Linjastoideointia

Jo vuoden verran olen ollut hieman kummissani siitä miksi linjalla 23 on niin pieni kalusto. Linja on varsinkin välillä Pasilan asema-Postipuisto aivan tupaten täynnä. Ja usein myös muilla osuuksilla

Mielestäni voisi olla linja, joka vetää Postipuiston vierestä Veturitietä pitkin Pasilan asemalle. Se mistä tuo linja aloittaisia matkan voisi olla vaikka jostain Paloheinan perukoilta tai Pirkkolan päättäriltä. Linja voisi vetää Vauhtitietä pitkin Linnanmäen Eteläpuolelle ja siitä Linjoja pitkin Eläintarhantielle Helsingin Kaupunginteatterin ohi Hakikseen. Jotenkin näin, en ole vielä miettinyt linjan reittiä tarkemmin mutta äkkiseltään tulee tuollainen mieleen. Vieläpä jos Pasilan Aseman ja Rautiksen väliin suunniteltu juna-asema toteutuisi olisi siinä ehkä uudelle linjalle paikka.
 
Mielestäni voisi olla linja, joka vetää Postipuiston vierestä Veturitietä pitkin Pasilan asemalle.

Tästä on keskusteltu aikaisemmin JLF:llä, ja silloin päädyttiin siihen, että tuollainen linja palvelisi vain osaa Postipuistosta toisin kuin nykyinen linjojen 23 ja 63 reitti.

Linjojen 23 ja 63 vuoroväli on kuitenkin tihentynyt niin paljon, että osan vuorokautta tuollainen bussi voisi olla hyvä, sillä se olisi todennäköisesti selvästi nopeampi, eikä Postipuiston länsiosa siltikään kärsisi harvasta vuorovälistä. Esimerkiksi Google Maps näyttää Veturintien ja Metsäläntien risteyksestä Triplalle matka-ajaksi 4 min ja nykyistä linjan 23 reittiä 11 min.

Pikalinjan voi tosiaan muodostaa monella eri tavalla. Esimerkiksi linjan 23, 63 tai 69 voi pilkkoa kahteen osaan niin, että pidemmälle kulkeva linja käyttää Veturitietä ja lähtee Pirkkolan päättäriltä tai Paloheinän perukoilta tai 69:n tapauksessa Jakomäestä ja hitaampi linja sitten jostain lähempää.
 
Pikalinjan voi tosiaan muodostaa monella eri tavalla. Esimerkiksi linjan 23, 63 tai 69 voi pilkkoa kahteen osaan niin, että pidemmälle kulkeva linja käyttää Veturitietä ja lähtee Pirkkolan päättäriltä tai Paloheinän perukoilta tai 69:n tapauksessa Jakomäestä ja hitaampi linja sitten jostain lähempää.
69:n tapauksessa se pikayhteys on jo olemassa junan muodossa Malmilla, Pukinmäessä, Oulunkylässä ja Käpylässä, lisäksi Jakomäestä on nopea yhteys Pasilaan ruuhka-aikoina linjalla 518. Pitkästä reitistään huolimatta 69:n rooli järjestelmässä on tarjota erityisesti erilaisia paikallisia asiointi-, koulu-, harrastus- ym. -yhteyksiä sen lisäksi, että se toimii myös liityntänä raideliikenteeseen useissa paikoissa. Pitkänä radan suuntaisesti kiemurtelevana linjana se myös tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä vaihtoasemien yli. Hieman vastaavalla periaatteella toimivat esimerkiksi linjat 631 ja 735 Vantaalla.
 
Takaisin
Ylös