Linjastomuutokset 1.7.2014

Vs: Linjan 16 kilpailutus

Totta. Jotenkin mieltäisin niin, ettei reittä kannatakaan muutella ennen kuin Niemenrannan kadut ovat siinä kunnossa että sen kautta voi oikeasti ajaa. Ja taitaa mennä vielä tovi ennen kuin se on mielekästä, koska vaikka kadut periaatteessa olisivatkin valmiita, on alue työmaata vielä pitkään. Vaan mikähän funktio mahtaa olla uudella pysäkillä joka sijaitsee Lielahdenkadulla Federleynkadun risteyksen jälkeen Lentävänniemeen suuntaan? Siihen kun on asennettu pysäkkitolppakin, ja jo sen olemassaolosta voi päätellä, että sille olisi kenties tulossa jotain käyttöäkin?
Oikeastaan en veisi busseja lainkaan Federleynkadulle vaan jättäisin sen rauhaan odottamaan raitiotien tuloa. Jos mennään Lielahdenkatua suoraan ilman kiertelyitä, saadaan Lentävänniemen linjasta ensi kertaa nopea vuoden 1991 jälkeen ja samalla palvellaan Niemenrantaa. Ja siten nuo uudet pysäkit sopisivatkin aika täydellisesti kuvioon.
 
Etelä-Hervannan linja 30 on minunkin mielestäni looginen vastinpari Lentävänniemen haaralle tulevaa ratikkaa ajatellen.

Se mitä tässä ei ole käsitelty, että millainen linjasta tulee itäpäästään yhdistymisen jälkeen.

Jos halutaan matkia tulevan ratikan reittiä, Etelä-Hervanta-Lentävänniemi-linja tulisi ajattaa Hervannan valtaväylän ja Teiskontien kautta. Samalla Lentsulaisille säilyisi edes jonkinlainen yhteys TAYS:n suuntaan.

Iidesrannasta kautta ajattamisesta hyötyy vain aniharva Länsi-Tampereen asukas. Idesrannassa ei ole työpaikkoja eikä kaupallisia palveluita.

Itse siirtäisin linjan 23 Iidesrantaan.
 
Etelä-Hervannan linja 30 on minunkin mielestäni looginen vastinpari Lentävänniemen haaralle tulevaa ratikkaa ajatellen.
Saattaa ollakin niin, että Lentävänniemi–Hervanta-ratikkalinja jää syntymättä ja Lentävänniemen ratikka kulkeekin TAYS:ille, jolloin Hervannan linja jatkuisi aikanaan Tesomalle.

Jos halutaan matkia tulevan ratikan reittiä, Etelä-Hervanta-Lentävänniemi-linja tulisi ajattaa Hervannan valtaväylän ja Teiskontien kautta. Samalla Lentsulaisille säilyisi edes jonkinlainen yhteys TAYS:n suuntaan.
Hippostalon kohdan pysäkki ei millään lailla palvele TAYS:n alueella työssäkäyviä. TAMK:lle kävelymatka on vielä kohtuullinen, mutta sairaalaan tai Finn-Medille ei. Ja Hervannan ratikkareitiksi on jo päätetty Sammonkatu.

Iidesrannasta kautta ajattamisesta hyötyy vain aniharva Länsi-Tampereen asukas. Idesrannassa ei ole työpaikkoja eikä kaupallisia palveluita.
No on täällä mm. Transpoint, TOAS, Bitwise, Martela, Turva ja Saarioinen, toki niiden lukumäärä on ihan eri mittaluokkaa kuin Teiskontien varren työpaikkakeskittymä.
 
Etelä-Hervannan linja 30 on minunkin mielestäni looginen vastinpari Lentävänniemen haaralle tulevaa ratikkaa ajatellen.

Se mitä tässä ei ole käsitelty, että millainen linjasta tulee itäpäästään yhdistymisen jälkeen.

Jos halutaan matkia tulevan ratikan reittiä, Etelä-Hervanta-Lentävänniemi-linja tulisi ajattaa Hervannan valtaväylän ja Teiskontien kautta. Samalla Lentsulaisille säilyisi edes jonkinlainen yhteys TAYS:n suuntaan.

Iidesrannasta kautta ajattamisesta hyötyy vain aniharva Länsi-Tampereen asukas. Idesrannassa ei ole työpaikkoja eikä kaupallisia palveluita.

Itse siirtäisin linjan 23 Iidesrantaan.

Tuo TAYS tuntuu näin kokemuspohjaisesti olevan kyllä lopulta aivan muuta, kuin minne Länsi-Tampereelta oikeasti ollaan menossa. Linjalla 16 aamuruuhkassa voi tehdä kuitenkin huomioita väen vaihtuvuudesta: käytännössä koko autolastillinen on vaihtunut jo rautatieaseman pysäkillä. Palvelutaso Taysiin ei tiettävästi laske kuitenkaan, vaikka yhteysauto tulisi Pirkkalasta, vaihtaahan voi kuitenkin Koskipuistossa, ja tarjolla on monta muutakin linjaa kuin pelkästään se 16. Lentävänniemen alueelta pääsee toistaiseksi myös linjalla Y35, joka ainakin aamuruuhkassa vie kovin tuonne Taysiin.

Haastavampaa ainakin asiakkaille tuntuu olevan, mikä bussi vie Hatanpään sairaalalle. No, näistä harva on työmatkalainen, vaan oikeasti asioimassa siellä. Lienee sekä Keskustorilla että Koskipuistossa nykyään eniten kysyttyjä kysymyksiä, tässä voisikin olla jolilla tiedottamisen paikkaa - pysäkkikatoksissa kun varmasti on tilaa A5-kokoiselle koosteelle Hatanpään sairaalan linjoista.

Mitä puolestaan tulee näihin heilureihin, niin tälläkin hetkellä tuntuu olevan hankalan ja erittäin hankalan välimaastossa, päästä Linja-autoasemalta ohi Keskustorin esim Tuulensuuhun tai Pyynikintorille. Etelästä tulevat linjat kääntyvät melkein poikkeuksetta Keskustorilla. Onneksi vielä sentäs Paunu ajaa 60-sarjan linjoja Pyynikintorille ripeästi ilman mitään ylimääräistä seisonta-aikaa Keskustorilla. Tässä mielessä Lentävänniemen ja Hervannan välisellä 30:lla saataisiin paikattua selvää palvelutasopuutetta.

Mitä tulee puolestaan työpaikka-alueisiin, niin kyllähän niitä sijaitsee mm Hatanpään, Nekalan, Sarankulman, Lakalaivan alueillakin. Harva bussilinja oikeasti vie ketään kotoa työpaikalle suorana, mutta mieluisampi on bussista toiseen vaihtaa, jos kävelymatka minimoituu, kuten se on esim Koskipuistossa ja linja-autoasemalla - Keskustorilla kun pysäkkien välimatka voi olla jopa 200m.

Kulkekoon siis linja 30 jatkossakin Iidesrannan kautta.
 
Mitä ajattelette linjan 24 jatkamisesta Lentävänniemeen?
En pidä ajatuksesta. 24 palvelee Tampellan ja Hermian välistä matkustamista, joten sen pitäisi koukata vähintään Satakunnankadun kautta. Lännestä TAYS:iin ja Hermiaan tarvittaisiin ilman muuta suora joukkoliikenneyhteys (pikabussi puolen tunnin välein), mutta sen ei pidä olla pois nykyisestä linjastosta.
 
Lännestä TAYS:iin ja Hermiaan tarvittaisiin ilman muuta suora joukkoliikenneyhteys (pikabussi puolen tunnin välein), mutta sen ei pidä olla pois nykyisestä linjastosta.

Ehdottomasti. Itse olen jo pitempään miettinyt, että Hervanta - TAYS - Länsi-Tampere keskustan ohi olisi ruuhka-aikaan hyvä olla olemassa. En ole mistään lukenut, että tällaisen reitin kannattavuutta olisi selvitetty. Tällainen pitäisi mielestäni toteuttaa täysin uutena linjana.
 
Toimiakseen kunnolla tuo vaatisi vähintäänkin bussikaistat rantaväylälle paikkoihin, johon ei tunnelia rakenneta. Tästä on olemassa ELY-keskuksella suunnittelukortti, mutta projekti ei oikein ole edennyt yhtään mihinkään viimeiseen pariin vuoteen. Myös Teiskontielle Lääkärinkadun ja Kissanmaankadun välille olisi kaista etenkin idän suunnasta tervetullut. Jäissä tämäkin.
 
Jos linjaa liikennöitäisiin vain ruuhka-aikaan, voisi harkita näitä ruuhka-ajan bussikaistoja ja testata samalla niiden toimivuutta. En tosin osaa sanoa, tukkisivatko liiaksi Valtatie 12:a ennen tunnelia.
 
Eikös tuosta teiskontiestä tullut juuri uusi suunnitelma jossa oli bussikaista idästäpäin?

Vastaan itselleni, että tuli. Ja se löytyy täältä http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/1094885/Toimenpideselvitys+VT_12_+joukkoliikennekaistat_Teiskontie_Tampere.pdf/ebcaa357-7e80-45f5-95d8-d560877d401e.
Ely-Keskus sanoi:
Suunnitteluosuudelle vt 12 pohjoispuolelle rakennetaan
joukkoliikennekaista välille Ali-Huikkaantie - Kuntokatu.
 
Lännestä TAYS:iin ja Hermiaan tarvittaisiin ilman muuta suora joukkoliikenneyhteys (pikabussi puolen tunnin välein), mutta sen ei pidä olla pois nykyisestä linjastosta.
Miten mulla olis sellainen mielikuva, että ko linja on ollut olemassa. Joihinkin mustiinpanoihin olen merkannut, että ainakin vuosina 1984 ja 1985 olisi ollut pikalinja 10 Tamrock-Tesoma-Hervanta, jonka reitti kulki Paasikiventietä. Tuolloin Kekkosentie ei ollut vielä valmistunut Petsamon asuinalueen halki, niin vuorot kulkivat Kalevan puistotien ja Teiskontien kautta, josta takaisin Kekkosentielle. Sitä en tiedä missä vaiheessa linjanumerosta luovuttiin, mutta vielä 1990-luvullakin linja kulki jollain variaatiolla mm Y37:na.
 
Miten mulla olis sellainen mielikuva, että ko linja on ollut olemassa. Joihinkin mustiinpanoihin olen merkannut, että ainakin vuosina 1984 ja 1985 olisi ollut pikalinja 10 Tamrock-Tesoma-Hervanta, jonka reitti kulki Paasikiventietä. Tuolloin Kekkosentie ei ollut vielä valmistunut Petsamon asuinalueen halki, niin vuorot kulkivat Kalevan puistotien ja Teiskontien kautta, josta takaisin Kekkosentielle. Sitä en tiedä missä vaiheessa linjanumerosta luovuttiin, mutta vielä 1990-luvullakin linja kulki jollain variaatiolla mm Y37:na.
Syksyllä 1999 tulostin verkosta liikennelaitoksen Y-vuorot. Näköjään vielä silloin on ajettu mm. Y34-tunnuksin aamulla 5:00 Lukonmäestä Annalaan, josta linjan 13 reittiä Tesomalle, Tamrockiin, jatkuen 6:10 Tamrockista Paasikiventien kautta Hervantaan ja Ruskoon ja edelleen 7:00 Finnwearilta, Hervannan ja Paasikiventien kautta Tamrockiin. Iltapäivän osalta puolestaan ei mitään ko. reittiä kulkevasta vuorosta ole mainintaa. Muistan kun 90-luvun lopulla lukiolaisena kouluun mennessä aamulla tuli eräs kerta vastaan tämä Y34 kääntyen Vaitinaronkadulta Pispalan valtatielle kohti Tamrockia. Autona oli TKL #556.
 
Ehdottomasti. Itse olen jo pitempään miettinyt, että Hervanta - TAYS - Länsi-Tampere keskustan ohi olisi ruuhka-aikaan hyvä olla olemassa. En ole mistään lukenut, että tällaisen reitin kannattavuutta olisi selvitetty. Tällainen pitäisi mielestäni toteuttaa täysin uutena linjana.

Joskus 90-luvulla luin liikennelaitoksen Onnikka-lehdestä, että tällaista linjaa tunnuksella 29 oli tutkittu ja jotain simulaatiolaskelmia tehty matkustajamääristä, joiden mukaan sillä riittäisi kysyntää.
 
Ensi ja sitä seuraavalla viikolla näyttää olevan asukastilaisuudet kalkussa, Tesomalla, Härmälässä ja Hervannassa linjamuutoksista.

Ehdotus on siis olemassa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä se sisältää.

Joku asianosainen voinee valottaa asiaa tällä palstalla.
 
Takaisin
Ylös