- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Yli kilometrin kävelyetäisyys pääkadulta, rautatieasemalta ja päärunkolinjan pysäkeiltä Ranta-Tampellaan ei ole kilpailukykyinen autoiluun verrattuna. Kanta- ja Ranta-Tampellan alueilla joukkoliikenteen käytön esteenä ei ole pelkästään pitkät etäisyydet pysäkeille, vaan myös harvalla vuorovälillä ja vain osa-aikaisesti kulkevat bussilinjat, jotka eivät tavoita kuin rajoitetun osan keskustasta.Mielenkiintoista myös Tampellan joukkoliikenteen järjestämistapa. Ehdotushan povaa yhtenä vaihtoehtona Tampellaan jopa 15 minuutin vuoroväliä.
Tampella on niin lähellä ydinkeskustaa, että odotusajan ja matka-ajan summa joukkoliikennettä käyttäen ei saa varsinkaan ruuhka-aikana muodostua oleellisesti suuremmaksi kuin kävellen tai omalla ajoneuvolla. Tämä voidaan toteuttaa viemällä Tampellaan joko yksi 15 minuutin vuorovälillä liikennöivä linja tai kaksi vähintään 30 minuutin vuorovälillä liikennöivää linjaa ”vetoketjuperiaatteella” eli systemaattista porrastamista käyttäen.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:40 ----------
Siksi, koska "30" ei kuvaa numerona runkolinjaa. Tampereella pitää siirtyä yleiseurooppalaiseen tapaan, jossa runkolinjat ovat 1-10 ja sen jälkeen tulee vähempiarvoisia linjoja.Miksi linjanumero 4 Etelä-Hervantaan? Eikö se voisi ihan hyvin pysyä nykyisellään 30:nä, sillä kyseinen linja on myöskin mennyt Hervantaan lähes iät ja ajat.
Pitäisin historiallisista syistä numerot 1–3 nykyisellään, mutta 4–9 runkolinjoiksi:
4 Lentävänniemi–Hervanta
5 Keskustori–Vuores–Hervanta
6 esim. nykyinen 23
7 esim. nykyinen 22, jos nykykutonen pilkotaan kahtia
8 Haukiluoma–Atala
9 Pirkkala–Lentola
Hervannan numeroille 23 ja 30 tulee olemaan vielä käyttöä Hervannan liityntälinjastossa. Kakkonen pitäisi mielestäni naittaa 15:n ja 13:n itäpäiden kanssa (Nekala–Hermia) ja kolmonen jatkaa Koljontieltä pusikon läpi TAYS:lle, huolimatta paikallisten nimbyilystä.