Linjastomuutokset 1.7.2014

Pysäkkikohtaiset aikataulut on julkaistu aikataulut.tampere.fi-sivustolla koko kesäksi. Ei ihmeellisempiä muutoksia, jotain poimintoja:

- Kirjaintunnuksia käytetään jatkossa Keskustorin lisäksi myös Koskipuistossa, Rautatieasemalla ja Tuulensuulla.
- Linja 14:n Keskustorin lenkki (viime viikon Pirkkalaisessa oli ilmeisesti maininta) ei mahtunut pysäkkiluetteloon mutta otsikkoon kylläkin.
- Kolmoslinjan kaikki vuorot ajavat Männistönkujan pysäkin kautta.
- Linjan 65 aikataulusta puuttuu kokonaan Kurikan lenkki.
- Matka-aika Keskustorilta Siivikkalaan pitenee hitaamman reitin (Lielahti, Pispalanharju ja Amuri) vaikutuksesta 7 minuuttia.
- Seutupysäkit on numeroitu 7000- ja 8000-sarjoihin, ensimmäistä käytetään Pirkkalassa, Lempäälässä ja Vesillahdella ja jälkimmäistä Kangasalla ja Nokialla.
- Kolmoslinjan matka-aika Keskustorilta Särkänniemeen on pidentynyt minuutilla 16:a verrattuna.
- Salhojankatu tosiaankin tyhjennetään jo tässä vaiheessa busseista, kun 23 siirtyy Iidesrantaan ja 40 siirtyy Yliopistonkadulle.
 
Viimeksi muokattu:
Käytinkin tänään useamman tunnin uusia pysäkkiaikatauluja tutkaillen.

- Linja 14:n Keskustorin lenkki (viime viikon Pirkkalaisessa oli ilmeisesti maininta) ei mahtunut pysäkkiluetteloon mutta otsikkoon kylläkin.

Joo, tässä linkki kyseiseen uutiseen (sivulla 6):
http://pirkkalainen.com/lehtiarkisto/Uusi-lehti.pdf

- Linjan 65 aikataulusta puuttuu kokonaan Kurikan lenkki.

Linja 65:han on rengas ja Kurikka on vain osa linjan x-haaraa. Noissa linjojen pysäkkilistauksissa näyttää olevan kaikissa perusreitti ja muiden (ei perusreitin) pysäkkien aikataulut näkee sitten kartasta klikkailemalla. Aikataulusta sinänsä ei puutu mitään olennaista tietoa paitsi jos tarkoitit, että nettiaikataulussa on unohtunut selite "Kurikantietä". Aikataulukirjassa se näyttäisi lukevan.

- Salhojankatu tosiaankin tyhjennetään jo tässä vaiheessa busseista, kun 23 siirtyy Iidesrantaan ja 40 siirtyy Yliopistonkadulle.

Eikös Y4 jää sinne?

Tässä omia tekemiäni huomioita (outouksia, puutteita ym):
Linja 1: Vaitista lähtee arkisin klo 12-18 kolme vuoroa tunnissa mutta vain yksi näistä kiertää Vähäjärven kautta. Aikataulukirjan mukaan Vähäjärven kautta kuitenkin ajettaisiin 2 kertaa tunnissa (ei x) mutta ilmeisesti molemmat L ja T ajavat suoraan Lentoasemantietä. Koska Kyöstistä lähtee arkisin 1 vuoro tunnissa ei Vähäjärvelle siten jää kuin 1 vuoro.

Sunnuntaisin (klo 11 jälkeen) Vähäjärven kautta ei ajeta lainkaan keskustaan päin mutta keskustasta ajetaan Vähäjärvelle koko päivän. Kyöstillä on päinvastoin eli koko päivän vuoroja keskustaan mutta ei yhtään vuoroa keskustasta Kyöstiin. Ilmeisesti tässä siis ajetaan jonkinlaista rengasta Koskipuisto - Suupantori - Vähäjärvi - Vaitti - Kyösti - Suupantori - Koskipuisto mutta aikataulut ovat hyvin epäselvät tämän suhteen ja asia valkenee vasta yksittäisiä pysäkkiaikatauluja klikkailemalla. Tavalliselle matkustajalle ei taida olla paljon iloa siitä, että tarjontaa on sunnuntaisin vain yhteen suuntaan.

Eikö linjalla 11 ole tarvetta ajaa työaikoina N-vuoroja Nuutisarankadun kautta, kuten seiskalla nykyisin ja vielä kesäkuussa?

Linjalla 14N on Pitkäniemessä ilmeisesti jokin ajantasaus Nokian suuntaan, koska Nokialle päin vuorot ohittavat Turrin jo xx:54 mutta jatkavat Pitkäniemestä Nokialle vasta xx:09 :confused:

Linja 28 ei kuljekaan Harjuntaustaa linjan 27 tavoin vaikka muuten reitti on identtinen pitkältä matkalta.

Linja 36 ei kulje (ainakaan kesäkaudella) Multisiltaan, mutta linjalla 50 on puolestaan iltapäivisin Sääksjärvelle päättyviä ja aamuisin Sääksjärveltä lähteviä S-vuoroja kaksinkertaistaen linjan vuorotarjonnan tällä välillä. Eikö tämä ruuhka-ajan täydennys pitänyt hoitaa linjalla 36? Aikataulukirjasta puuttuu kokonaan aamun Sääksjärveltä lähtevät vuorot, iltapäivän S-vuorot sen sijaan on merkitty.

Kaikki linjan 79 vuorot siirtyvät ajamaan moottoritietä täydentäen 70:ta. Näin ollen poistuu ainoa mahdollinen vaihdoton yhteystapa Länsi-Tampereelta Nokialle (tässä ketjussa kirjoitettiin aiemmin, että linja 79 jää Nokiantielle, kun 70 siirtyy moottoritielle).

Nokialle ei pääse enää viikonloppuöisin 2.10 jälkeen yöelämän vietosta (nykyään pääsee vielä 3.15 PL ja 3.40 L).
 
Viimeksi muokattu:
Linjalle 65 saatiin näköjään toivomani pysäkki Koivistonkylän ammattiopiston kohdalle Lahdenperänkadun ja Viinikankadun risteykseen (Lahdenperänkatu 3172, 3173). Viimeksi kun menin ohi niin ei ainakaan ollut rakenteilla eikä asiasta ole mistään mainittukaan.

Valitettavaa, että sekä linja 1 että 65 ovat paisuneet vaikeasti hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi. Pidin selkeänä alun perin ehdotettua ratkaisua, jossa linjan 6 länsipää ja linja 65 kokonaan olisi yhdistetty. Nykyinen ratkaisu tuntuu lähinnä kompromissilta, jossa tavoitellaan jonkinnäköistä palvelutasoa Härmälän ja Hervannan välille ja Kurikan liikenteeseen. Pieni kävelymatka tai bussinvaihto Hatanpään koululla olisi ollut pienempi paha, varsinkin kun suurin osa 6:n matkustajista tulee ainakin aamuisin Hatanpään hovilta. Keskipäivästä en tiedä.

Linja 1 tuntuu olevan liian monimutkainen suunnittelijoillekin, sillä niin monia ajatusvirheitä ja kummallisuuksia aikatauluun on tehty, niistä Jufo ylempänä puhuikin. Toivottavasti tilannetta selkeytetään talvikauteen siirryttäessä.

Linjan 1K (vain arkisin) päätepysäkki idässä on muuten tosiaan Leinolassa, 37:n vanhalla päätepysäkillä.

Kovasti vain Hämeenpuistoa mainostettiin nykyistä Kortelahdenkatua nopeampana reittinä, mites tässä nyt näin kävi. :D

Näinpä :D kai se sitten on psykologisesti suorempi...
 
Valitettavaa, että sekä linja 1 että 65 ovat paisuneet vaikeasti hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi. Pidin selkeänä alun perin ehdotettua ratkaisua, jossa linjan 6 länsipää ja linja 65 kokonaan olisi yhdistetty. Nykyinen ratkaisu tuntuu lähinnä kompromissilta, jossa tavoitellaan jonkinnäköistä palvelutasoa Härmälän ja Hervannan välille ja Kurikan liikenteeseen. Pieni kävelymatka tai bussinvaihto Hatanpään koululla olisi ollut pienempi paha, varsinkin kun suurin osa 6:n matkustajista tulee ainakin aamuisin Hatanpään hovilta. Keskipäivästä en tiedä.

Joo Kurikan tarjonta näyttää rajoittuvan aamulla kolmeen vuoroon, joilla pääsee vaihtamaan Naistenmatkantiellä ykköselle ja iltapäivällä sama toiseen suuntaan, joten on aika kehno tarjonta. Talvella vuoroja lienee luvassa kuitenkin enemmän.

Linjan 1K (vain arkisin) päätepysäkki idässä on muuten tosiaan Leinolassa, 37:n vanhalla päätepysäkillä.

Mikäs tämä Leinolaan päättyvä on 1K on? Näin vain K-vuoroja, joissa pääteasemana on Koskipuisto mutta ne näyttäisivät lähtevän Lentolasta. Ilmeisesti pysäkkitiedot eivät ole vielä aivan ajantasalla, koska esim. Lentolan päätepysäkillä (4600) on kaikki lähdöt mutta seuraavan pysäkin aikataulusta (8149) puuttuu 1T lähdöt. Sitten taas Orimuskadun pysäkiltä (4552) alkaen 1T lähdöt löytyvät jälleen.
 
On tuolla datassa muitakin virheitä. Esim. linjalle 90 on tarjottu M-kirjaimen reitiksi niin Maisansaloa kuin käymistä Pihtisulunkadulla Myllypurossa. Joko kyseessä on todellinen maisemareitti, tai sitten jälkimmäinen poikkeama on tarkoitettu linjalle 21. ;)

Eikö tuohon nykyisen Kiveliönkadun päätteen kohdalle ole tulossa lainkaan pysäkkiä? Häpeäkseni myönnän, että tunne Kangasalan puolta sen verran heikosti, etten tiedä, miten kaukana tätä edeltävä pysäkki on. Ei Orimuskadun pysäkillekään mikään kohtuuton matka ole, mutta voisi olettaa, että tähän joku tolppa tulee pystyyn. Toisaalta, on tuolla muitakin puutosta, ainakin linjalta 14 puuttuu kokonaan (tätä kirjoittaessani) Pirkkahallin pysäkki. Muitakin lienee ao. reitille tuloillaan.
 
Viimeksi muokattu:
On tuolla datassa muitakin virheitä. Esim. linjalle 90 on tarjottu M-kirjaimen reitiksi niin Maisansaloa kuin käymistä Pihtisulunkadulla Myllypurossa. Joko kyseessä on todellinen maisemareitti, tai sitten jälkimmäinen poikkeama on tarkoitettu linjalle 21. ;)

Eikö tuohon nykyisen Kiveliönkadun päätteen kohdalle ole tulossa lainkaan pysäkkiä? Häpeäkseni myönnän, että tunne Kangasalan puolta sen verran heikosti, etten tiedä, miten kaukana tätä edeltävä pysäkki on. Ei Orimuskadun pysäkillekään mikään kohtuuton matka ole, mutta voisi olettaa, että tähän joku tolppa tulee pystyyn. Toisaalta, on tuolla muitakin puutosta, ainakin linjalta 14 puuttuu kokonaan (tätä kirjoittaessani) Pirkkahallin pysäkki. Muitakin lienee ao. reitille tuloillaan.

Orimuskadun jälkeen seuraava pysäkki on vasta Mannakorpi, eli Linkosuon leipomon kohdalla. Aika pitkä pysäkinväli jää jollei siihen vanhan päätteen kohdalle saada pysäkkiparia,
 
Itse olen ihmetellyt linjan 4 uutta päätepysäkkiä Hervantakeskuksella (3369). Sitä käyttää lisäksi linja 32, eikä siihen mahdu kahta autoa yhtä aikaa. Kun 32 pysähtyy siinä esim. 16:48 niin seuraava nelonen on juuri ollut kadun vastakkaisella puolella 16:47 ja käy sen jälkeen Teekkarinkadun liikenneympyrässä kääntymässä. Jos nelonen on edes minuutin myöhässä niin autot tulevat pysäkille väärässä järjestyksessä.
 
Vielä joitain huomioita:

- Laitteilla, jotka näyttävät kaikki pysäkit (myös käytöstä poistuneet) näkyy pysäkit muun muassa Orivedelle asti kantatie 58:a pitkin.
- Kolmonen pysähtyy Itsenäisyydenkadulla länteen ajettaessa kolme kertaa (Itsenäisyydenkatu 25, 13 ja 3).
- Linjalla 14 on tosiaan erikoiset vartin "ajantasaukset" Pirkkalan ja Pitkäniemen välillä kumpaankin suuntaan.
- Kesäaikaan Pyynikintorilla on kolme linjaa: 2, 31 ja 90. Kakkonenkin on lähdössä syksyllä pois. Nyt pitäisi tehdä linjanvetoja, aiotaanko Pyynikintorin päättäri poistaa kokonaan käytöstä vai kunnostaa laiturit ja siirtää Keskustorille päättäviä linjoja tuomaan yhteyksiä esimerkiksi Metsolle ja Pyynikintorille.
- Päällekäisiä pysäkinnimiä tai ainakin hyvin samankaltaisia löytyy useita. Esimerkkinä Karhumäki (Pirkkalassa 7000+7001 ja Lempäälässä 7509+7510).
 
Koska linjan 5 lähtöaikoja on muutettu, TAYSilta ei olekaan Hervantaan enää 15 minuutin vuoroväliä, vaan 30 minuutin, jossa sekä linja 32 (nyk. 6) ja linja 5 lähtevät yhtä aikaa Hervantaan. (molemmat .20 ja .50 TAYSilta) Mikä lieneekään ollut syynä näihin lähtöaikojen muutoksiin.
 
Koska linjan 5 lähtöaikoja on muutettu, TAYSilta ei olekaan Hervantaan enää 15 minuutin vuoroväliä, vaan 30 minuutin, jossa sekä linja 32 (nyk. 6) ja linja 5 lähtevät yhtä aikaa Hervantaan. (molemmat .20 ja .50 TAYSilta) Mikä lieneekään ollut syynä näihin lähtöaikojen muutoksiin.

Varmaan siksi, että linjalla 50 on lähtöajat Koskipuistosta .05 ja .35 niin 5 on sitten porrastettu lähtemään .20 ja .50, jotta saadaan tasainen 15 min vuoroväli. Toisaalta lähtöajat .20 ja .50 sopisivat 50:lle paremmin koska 36 (täydentäen 50 ) iltapäivän lähtöajat itään on .05 ja .35. Mutta jos 50 lähtöaikoja muutetaan niin eikö se muuttaisi myös 40 lähtöajat Kangasalta?

32 (6) on niin paljon hitaampi Hervantaan että harva kai edes valitsee sitä vitosen asemesta ja siten 32 ja 5 palvelevat olennaisesti eri alueita, joten päällekkäisyys ei haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan siksi, että linjalla 50 on lähtöajat Koskipuistosta .05 ja .35 niin 5 on sitten porrastettu lähtemään .20 ja .50, jotta saadaan tasainen 15 min vuoroväli. Toisaalta lähtöajat .20 ja .50 sopisivat 50:lle paremmin koska 36 (täydentäen 50 ) iltapäivän lähtöajat itään on .05 ja .35.

Aikataulukirjassa linjalla 50 on lähtöjä Koskipuistosta myös .20 ja .50, jotka päättyvät Sääksjärvelle. Samaan aikaan Koskipuistosta lähtee myös linja 26 Höytämöön .20 ja .50. Lisäksi aamuisin linjalla 55 on lähtöjä .47 Keskustorilta ja linja 5 kulkee .20 ja .50 Keskustorilta. Aikamoista päällekkäisyyttä.
 
Aikataulukirjassa linjalla 50 on lähtöjä Koskipuistosta myös .20 ja .50, jotka päättyvät Sääksjärvelle. Samaan aikaan Koskipuistosta lähtee myös linja 26 Höytämöön .20 ja .50. Lisäksi aamuisin linjalla 55 on lähtöjä .47 Keskustorilta ja linja 5 kulkee .20 ja .50 Keskustorilta. Aikamoista päällekkäisyyttä.

5 ja 26 eivät tosin aja samaan paikkaan kuten eivät myöskään 50S ja 55, joten niiden kuuluukin lähteä samaan aikaan.

Toki noita voisi porrastaa paremminkin, esim. 10 min välein näin:

.05 .35 (50)
.15 .45 (5)
.15 .45 (26)
.25 .55 (50S tai 36)
 
- Kirjaintunnuksia käytetään jatkossa Keskustorin lisäksi myös Koskipuistossa, Rautatieasemalla ja Tuulensuulla.
Ja Nokialla.

- Kolmoslinjan kaikki vuorot ajavat Männistönkujan pysäkin kautta.
Mistäs muualtakaan?

- Seutupysäkit on numeroitu 7000- ja 8000-sarjoihin, ensimmäistä käytetään Pirkkalassa, Lempäälässä ja Vesillahdella ja jälkimmäistä Kangasalla ja Nokialla.
Lisäksi mainittakoon, että Ylöjärvellä käytetään 6000-sarjaa.

- Kesäaikaan Pyynikintorilla on kolme linjaa: 2, 31 ja 90. Kakkonenkin on lähdössä syksyllä pois. Nyt pitäisi tehdä linjanvetoja, aiotaanko Pyynikintorin päättäri poistaa kokonaan käytöstä vai kunnostaa laiturit ja siirtää Keskustorille päättäviä linjoja tuomaan yhteyksiä esimerkiksi Metsolle ja Pyynikintorille.
Toivottavasti poistettaisiin käytöstä kokonaan. Länsipäässä riittää vaihtoehtoisia pääteasemia, esim. Eteläpuisto, Särkänniemi ja Ranta-Tampella.

- Päällekäisiä pysäkinnimiä tai ainakin hyvin samankaltaisia löytyy useita. Esimerkkinä Karhumäki (Pirkkalassa 7000+7001 ja Lempäälässä 7509+7510).
Toistaiseksi joo. Yksistään Ammattikoulu-nimisiä pysäkkejä on jo nyt Tampereella 10 kappaletta, ja Paloasemia sekä Jäähalleja tuntuu löytyvän lähes joka kunnasta. Näillä näkymin kaikki päällekkäiset nimet poistetaan, myös Tampereen alueelta.
 
Takaisin
Ylös