Linjastoideointia

Joukkoliikennekatu Tammiston ja Torpparinmäen välillä olisi lyhyempi, ja tuo väli on peltoa, joten yhteys voidaan rakentaa maan päälle. Eli tuollainen joukkoliikennekatu olisi kustannustehokkaampi.
Ei itse asiassa ole peltoa kuin ehkä 40% matkasta. Loput on keskuspuistoa johon ei varmastikkaan tienrakentamista katsota hyvällä.
 
En oikein ymmärrä miksi, mutta HSL ei suostu tekemään U-sopimusta sellaiselle linjalle, joka menee Itäkeskuksen ja Söderkullan välillä. Ton korridorin markkinaehtoinen liikenne pitää siksi aina suunnitella niin, että Söderkullan linjat ajaa Lahdenväylän kautta ja Itäväylän kautta ajava linja siirtyy moottoritielle Landbon tai Kehä III kohdalla.
Toinen ongelma myös 848:n Itikseen päättämisen kohdalla on, se että tällöin Söderkulla jäisi ilman yhteyttä Pasilan asemalle ja puskaradioa lukeneena voin sanoa; että siitä revittäisiin pelihousut.

Osaatko sanoa onko ongelma nimenomaan Itis - Söderkulla välillä vai ennemmin Itäkeskus - Keskusta välillä?

En kylläkään näe tarvetta sille, että Itäväylän palvelua lisättäisiin ainakaan HSL:n takaa. En sitten tiedä miten paljon Itäkeskus - Söderkulla välillä haluttaisiin yhteyttä Porvooseen? Tää toki olisi helppo muuttaa siten, että OB77 ajaisi Itäväylää Vaakkolaan tai Kalkkirannantielle asti.
 
Kaikki nämä asiat olisi olleet paremmin ja lisäksi:
  • Heli-radalle oli olemassa tyhjä aukko kaupunkirakenteessa eli sitä ei olisi tarvinnut rakentaa tunneliin. Ilmakuvista näkyy hyvin, miten Tapanilan aseman vieressä on uusien talojen muodostama kolmio paikassa, jossa Heli-rata olisi eronnut pääradasta.
Mä en usko että tämä Tapanilan rakentaminen on älytön este lähi-HELI-radalle, Malmin yläpuolelta olisi vaan laitettu liittymä kaukoraiteille ja tunnelissa kohti Porvoonväylää. Toki maaperä on suomaata, mutta joutomaa ja leveät pientareet mahdollistaa cut-and-coverin rakentamisen miten esim. Alankomaissa tunneloidaan löllömaaperään. Se pitäisi vain aloittaa nyt, ennen kun Malmin kentän pohjoisosan päälle aletaan rakentamaan.

Toivoisin että kaupungit ja HSL jyrähtäisi kovemmin näistä ratahankkeista eikä vain tyytyisi tai olisi hiljaa, koska nämä ei mahdollista järjen lähiliikennettä ja joukkoliikenneystävällisempää kaavoitusta. Mua hämmästyttää Porvoon tyytyminen nykyiseen Itärataan ja asemaan Kuninkaanportissa, koska lähijunaratana/haarana junat voisi kulkea esim. Vanhalle asemalle, josta liityntäbussit voisi kulkea Porvoonjoen vartta Kalevankatua pitkin muualle kaupunkiin. Siinä olisi myös Porvoolle hyvä paikka ottaa Kalevankatu parempaan käyttöön, kuin pitää se rehevöityneenä rantana ja autojen parkkipaikaksi Vanhan kaupungin turisteille.

Haarajoen, Hennan ja Mäntsälän pitäisi olla esimerkkejä liityntäparkki/sukkulabussi/kaavoitetaan myöhemmin-asemien laiskoista käyttäjämääristä. Suorastaan pelottaa miten käy Länsiradassa Lohjan lähijunalle kun asema on hevonkuusessa, vaikka lähijunat voisi kääntyä Länsiradalta Hangon radalle kohti Lohjan keskustaan, käyttäen Tytyrin pois käytössä olevaa ratapengertä. Ruotsalainen ei ikinä jättäisi tällaisia käyttäjämäärien nobrainereita väliin.
 
Toinen ongelma myös 848:n Itikseen päättämisen kohdalla on, se että tällöin Söderkulla jäisi ilman yhteyttä Pasilan asemalle ja puskaradioa lukeneena voin sanoa; että siitä revittäisiin pelihousut.

Osaatko sanoa onko ongelma nimenomaan Itis - Söderkulla välillä vai ennemmin Itäkeskus - Keskusta välillä?
HSL:llä on jo hyvin omaa tarjontaa Söderkullan ja Itäkeskuksen välillä eikä mikään linja pääty Uuden Porvoontien varteen, joten HSL ei voisi vähentää omaa tarjontaansa, vaan nousukorvauksista tulisi pelkkiä lisäkustannuksia. Itäkeskuksen ja Keskustan välillä linja ei varmaan hirveästi kilpailisi HSL:n oman liikenteen kanssa, mutta sekin voi olla pienenä lisäsyynä HSL:lle. Pasilan yhteyden menetys olisi merkittävä heikennys Söderkullan tarjontaan ja heijastuisi jonkin verran myös HSL:n oman liikenteen kysyntään, koska yleensä U-linjalla matkustettu väli lienee vain osa matkaa.
 
Villi idea Kirkkonummelta suora yhteys Mellunmäkeen kehä kolmosta pitkin, ajaisi Esim. Kauklahden ja Espoon keskuksen kautta lentoasemalle siinä mukaan lukien veromiehenkylän ja Tikkurilan kautta Mellunmäen metroasemalle. Poikittaisliikennettä ei koskaan ole liiaksi tarjolla.

Mäntsälästä nopea vuoro vanhan kunnon Etelä-Suomen linjaliikenteen tyyliin tietä 140 Keravan liittymään ja siitä moottoritietä Kamppiin tai Hakaniemeen ja sama toiseen suuntaan.
 
Villi idea Kirkkonummelta suora yhteys Mellunmäkeen kehä kolmosta pitkin, ajaisi Esim. Kauklahden ja Espoon keskuksen kautta lentoasemalle siinä mukaan lukien veromiehenkylän ja Tikkurilan kautta Mellunmäen metroasemalle. Poikittaisliikennettä ei koskaan ole liiaksi tarjolla.
Jos vaan saataisi tuollainen jotenkin pysymään aikataulussa (ja budjetissa 😀) niin voisi jopa olla mahdollinen.
 
Jos vaan saataisi tuollainen jotenkin pysymään aikataulussa (ja budjetissa 😀) niin voisi jopa olla mahdollinen.
No onhan sitä HSL ja edeltäjä YTV tulleet tunnetuksi kaikenmoisista linjakokeiluista hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä, tuollaisella linjalla aikataulussa pysyminen ei iso ongelma vaan kustannukset maksetuista kilometreistä olisi melko messevät:)
 
Jos vaan saataisi tuollainen jotenkin pysymään aikataulussa (ja budjetissa 😀) niin voisi jopa olla mahdollinen.
Luulisi että pitkille linjoille voi laittaa ajantasauspysäkkejä, joita ei saa ohittaa ennen annettua aikaa.
Ja mitä budjettiin tulee, niin ison kaupungin seudun joukkoliikenteen hän ei tarvitse olla kannattavaa. Asukkaan tarvitsee päästä töihin/opiskeluihin/harrastuksiin ilman omaa autoa. HSL'n ulkolaidoilla on monia matkailunähtävyyksiä joissa käynti ei onnistu joukkoliikenteellä. Samoin laidoilta ei pääse lentoasemalle, ei illalla teatterin iltamäytöksestä kotiin, ei edes kunnan keskustan nuorisotalolta kotiin... Samalla hengen vedolla HSL'n markkinointi puhuu autottoman elämäntavan puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä budjettiin tulee, niin ison kaupungin seudun joukkoliikenteen hän ei tarvitse olla kannattavaa.
Se, että kaupunkiliikenne ei ole yleensä kannattavaa, ei tarkoita etteikö siinä kuitenkin olisi rajallista budjettia. HSL:llä tai jäsenkunnilla ei ole rajattomasti rahaa ajaa tyhjiä busseja pitkillä linjoilla.
 
Mäntsälästä nopea vuoro vanhan kunnon Etelä-Suomen linjaliikenteen tyyliin tietä 140 Keravan liittymään ja siitä moottoritietä Kamppiin tai Hakaniemeen ja sama toiseen suuntaan.
Jos tällaiselle olisi kysyntää, ni kaiketi tällaisia vuoroja olisi nykyistä enemmän.

No joo, ei mene Keravalle asti 140-tietä mut kuitenkin.
 
Kysyntää varmasti riittäisi, mutta kun noilla seuduilla on luottamus joukkoliikenteeseen menetetty on kaikilla auto...
Kysyntää mille? Kahdelle vuorolle päivässä kenties? Sillä ei vielä lähdetä myymään autoa, vaikka nuo vuorot kuinka varmasti kulkisivat samoilla aikatauluilla seuraavat 20 vuotta.
 
Niin, kehyskunnissa yksityisautoja on joka taloudessa vähintään se 2kpl että paha siinä on haastaa joukkoliikenteen ja sitten vielä aiheen sivusta mutta en malta olla siteeraamatta, yksi hyvä mietelause mitä eräs liikennepäällikkö tokaisi meille kuljettajille aikanaan "Kukaan ei ole niin hyvä autonmyyjä kuin huonon palveluasenteen omaava onnikan kuljettaja" siinä on sanomaa edelleen...
 
Mäntsälästä nopea vuoro vanhan kunnon Etelä-Suomen linjaliikenteen tyyliin tietä 140 Keravan liittymään ja siitä moottoritietä Kamppiin tai Hakaniemeen ja sama toiseen suuntaan.

Jos tällaiselle olisi kysyntää, ni kaiketi tällaisia vuoroja olisi nykyistä enemmän.

No joo, ei mene Keravalle asti 140-tietä mut kuitenkin.

Tuollaisia vuoroja tosiaan menee, mutta vain kolme kertaa päivässä. Tuon reitin varrella ei ole kovin paljoa asutusta Haarajoen ja Mäntsälän taajamien ulkopuolella, joten niiden ulkopuolella oleva asutus ei voi muodostaa pohjaa joukkoliikenteelle. Haarajoesta ja Mäntsälästä taas ei pääse samalla lipulla sekä junan että bussin kyytiin, joten vakiomatkustajat ostaa helposti kausilipun junaan, vaikka bussi olisikin joissain tapauksissa kätevämpi. Bussin käyttäjäksi jää sit lähinnä sellaisia, jotka käyttää joukkoliikennettä vain työmatkoihin ja joille bussi on selvästi kätevämpi kuin juna. Ainut tapa saada toi bussilinja toimimaan järkevästi on se, että Järvenpää liittyisi HSL:n lippujärjestelmään ja HSL tekisi U-sopimuksen tosta linjasta, jolloin matkustajat voisi käyttää vuorotellen junia ja busseja. Tässä yhteydessä kannattaisi varmaan siirtää toi bussi poikkeamaan Lahdenväylältä Keravan liittymässä, kuten se aikaisemmin tekikin, miksihän reittiä muutettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös