Linjasto2021

Kyllä Sandvikilta joskus nousi klo 16 iltapäivällä parikymmentäkin työntekijää kyytiin. Pitkäniemestäkin parhaimmillaan saman verran.

Olettaisin että joukkoliikennesuunnittelussa on tiedossa yleisimmät työvuorojen alkamis- ja päättymisajat joihin vuorot yritetään sovittaa.
 
Kyllä Sandvikilta joskus nousi klo 16 iltapäivällä parikymmentäkin työntekijää kyytiin. Pitkäniemestäkin parhaimmillaan saman verran.

Olettaisin että joukkoliikennesuunnittelussa on tiedossa yleisimmät työvuorojen alkamis- ja päättymisajat joihin vuorot yritetään sovittaa.

Sandvikin tilanne voitaisiin hoitaa ihan hyvin Y-vuoroilla, mutta jostain kumman syystä tällaisia täsmäaseita ei haluta käyttää. Olisihan se liian joustavaa, jos ”helposti muistettavien ei ketään palvelevien aikataulujen” sijaan keinovalikoimassa olisi edelleen räätälöidyt kuljetukset juuri silloin, kun niitä tarvitaan. Tokihan Myllypuron alueella on muitakin työnantajia, mutta piikit on varmasti tunnistettavissa.
 
Sandvikin tilanne voitaisiin hoitaa ihan hyvin Y-vuoroilla, mutta jostain kumman syystä tällaisia täsmäaseita ei haluta käyttää. Olisihan se liian joustavaa, jos ”helposti muistettavien ei ketään palvelevien aikataulujen” sijaan keinovalikoimassa olisi edelleen räätälöidyt kuljetukset juuri silloin, kun niitä tarvitaan. Tokihan Myllypuron alueella on muitakin työnantajia, mutta piikit on varmasti tunnistettavissa.

Kolmenkulman ja Sandvikin yhteydet olisi helposti ratkaistavissa vaikkapa niin että osa 7- tai 8-linjan lähdöistä ajettaisiin Tesomalta Sandvikille. toisella on ruuhka-aikana 7 minuutin vuoroväli ja toisella 10-minuuttia, ja varsinkin kun Kolmenkulman vuorot on vielä ruuhkasuuntaa vastaan niin ei luulisi olevan ongelma ajaa linja Sandvikille josta sitten siirtoajo joko Kalkun tai Haukíluoman päättelle. Ja iltapäivällä toisinpäin.

Tosin, tässä kohtaa voi kysyä että oliko hyvä idea katkaista 71 Lielahteen joka tosiaan oli kätevä yhteys Kolmenkulmalle. Nysse teki itselleen ongelman jota se nyt yrittää ratkaista huonolla menestyksellä. Mitä 71:sta tuli joskus ajettua kun se vielä kulki keskustorille niin suurin osa Kolmenkulman suuntaan työmatkaavista tuli kyytiin keskustorilta ja keskustan pysäkeiltä. ja sitten muutama Lielahden Prismalta, ilmeisesti vaihtaneet Lentävänniemen suunnalta.
 
Kolmenkulman ja Sandvikin yhteydet olisi helposti ratkaistavissa vaikkapa niin että osa 7- tai 8-linjan lähdöistä ajettaisiin Tesomalta Sandvikille. toisella on ruuhka-aikana 7 minuutin vuoroväli ja toisella 10-minuuttia, ja varsinkin kun Kolmenkulman vuorot on vielä ruuhkasuuntaa vastaan niin ei luulisi olevan ongelma ajaa linja Sandvikille josta sitten siirtoajo joko Kalkun tai Haukíluoman päättelle. Ja iltapäivällä toisinpäin.

Tämähän ei ole mikään uusi keksintö. 90-luvulla osa silloisen linjan 26 (vastaa kasia) vuoroista ajoi tunnuksella T Tesomankatua Tamrockiin kääntymättä Virontörmänkadulle. Sitten 90-luvun lopussa linjalle 1 Kalkku-Härmälä lisättiin Tamrockin kautta ajavia T-vuoroja. Tamrockilla/Sandvikilla poikettiin siis matkan varrella Kalkusta Tesomalle. Tosin silloin ei vielä ajettu Kalkunvuoren kautta, joten nykyään tuo reitti ei oikein toimisi.
 
Tämähän ei ole mikään uusi keksintö. 90-luvulla osa silloisen linjan 26 (vastaa kasia) vuoroista ajoi tunnuksella T Tesomankatua Tamrockiin kääntymättä Virontörmänkadulle. Sitten 90-luvun lopussa linjalle 1 Kalkku-Härmälä lisättiin Tamrockin kautta ajavia T-vuoroja. Tamrockilla/Sandvikilla poikettiin siis matkan varrella Kalkusta Tesomalle. Tosin silloin ei vielä ajettu Kalkunvuoren kautta, joten nykyään tuo reitti ei oikein toimisi.

7:n tapauksessa Kalkunvuorenkadun ja Kalkun kehätien risteyksestä on 1,8km matka Pihtisulunkadun päättärille ja 1,7km matka Kalkun päättärille. Harvaa omakotialuetta kuten Kalkku palvellaan arkisin 10 min vuorovälillä.
Toinen liian helppo ratkaisu olis kääntää osa linjan 13 vuoroista Ikurintien risteyksestä kulkemaan Pihtisulunkadulle, sillä ei siellä joka vuoroon riitä nousijaa, jotka olisivat menossa Ikurintien alueelta Tesomalle tai toisin päin. Pistosta tulee 1,4km suuntaansa, joten sama auto samalla aikataululla kerkeisi vielä Tesomallekin kääntymään. Esim nykyisessä sunnuntaiaikataulussakin on 10-15min pääteseisontaa Tesomalla.

Vuodesta 2007 alkaen ja päättyen jonneki 2012 tai sen jälkeiseen aikaan, Myllypuroon ajettiin muutama ruuhkalähtö arkisin tunnuksella Y34 ja tämä oli riittävä palvelu (tokihan linjan 13 päätepysäkki oli siirretty Myllypuroon, mutta vuorothan palvelivat Ikuria ja Tohloppia). Nyt sinne on ulotettu kokonainen linjan toinen haara, joka tuntuu tekevän aikataulusuunnittelun joustamattomaksi juuri Pitkäniemen osalta. Ja kulkeehan se 71 edelleen Kolmihaarankatua ja Tesomankatua pitkin, josta voi sitten vaihdella Tesomankadun varrella. Pihtisulunkadun risteykseen voisi kyllä pysäkkiparin rakentaa, niin kävelymatka pysyy kohtuullisena.
 
Viimeksi muokattu:
7:n tapauksessa Kalkunvuorenkadun ja Kalkun kehätien risteyksestä on 1,8km matka Pihtisulunkadun päättärille ja 1,7km matka Kalkun päättärille. Harvaa omakotialuetta kuten Kalkku palvellaan arkisin 10 min vuorovälillä.


Joo, tarkoitin että sellainen reitti ei oikein toimisi missä Kalkunvuorenkadun ja Kalkun kehätien risteyksestä tehtäsiini pisto Sandvikille ja jatkettaisiin Kalkun päättärille. Sen sijaan linjan haaroittaminen tuossa kohtaa Kalkun ja Sandvikin haaraan toimisi oikein hyvin, varsinkin kun haarat ovat about yhtä pitkiä. Tällöin tosin Sandvikin työntekijät kierrätettäisiin Kalkunvuoren kautta (ei enempää reittivariaatioita) mutta se lienee vielä kohtuullinen työmatkan pidennys.
 
Tajusin tässä, että linjojen 33 ja 34 ruuhkasuuntahan olisi yhtenevä niin, että linjat voisi hyvin yhdistää ajettavaksi aamulla Keskustorilta TAKK:n kautta Pirkkalaan ja iltapäivällä päinvastoin. Jos vielä lisäksi linja 36 kulkisi aamulla vain Pirkkalasta Hermiaan ja iltapäivällä toisin päin, niin sen voisi yhdistää linjan 35 kanssa. Näin linjoja pystyisi liikennöimään 6 kalustoyksiköllä ensi syksylle suunnitellun 9 sijaan, kun kaikilla reitinosilla olisi myös sama 20 minuutin vuoroväli.

Havainnollistava kartta (linkki vie Google Mapsiin)

Laitoin linjan 36 päättymään ja linjan 35 alkamaan Näyttelijänkadulta havainnollistaakseni, kuinka syntyvän siirtoajon pystyisi hyödyntämään myös kaupallisesti.
 
Laitoin linjan 36 päättymään ja linjan 35 alkamaan Näyttelijänkadulta havainnollistaakseni, kuinka syntyvän siirtoajon pystyisi hyödyntämään myös kaupallisesti.
Muotialantie on Muotialantie koko matkaltaan, joten maininta 36:n yhteydessä Muotialankadusta on virheellinen.
 
Hei, ihan oikeasti. Täällä foorumilla on jo ihan tarpeeksi hiljaista ilmankin tällaista saivartelua.

Mutta näytti se korjaantuvan kartan linjaselosteisiin ja hyvä niin :) Olenkohan ainoa, joka siirtäisi 36:n joko Vihiojantielle tai vielä mieluummin Koivistontielle? Jälkimmäinen toisi toki matka-aikaakin lisää mutta voisi tuoda muutamia potentiaalisia poikittaisyhteyksiä lisää. Nykyisellään linja taitaa kuljettaa lähinnä bussin sisäilmaa paikasta toiseen.
 
Mutta näytti se korjaantuvan kartan linjaselosteisiin ja hyvä niin :) Olenkohan ainoa, joka siirtäisi 36:n joko Vihiojantielle tai vielä mieluummin Koivistontielle? Jälkimmäinen toisi toki matka-aikaakin lisää mutta voisi tuoda muutamia potentiaalisia poikittaisyhteyksiä lisää. Nykyisellään linja taitaa kuljettaa lähinnä bussin sisäilmaa paikasta toiseen.

Itse lisäisin linjalle 36 vuoroja aamu- ja iltapäiville, ja lisäksi ohjaisin Hervannassa reitille Hervannan valtaväylä-Hepolamminkatu-Hervannantie-Hermia. Palvelisi enemmän opiskelijoita Hepolamminkadulla. Linjan 36x voisi pitää nykyisellä reitillään. Toisaalta tulisi päällekkäisyyksiä linjan 38 kanssa, mutta Hermiassa liikennöi kuitenkin tarpeeksi linjoja, että tämä harvoin liikennöivä 36 on siellä päin varsin turha.

Muuten linjan reitti on kyllä onnistunut, ja tarjoaa suoran yhteyden kotialueeltani (Nekalasta) ja Muotialasta Hervantaan.

Mitä nyt itse linjalla olen kulkenut, niin yllättävän täynnä se on, varsinkin aamuisin. Suurin osa jää bussista pois siinä Hepolamminkadun risteyksen kohdilla, ja suuntaavat Tredulle/Teklulle päin.
 
Linjan 36x voisi pitää nykyisellä reitillään.

Tätä argumenttia en oikein ymmärrä, etkä sitä mitenkään perustellutkaan. Omassa ehdotuksessani tämä turha siirtoajoreitti saataisiin poistettua, jolloin resursseja vapautuisi oikeasti tärkeämpiin kohteisiin. Vai oletko sitten nähnyt juuri linjalla 36x matkustajia, ja jos niin missä määrin?

Jos linjaa 36 täytyisi jostain syystä ajaa molempiin suuntiin kaikkina liikennöintiaikoina, niin linjan reitti olisi syytä päättää Suupan sijaan Partolaan. Näin x-reittivariaatiollekin voisi löytyä edes jonkin verran kysyntää. Suuppa-Partola-osuus on linjalla täysin päällekkäinen runkolinjan 8 kanssa. Yhteys muuttuisi kuitenkin vaihdolliseksi viimeistään ratikan liikennöinnin aloittaessa Pirkkalaan, joten miksei sitä voisi muuttaa vaihdolliseksi jo nyt?
 
Viimeksi muokattu:
Tätä argumenttia en oikein ymmärrä, etkä sitä mitenkään perustellutkaan. Omassa ehdotuksessani tämä turha siirtoajoreitti saataisiin poistettua, jolloin resursseja vapautuisi oikeasti tärkeämpiin kohteisiin. Vai oletko sitten nähnyt juuri linjalla 36x matkustajia, ja jos niin missä määrin?

En ole käyttänyt linjaa 36x, enkä itsekään ymmärrä edes sen järkeä, mutta tarkoitin vain sitä, että jos linjaa niin paljon tarvitaan (miten asia kuitenkaan ei tietojeni mukaan ole), niin siinä tapauksessa sen olisi voinut pitää reitillään. Eipä tuo tämänhetkinen reitti eroa juurikaan linjan 36 reitistä, muuta kuin moottoritieosuudella. Mutta mielestäni ihan turha tuo 36x. Voisivat "siirtää" linjan vuorot linjalle 36.

Muita vastaavia

Miksi pitää olla niin paljon niin harvoin liikennöiviä linjoja. Ja miksi niin erilaiset linjat ovat lähes samalla linjatunnuksella.
Linjan 39A harvat vuorot voisi korvata vaikka linjan 12 K-vuoroilla (koulu). Ei ole mitään järkeä pitää omaa linjaa vain muutaman vuoron takia, joilla tuskin hirveästi on matkustajia. Ja sen harvan liikenteen lisäksi tämäkin 39A liikennöi osan vuoroista Varuskunnalle, ja se sekoittaa vähän lisää. Ja linjalla 39A, kun liikennöidään vain peruskoulun koulupäivinä, niin miksi? Linjahan liikennöi Tredulle, mikä ei suinkaan ole peruskoulu.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pitää olla niin paljon niin harvoin liikennöiviä linjoja?
Koska liikennöinnin järjestäminen on lähtökohtaisesti erittäin kallista, jolloin harvoin liikennöiminen mahdollistaa säästöjä. Mutta jos on tarvetta matkustaa, niin harvallakin vuorovälillä pystytään täyttämään perustarpeet. Varsinkin jos kyse on opiskelijoista, jotka tarvitsevat yhteyksiä enintään kerran tunnissa oppituntien alkamis- ja päättymisaikojen mukaan.

Linjan 39A harvat vuorot voisi korvata vaikka linjan 12 K-vuoroilla
Jos ideasi tarkoituksena on tehdä palvelusta selkeämpää, niin tuossahan kävisi juuri päinvastoin. Linjan 12 nykyiset käyttäjät joutuisivat ihmettelemään kummallisia K-kirjaimia ilman, että sillä olisi heidän palvelunsa kannalta mitään merkitystä.

Lisäksi pitää ymmärtää, että linjan 39A vuoroja liikennöidään linjan 39 kalustokierrossa niin, että sen liikennöimiseen ei tarvita lisäkalustoyksikköä eikä -kuljettajatyöpäiviä. Jos näin toimittaisiin reitittämällä uudelleen linjan 12 vuoroja, niin palvelutaso heikkenisi vähintään Vähäjärven lenkillä. Nykyisellä ratkaisulla saavutetaan siis samalla rahalla enemmän.
 
Mielestäni linjojen 34 ja 36 kannattaa ehdottomasti liikennöidä molempiin suuntiin sekä aamu- että iltapäivällä. Linjalla 34 on jo niin vähän matkustajia, että mitään varsinaista ruuhkasuuntaa ei ole, osa matkustajista menee Linnakallion alueelta Partolaan, jossa vaihtavat kaupungin suuntaan meneviin linjoihin, osa taas menee Pirkkalaan kotiin tai vaihtaa esim. Nokian suuntaan. Jos linja liikennöisi vain toiseen suuntaan kerrallaan, niin matkustajamäärä todennäköisesti vähenisi entisestään, ja se on jo nyt niin alhaisella tasolla, että sittenhän voi vaikka lakkauttaa koko linjan.

Linjan 36 osalta on havaittavissa selvä "ruuhkasuunta", aamulla Hervantaan ja iltapäivällä takaisin, siitä huolimatta linjalla riittää molempiin suuntiin käyttäjiä koko päivän ajan, joten linjan kulkeminen vain toiseen suuntaan kerrallaan olisi merkittävä palvelun huononnus. Lisäksi koska linja on ainut Muotialantietä palveleva linja, niin asiointimatkat Hervantaan eivät onnistu muuta kuin nykyisen kaltaisella palvelulla. Linjalla 36x olen itse nähnyt 1-5 matkustajaa per vuoro, veikkaisin että käyttäjiä voisi jopa olla enemmän, jos 36x:n vuorot olisivat ihan normaaleja vuoroja Härmälän kautta. Toisaalta olen nähnyt, että osa matkustajista tulee aamulla 36x:n kyytiin Pirkkalan jäähallin alueelta ja jatkaa matkaansa Hervantaan linjatunnuksen vaihtuessa Suupantorilla, linjalta 12 kun ei ainakaan tuohon aikaan ole kunnollista vaihtoyhteyttä 36:lle.
 
Takaisin
Ylös