Linjastoideointia

Matkustajien kannalta tämä ei sinänsä ole kuitenkaan ole ongelma, kun molempia linjoja kuitenkin liikennöidään pikaratikkakalustolla (paitsi 13 alkuun), vaikkei linjat oikeasti olekaan pikaratikoita
Mitä tarkoitat tällä, että 13 ei alkuun ole pikaratikkakalustolla liikennöitävä ja myöhemmin on?
 
Mielestäni kaikki nykyiset runkobussilinjat pitäisi muuttaa tulevaisuudessa pikaraitioteiksi. Niillä olisi samat numerot kuin bussilinjoilla. Ne kulkisivat keskustassa samoja ratoja kaupunkiraitioteiden kanssa. Linjat olisivat:

200 Rautatieasema - Mannerheimintie - Töölön
tulli - Meilahti - Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki - Vermo - Leppävaara - Karakallio - Jorvi - Espoon keskus

300 Rautatieasema - Mannerheimintie - Töölön tulli - Meilahti - Munkkiniemi - Munkkivuori - Vihdintie - Pähkinärinne - Myyrmäki -

400 Rautatieasema - Mannerheimintie - Töölön tulli - Ruskeasuo - Hämeenlinnanväylä - Myyrmäki - Martinlaakso - Vantaankoski

600 Rautatieasema - Hakaniemi - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Käpylä - Tuusulanväylä - Kartanonkoski - Pakkala - Aviapolis - Lentoasema
 
Kalasatama-Pasila hankkeen sivuilla kerrotaan, että liikennöinti aloitetaan normaalilla kantakaupunkikalustolla, mutta 2027, kun liikennöinti alkaa Kruunusilloilla, myös 13 kalustoksi tulee Artic X54
Mielenkiintoista, olen kuvitellut, että tuo olisi kantakaupunginkalustolla, kun päättäriksi on suunniteltu Haakoninlahdenkatua, jossa kuitenkin on kääntölenkki. Tuo tosin kyllä auttaa poikkeustilanteisiin, jos vaunu pitäisikin kääntää Korkeasaaren tai Kruunuvuorenrannan raiteenvaihtopaikalla
 
Siinä kohdassa puhutaan rakennettavaa osuutta kulkevasta linjasta, muttei sanota suoraan 13, vaan tarkoitetaan 11:sta, jonka tiedetään aloittavan pikakalustolla. Jos 13 säilyy Kruunusiltojen aloituksen yli, kun sen reitti on lähes identtinen 11 kanssa Nihtiin, niin korkeintaan apulinjana, jolle pikavaunut tuskin riittävät.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ai siellä onkin toinen kohta, jossa sanotaan sekä 11, että 13 kulkevan Kruunusiltojen aloituksen jälkeen 12min vuorovälillä ja sanotaan kummankin kohdalla kalustoksi x54. En kyllä tiedä miten jokerivaunut riittävät tuohon, vaikka 11 vuoroväliä on harvennettu minusta liiaksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Syy taitaakin olla Yliskylän linjan vuorovälin harvennus. Se oli vielä kaksi vuotta vanhassa linjastosuunnitelmassa 5min ja nyt 7,5.

Onpas täällä muuten lyhennetty viestien muokkausaikoja. edellisestä 7min ja muokkaa nappi on jo hävinnyt
 
Viimeksi muokattu:
Syy taitaakin olla Yliskylän linjan vuorovälin harvennus. Se oli vielä kaksi vuotta vanhassa linjastosuunnitelmassa 5min ja nyt 7,5.
Nämä mainostetut vuorovälit ovat mieletäni muutenkin vähän tyhmiä, kun ovat vain ruuhka-aikaa koskevia. Valtaosan päivästä ja koko viikonlopun vuoroväli on jotain muuta. Itseäni ainakin kiinnostaa se yleisin vuoroväli eli yleensä ratikoilla 10 tai 12 minuuttia.

Toki nämä määräävät kaluston tarpeen
 
Miltä kuulostaisi tällainen linja?

613 Oulunkylä - Tuusulanväylä - Tammisto - Veromies - Koivuhaka - Simonkylä - Leinelä - Koivukylä - Peijas
 
Ehdotuksia poikittaislinjaston muuttamiseksi:

59 jatketaan Vantaankoskelle reittiä Honkasuo - Myyrmäki - Martinlaakso. 59 myös jatketaan Laajasaloon nykyisen 89:n ja 84:n reittiä.

54 siirretään Valimosta Leppävaaraan Vermonniityn kautta. 54 myös jatketaan Itäkeskuksesta Vuosaaren metroasemalle Kauppakartanonkadun, Vuosaaren sillan, Kaivonkatsojantien ja Kallahden kautta.

500 jatketaan Leppävaaraan Turuntien ja Pitäjänmäen kautta, siirretään kulkemaan Munkkivuoressa Ulvilantien ympäri, sekä siirretään kulkemaan Itäkeskukseen Roihuvuoren ja Tulisuontien kautta 82:n reittiä.

53 jatketaan Uusmäestä Vihdintien, Vapaalan, Variston ja Martinkyläntien kautta Vantaankoskelle. 53 siirretään Maunulassa kulkemaan Metsäpurontien ja Rajametsäntien kautta Metsälään. 53 myös siirretään kulkemaan Kunnalliskodintietä ja Koskelantietä Arabianrantaan ja jatketaan edelleen Kalasatamaan nykyisen 56:n reittiä.

56 jatketaan Kannelmäen asemalta Maununnevalle Kanneltien, Kaarelan raitin ja Kaarelantien kautta. Koska 53 liikennöi nyt Kalasatamaan, 56 sen sijaan käännetään kulkemaan Hämeentien, Sturenkadun, Brahenkadun ja Helsinginkadun kautta Sörnäisiin ja sieltä edelleen Itäväylän kautta Herttoniemeen ja sieltä Sahaajankadun ja Varikkotien kautta Itäkeskukseen. Linjalla on myös Mekaaninkonkadun kautta ajava ruuhkaversio 56V.

Koska 56V tarjoaa nyt yhteydet Mekaanikonkadulle, 79 siirretään kulkemaan Kulosaaresta Herttoniemenrannan kautta Roihuvuoreen ja sieltä edelleen nykyistä reittiä Puistolaan.

Näiden muutosten takia 82 lakkautetaan ja 81 päätetään Herttoniemen metroasemalle, mutta sittenhän poistuisi vaihdoton yhteys Herttoniemenrannasta Herttoniemen metroasemalle. Tämän takia 80 siirretään kulkemaan Herttoniemenrannan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni olisi hyvä olla myös paljon kutsupohjaisia linjoja, jotka voisi kutsua tietyille pysäkeille (mutta kyytiin voisi nousta vain pysäkeiltä, ei muualta). Näillä linjoilla olisi tietty kutsualue ja niillä liikennöisi midibusseja ja kaksiakselisia. Kutsu tehtäisiin verkossa olevalla kutsukoneella, jossa valittaisiin lähtöpysäkki ja aika. Lisäksi joillain pienillä linjoilla voisi olla ns. heilutusosuuksia, joilla ei ole kiinteitä pysäkkejä, vaan kyytiin voi nousta mistä vaan kättä heiluttamalla.
 
Mielestäni olisi hyvä olla myös paljon kutsupohjaisia linjoja, jotka voisi kutsua tietyille pysäkeille (mutta kyytiin voisi nousta vain pysäkeiltä, ei muualta). Näillä linjoilla olisi tietty kutsualue ja niillä liikennöisi midibusseja ja kaksiakselisia. Kutsu tehtäisiin verkossa olevalla kutsukoneella, jossa valittaisiin lähtöpysäkki ja aika. Lisäksi joillain pienillä linjoilla voisi olla ns. heilutusosuuksia, joilla ei ole kiinteitä pysäkkejä, vaan kyytiin voi nousta mistä vaan kättä heiluttamalla.
Kutsuplussahan lanseerattiin jossain kohtaa melko isolla äänellä ja sitten lakkautettiin melko hiljaisuudessaan. Joku ehkä muistaa tarkemmin. Onkohan vielä jossain HSL nurkassa käytössä? Kutsuplus auton näin alle kuukausi sitten jossain, en vain muista missä. Ei kylläkään tainut olla mitään "linja"-ajoa

Itse muistelen, että hinta oli itselläni kynnys käyttää tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi joillain pienillä linjoilla voisi olla ns. heilutusosuuksia, joilla ei ole kiinteitä pysäkkejä, vaan kyytiin voi nousta mistä vaan kättä heiluttamalla.
Tuollaisia linjojahan on ollut jo pitkään joilla muualtakin voi nousta kyytiin. Ja vastaavasti näillä ei kaikkia virallisiakaan pysäkkejä ole merkitty paikan päällä.

 
Viimeksi muokattu:
Kutsuplussahan lanseerattiin jossain kohtaa melko isolla äänellä ja sitten lakkautettiin melko hiljaisuudessaan. Joku ehkä muistaa tarkemmin. Onkohan vielä jossain HSL nurkassa käytössä? Kutsuplus auton näin alle kuukausi sitten jossain, en vain muista missä. Ei kylläkään tainut olla mitään "linja"-ajoa

Itse muistelen, että hinta oli itselläni kynnys käyttää tuota.
Kutsuplus oli aivan järkyttävän kallis ylläpitää, jokaiseen sillä tehtyyn matkaan meni kymmeniä euroja veronmaksajien rahoja.
 
Kutsubussiliikenteelle on kovin kapeasti sovelluksia, joissa se olisi parempi tai edullisempi kuin ihan vaan yksilöllinen taksimatka. Matkojen yhdistely on lähtökohtaisesti vaikea ongelma ratkaista (vastaa kauppamatkustajan ongelmaa), ja maksaa toimiessaakin matkustajille pidentyvänä matka-aikana ja epäedullisena aikatauluna verrattuna taksiin. Matkustajien pitää keskenään joustaa kulkuajoissaan ja suunnitella se etukäteen jotta edes osia heidän matkoistaan voidaan järjestää saman fyysisen ajoneuvon ajettavaksi.

Jos jokin matkustajaryhmä tietää että heillä on jokin sopiva yhteinen (mielellään toistuva) matkakohde ja -aika, he voivat muutenkin järjestää yhteisen taksi- tai kimppakyydin keskenään aivan tavallisen kaupallisen taksiliikennöitsijän kanssa.
 
Takaisin
Ylös