Linjastoideointia

Mielestäni olisi hyvä olla myös paljon kutsupohjaisia linjoja, jotka voisi kutsua tietyille pysäkeille (mutta kyytiin voisi nousta vain pysäkeiltä, ei muualta). Näillä linjoilla olisi tietty kutsualue ja niillä liikennöisi midibusseja ja kaksiakselisia. Kutsu tehtäisiin verkossa olevalla kutsukoneella, jossa valittaisiin lähtöpysäkki ja aika. Lisäksi joillain pienillä linjoilla voisi olla ns. heilutusosuuksia, joilla ei ole kiinteitä pysäkkejä, vaan kyytiin voi nousta mistä vaan kättä heiluttamalla.
Näitä kutsupohjaisia juttuja on kokeiltu monet kerrat ja huonoiksi havaittu. On ollut Kutsuplussaa ja palvelulinjojen kutsuosuuksia, sekä linjoja, jotka perustuvat kokonaan kutsupohjalle.
Paljon paremmiksi on havaittu kiinteät reitit, joissa ei tarvitse kuljettajien eikä matkustajien miettiä, meneekö bussi nyt tänne vai tonne. Auto liikkuu kellontarkasti tunnin kierroksensa joka tunti samaan tapaan, ilman mitään soittamisia tai sovelluksia.
Kiinteät reitit esiteltiin Helsingissä vuoden 2009 alussa Jouko-kaupunginosalinjoina. Vuonna 2014 ne nimettiin Lähibusseiksi. Ajelin näitä palvelu-, Jouko- ja Lähibussilinjoja 16 vuotta.
On siis tärkeää, että Lähibussi kulkee vakioaikataulun mukaan kiinteätä reittiä pysäkiltä toiselle. Kutsuosuudet sotkevat tämän.
Kiinteitä reittejä ajaessa käy joskus sitten niin, että ajetaan "turhaan" jollekin poikkikadulle. Ketään ei sieltä tule. Silloin joku saa taas hyvän idean. Eikös se sieltä poikkikadulta tulija voi kutsua sen auton sinne tarvittaessa. Ja näin keskustelu kutsulinjoista alkaa taas alusta.
 
On kiva miettiä bussimuutoksia kauas tulevaisuuteen. Tuli juuri mieleen, miten bussilinjasto voisi muuttua Tuusulanväylän pikaratikan aloittaessa noin vuonna 2035. Ehkä silloin Tuusulanväylän seutulinjat päätetään Käpylän terminaaliin, ja Tuusulanväylä muuttuisi kaupunkibulevardiksi aina Käskynhaltijantien liittymään asti. Ratikka voisi kulkea Maunulan keskuksen kautta Pirkkolan urheilupuistoon.
 
Viimeksi muokattu:
Poiponen13, itse kannatan kutsupohjaisia linjoja. Varsinkin harvvaan asutuilla alueilla niistä olisi hyötyä, kuten Siuntio, osia Kirkkunummesta, Sipoosta, Tuusulasta. Joukkoliikenne palvelee monilla alueilla lähinnä työ- ja koulumatkoja sekä senioreiden asiointiliikennettä. Näillä alueilla on myös lähialuematkailua ajatellen kaikkea näkemisen arvoista, paikkoja joihin ei pääse nykyisellä joukkoliikennelinjastolla ja aikatauluilla. Tuntuu että HSL on haluton järjestämään vapaa-ajan matkustamisen tarpeet huomioon ottavaa liikennettä aikataulupohjalta, Hvitträskin luo ei edes pääse joukkoliikenteellä. Pääkaupunkiseudun kerrostaloalueilla asuu paljon autottomia, heillekin pitäisi olla mahdollisuus nauttia koko seudusta. Välillä todellakin ihmettelen HSL'n mainostusta lähialuematkailusta.
 
Pasilassa on Triplan alla Veturitiellä hulppeat bussipysäkit valmiina, muttei käytössä. Pasilan alueen linjastoa voisi vähän järjestellä niin että joitain linjoja menisi sitä kautta Pasilansillan sijaan. Veturitien kautta ajaminen mahdollistaisi linjojen nopeuttamista erityisesti hitaan Ratapihantien, Asemapäälliköntien ja Pasilansillan risteyksen ohittamisella sekä tasaamalla matkustajamääriä pysäkkiä kohti. Pasilassa kulkee nykyisin sen verran monta bussilinjaa, että palvelua riittää molemmille korkeustasoille.

Mahdollisia linjaston osia voisi olla esim.

59 Teollisuuskadun tunnelista Veturitielle ja sieltä nykyiselle reitilleen
57:sta jaettu Viikki-Koskela-Pasila linja Hakamäentieltä Veturitielle
23:n, 69:n ja/tai 848:n siirto Veturitielle nykyiseltä Savonkatu-Ratapihantie reitiltä
 
Pasilassa on Triplan alla Veturitiellä hulppeat bussipysäkit valmiina, muttei käytössä. Pasilan alueen linjastoa voisi vähän järjestellä niin että joitain linjoja menisi sitä kautta Pasilansillan sijaan. Veturitien kautta ajaminen mahdollistaisi linjojen nopeuttamista erityisesti hitaan Ratapihantien, Asemapäälliköntien ja Pasilansillan risteyksen ohittamisella sekä tasaamalla matkustajamääriä pysäkkiä kohti. Pasilassa kulkee nykyisin sen verran monta bussilinjaa, että palvelua riittää molemmille korkeustasoille.
Niin nämähän voisivat olla hyviä käyttää Rantaradan remonttia korvaavan liikenteen pysäkkeinä. Tosin wolttikuskit ovat nämä vallattuina lyhytaikaiseen laittomaan pysäköintiin
 
Ei liity suoraan HSL liikenteeseen mutta Onnibus alkaa kai ajamaan vuoroja Porvoosta Pasilan kautta Turkuun, menisiköhän ne tuolta, ei kyllä ehkä ihan kauheen järkevältä tunnu.
 
Poiponen13, itse kannatan kutsupohjaisia linjoja. Varsinkin harvvaan asutuilla alueilla niistä olisi hyötyä, kuten Siuntio, osia Kirkkunummesta, Sipoosta, Tuusulasta. Joukkoliikenne palvelee monilla alueilla lähinnä työ- ja koulumatkoja sekä senioreiden asiointiliikennettä. Näillä alueilla on myös lähialuematkailua ajatellen kaikkea näkemisen arvoista, paikkoja joihin ei pääse nykyisellä joukkoliikennelinjastolla ja aikatauluilla. Tuntuu että HSL on haluton järjestämään vapaa-ajan matkustamisen tarpeet huomioon ottavaa liikennettä aikataulupohjalta, Hvitträskin luo ei edes pääse joukkoliikenteellä. Pääkaupunkiseudun kerrostaloalueilla asuu paljon autottomia, heillekin pitäisi olla mahdollisuus nauttia koko seudusta. Välillä todellakin ihmettelen HSL'n mainostusta lähialuematkailusta.
Minäkin kannatan useiden kutsupohjaisen linjojen perustamista. Sopivia alueita voisivat olla esimerkiksi:
- Hvitträsk
- Porkkala
- Hila
- Hirsala
- Siippoo (Tuusula)
- Ruskela
- Kaskela
- Hindsby
- Spjutsund
- Immersby

Kustulinjoilla olisi oma numero ja palvelualue. Niitä liikennöitäisiin pikkubusseilla, ja linjakilvissä olisi linjan numero ja sana "KUTSU". Kutsulinjat voisivat myös kulkea moottoriteitä tms. Niiden palvelualue voisi olla myös esim. koko kunta.
 
Kutsulinjoilla / kutsuoduuksilla olisi linjanumerot ja palvelualueet. Matka maksettaisiin normaalilla joukkoliikenteen lipulla, periodi-tai kertaipulla, samaan hintaan kuin muutkin joukkoliikennematkat. Idea näyttää toimivan Tukholman seudulla, olen kuullut siitä vain positiivista. Miksi ei sitten meillä?
 
Kutsulinjoilla / kutsuoduuksilla olisi linjanumerot ja palvelualueet. Matka maksettaisiin normaalilla joukkoliikenteen lipulla, periodi-tai kertaipulla, samaan hintaan kuin muutkin joukkoliikennematkat. Idea näyttää toimivan Tukholman seudulla, olen kuullut siitä vain positiivista. Miksi ei sitten meillä?
Kutsuplussaa kokeiltiin aikoinaan ja oli järkyttävän kallis. Miten se, että "takseille" laitetaan numerot tai palvelualueet alentaisivat olennaisesti kustannuksia? Taksien hinnat ovat aivan eri luokkaa kuin joukkoliikenteen
 
Lontoossahan toimii pidetty Dial-a-ride..... sehän on vain kysymys miten ajattelee asiat ja mihin ne rahat menevät.....
 
Onhan tuota kutsuhommaa meilläkin kokeiltu vaikka kuinka monena iteraationa, kuten täällä jo kirjoitettiinkin. Kustannukset ovat taksiluokkaa, tai taksien nykyhinnoilla käytännössä ylikin sen.

Joukkoliikenteellä on tarkoitus kuljettaa joukkoja.
 
Kutsuplussaa kokeiltiin aikoinaan ja oli järkyttävän kallis. Miten se, että "takseille" laitetaan numerot tai palvelualueet alentaisivat olennaisesti kustannuksia? Taksien hinnat ovat aivan eri luokkaa kuin joukkoliikenteen
Sinä kirjoitat kutsupluis-palvelusta joka toimi tiheästi rakennetulla kaupunkialueella, jolla ei päässyt edes lentokentälle. Minä tarkoitan joukkoliikennekuntayhtymän laitaosien maaseutumaisen alueen joukkoliikennettä. Se tottakai perustuu koululaiskuljetuksiin ja senioreiden y.m.s. tarvitsemaan palveluliikenteeseen.
Mutta.... Näiden kuntien nettisivulla ne kehuvat kuuluvansa kuntayhtymään.... Kuntien matkailusivuilla on mainittu kohteita joihin ei ole joukkoliikenneyhteyttä tai se on huono, välillä ei pääse edes yhdellä lipulla vaihtamaan jatkoyhteydelle koska odotusaika vaihtoasemalla on liian pitkä ja lippu käy vanhaksi. Kutsupohjainen joukkoliikenne olisi tähän ongelmaan ratkaisu.
Itse kaupunkialueella asuvana opin jo vuosia sitten autottoman elämäntavan, en ole ajanut kymmeniin vuosiin, kiitos hyvän joukkoliikenteen. Nyt todellakin toivon että kuntayhtymä voisi mahdollistaa pääsyn näihin kohteisiin joukkoliikenteen tariffilla. Vai mitä suosittelet.
Olen kohdannut ulkomailla erittäin toimivia kutsupohjaisia joukkoliikenneratkaisuja harvaan asutuilla alueilla, matkustaa sai normaalilla joukkoliikennelipulla. Miksi tämä ei toimi Helsingin seudulla?
 
Olen kohdannut ulkomailla erittäin toimivia kutsupohjaisia joukkoliikenneratkaisuja harvaan asutuilla alueilla, matkustaa sai normaalilla joukkoliikennelipulla. Miksi tämä ei toimi Helsingin seudulla?
Olisiko sulla laittaa lista niistä erittäin (hyvin) toimivista ulkomaisista kutsupohjaisista joukkoliikenneratkaisuista?
 
Minä tarkoitan joukkoliikennekuntayhtymän laitaosien maaseutumaisen alueen joukkoliikennettä. [...] Nyt todellakin toivon että kuntayhtymä voisi mahdollistaa pääsyn näihin kohteisiin joukkoliikenteen tariffilla. Vai mitä suosittelet.
Olen kohdannut ulkomailla erittäin toimivia kutsupohjaisia joukkoliikenneratkaisuja harvaan asutuilla alueilla, matkustaa sai normaalilla joukkoliikennelipulla. Miksi tämä ei toimi Helsingin seudulla?

Mä ymmärrän tämän toiveen ja pidän sitä jossain määrin kohtuullisenakin, mutta toisaalta on myös niin, että tällaisen toteuttaminen maksaa hyötyihin nähden aivan hirvittävästi. Ne rahat ovat joko pois jostain muusta palvelusta (eli vähennettäisiin joukkoliikennettä sieltä, missä joukkoja on) tai sitten lippujen hintoja pitäisi korottaa, että näihin saadaan kerättyä lisää rahaa. Ja liput ovat jo ennestäänkin sietämättömän kalliita varsinkin A-vyöhykkeellä eli siellä, missä joukkoliikenteellä olisi eniten käyttäjäpotentiaalia.

Höseli ei ole kovin bisneshenkinen eikä esimerkiksi ole sitouttanut Viking Linea mitenkään, vaikka ko. varustamolla on oma ratikkalinjansa. Jos ajattelisivat eri tavalla, niin tässä voisi ryhtyä diileihin näiden maaseutukohteiden kanssa sellaiselta pohjalta, jossa matkailukohteeseen menevä asiakas maksaa HSL-lipun ja kohde maksaa Höselille muut kulut tai ajaa vaikka itse sitä kutsuliikennettä. Muutenkin vierittäisin vastuuta näiden kohteiden suuntaan: Jos vaikkapa oletetaan, että 7 km päässä jostain periferian juna-asemasta olisi matkailukohde, niin olisiko se nyt ihan kohtuuton vaatimus, että tämä kohde itse järjestäisi pakettiauton sinne asemalle vastaan esimerkiksi kerran tunnissa ja mainostaisi tätä palvelua, maksullisena tai maksuttomana?
 
Takaisin
Ylös