Mielenkiintoinen tuo ehdotettu 32-linja. En vain käsitä mitä funktiota se tarkkaan ottaen toimittaa. Edelleen uupuu suorat yhteydet Hervannan ja Taysin välillä, mutta ehkäpä tuo linja 38 on löydetty sen verran hyvin, ettei valtaväylää pitkin ole tarvetta sellaista enää järjestää.
32 on tosiaan mielenkiintoinen. Luulenpa, että sen funktio on olla ennenkaikkea vastaus melko kovaääniseen palautteeseen, jota tuli, kun aiemman linjan 32 lakkauttaminen vei yhteyden Kissanmaalta, Takahuhdista ja Ristinarkulta Kaukajärven liikuntapalveluihin. Palautteen mukaan etenkin Ristinarkun ja Takahuhdin koulut käyttivät kyseistä yhteyttä. Nytkään uusi 32 ei tuo suoraa yhteyttä Kaukajärvelle, mutta kuitenkin vaihdollisen yhteyden Kissanmaalta, Takahuhdista ja Ristinarkulta Messukyläntien varteen, josta tiheästi liikennöivät 9/19/40 ajavat Kauksun suuntaan.
Kritiikkiä on tullut lukemani mukaan paljon myös Messukyläntien varren asukkailta, jotka ovat kaivanneet yhteyttä TAYSille mm. linjan 5 reittimuutoksen ja linjan 20 lakkauttamisen jäljiltä. Saapa nähdä, kelpaako linja 32, joka kiertää aluksi "väärään" suuntaan Ristinarkun kautta, mutta vie toki perille kohtuullisessa ajassa. Toisaalta linja 32 voisi toimia vaihtoyhteytenä TAYSin suuntaan myös Kangasalan, Viialan, Turtolan ja Lukonmäen suunnilta tuleville. Messukyläntien varrella on 3 mahdollista vaihtopysäkkiä.
Lisäksi uusi kolmekakkonen saavuttaa Ristinarkuntien pysäkillään aika hyvin Jankan tiheästi asutun alueen, josta osalle on nykyisellään vähän reilummin kävelyä linjan 29 pysäkille Takahuhdin koululle, jos haluaa mennä TAYSille ilman, että kiertää keskustan kautta. Nyssen sivuilla perusteluissa mainittiin myös takahuhtilaisten ja kissanmaalaisten parantuvat yhteydet Hervantaan. Riippuu sitten vähän asuinpaikasta, olisiko järkevämpää ottaa 32 Hakametsän suuntaan ja vaihtaa siellä ratikka 3:een, vai ajaa TAYSin suuntaan ja vaihtaa bussi 38:een. Jonkin verran kiertoa tulee kyllä kummallakin tavalla. Saapa nähdä, onko tälle linjalle tosiasiallista kysyntää tarpeeksi, vai onko tässä koitettu lepytellä osaa väestä, joka ei sitten kuitenkaan välttämättä käytä kyseistä yhteyttä. Aika näyttää.
Mitä tulee Razerin kommentteihin liityntälinjojen suosiosta, voisin nähdä, että ne saavuttavat kyllä enemmän suosiota, kun niille ja ihmisten tottumusten muutokselle annetaan hieman aikaa. Yksi vuosi ei vielä minusta ole riittävä aika lopulliselle tuomiolle. Itse vaihtotapahtuma näyttää havaintojeni perusteella sujuvan varsin jouhevasti keskustan suuntaan, mutta ratikasta bussilla itään jatkettaessa tulee välillä odottelua etenkin iltaisin.
Linjan 16 Hakametsän osuus oli kyllä kovalla alikäytöllä, joten sen lakkauttamisen jotenkin ymmärtää. Toisaalta siinä meni sitten hervantalaisten, hallilalaisten ja turtolalaisten nopein vaihtoyhteys ratikalta TAYSsille Hakametsän pysäkiltä. Sammonaukion ratikkapysäkki näyttää muodostuneen suosituimmaksi paikaksi vaihtaa TAYSin suuntaan.
Linjan 17 lakkauttamissuunnitelma herätti ainakin joitakin vastustavia kommentteja somessa, joten ehkä sillekin on kuitenkin potentiaalista kysyntää.
Parhaimman tulevaisuuden näen linjalla 18, joka saavuttanee kyllä nykyisellä erityisen tiheällä vuorovälillään enemmän suosiota ajan myötä.