Joo. Tuli kasin aikoihin maikkarilta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
- Kolmoslinjan matka-aika Keskustorilta Särkänniemeen on pidentynyt minuutilla 16:a verrattuna.
- Linja 14:n Keskustorin lenkki (viime viikon Pirkkalaisessa oli ilmeisesti maininta) ei mahtunut pysäkkiluetteloon mutta otsikkoon kylläkin.
- Linjan 65 aikataulusta puuttuu kokonaan Kurikan lenkki.
- Salhojankatu tosiaankin tyhjennetään jo tässä vaiheessa busseista, kun 23 siirtyy Iidesrantaan ja 40 siirtyy Yliopistonkadulle.
Kovasti vain Hämeenpuistoa mainostettiin nykyistä Kortelahdenkatua nopeampana reittinä, mites tässä nyt näin kävi.
Valitettavaa, että sekä linja 1 että 65 ovat paisuneet vaikeasti hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi. Pidin selkeänä alun perin ehdotettua ratkaisua, jossa linjan 6 länsipää ja linja 65 kokonaan olisi yhdistetty. Nykyinen ratkaisu tuntuu lähinnä kompromissilta, jossa tavoitellaan jonkinnäköistä palvelutasoa Härmälän ja Hervannan välille ja Kurikan liikenteeseen. Pieni kävelymatka tai bussinvaihto Hatanpään koululla olisi ollut pienempi paha, varsinkin kun suurin osa 6:n matkustajista tulee ainakin aamuisin Hatanpään hovilta. Keskipäivästä en tiedä.
Linjan 1K (vain arkisin) päätepysäkki idässä on muuten tosiaan Leinolassa, 37:n vanhalla päätepysäkillä.
On tuolla datassa muitakin virheitä. Esim. linjalle 90 on tarjottu M-kirjaimen reitiksi niin Maisansaloa kuin käymistä Pihtisulunkadulla Myllypurossa. Joko kyseessä on todellinen maisemareitti, tai sitten jälkimmäinen poikkeama on tarkoitettu linjalle 21.
Eikö tuohon nykyisen Kiveliönkadun päätteen kohdalle ole tulossa lainkaan pysäkkiä? Häpeäkseni myönnän, että tunne Kangasalan puolta sen verran heikosti, etten tiedä, miten kaukana tätä edeltävä pysäkki on. Ei Orimuskadun pysäkillekään mikään kohtuuton matka ole, mutta voisi olettaa, että tähän joku tolppa tulee pystyyn. Toisaalta, on tuolla muitakin puutosta, ainakin linjalta 14 puuttuu kokonaan (tätä kirjoittaessani) Pirkkahallin pysäkki. Muitakin lienee ao. reitille tuloillaan.
Koska linjan 5 lähtöaikoja on muutettu, TAYSilta ei olekaan Hervantaan enää 15 minuutin vuoroväliä, vaan 30 minuutin, jossa sekä linja 32 (nyk. 6) ja linja 5 lähtevät yhtä aikaa Hervantaan. (molemmat .20 ja .50 TAYSilta) Mikä lieneekään ollut syynä näihin lähtöaikojen muutoksiin.
Varmaan siksi, että linjalla 50 on lähtöajat Koskipuistosta .05 ja .35 niin 5 on sitten porrastettu lähtemään .20 ja .50, jotta saadaan tasainen 15 min vuoroväli. Toisaalta lähtöajat .20 ja .50 sopisivat 50:lle paremmin koska 36 (täydentäen 50 ) iltapäivän lähtöajat itään on .05 ja .35.
Aikataulukirjassa linjalla 50 on lähtöjä Koskipuistosta myös .20 ja .50, jotka päättyvät Sääksjärvelle. Samaan aikaan Koskipuistosta lähtee myös linja 26 Höytämöön .20 ja .50. Lisäksi aamuisin linjalla 55 on lähtöjä .47 Keskustorilta ja linja 5 kulkee .20 ja .50 Keskustorilta. Aikamoista päällekkäisyyttä.
Ja Nokialla.- Kirjaintunnuksia käytetään jatkossa Keskustorin lisäksi myös Koskipuistossa, Rautatieasemalla ja Tuulensuulla.
Mistäs muualtakaan?- Kolmoslinjan kaikki vuorot ajavat Männistönkujan pysäkin kautta.
Lisäksi mainittakoon, että Ylöjärvellä käytetään 6000-sarjaa.- Seutupysäkit on numeroitu 7000- ja 8000-sarjoihin, ensimmäistä käytetään Pirkkalassa, Lempäälässä ja Vesillahdella ja jälkimmäistä Kangasalla ja Nokialla.
Toivottavasti poistettaisiin käytöstä kokonaan. Länsipäässä riittää vaihtoehtoisia pääteasemia, esim. Eteläpuisto, Särkänniemi ja Ranta-Tampella.- Kesäaikaan Pyynikintorilla on kolme linjaa: 2, 31 ja 90. Kakkonenkin on lähdössä syksyllä pois. Nyt pitäisi tehdä linjanvetoja, aiotaanko Pyynikintorin päättäri poistaa kokonaan käytöstä vai kunnostaa laiturit ja siirtää Keskustorille päättäviä linjoja tuomaan yhteyksiä esimerkiksi Metsolle ja Pyynikintorille.
Toistaiseksi joo. Yksistään Ammattikoulu-nimisiä pysäkkejä on jo nyt Tampereella 10 kappaletta, ja Paloasemia sekä Jäähalleja tuntuu löytyvän lähes joka kunnasta. Näillä näkymin kaikki päällekkäiset nimet poistetaan, myös Tampereen alueelta.- Päällekäisiä pysäkinnimiä tai ainakin hyvin samankaltaisia löytyy useita. Esimerkkinä Karhumäki (Pirkkalassa 7000+7001 ja Lempäälässä 7509+7510).