Linjastoideointia

59:n voisi myös siirtää kulkemaan 37:n reittiä Malminkartanon sisäosista Honkasuon kautta Myyrmäkeen.

Näissä ehdotuksissa olisi aina hyvä miettiä, mitä yhteyksiä jokin linja palvelee. 59 tarjoaa ensisijaisesti yhteyttä Konalasta Pasilan ja Vallilan alueelle. Malminkartanosta kannattaa mennä junalla Pasilan asemalle ja mahdollisesti jatkaa sieltä raitiovaunulla, eikä 59 siksi juurikaan palvele Malminkartanoa. 59:n kiertely Malminkartanossa tai jatkaminen Myyrmäkeen ei siksi ole perusteltua.
 
57 ei vie Viikin eteläpuolelle vaan ajaa kääntyy Koskelantielle ja ajaa Koskelantietä ja Hakamäentietä länteen. 506 vie etelämmäs ja tarjoaa yhteyden muun muassa Kumpulan ja Arabian korkeakoulukeskittymään, mutta päättyy Myllypuron metroasemalle. Uskon, että akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula on varmastikin kysyntää. Esimerkiksi 63, 69 ja 70 keräävät nykyisellään ihan hyvin matkustajia, vaikka niiden palvelemista lähiöistä on nopeampi yhteys Helsingin keskustaan.
Toisaalta tämän uuden linjan palvelualueelle pääsee poikkeuksetta todella lyhyillä vaihdoilla idästä. 63 ja 69 eivät ole oikein verrattavissa, kun nämä linjat myös tuovat huomattavat määrät poikittaisia yhteyksiä. Tämä uusi linja olisi hyvin pitkälti päällekkäinen 57:n kanssa, jolloin ainoat uudet paikat, jonne pääsisi suoraan ovat lähinnä vaan Kumpula ja Hermanni, jonne pääsee metron vaikutusalueelta vaivattomasti.

70 taas on lähinnä vain 71:n apulinja joka tarjoaa nopean yhteyden keskustaan Pihlajamäestä, kun 71 kiertelee ja kaartelee Pihlajistossa ja Arabiassa. Toki myös tarjoaa suoran yhteyden Töölööseen ja Pukinmäestä Kumpulaan.
 
Takaisin
Ylös