja 3R aloittaa palvelun. Linjan 5R bussit tulisivat linjalta 5, 7R:n bussit linjalta 7 ja niin edelleen. Eli ratikan isossa häiriötilanteessa menisi bussiliikenne myös osittain sekaisin, sillä mitään lisäkalustoa ei ilmeisesti ole odotettavissa, paitsi pitkittyneissä häiriöissä linjalla 3R. Tällöinkin pärjättäisiin 2-3 bussilla vuorovälin ollessa 15 minuuttia. Näin ollen nämä lauriran pomminvarmana esitetyt tiedot korvaavan liikenteen ennakkoon kilpailuttamisesta ja muusta eivät (tietysti varmasti tottakai) pitäneetkään paikkansa.
Suoraan sanottuna hieman monimutkainen järjestely poikkeustilanteiden varalle, kun normaalienkin linjojen reitit ja vuorovälit muuttuvat. Ratkaisu on toki kustannustehokkaampi, kun ei tarvitse jostain kaivaa niitä kymmeniä busseja hoitamaan ratikan reitin päästä päähän.