Linjastomuutokset 1.7.2014

5 ja 26 eivät tosin aja samaan paikkaan kuten eivät myöskään 50S ja 55, joten niiden kuuluukin lähteä samaan aikaan.

Toki noita voisi porrastaa paremminkin, esim. 10 min välein näin:

.05 .35 (50)
.15 .45 (5)
.15 .45 (26)
.25 .55 (50S tai 36)

Ilmeisesti 26 olikin siirretty Rukkamäentietä kulkemaan ja Lempääläntielle jäi 5 ja 50. Peltolammille lähtee siis 3 linjaa samaan aikaan.
50S ja 26 menevät lähes samaan paikkaan (Sääksjärvi, Höytämö) ja niillä on samat lähtöajat Koskipuistosta ja ne saapuvat samaan aikaan Sääksjärvelle. Ruuhka-aikaan tulee päällekäisyyksiä ainakin. Toisaalta ruuhka-ajan ulkopuolella saadaan tasainen n. 15min väli sekä Sääksjärvelle että Peltolammille. Tässä pitäisi muuttaa ehkä 50S:n lähtöaikoja. Niitä vuoroja kulkee iltapäivällä ja vain yhteen suuntaan Koskipuisto-Sääksjärvi ja päällekkäin linjan 26 kanssa.
 
Ilmeisesti 26 olikin siirretty Rukkamäentietä kulkemaan ja Lempääläntielle jäi 5 ja 50. Peltolammille lähtee siis 3 linjaa samaan aikaan.
50S ja 26 menevät lähes samaan paikkaan (Sääksjärvi, Höytämö) ja niillä on samat lähtöajat Koskipuistosta ja ne saapuvat samaan aikaan Sääksjärvelle. Ruuhka-aikaan tulee päällekäisyyksiä ainakin. Toisaalta ruuhka-ajan ulkopuolella saadaan tasainen n. 15min väli sekä Sääksjärvelle että Peltolammille. Tässä pitäisi muuttaa ehkä 50S:n lähtöaikoja. Niitä vuoroja kulkee iltapäivällä ja vain yhteen suuntaan Koskipuisto-Sääksjärvi ja päällekkäin linjan 26 kanssa.

Ehkä joo mutta menee aika hienosäädöksi. Suunnittelijat ovat keskittyneet porrastamaan 5, 26 ja 50 keskenään eivätkä ole porrastaneet 50S koska se on kuitenkin vain ruuhka-ajan lisävuoro.

50S kulkee myös aamulla kaupunkiin päin. Katsopas pysäkkien Kurjentaival (7513) ja Sääksjärven koulu (7511) aikatauluja niin huomaat, että jälkimmäiseltä pysäkiltä alkaen on 50:lla aamussa lisävuoroja. Aikataulukirjassa noita ei lue.

Edelleen ihmettelen miksi linja 50S eikä 36? Kuitenkin suunnitelmissa 36 kulkee Lempääläntietä Vuorekseen.
 
Viimeksi muokattu:
(lainaus ei tullut mukaan, tämä on siis Ultrixin viestiin:)

Jossain vaiheessa näytti siltä, että kolmosen Niemenrannan vuorot ajavat Halkoniemenkadun kadun sijasta Männistönkujankin kohdalta suoraan Lielahdenkatua (lenkkihän on etelästä tultaessa hieman kiertelevämpi kuin pohjoisreitillä).
 
Ehkä joo mutta menee aika hienosäädöksi. Suunnittelijat ovat keskittyneet porrastamaan 5, 26 ja 50 keskenään eivätkä ole porrastaneet 50S koska se on kuitenkin vain ruuhka-ajan lisävuoro.

50S kulkee myös aamulla kaupunkiin päin. Katsopas pysäkkien Kurjentaival (7513) ja Sääksjärven koulu (7511) aikatauluja niin huomaat, että jälkimmäiseltä pysäkiltä alkaen on 50:lla aamussa lisävuoroja. Aikataulukirjassa noita ei lue.

Edelleen ihmettelen miksi linja 50S eikä 36? Kuitenkin suunnitelmissa 36 kulkee Lempääläntietä Vuorekseen.

Joo, ne oli jotain lisävuoroja, mutta niitä ei ollut erikseen merkattu 50S:ksi. Linja 36 taasen ei kulje kesäkaudella kuin vain välillä Keskustori-Myllypuro.
 
Pysäkinrakennustyöt edistyvät hyvää mallia Pirkkahallilla, jota on myllätty kunnolla. Pysäkkiympäristöstä on tulossa vihdoinkin nimensä tasoinen, paikalla odotti muoveista purkamista kaksi uutta pysäkkikatosta.

Mielenkiintoista on, että Ilmailunkadun eteläpuolelle ei olla tehty (vielä) mitään, mutta eipä siinä ainakaan pysäkkisyvennykselle tilaakaan ole. Samalla pysäkkisaarekkeen pohjoispuolella oli varattu kivetyksessä tilaa katokselle, joten luulen että linja 14 tekee keskustaan mennessään erikoisen koukkauksen Pirkkahallin kohdilla. Länteen päin syvennys on. Laitoin kuvaa tilannetta selventämään.

pirkkahalli-ennen.pngpirkkahalli-jalkeen.png

Muille Ilmailunkadun pysäkkipareille (Pirkkahalli + 2) ei ole tehty vielä mitään, eli kiire tulee. Sama tilanne on Lahdenperänkadulla uudella 65:n pysäkkiparilla.

Koskipuistossakin matelee, työt etenivät hienosti toukokuun loppuun asti, mutta toistaiseksi ainut askel on ollut uuden opastinpylvään tukianturat Hämeensillan itäpäässä.

Aikaa on vielä kolme täyttä työviikkoa, lisäksi yksi niistä on juhannusviikko, joten kiirettä lienee jos työtahti on sama kuin tähän asti (Pirkkahallia lukuun ottamatta, joka on edennyt hienosti). Ykkösen maanantaista 30.6 tulee mielenkiintoinen, jos risteys ei mahdollista vasemmalle kääntymistä.
 
maanantaista 30.6 tulee mielenkiintoinen, jos risteys ei mahdollista vasemmalle kääntymistä.
Linjalta poikkeaminen on jolin sääntöjen mukaan rötös, rikos ja rangaistavaa, joten toivottavasti kuljettajat ymmärtävät jättää järjenkäytön väliin ja unohtaa ajatus keskustorin kautta koukkaamisesta. Tietysti ellei muuta virallisesti määrätä. :lol:
 
Joku sanoi täällä, ettei päällekkäisistä pysäkinnimistä ole haittaa. Ehkei, mutta ei niistä ainakaan kenellekään etua ole.

Esimerkiksi tuon Ammattiopisto-syndrooman voisi korjata vaihtamalla jokaisen nimeksi "Tredu (toimipisteen nimi)" eli esimerkiksi "Tredu Koivistontie" ja "Tredu Pyynikintie". Pirkkalassa Kenkätie 2 ja Karhumäki-pari tulisi nimetä Partolaksi. Tampereella Jäähalli vääntyy Hakametsäksi ja muissa kunnissa jäähallien ja terveyskeskusten eteen kunnan nimi. Tässä muutama esimerkki, näitähän nyt on loputtomiin.

Pisteet Jolille hyvin toteutetuista pysäkeille laitettavista linjakartoista!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän noista päällekkäisyyksistä olisi hyvä päästä eroon. Vaan asioita täytyy priorisoida. Juuri nyt on tärkeintä, että iso linjastouudistus saadaan menemään läpi. Takuuvarmasti kaikenlaista säädettävää riittää pitkälle syksyyn kunnes kaikki toimii niin kuin on ajateltu. Kunhan uudistus on viety läpi, niin sitten on Jolilla aikaa keskittyä muihinkin asioihin.
 
Pirkkalassa Kenkätie 2 ja Karhumäki-pari tulisi nimetä Partolaksi. Tampereella Jäähalli vääntyy Hakametsäksi ja muissa kunnissa jäähallien ja terveyskeskusten eteen kunnan nimi.

Kenkätie 2:n parina on tälläkin hetkellä Partola-niminen pysäkki IKH:ta vastapäätä. Karhumäki lienee pariton pysäkki ainakin Kenkätien suuntaan ajettaessa, sisäinen liikennehän ei edes ole pysähtynyt tällä pysäkillä koskaan, tästäkin eteenpäin todennäköisesti vain linja 1, on meinaan sen verran lähellä risteystä, että suoraa jatkaminen on tuosta haasteellista.

Hakametsä-niminen pysäkkipari Sammon vt:llä viittaa paremminkin vieressä olevaan kaupunginosaan, järkevin paikkahan jäädä bussista jäähallilla mennessä kaupungin suunnasta on Sammonkadun viimeinen pysäkki, etenkin peli-iltoina.
 
Karhumäki lienee pariton pysäkki ainakin Kenkätien suuntaan ajettaessa, sisäinen liikennehän ei edes ole pysähtynyt tällä pysäkillä koskaan, tästäkin eteenpäin todennäköisesti vain linja 1, on meinaan sen verran lähellä risteystä, että suoraa jatkaminen on tuosta haasteellista.

Onhan siinä nyt pysähtynyt risteyksestä yli suoraan jatkava 60. Mutta tosiaan, aika haasteellinen paikka.
 
Onhan siinä nyt pysähtynyt risteyksestä yli suoraan jatkava 60. Mutta tosiaan, aika haasteellinen paikka.

Itse en ole siihen asiakkaita jättänyt linjalla 60, eikä kukaan ole ainakaan minulle asti valittanut. Ei siinä muuten ole 60 päreessäkään, jossa on samalla rivillä 61,62,63 Pirkkala.
 
en löytänyt muutakaan sopivaa ketjua johon tämä postittaa.

Mietin ylipäänsä tuota Hervannan ja Etelä-Hervannan linjalle 3(0) aiheuttamaa kuormitusta ja sitä kun sanotaan että kapasiteetti loppuu. Joku vuosi sittenhän Hervannan linjat piti mullistaa siten että 30:n reitti olisi muuttunut, siitä olisi jäänyt ainakin yksi pitkä katu linjan alkupäästä ja sen matkustajat tulematta, ja 23:n reitti muuttaa, mutta hervantalaisten vastustuksen takia tästä suunnitelmasta luovuttiin. Mutta jos kumminkin tehtäisiin uudistus ja tarpeen mukaan vaikka myös linja 23 liikennöisi 10 minuutin välein, niin kyllä kuormitus saataisiin tasaisemmin jaettua.
 
Onko missään ympäryskunnassa näkynyt jo uusittuja pysäkkipäreitä?

Kävin tänään Pirkkalan läpi linjan 61 vuorolla, joka meni sopivasti Lentoasemalle KT ja sieltä palatessa V-reittiä. Mitään muutoksia ei ollut tapahtunut. Tokihan tuolla jää katvealueeksi Pereentien pysäkit Kreetankuja ja Nikkilänniemi, Kurikantie, Toivion alue ja Sorkkalantien ja Anian rantatien pätkät...

Tokihan Pirkkalassa ollaan siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että juuri minkään pysäkin nimi ei muutu, joten onhan noi nykyiset ihan kelvollisia vielä tulevaisuudessakin. Harvoja muuttuvia, missä on nimikyltit taisi olla tuo Pajatie+Tieliikelaitos, joista tulee Valimotie. Hauskana seikkana noista nykyisistä päreistä, linjaa 65 mainostetaan vain Kuntakeskuksen ja Suupantorin pysäkeillä, muilla reitinvarren pysäkeillä on vain 61-63...
 
Tokihan Pirkkalassa ollaan siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että juuri minkään pysäkin nimi ei muutu, joten onhan noi nykyiset ihan kelvollisia vielä tulevaisuudessakin. Harvoja muuttuvia, missä on nimikyltit taisi olla tuo Pajatie+Tieliikelaitos, joista tulee Valimotie.

Joo, noiden lisäksi muuttuu Loukonlahdentie (ent. Nikkilänniemi) ja Aittokorventie (Kurikan koulu). Käytännössähän kaikki on vaihdettava, jos pysäkkinumerot ja oikeat linjanumerot halutaan pysäkin katolle.

Muistaakseni kilpailutuksessa puhuttiin kahdesta viimeisestä viikosta vanhan liikennöintikauden puolella, joten muutoksia alkanee tulla katukuvaan huomisesta alkaen. Ensimmäisinä alueina varmaan kolmosvyöhyke eli Vesilahti ja Nokian etäisimmät alueet?
 
Takaisin
Ylös