Linjasto2021

Mielestäni linjojen 34 ja 36 kannattaa ehdottomasti liikennöidä molempiin suuntiin sekä aamu- että iltapäivällä. Linjalla 34 on jo niin vähän matkustajia, että mitään varsinaista ruuhkasuuntaa ei ole, osa matkustajista menee Linnakallion alueelta Partolaan, jossa vaihtavat kaupungin suuntaan meneviin linjoihin, osa taas menee Pirkkalaan kotiin tai vaihtaa esim. Nokian suuntaan. Jos linja liikennöisi vain toiseen suuntaan kerrallaan, niin matkustajamäärä todennäköisesti vähenisi entisestään, ja se on jo nyt niin alhaisella tasolla, että sittenhän voi vaikka lakkauttaa koko linjan.

Kuinkahan monta tällaista matkustajaa sitten on? Enemmän kuin voi sormilla laskea? Muutaman matkustajan takia ei vielä voi ylläpitää kokonaista puolen tunnin välein ajavaa linjaa.

Linjan 34 länsipään voi korvata mulla ratkaisuilla, kuten vaikka linjalla 12T, joka voisi haarautua Partolassa linjan 34 nykyistä reittiä Suupalle kerran tunnissa. Tällöin Kurikkaan ja Vähäjärvelle sille jäisi yhä kaksi vuoroa tunnissa ja tuollahan pääsisi myös Linnakalliosta/Turkkiradalta Suupantorille.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä argumenttia en oikein ymmärrä, etkä sitä mitenkään perustellutkaan. Omassa ehdotuksessani tämä turha siirtoajoreitti saataisiin poistettua, jolloin resursseja vapautuisi oikeasti tärkeämpiin kohteisiin. Vai oletko sitten nähnyt juuri linjalla 36x matkustajia, ja jos niin missä määrin?

Jos linjaa 36 täytyisi jostain syystä ajaa molempiin suuntiin kaikkina liikennöintiaikoina, niin linjan reitti olisi syytä päättää Suupan sijaan Partolaan. Näin x-reittivariaatiollekin voisi löytyä edes jonkin verran kysyntää. Suuppa-Partola-osuus on linjalla täysin päällekkäinen runkolinjan 8 kanssa. Yhteys muuttuisi kuitenkin vaihdolliseksi viimeistään ratikan liikennöinnin aloittaessa Pirkkalaan, joten miksei sitä voisi muuttaa vaihdolliseksi jo nyt?

Mitä itse olen tuota linjaa 36 ja 36X ajanut, niin kyllähän se aika hiljainen on osuudella Pirkkala-Härmälä. Iltapäivisin (ei ole vielä osunut aamuvuoroja kohdalle) 36X tulee ihmeellisesti aina 2-3 henkeä, yleensä jostain Härmälä-Partola akselilta. Aika valistuneita ovat kun tietävät nousta 36 linjaan Pirkkalaan ja tietävät että auto muuttuu siellä 36X linjaksi ja menee Hervantaan. Hauskastihan muuten pysäkkipäreissä yms. 36 on Hermia ja 36X on Hervanta vaikka linjat ovat Hervannan päässä identtiset...
 
Kuinkahan monta tällaista matkustajaa sitten on? Enemmän kuin voi sormilla laskea? Muutaman matkustajan takia ei vielä voi ylläpitää kokonaista puolen tunnin välein ajavaa linjaa.

Suoraan sanottuna koko linjan matkustajamäärät voi laskea jopa yhden käden sormilla (per vuoro siis). Ei ole kuitenkaan vielä esitetty Nysseltä vuorotarjontaan muutoksia, vaikka joillekin linjoille vuoroja ollaan jo vähentämässä, joten ehkä tavoitteena olikin saada kaksi matkustajaa per vuoro, ja nythän tavoite on täyttynyt. 😄

Pointtini olikin enemmänkin se, että nykyistä linjaa 34 kannattaa liikennöidä kahteen suuntaan, eikä se onko koko linja ylipäätään järkevä.
 
Mitä itse olen tuota linjaa 36 ja 36X ajanut, niin kyllähän se aika hiljainen on osuudella Pirkkala-Härmälä. Iltapäivisin (ei ole vielä osunut aamuvuoroja kohdalle) 36X tulee ihmeellisesti aina 2-3 henkeä, yleensä jostain Härmälä-Partola akselilta. Aika valistuneita ovat kun tietävät nousta 36 linjaan Pirkkalaan ja tietävät että auto muuttuu siellä 36X linjaksi ja menee Hervantaan. Hauskastihan muuten pysäkkipäreissä yms. 36 on Hermia ja 36X on Hervanta vaikka linjat ovat Hervannan päässä identtiset...

Jos hakee Reittioppaasta vaikka yhteyttä Partola - Hervanta Duo iltapäivällä klo 15-16 niin se tarjoaa juuri tuota yhteyttä ja osaa vielä kertoa, että se on vaihdoton yhteys, jossa seisotaan Pirkkalassa muutama minuutti. Eli varmaan ihan vaan reittioppaasta tuon löytäneet.

Loukonlahti näyttäis olevan se rajakohta, josta matka-aika Hervantaan on ihan sama kumpaan suuntaan ajavalla 36:lla tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 34 on ihan huumorilinja.

Olen siinä joskus ollut, jopa pahimpaan ruuhka-aikaan muilla linjoilla, max. muutama matkustaja. Kulkee liian usein ja liian tyhjänä, ei voi olla järkevää.
Pirkkalassa muutenkin mennyt huonoksi joukkoliikenne.

Lentoasemalle ei pääse kuten ennen vanhaan. Kyöstin teollisuusaluen lenkki on pois käytöstä viikonloppuisin. Ennen ne ykköset kiersivät ympyrää, vaikkakin nekin tyhjinä, mutta se oli vain muutaman km lenkki.

Tuo 34 vetää ihan kunnollisen lenkin etuajassa tyhjänä.

Kasi on ihan surullista katsottavaa nykyään. Kaikki bussit menee sinne Kyöstille 10 min välein parhaimmillaan ja niitä on siellä jopa 3-4 bussia aina tyngässä pysäkkipaikassa.

Sitten odotat Suupantorilla bussia Vaittiin, niin niitä kulkee hyvä jos kaksi tunnissa... ei tuossa ole pienintäkään järkeä.

Länsilinjojen 31 on ok, mutta sekin menee päällekkäin 11 kanssa. Pitäisikö se 11 lakkauttaa, sekin ajelee tyhjänä vain. Ei voi ymmärtää noita suunnittelijoita. Kasille pistetään tungokseen asti busseja, muut ajelee tyhjänä, ja nekin kasit.

Itse tekisin jopa niin että se kasi olisi usean variaation bussi, josta yksi menisi esim. Kyöstille ja toinen Vaittiin. Näin se 12 voisi lopettaa tai tehdä siitä Tampereen linja pelkästään eli päättyisi keskustaan tai Pirkkahallille.

11 voisi näin hoitaa tuon Kurikan alueen.
 
Kiinnostaisi vielä tietää mitkä linjat mikäkin liikennöitsijä sitten suorittaa. Esim. onko tuleva 8 Paunun ja TKL:n yhteishoidossa, mikä tarkoittaisi samaa myös linjan 10 kohdalla. Voisin kyllä veikata, että linjat 9 ja 19 menee kokonaisuudessaan PirTil:lle, koska siihen yhdistynee myös nykyisten linjojen 17 ja 20 liikennettä, ja siltikin jää vielä yksiköitä vailla suoritetta. Menisikö sitten loput autot linjalle 14, eli Lamminpään-Tohlopin linjalle tai sitten linjalle 17? Tosin kysymysmerkki on sitten linja 7 sikäli, että voisiko jopa nykyisten linjojen 9, 17 ja 20 autot jakaa tulevien linjojen 9, 7 ja 19 kesken?

Linja 18 menee tiettävästi Pohjolan liikenteelle, joten siltäkin osin TKL:n tuotanto supistuu jälleen ensi elokuussa.

Noin muuten pidän numerouudistusta ihan hyvänä. Eihän täällä ole totuttu turkulaistyylisiin kolminumeroisiin linjoihin. Parempi näin.

Paunu ajaa kasia osittain, muutaman prosentin lähdöistä ja nekin loppuvat tässä kesäkuussa 2022.

PTL sai tuon 12 osittain itselleen ja nyt kiinnostaisi tietää, saako PTL sen linjan kokonaan hoitoonsa kesäkuussa 2022 kun linja 8 muuttuu kokonaan TKL:ksi?

Onko jossain tarkempaa tietoa jo, kuka ajaa mitäkin kesäkuusta 2022?

Linjan 12 palvelutasoa ollaan ainakin supistamassa 2022 kesällä, sillä Pirkkalan päässä muutos on aiheuttanut ei toviottavaa matkustajamäärän laskua 1B-osuudella. Tämä johtuu siitä, että moni haluaa mennä Lidliin sieltä, eikä sis tuonne Citymarketille, josta Lidliin 1 km kävely. Itse ainakin kävelen keskustaan 1 km ja jään heti Lidlillä. Vuonna 2022 tuo 12 muuttuu siten, että ruuhka-ajan vuorot palvelevat enimmäkseen Tamperelaisia, eikä kaikki vuorot aja sieltä Pirkkalaan vaan takaisin Reuharinniemeen. Pirkkalan liikenne jää linjalla ehkä 1-2 vro tunti. Ehkä tosiaan koko 11 voisi lakkauttaa, kun sekin ajelee tyhjänä.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/nysse-linjaston-kehitystyo-jatkuu-yhdessa-asukkaiden-kanssa.html
 
Paunu ajaa kasia osittain, muutaman prosentin lähdöistä ja nekin loppuvat tässä kesäkuussa 2022.

PTL sai tuon 12 osittain itselleen ja nyt kiinnostaisi tietää, saako PTL sen linjan kokonaan hoitoonsa kesäkuussa 2022 kun linja 8 muuttuu kokonaan TKL:ksi?

Onko jossain tarkempaa tietoa jo, kuka ajaa mitäkin kesäkuusta 2022?

Linjan 12 palvelutasoa ollaan ainakin supistamassa 2022 kesällä, sillä Pirkkalan päässä muutos on aiheuttanut ei toviottavaa matkustajamäärän laskua 1B-osuudella. Tämä johtuu siitä, että moni haluaa mennä Lidliin sieltä, eikä sis tuonne Citymarketille, josta Lidliin 1 km kävely. Itse ainakin kävelen keskustaan 1 km ja jään heti Lidlillä. Vuonna 2022 tuo 12 muuttuu siten, että ruuhka-ajan vuorot palvelevat enimmäkseen Tamperelaisia, eikä kaikki vuorot aja sieltä Pirkkalaan vaan takaisin Reuharinniemeen. Pirkkalan liikenne jää linjalla ehkä 1-2 vro tunti. Ehkä tosiaan koko 11 voisi lakkauttaa, kun sekin ajelee tyhjänä.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/nysse-linjaston-kehitystyo-jatkuu-yhdessa-asukkaiden-kanssa.html
Hei,
kesäkuun 2022 linjat, palvelutasot ja liikennöitsijät on julkaistu.

https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{722285a4-a0a3-4e9e-9336-bb28680b4e80}/5639838

Esim. linjalla 12 vuorotarjonta vähenee matkustajamäärien kysynnän laskiessa linjaan 1B verrattuna. Näkyy TKL/PTL säilyvän, mutta mikä on jakosuhde sen näkee sitten.

Linjalta 8 Väinö Paunu Oy lähtee, joten siirryn linjalle 11 LÄNSILINJAT liikenteen autoihin kesäkuussa :D

Linjalla 8 tiheimmillään 7,5 min sijasta 10 minuuttiin, järkivalinta.

Ikinä en ole ymmärtänyt minkä takia laitetaan 7,5 min välein busseja, ei tämä mikään Helsinki ole, ajamaan tyhjinä. 10 min vuoroväli riittää täysin. Pirkkalan päässä kasit aina tyhjiä ja K-kaupalle ei mahdu montaa jonoon sen paremmin Pirkkalassa kuin Haukiluomassakaan. Linjaa 31 ja 30 viedään Partolaan päätepysäkille. Kulkee entistä linjan 14 reittiä, mikä voi aiheuttaa sekaannusta Lidlin pysäkeillä jos ei näe kunnolla ja kääntyy autossa Pereelle...

Tuota 34 huumorilinjaa ei näytetä ajavan kesäkuusta ollenkaan esim. aamu- ja lounasaikaan 9-14 eikä myöhäisillalla klo 18 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Myös talvikauden palvelutasosuunnitelmat on julkaistu: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_palvelutaso_talvikaudel(235513)

Ensimmäisenä pistää silmään linjan 16 lyhentäminen Irjala-Tays -välille, linja 32 sen sijaan tekee osittaisen paluun ja alkaa suunnitelman mukaan liikennöidä Tays-Hakametsä -väliä Takahuhdin ja Messukylän kautta.

Linjan 50 päätepysäkki siirretään Lempäälän keskustaan ja Hauralaan liikennöisi suunnitelman mukaan jatkossa 52A.

Ehdottomasti hyvä muutosehdotus on linjojen 30 ja 31 ajaminen Partolan kautta, onkin ollut vähän hassua kun linjat ovat ajaneet Naistenmatkantietä ohi käymättä lainkaan Partolassa.

Linjalla 8 tiheimmillään 7,5 min sijasta 10 minuuttiin, järkivalinta.

Ikinä en ole ymmärtänyt minkä takia laitetaan 7,5 min välein busseja, ei tämä mikään Helsinki ole, ajamaan tyhjinä. 10 min vuoroväli riittää täysin. Pirkkalan päässä kasit aina tyhjiä ja K-kaupalle ei mahdu montaa jonoon sen paremmin Pirkkalassa kuin Haukiluomassakaan.

Harvemmin ne bussit päätepysäkiltä lähtien täysiä ovat. 7,5 minuutin välistä huolimatta ovat kasit olleet usein lähes tuulilasikuormassa Härmälän jälkeen (siis keskustan suuntaan). Tuohon tiheämpään vuoroväliin näemmä palataan jälleen talviaikataulujen alkaessa elokuussa, kesällähän nyt on muutenkin vähän harvemmat välit.
 
Myös talvikauden palvelutasosuunnitelmat on julkaistu: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_palvelutaso_talvikaudel(235513)

Ensimmäisenä pistää silmään linjan 16 lyhentäminen Irjala-Tays -välille, linja 32 sen sijaan tekee osittaisen paluun ja alkaa suunnitelman mukaan liikennöidä Tays-Hakametsä -väliä Takahuhdin ja Messukylän kautta.

Linjan 50 päätepysäkki siirretään Lempäälän keskustaan ja Hauralaan liikennöisi suunnitelman mukaan jatkossa 52A.

Ehdottomasti hyvä muutosehdotus on linjojen 30 ja 31 ajaminen Partolan kautta, onkin ollut vähän hassua kun linjat ovat ajaneet Naistenmatkantietä ohi käymättä lainkaan Partolassa.



Harvemmin ne bussit päätepysäkiltä lähtien täysiä ovat. 7,5 minuutin välistä huolimatta ovat kasit olleet usein lähes tuulilasikuormassa Härmälän jälkeen (siis keskustan suuntaan). Tuohon tiheämpään vuoroväliin näemmä palataan jälleen talviaikataulujen alkaessa elokuussa, kesällähän nyt on muutenkin vähän harvemmat välit.
Täysin mahdollista, että palataan 7,5 min välein tuon jälkeen.

Pistää silti miettimään mikä järki. Pirkkalan Kyöstin K-kaupalle ei mahdu useita busseja peräkkäin - nyt parhaimmillaan 3 jonossa odottamassa lähtöä.

Onhan tuo aika epätasa-arvoista Pirkkalassa, että Soljaan mennään 10 min välein ja sitten muualle 30 min - 240 min välein jatkossa jos silloinkaan. Esim. lentokentän seutu huonosti hoidettu.

Ongelmaa voisi ratkaista siten, että 8:lle tehdään eri variaatiot, esim. 8A ja 8B, josta 8A pisin ja 8B vaikka Tesomalta Partolaan. Tai 8B menisi Vähäjärvelle, ja tuo 12 loppuisi esim. Messukeskukseen. Näin varsinkin Pirkkalan päässä:

bussiruuhkat Kyöstin pienkaupalla tasaantuisi Vaitin kanssa ja samalla esim. Vähäjärven palvelutasoa parannettaisiin suralla yhteydellä Lidliin, mitä 1B on aiemmin hoitanut. 11 hoitamaan Kurikan liikennettä :)

No päätökset tehdään muualla, mutta myös eräs bussikuski oli sitä mieltä, että tuo 8 voisi jakaa kahtia.
 
Tästä on ollut aiemminkin puhetta mutta mieluiten kasin vuorovälin harvennus niin, että se ajaa samalla vuorovälillä seiskan kanssa jolloin ne voidaan tahdistaa Tesomalle tasaisella 5-7,5 min vuorovälillä. Ja Härmälänranta - Pyynikintori välille jokin apulinja ruuhka-aikaan.

Yllättävää, että 30/31 ajaa yhä 10 min vuorovälillä ensi talvena kun taas kaksitoistasen 20 min vuoroväli nähtiin ylimitoitetuksi. Partolan lisääminen reitille tuskin niitä matkustajamääriä ratkaisevasti kasvattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä on ollut aiemminkin puhetta mutta mieluiten kasin vuorovälin harvennus niin, että se ajaa samalla vuorovälillä seiskan kanssa jolloin ne voidaan tahdistaa Tesomalle tasaisella 5-7,5 min vuorovälillä. Ja Härmälänranta - Pyynikintori välille jokin apulinja ruuhka-aikaan.

Yllättävää, että 30/31 ajaa yhä 10 min vuorovälillä ensi talvena kun taas kaksitoistasen 20 min vuoroväli nähtiin ylimitoitetuksi. Partolan lisääminen reitille tuskin niitä matkustajamääriä ratkaisevasti kasvattaa.
Eihän Partolaa varsinaisesti reitille lisätäkään, vaan käytännössä ajantasauspiste ja linjan vaihto (30,31) siirtyy sinne. Ainoastaan mahdollinen lauantailiikenne on eri asia, kun silloin 31 ei palvele.
Mikäli lähiaikoina/lähivuosina TKL:n kalustohankinnat painottuvat suurikapasiteettisiin sähkövaunuihin, on mahdollista tasata vuorovälejä seiskan kanssa mikäli niin halutaan. 7,5min vuoroväli on joka tapauksessa Pirkkalan osalta ylipalvelua. Resursseja tulisi kohdentaa sitäkin enemmän Partola-Härmälä-Pyynikintori -välille. Tästä syystä erottaisin nämä 30/31 linjojen autokierrot ja siirtäisin 30 päätteen Pyynikintorille. Linjalta 31 olisi myös varaa vähentää vuoroja, Sarankulmaa ei tarvitse palvella 10 min välein. Ehkäpä 30/31 heilurilinja vartin välein sopisi tuolla ehdotetulla Partolan päätteen linjanvaihtosysteemillä, mutta mikäli 30 päättyisi Pyynikintorille, jäisi 31 Ranta-Tampellaa palvelemaan linjan 11 kanssa. Loput vuorot vaikka sitten Härmälää palvelemaan ruuhkasuuntaan ajettavina 30:n lisävuoroina. Silloin autoja ehkä riittäisi 7,5 min vuorovälille jokaisen kasin väliin. Toisaalta näin tiheät vuorovälit ovat jo sellaisia, että peräkkäinajoja tulee 100% todennäköisyydellä. 8-linjallakin ne ovat aivan tavallinen näky.

Mielenkiintoinen tuo ehdotettu 32-linja. En vain käsitä mitä funktiota se tarkkaan ottaen toimittaa. Edelleen uupuu suorat yhteydet Hervannan ja Taysin välillä, mutta ehkäpä tuo linja 38 on löydetty sen verran hyvin, ettei valtaväylää pitkin ole tarvetta sellaista enää järjestää.

Lempäälässä yllätti tämä linjan 50 lyhentäminen. Toisaalta Hauralaa palvelee etäisesti myös 55. Olisin suonut että sitä hyodynnettäisiin enemmänkin, koska hauralan päätteen kautta kiepauttaminen tuskin montaa minuuttia ajoaikaa pidentää. Tarpeen mukaan toki. Tuo 52 linja muodostuu aika onnettomaksi, kun päätteet jaetaan ehdotetulla tavalla. Laasonportista tosin varmaan asiakasvirrat ovat varsin ohuet, sen sijaan Hauralassa lie hieman enemmän potentiaalisia matkustajia. Miksiköhän tullle 52:lle ei edelleenkään tarjota iltaliikennettä? Nyt sille olisi jonkinlaisia perusteita Hauralan osalta.
 
Mielenkiintoinen tuo ehdotettu 32-linja. En vain käsitä mitä funktiota se tarkkaan ottaen toimittaa. Edelleen uupuu suorat yhteydet Hervannan ja Taysin välillä, mutta ehkäpä tuo linja 38 on löydetty sen verran hyvin, ettei valtaväylää pitkin ole tarvetta sellaista enää järjestää.

Onkohan jotakin tapahtunut linjan 17 matkustajamäärille syksystä talveen siirryttäessä? Kun Nyssen aikaisempi ilmoitus pyrkiä lakkauttamaan linja 17 muuttuikin hovissa nyt siihen, että lakkautetaan mieluummin linjan 16 reitiltä Hakametsän ja Taysin välinen osuus. Mutta että sama kalusto- ja kuljettajaresurssi sijoitetaankin uudelle hupilinjalle, jolle ei välttämättä muodostu kysyntää sitäkään vähää.

Linjalla 29 pääsee matkustamaan Takahuhdintien päästä Taysille ja linjalla 7 samoilta nurkilta Hakametsään. Eli tosiasiassa ainoaksi lisähyödyksi tästä reitistä jäävät matkat Messukylään/-stä.

En missään nimessä halua ehdottaa, että tällaiseen tarkoitukseen sopisi rengaslinja. Mutta halusin itselleni selvittää, olisiko tämän pystynyt ajamaan yhtenä rengaslinjana puolen tunnin kierrosajoilla. Valitettavasti ajoaika on hieman liian pitkä siinä onnistumiseen. Joku mutka tarvitsisi vetää suoraksi (ks. kuva alla, jossa vasemmalla Nyssen suunnittelema reitti, ja oikealla hahmottelemani vaihtoehtoinen rengasreitti).

linja_32.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Linjasta 8 vielä sen verran, että ruuhka-aikaan kun olen sitä itse nähnyt, niin Suupantorin jälkeen kyydissä on vielä yleensä +/- 10 henkeä Kyöstin suuntaan, joka on mielestäni ihan hyvä saldo ottaen huomioon, että pysäkkejä on enää kolme jäljellä.

Tuollaista apulinjaa Pyynikintorille tuskin saadaan, koska nykyisinhän on ehdottoman kiellettyä liikennöidä ratikan kanssa päällekkäin. Linjan 2 siirtoa Särkänniemeen perusteltiin sillä, että nykyisellä reitillä liikennöinti on ratikan kanssa päällekkäistä. Niin, kolmen pysäkinvälin ajan! En oikein ymmärrä tätä perustelua, onhan iät ja ajat runkolinjat ajaneet keskustan alueella toistensa kanssa samaa reittiä, kun eihän jokaista voi eri kadullekaan laittaa. Mutta ratikan kanssa samalla reitillä kulkua pitää olla mahdollisimman vähän.

Linjan 2 siirtämistä perusteltiin myös näin: "Uudella reitillään linjalla 2 pystytään myös mahdollistamaan vaihdoton yhteys Särkänniemen pihaan ympärivuotisesti ja samalla tarjoamaan joukkoliikenneyhteys uudistuvalle Onkiniemen alueelle." Suoraan Särkänniemen pihaan ei kyllä mielestäni ole tarvetta ympärivuotiselle yhteydelle, ja Onkiniemeähän palvelee paljon paremmin Onkiniemen pysäkki, jossa pysähtyy syksyllä 2022 vielä ainakin linjat 13 ja 80. Särkänniemen pihasta on vielä 500 metrin kävelymatka Onkiniemeen. Ellei nyt sitten Koiramäen päälle olla rakentamassa kerrostaloja.:lol:

Mutta tämä muutos toteutuessaan todennäköisesti lopettaa tarpeen kesälinjalle 100.

Onkohan jotakin tapahtunut linjan 17 matkustajamäärille syksystä talveen siirryttäessä? Kun Nyssen aikaisempi ilmoitus pyrkiä lakkauttamaan linja 17 muuttuikin hovissa nyt siihen, että lakkautetaan mieluummin linjan 16 reitiltä Hakametsän ja Taysin välinen osuus. Mutta että sama kalusto- ja kuljettajaresurssi sijoitetaankin uudelle hupilinjalle, jolle ei välttämättä muodostu kysyntää sitäkään vähää.

Aivan, linjan 6 jakamista A:ksi ja B:ksi ei enää ehdotetakaan. Tuota en huomannutkaan, mistähän mahtaa johtua?*

*huomasin Nyssen tiedotteessa (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/uutiset/ensi-talven-linjastosta-paatetaan-26.1..html), että asiakastyytyväisyyskyselyissä bussilinjoista parhaimmat arvosanat ovat saaneet "liityntä- ja poikittaislinjat". Etenkin nuo liityntälinjojen hyvät arvosanat vähän epäilyttävät, kyselyssähän kysytään mm. linjan reitin sopivuutta omiin tarpeisiin, ja olen saanut sen käsityksen, että liityntälinjat ja pakkovaihdot eivät ole ihmisten suosiossa. Mutta jospa olenkin väärässä, ja ihmiset ovat kyselyssä arvioineet linjan 17 niin hyvin, että se päätettiin säilyttää. Tuntuisi aika kummalliselta, mutta niin tuntuu myös tämä äkillinen suunnitelmien muutos linjan lakkauttamisen suhteen.
 
Mielenkiintoinen tuo ehdotettu 32-linja. En vain käsitä mitä funktiota se tarkkaan ottaen toimittaa. Edelleen uupuu suorat yhteydet Hervannan ja Taysin välillä, mutta ehkäpä tuo linja 38 on löydetty sen verran hyvin, ettei valtaväylää pitkin ole tarvetta sellaista enää järjestää.

32 on tosiaan mielenkiintoinen. Luulenpa, että sen funktio on olla ennenkaikkea vastaus melko kovaääniseen palautteeseen, jota tuli, kun aiemman linjan 32 lakkauttaminen vei yhteyden Kissanmaalta, Takahuhdista ja Ristinarkulta Kaukajärven liikuntapalveluihin. Palautteen mukaan etenkin Ristinarkun ja Takahuhdin koulut käyttivät kyseistä yhteyttä. Nytkään uusi 32 ei tuo suoraa yhteyttä Kaukajärvelle, mutta kuitenkin vaihdollisen yhteyden Kissanmaalta, Takahuhdista ja Ristinarkulta Messukyläntien varteen, josta tiheästi liikennöivät 9/19/40 ajavat Kauksun suuntaan.

Kritiikkiä on tullut lukemani mukaan paljon myös Messukyläntien varren asukkailta, jotka ovat kaivanneet yhteyttä TAYSille mm. linjan 5 reittimuutoksen ja linjan 20 lakkauttamisen jäljiltä. Saapa nähdä, kelpaako linja 32, joka kiertää aluksi "väärään" suuntaan Ristinarkun kautta, mutta vie toki perille kohtuullisessa ajassa. Toisaalta linja 32 voisi toimia vaihtoyhteytenä TAYSin suuntaan myös Kangasalan, Viialan, Turtolan ja Lukonmäen suunnilta tuleville. Messukyläntien varrella on 3 mahdollista vaihtopysäkkiä.

Lisäksi uusi kolmekakkonen saavuttaa Ristinarkuntien pysäkillään aika hyvin Jankan tiheästi asutun alueen, josta osalle on nykyisellään vähän reilummin kävelyä linjan 29 pysäkille Takahuhdin koululle, jos haluaa mennä TAYSille ilman, että kiertää keskustan kautta. Nyssen sivuilla perusteluissa mainittiin myös takahuhtilaisten ja kissanmaalaisten parantuvat yhteydet Hervantaan. Riippuu sitten vähän asuinpaikasta, olisiko järkevämpää ottaa 32 Hakametsän suuntaan ja vaihtaa siellä ratikka 3:een, vai ajaa TAYSin suuntaan ja vaihtaa bussi 38:een. Jonkin verran kiertoa tulee kyllä kummallakin tavalla. Saapa nähdä, onko tälle linjalle tosiasiallista kysyntää tarpeeksi, vai onko tässä koitettu lepytellä osaa väestä, joka ei sitten kuitenkaan välttämättä käytä kyseistä yhteyttä. Aika näyttää.

Mitä tulee Razerin kommentteihin liityntälinjojen suosiosta, voisin nähdä, että ne saavuttavat kyllä enemmän suosiota, kun niille ja ihmisten tottumusten muutokselle annetaan hieman aikaa. Yksi vuosi ei vielä minusta ole riittävä aika lopulliselle tuomiolle. Itse vaihtotapahtuma näyttää havaintojeni perusteella sujuvan varsin jouhevasti keskustan suuntaan, mutta ratikasta bussilla itään jatkettaessa tulee välillä odottelua etenkin iltaisin.

Linjan 16 Hakametsän osuus oli kyllä kovalla alikäytöllä, joten sen lakkauttamisen jotenkin ymmärtää. Toisaalta siinä meni sitten hervantalaisten, hallilalaisten ja turtolalaisten nopein vaihtoyhteys ratikalta TAYSsille Hakametsän pysäkiltä. Sammonaukion ratikkapysäkki näyttää muodostuneen suosituimmaksi paikaksi vaihtaa TAYSin suuntaan.

Linjan 17 lakkauttamissuunnitelma herätti ainakin joitakin vastustavia kommentteja somessa, joten ehkä sillekin on kuitenkin potentiaalista kysyntää.

Parhaimman tulevaisuuden näen linjalla 18, joka saavuttanee kyllä nykyisellä erityisen tiheällä vuorovälillään enemmän suosiota ajan myötä.
 
Takaisin
Ylös