- Liittynyt
- 17 Helmikuu 2024
- Viestit
- 205
Voisiko tulla suora linja Helsingistä Vihdintien kautta Serenaan?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Aikoinaanhan entisen U linjan 339 jotkut vuorot kävivät Serenassa kääntymässä. Olisiko tämä loppunut joskus vuonna 2014?Voisiko tulla suora linja Helsingistä Vihdintien kautta Serenaan?
339T -> 355T 1.1.2015, 1.1.2019 lopetettiin.Aikoinaanhan entisen U linjan 339 jotkut vuorot kävivät Serenassa kääntymässä. Olisiko tämä loppunut joskus vuonna 2014?
Mielestäni voisi olla linja, joka vetää Postipuiston vierestä Veturitietä pitkin Pasilan asemalle.
69:n tapauksessa se pikayhteys on jo olemassa junan muodossa Malmilla, Pukinmäessä, Oulunkylässä ja Käpylässä, lisäksi Jakomäestä on nopea yhteys Pasilaan ruuhka-aikoina linjalla 518. Pitkästä reitistään huolimatta 69:n rooli järjestelmässä on tarjota erityisesti erilaisia paikallisia asiointi-, koulu-, harrastus- ym. -yhteyksiä sen lisäksi, että se toimii myös liityntänä raideliikenteeseen useissa paikoissa. Pitkänä radan suuntaisesti kiemurtelevana linjana se myös tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä vaihtoasemien yli. Hieman vastaavalla periaatteella toimivat esimerkiksi linjat 631 ja 735 Vantaalla.Pikalinjan voi tosiaan muodostaa monella eri tavalla. Esimerkiksi linjan 23, 63 tai 69 voi pilkkoa kahteen osaan niin, että pidemmälle kulkeva linja käyttää Veturitietä ja lähtee Pirkkolan päättäriltä tai Paloheinän perukoilta tai 69:n tapauksessa Jakomäestä ja hitaampi linja sitten jostain lähempää.
Mistäs näihin rahat otetaan?Ensimmäinen ehdotus: linja Hvitträskiin. Linjan toinen päätepiste voisi olla Espoonlahdessa tai Kauklahdessa. Hvitträskiin kulki ennen linja 166 Helsingistä, mutta se lakkautettiin vuonna 2007.
Toinen ehdotus: linja Munkkivuoresta Ritolehdon ja Tarvon kautta Ruukinrantaan ja siitä joko Perkkaan tai Laajalahden kautta Leppävaaraan. Linjan numerona voisi olla 33, vaikka se olisikin seutulinja.
Kolmas ehdotus: linja Hyrylästä Hyvinkäälle Tuusulantietä pitkin.
Neljäs ehdotus: linja Espoon keskuksesta lentoasemallae ja ehkä siitä vielä Tikkurilaan. Muutenkin pitkät poikittaislinjat voisivat olla hyvä asia.
Viides ehdotus: linja Kontulasta tai vaihtoehtoisesti Itäkeskuksesta Kontulankaaren, Rapolantien ja Seivästien kautta Jakomäkeen tai vaihtoehtoisesti edelleen joko Puistolaan tai Hakunilaan.
Kuudes ehdotus: linja Martinlaaksosta tai Vantaankoskelta Serenaan tai vaihtoehtoisesti edelleen Klaukkalaan.
Seitsemäs ehdotus: linja Kivistön asemalta Klaukkalaan ja/tai Nurmijärven kirkonkylälle.
Kahdeksas ehdotus: linja Tikkurilasta Nikkilään.
Yhdeksäs ehdotus: linja Tammiston eteläosasta Aviapoliksen, Koivuhaan, Tikkurilan, Jokiniemen, Itä-Hakkilan, Hakunilan, Vaaralan ja Fazerilan kautta Mellunmäkeen.
Kymmenes ehdotus: linjoja voisi yhdistää tiettyinä aikoina niin, että muodostuisi vaihdoton yhteys. Esim. 571 Myyrmäki-Tikkurila + 631 Tikkurila-Kulomäki (sama auto, numeron vaihto).
Viides ehdotus: linja Kontulasta tai vaihtoehtoisesti Itäkeskuksesta Kontulankaaren, Rapolantien ja Seivästien kautta Jakomäkeen tai vaihtoehtoisesti edelleen joko Puistolaan tai Hakunilaan.
Kuudes ehdotus: linja Martinlaaksosta tai Vantaankoskelta Serenaan
Toinen ehdotus: linja Munkkivuoresta Ritolehdon ja Tarvon kautta Ruukinrantaan ja siitä joko Perkkaan tai Laajalahden kautta Leppävaaraan. Linjan numerona voisi olla 33, vaikka se olisikin seutulinja.
Linja 953/955 kulkivat Kivistöstä Klaukkalaan, mutta olivat (käsittääkseni) lakkautettu.Seitsemäs ehdotus: linja Kivistön asemalta Klaukkalaan ja/tai Nurmijärven kirkonkylälle.
Heilurilinja, olipa samalla tai eri numerolla, vaatii, että linjan osilla on samat liikennöintiajat ja sama vuoroväli. Toki on mahdollista tehdä järjestely, että ajetaan heilurina vain illalla ja vain joka toinen vuoro ja vain jos ei ole karkausvuoden parillinen viikko eikä kuljettajalla ole lippalakkia, mutta siitä on mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä matkustajille.Kymmenes ehdotus: linjoja voisi yhdistää tiettyinä aikoina niin, että muodostuisi vaihdoton yhteys. Esim. 571 Myyrmäki-Tikkurila + 631 Tikkurila-Kulomäki (sama auto, numeron vaihto).
Näköjään Poiponen13 itsekin sitä pohti jo helmikuussa 2024 tässä ketjussa.Tätä on ehdoteltu useampaan kertaan, mutta se kaatuu noiden katujen kantavuuteen ja niiden parantamisen vastustamiseen.