b10m55
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 177
Näitä kutsupohjaisia juttuja on kokeiltu monet kerrat ja huonoiksi havaittu. On ollut Kutsuplussaa ja palvelulinjojen kutsuosuuksia, sekä linjoja, jotka perustuvat kokonaan kutsupohjalle.Mielestäni olisi hyvä olla myös paljon kutsupohjaisia linjoja, jotka voisi kutsua tietyille pysäkeille (mutta kyytiin voisi nousta vain pysäkeiltä, ei muualta). Näillä linjoilla olisi tietty kutsualue ja niillä liikennöisi midibusseja ja kaksiakselisia. Kutsu tehtäisiin verkossa olevalla kutsukoneella, jossa valittaisiin lähtöpysäkki ja aika. Lisäksi joillain pienillä linjoilla voisi olla ns. heilutusosuuksia, joilla ei ole kiinteitä pysäkkejä, vaan kyytiin voi nousta mistä vaan kättä heiluttamalla.
Paljon paremmiksi on havaittu kiinteät reitit, joissa ei tarvitse kuljettajien eikä matkustajien miettiä, meneekö bussi nyt tänne vai tonne. Auto liikkuu kellontarkasti tunnin kierroksensa joka tunti samaan tapaan, ilman mitään soittamisia tai sovelluksia.
Kiinteät reitit esiteltiin Helsingissä vuoden 2009 alussa Jouko-kaupunginosalinjoina. Vuonna 2014 ne nimettiin Lähibusseiksi. Ajelin näitä palvelu-, Jouko- ja Lähibussilinjoja 16 vuotta.
On siis tärkeää, että Lähibussi kulkee vakioaikataulun mukaan kiinteätä reittiä pysäkiltä toiselle. Kutsuosuudet sotkevat tämän.
Kiinteitä reittejä ajaessa käy joskus sitten niin, että ajetaan "turhaan" jollekin poikkikadulle. Ketään ei sieltä tule. Silloin joku saa taas hyvän idean. Eikös se sieltä poikkikadulta tulija voi kutsua sen auton sinne tarvittaessa. Ja näin keskustelu kutsulinjoista alkaa taas alusta.