Linjastoideointia

59:n voisi myös siirtää kulkemaan 37:n reittiä Malminkartanon sisäosista Honkasuon kautta Myyrmäkeen.

Näissä ehdotuksissa olisi aina hyvä miettiä, mitä yhteyksiä jokin linja palvelee. 59 tarjoaa ensisijaisesti yhteyttä Konalasta Pasilan ja Vallilan alueelle. Malminkartanosta kannattaa mennä junalla Pasilan asemalle ja mahdollisesti jatkaa sieltä raitiovaunulla, eikä 59 siksi juurikaan palvele Malminkartanoa. 59:n kiertely Malminkartanossa tai jatkaminen Myyrmäkeen ei siksi ole perusteltua.
 
57 ei vie Viikin eteläpuolelle vaan ajaa kääntyy Koskelantielle ja ajaa Koskelantietä ja Hakamäentietä länteen. 506 vie etelämmäs ja tarjoaa yhteyden muun muassa Kumpulan ja Arabian korkeakoulukeskittymään, mutta päättyy Myllypuron metroasemalle. Uskon, että akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula on varmastikin kysyntää. Esimerkiksi 63, 69 ja 70 keräävät nykyisellään ihan hyvin matkustajia, vaikka niiden palvelemista lähiöistä on nopeampi yhteys Helsingin keskustaan.
Toisaalta tämän uuden linjan palvelualueelle pääsee poikkeuksetta todella lyhyillä vaihdoilla idästä. 63 ja 69 eivät ole oikein verrattavissa, kun nämä linjat myös tuovat huomattavat määrät poikittaisia yhteyksiä. Tämä uusi linja olisi hyvin pitkälti päällekkäinen 57:n kanssa, jolloin ainoat uudet paikat, jonne pääsisi suoraan ovat lähinnä vaan Kumpula ja Hermanni, jonne pääsee metron vaikutusalueelta vaivattomasti.

70 taas on lähinnä vain 71:n apulinja joka tarjoaa nopean yhteyden keskustaan Pihlajamäestä, kun 71 kiertelee ja kaartelee Pihlajistossa ja Arabiassa. Toki myös tarjoaa suoran yhteyden Töölööseen ja Pukinmäestä Kumpulaan.
 
Toisaalta tämän uuden linjan palvelualueelle pääsee poikkeuksetta todella lyhyillä vaihdoilla idästä. 63 ja 69 eivät ole oikein verrattavissa, kun nämä linjat myös tuovat huomattavat määrät poikittaisia yhteyksiä. Tämä uusi linja olisi hyvin pitkälti päällekkäinen 57:n kanssa, jolloin ainoat uudet paikat, jonne pääsisi suoraan ovat lähinnä vaan Kumpula ja Hermanni, jonne pääsee metron vaikutusalueelta vaivattomasti.

Pääsee sieltä jotenkin, mutta esimerkiksi reitti Linnoituksentie 10 – Exactum, Kumpulan kampus vie nyt henkilöautolla 14 minuuttia ja joukkoliikenteellä 43 minuuttia. Turhauttaa keskustelu lippujen hinnoista, kun ihmiset käyttävät tällaisista syistä yksityisautoa, eikä lippujen hintojen takia. Vaikka joukkoliikenne olisi kuinka ilmaista tahansa, suurin osa ihmisistä ajaa tuollaisessa tapauksessa mieluummin moottoritietä Radio Novaa kuunnellen.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20251030-111152.jpg
    Screenshot_20251030-111152.jpg
    146.1 KB · Lukukerrat: 26
Pohjois-Haagasta ja Kannelmäestä pitäisi saada yhteys itäiseen kantakaupunkiin (joka tarjottiin ennen linjalla 51). Ehkä linjan 23 voisi jatkaa Pirkkolasta vaikkapa Pohjois-Haagan tai Kannelmäen asemalle. 55:n voisi myös siirtää kulkemaan Intiankatua Arabianrannan kautta ja jatkaa Oulunkylään tai vielä sieltä 64:n kautta Itä-Pakilaan tai edelleen Torpparinmäkeen. 56:n voisi siirtää kulkemaan 53:n reittiä Maunulan kautta, jota Maunulasta saataisiin yhteys Kannelmäkeen ja Kalasatamaan, 55:n tarjoessa yhteydet Kalasatamaan Oulunkylästä, Itä-Pakilasta ja Torpparinmäestä.
Helppo lisä että 23 käy Vihdintiellä kääntymässä, Huopalahdesta helppo vaihtaa junasta?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Pääsee sieltä jotenkin, mutta esimerkiksi reitti Linnoituksentie 10 – Exactum, Kumpulan kampus vie nyt henkilöautolla 14 minuuttia ja joukkoliikenteellä 43 minuuttia. Turhauttaa keskustelu lippujen hinnoista, kun ihmiset käyttävät tällaisista syistä yksityisautoa, eikä lippujen hintojen takia. Vaikka joukkoliikenne olisi kuinka ilmaista tahansa, suurin osa ihmisistä ajaa tuollaisessa tapauksessa mieluummin moottoritietä Radio Novaa kuunnellen.
Joukkoliikenne myös muutakin kuin matkan nopeus, hyvin ehtii tehdä töitä tuossa, säästää aika helkkarin paljon rahaa.... Nopeushan on Helsingissä valinta, 57 reitti menee kyllä niin monen sumpun läpi että ei sitä helpolla nopeuta kiusaaamatta autojumalia....
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tämmöinen reitti mistään kotoisin:
309: Espoon Keskus - Suurpelto - Laajalahti - Pikku Huopalahti - Kamppi

Tässä vielä linkki karttaan minne luon nykyisiä sekä uusia linjoja
Runkolinja 200 palvelee Espoon keskus-Pikkuhuopalahti väliä niin sille ei ole tarvetta. Lisäksi Suurpellosta pääsee linjalla 118 Espoon keskukseen ja Laajalahdesta 113:lla Leppävaaraan josta vaihdolla junalla tai bussilla Espoon keskukseen. Joten koko linja 309 on hyödytön.
 
Runkolinja 200 palvelee Espoon keskus-Pikkuhuopalahti väliä niin sille ei ole tarvetta. Lisäksi Suurpellosta pääsee linjalla 118 Espoon keskukseen ja Laajalahdesta 113:lla Leppävaaraan josta vaihdolla junalla tai bussilla Espoon keskukseen. Joten koko linja 309 on hyödytön.
Niin tuo 113 sisältää vaihdon.
Linja 309 ei sisällä vaihtoa jolla pääsee suoraan keskukseen.
 
Pääsee sieltä jotenkin, mutta esimerkiksi reitti Linnoituksentie 10 – Exactum, Kumpulan kampus vie nyt henkilöautolla 14 minuuttia ja joukkoliikenteellä 43 minuuttia. Turhauttaa keskustelu lippujen hinnoista, kun ihmiset käyttävät tällaisista syistä yksityisautoa, eikä lippujen hintojen takia. Vaikka joukkoliikenne olisi kuinka ilmaista tahansa, suurin osa ihmisistä ajaa tuollaisessa tapauksessa mieluummin moottoritietä Radio Novaa kuunnellen.
Onko se kuitenkaan kannattavaa perustaa uutta linjaa lähinnä vain sen takia, että Kontulasta pääsisi ehkä vartin nopeammin Kumpulaan? Pohdiskelin, että tuo linja Kumpulasta 70:n reittiä vedettynä Kamppiin saattaisi olla ihan fiksu, mutta ei siinäkään kovasti mitään ajallisia hyötyjä tulisi, kun nykyäänkin matka tuolta Linnoituksentieltä Töölöön on n. 50min, ja metron varrelta kymmenisen minuuttia vähemmän. Linjan hyödyt rajoittuisi aika lailla Kivikkoon, jos miettii muutakin kuin Kumpulan kampusta.
 
Onko se kuitenkaan kannattavaa perustaa uutta linjaa lähinnä vain sen takia, että Kontulasta pääsisi ehkä vartin nopeammin Kumpulaan? Pohdiskelin, että tuo linja Kumpulasta 70:n reittiä vedettynä Kamppiin saattaisi olla ihan fiksu, mutta ei siinäkään kovasti mitään ajallisia hyötyjä tulisi, kun nykyäänkin matka tuolta Linnoituksentieltä Töölöön on n. 50min, ja metron varrelta kymmenisen minuuttia vähemmän. Linjan hyödyt rajoittuisi aika lailla Kivikkoon, jos miettii muutakin kuin Kumpulan kampusta.

Muut edut riippuu siitä, mistä linja vedetään, mutta jos se kulkee esimerkiksi Lahdenväylän rinnakkaiskatuja ja kantakaupungissa reittiä Runeberginkatu – Helsinginkatu – Sturenkatu, noiden välille muodostuu yhteys. Vaikka rinnakkaiskatuja palvelee osin jo 506, muodostuisi yhteys etelämmäs kuin bussilla 506. Jos taas linja kulkisi nopeampaa reittiä Lahdenväylän ja Kustaa Vaasan tien kautta, mikä on myös perusteltu vaihtoehto, muodostuisi silti yhteys Itä-Helsingistä tuonne Oopperan tienoille.

Jos taas bussi kulkisi pohjoisempaa reittiä jonnekin Pasilan, Meilahden tai Taka-Töölön tienoille, sekin olisi uusi yhteys Kontulasta, joskin tuossa olisi päällekkäisyyttä linjojen 500, 506 ja 510 kanssa, jonka takia pitäisin eteläisempää reittiä parempana.

Bussi Kontulasta Lahdenväylän pitkin onkin yksi taloudellisesti mielekkäimmistä ehdotuksista langassa, vaikka ehdotus esitettiin alun perin kryptisesti.
 
Muut edut riippuu siitä, mistä linja vedetään, mutta jos se kulkee esimerkiksi Lahdenväylän rinnakkaiskatuja ja kantakaupungissa reittiä Runeberginkatu – Helsinginkatu – Sturenkatu, noiden välille muodostuu yhteys. Vaikka rinnakkaiskatuja palvelee osin jo 506, muodostuisi yhteys etelämmäs kuin bussilla 506. Jos taas linja kulkisi nopeampaa reittiä Lahdenväylän ja Kustaa Vaasan tien kautta, mikä on myös perusteltu vaihtoehto, muodostuisi silti yhteys Itä-Helsingistä tuonne Oopperan tienoille.
Se olisi kyllä ihan fiksua pistää kyseinen linja menemään Latokartanonkaarta pitkin ja ehkä ottaa osa busseista 78:lta. Jos se menisi vaan suoraan Kehä I:lle niin palveltu alue jää kovin pieneksi, jos miettii sitä, että sieltä on toinenkin yhteys keskustaan. Olen muutenkin vähän ihmetellyt, että miksei jotain toistakin Lahdenväylän linjaa olla vedetty Kamppiin.
 
Takaisin
Ylös