Linjastoideointia

Olisiko sulla laittaa lista niistä erittäin (hyvin) toimivista ulkomaisista kutsupohjaisista joukkoliikenneratkaisuista?
Valitettavasti vanhat aikataulukirjat lähtivät putkiremppaa pakoon takavuosina varastotilaan, mutta minulla on aika tuoretta muistitietoa. Olen matkustanut niin Tukholman kuin myös Upsalan läänien alueella kutsuliikenteen bussilla. Normaali vuorobussi väittää menemättä joillekin sivuhaaroille/ linjan loppuun ellei sieltä ole tullut tilausta/ joku matkustaja halua sinne. Googleta 'anropstyrd 'trafik , saat lisätietoa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

DF-339, tuo on hyvä idea, kannatan lämpimästi
Mä ymmärrän tämän toiveen ja pidän sitä jossain määrin kohtuullisenakin, mutta toisaalta on myös niin, että tällaisen toteuttaminen maksaa hyötyihin nähden aivan hirvittävästi. Ne rahat ovat joko pois jostain muusta palvelusta (eli vähennettäisiin joukkoliikennettä sieltä, missä joukkoja on) tai sitten lippujen hintoja pitäisi korottaa, että näihin saadaan kerättyä lisää rahaa. Ja liput ovat jo ennestäänkin sietämättömän kalliita varsinkin A-vyöhykkeellä eli siellä, missä joukkoliikenteellä olisi eniten käyttäjäpotentiaalia.

Höseli ei ole kovin bisneshenkinen eikä esimerkiksi ole sitouttanut Viking Linea mitenkään, vaikka ko. varustamolla on oma ratikkalinjansa. Jos ajattelisivat eri tavalla, niin tässä voisi ryhtyä diileihin näiden maaseutukohteiden kanssa sellaiselta pohjalta, jossa matkailukohteeseen menevä asiakas maksaa HSL-lipun ja kohde maksaa Höselille muut kulut tai ajaa vaikka itse sitä kutsuliikennettä. Muutenkin vierittäisin vastuuta näiden kohteiden suuntaan: Jos vaikkapa oletetaan, että 7 km päässä jostain periferian juna-asemasta olisi matkailukohde, niin olisiko se nyt ihan kohtuuton vaatimus, että tämä kohde itse järjestäisi pakettiauton sinne asemalle vastaan esimerkiksi kerran tunnissa ja mainostaisi tätä palvelua, maksullisena tai maksuttomana?
 
Viimeksi muokattu:
Olen kohdannut ulkomailla erittäin toimivia kutsupohjaisia joukkoliikenneratkaisuja harvaan asutuilla alueilla, matkustaa sai normaalilla joukkoliikennelipulla. Miksi tämä ei toimi Helsingin seudulla?
Yksi iso ero on, että Suomessa työ on erittäin kallista. Se näkyy niin taksien, kuin kaiken muunkin työtä vaativien palveluiden hinnoissa. Tavara, joka ei vaadi työtä, on halpaa. Jos tuo toteutettaisiin jotenkin robotein tai tekoälyllä, tuo kutsu idea voisi olla erittäinkin toimiva (Jos siis teknologia olisi tarpeeksi kehittynyttä).
 
Tuollainen kutsutaksi on minusta ihan hyvää sosiaalipalvelua ja autottoman elämäntavan mahdollistamista.

Hvitträskin tai Gallen-Kallela-museon lähellä ei ehkä halua asua muutaman kerran päivässä kulkevan kutsutaksin varassa, mutta muutaman kerran päivässä Hvitträskiin tai Gallen-Kallela-museoon kulkeva kutsutaksi houkuttelee käyttämään joukkoliikennettä, kun syntyy sellainen vaikutelma, että ilman autoa todella voi elää.

Samoin haja-asutusalueilla, joilla kuitenkin on jonkin verran ihmisiä, tuollaisella kutsutaksilla voidaan kerätä yhteen kyytiin ja kuljettaa kustannustehokkaasti lapsia, nuoria, vanhuksia, vammaisia, köyhiä ja erilaisia erityisryhmiä.

Tuollainen kutsutaksi rinnastuu mielestäni hyvin siihen, että omakotitaloalueille ajetaan öisin busseja tai melko pienillekin omakotitaloalueille ajetaan busseja. Tyypillisesti omakotitaloalueille ei ole matkustajia öisin ja liian pienellä väestöpohjalla linja on selvästi tappiollinen päiväsaikaankin.

Kumpikaan kategoria ei ole aivan tolkuttoman kallista, mutta jos omakotitaloalueella vaikka sattuisikin asumaan yksittäinen nuori, joka haluaa sinne yöllä, on pidetty perusteltuna ajaa yöllä niihin busseja. Ja toisaalta jos joku haluaa vaikka vierailla tuollaisella pienellä alueella asuvan luona, luo mielikuvaa autottoman elämäntavan mahdollistamisesta, että on joukkoliikennettä myös pienempiinkin paikkoihin.

Kutsutaksi on hyvä konsepti, kunhan vaan vuoroja on sopiva määrä sen sijaan että auto on jatkuvassa päivystysvalmiudessa taksin tapaan. Esimerkiksi Keravan vankilalle meni aikoinaan kutsutaksi 2 h välein iltaisin ja viikonloppuisin.

Kutsuplus-konsepti on sitten aivan toinen asia kuin haja-asutusalueiden kutsutaksit. Siinä ideana on jatkuva päivystysvalmius toiminta-aikana ja reitteihin perustuvaa joukkoliikennettä nopeammat matkat. Käytin paljon Kutsuplussaa kun se oli olemassa ja matkustajan näkökulmasta palvelu toimi hyvin, mutta tuollaista ei ole saatu toimimaan missään ilman, että kustannus on tavallista joukkoliikennettä selvästi korkeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Kutsuliikenteen ongelma on se, että jos kutsuliikenteeseen ei liity aikatauluja vaan epämääräinen algoritmi kerätä matkustajia about-aikoihin samaan suuntaan, se on melko hyödytön säännölliseen liikkumiseen jossa kohteessa on oltava tiettyyn aikaan.

Riihimäellä R-kyyti tarjoaa matkustajalle halpaa joukkoliikennettä minne vain (nykyään kyytiin ja pois vain lähimmältä bussipysäkiltä koska taksit valitti kilpailusta) mutta esim. junaan vaihtaminen ajallaan riippuu täysin bussin käytöstä. Jos kesken matkan tulee matkan varrelta kyytikutsuja samaan suuntaan, bussi koukkaa sieltä minne on kutsuttu ja lisäminuutteja kertyy.

Etelänaapurissa Hyvinkäällä on taas perinteinen linjaliikenne jossa jotkut lähdöt pitää tilata 2 tuntia ennen lähtöaikaa, yleensä sunnuntain myöhäiset vuorot. Hyvinkään malli on siitä kiva, että jos matkalla ei ole muita nousijoita, niin se ajaa suorinta reittiä seuraavalle jättöpysäkille eikä linjan reittiä.
 
Hyvinkään malli on siitä kiva, että jos matkalla ei ole muita nousijoita, niin se ajaa suorinta reittiä seuraavalle jättöpysäkille eikä linjan reittiä.
Riihimäellä myös on tyypillistä, että linjalla olevat bussit improvisoivat reittiään. Esim. päällystystyön nähdessään yleensä kuskit ajavat toista reittiä
 
Nyt löytyi tietoa toimivasta kutsuliikenteestä, sivu on ruotsinkielinen: sl.se/morkotrafiken Erittäin harvaan asutun alueen joukkoliikennepalvelu, tarvitsee ladata sovellus jolla matka tilataan ja maksu on normaali joukkoliikennemaksu.
Lisäksi osa palveluliikenteestä on kokonaan kutsupohjaista: sl.se/reseplanering/var-trafik/aka-buss/nartrafiken.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt löytyi tietoa toimivasta kutsuliikenteestä, sivu on ruotsinkielinen: sl.se/morkotrafiken Erittäin harvaan asutun alueen joukkoliikennepalvelu, tarvitsee ladata sovellus jolla matka tilataan ja maksu on normaali joukkoliikennemaksu.
Lisäksi osa palveluliikenteestä on kokonaan kutsupohjaista: sl.se/reseplanering/var-trafik/aka-buss/nartrafiken.
Mutta se on silti kallista. Tämän systeemin takia jouduttaisiin karsimaan sitten säännöllistä liikennettä jostain muualta
 
Joillain linjoilla voitaisiin tehdä kytkemistä toisiinsa niin, että päätepysäkillä linjanumerot vaihdetaan ja sitten jatketaan aivan toiseen paikkaan.
 
Näin tehdään ainakin HSL:n 90/96.
Ja tästä syystä HSL kilpailuttaa usein linjoja "paketeissa", jolloin liikennöitsijällä on mahdollista kierrättää samoja busseja linjalta toiselle oman halunsa mukaisesti. Esimerkiksi Nobinalla Länsi-Helsingin linjoilla osa kalustosta kiertää päivän aikana hyvinkin monella linjalla. Esimerkiksi Kampin terminaalissa on monta eri linja vaihtoehtoa, jonne linja-auto voi lähteä seuraavaksi (ja tästä on seurannut ainakin oman kokemuksen mukaan usein tilanteita, että kuljettaja on ajanut harhaan tai väärälle reitille).
 
Joillain linjoilla voitaisiin tehdä kytkemistä toisiinsa niin, että päätepysäkillä linjanumerot vaihdetaan ja sitten jatketaan aivan toiseen paikkaan.
Onhan tällaiseen jo nyt aika hyvin mahdollisuus terminaaleilla/asemilla, esim. Keravalla on aika harvinaista, että sama auto menee kahta kertaa peräkkäin samalla linjalla
 
Joillain linjoilla voitaisiin tehdä kytkemistä toisiinsa niin, että päätepysäkillä linjanumerot vaihdetaan ja sitten jatketaan aivan toiseen paikkaan.
Mm. Hyvinkäällähän tehdään näin. Kaupungin laidoilta takaisin rautatieasemalle mentäessä määränpääkilven alemmalla rivillä on juokseva teksti, joka kertoo seuraavan linjan, jolle auto jatkaa rautatieasemalta. Esimerkkikuva: https://jlf.fi/media/hyvinkään-liikenne-13.2968/
 
Voisi olla renkaan tai kahdeksikon muotoisia linjoja, joilla joko tehdään A/B-variaatioilla niin kuin esim. entinen 76A/B tai sitten renkaan varrella on kohta, jossa linjanumerot vaihdetaan ja kumpikin puolikas renkaasta ajetaan omalla numerolla.
 
Voisi olla renkaan tai kahdeksikon muotoisia linjoja, joilla joko tehdään A/B-variaatioilla niin kuin esim. entinen 76A/B tai sitten renkaan varrella on kohta, jossa linjanumerot vaihdetaan ja kumpikin puolikas renkaasta ajetaan omalla numerolla.
Eikös nykyinen 35 ole vähän ton tyyppinen linja?
 
Voisi olla renkaan tai kahdeksikon muotoisia linjoja, joilla joko tehdään A/B-variaatioilla niin kuin esim. entinen 76A/B tai sitten renkaan varrella on kohta, jossa linjanumerot vaihdetaan ja kumpikin puolikas renkaasta ajetaan omalla numerolla.
Kyllähän niitä voisi tehdä, mutta miksi? Ajantasaaminen lisää matkustamisen kestoa ja sitä kautta matka-aikaa. Toisaalta, jos kierto on tiukka niin ei tilapäisen ruuhkatilanteen takia saada koskaan aikataulua takaisin kiinni.

Voitaisiin tehdä myös linja, vaikka kadun toiselta laidalta toiselle laidalle, tekien uukkarin liikenneympyrässä. Kyllä kaikkea voi tehdä, mutta kaipaisin perusteluja. Jos rahaa löytyy kuin roskaa, niin eiköhän linjoja kulkisi vaikka kuuhun.
 
Takaisin
Ylös