Linjastomuutokset 1.7.2014

Tilaisuuksista kyllä, mutta ei siitä, mitä siellä ehdotetaan.

Uskoisin, että näissä kokoontumisissa ei aleta ihan tyhjältä pöydältä kyselemään mitä haluaisitte. Jokin suunnitelma on varmasti. Siitä olisin kiinnostunut.
 
Jos tilaisuusmateriaalit löytyy, joku voisi varmaan linkata tai ainakin kertoa tarkemmasta sisällöstä. Pyrin menemään oman alueeni esittelyyn (Etelä-Tampere). Länsi-Tampere vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta, sillä siellä pitäisi olla infoa Lentävänniemen yhteyksien tulevaisuudesta.
 
Itse mahdollisesti menen tuonne Länsi-Tampereen infoon mielenkiinnosta kuuntelemaan, voin heittää tänne tiivistelmää, mikäli jotain uutta ilmenee.
 
Tulipahan tänään mieleeni, että voisin jopa veikata seiskalinjan tilalle Siivikkalaan tulevaksi linjaa 28, eli Sorila-Siivikkala. Muuten olisi varsin passelit päät, paitsi ruuhkavuorot olisi asia erikseen.
 
Tulipahan tänään mieleeni, että voisin jopa veikata seiskalinjan tilalle Siivikkalaan tulevaksi linjaa 28, eli Sorila-Siivikkala. Muuten olisi varsin passelit päät, paitsi ruuhkavuorot olisi asia erikseen.

Ei lainkaan hullumpi idea. Onkohan Siivikkalan reittiin tulossa muutoksia missään kohdassa? Entä katkaistaanko Sarankulman yhteys Keskustorille (tai oikeastaanhan jatkossa Etelä-Härmälää palvelee Kurikan linja 7)?

Huonona puolena näkisin yhteyksien huononemisen Hatanpään suuntaan Lielahdesta, yhteys jäisi täysin 21:sen vastuulle. Lisäksi jos Kurikan linja joudutaan katkaisemaan keskustaan, Pirkkalasta katoaa yhteys jopa Keskustorille ja sen länsipuolelle.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/me...dotteet/yleisotilaisuus_kalkku_2013-10-28.pdf

Kalkun esittelytilaisuuden materiaali on tullut esille.

Poimintoja:
- Reitistö valmistuu marraskuun aikana ja tulevat nettiin kommentoitavaksi marraskuun lopulla.
- Reittisuunnitelmat pyritään lyömään lukkoon viimeistään helmikuussa 2014.
- Linja 11 Pitkäniemi-Toivio (?) liikennöi 30 min välein viikon jokaisena päivänä kello 6-22.
- Linjan 16 reitti Lentävänniemessä vaihtuu 1.7.2014 alkaen liikennöimään Ferdeleynkadun (ei siis suoraan Lielahdenkatua pitkin) kautta.
- Aiemmista suunnitelmista poiketen linja 1 ei jatkakaan aiempien suunnitelmien mukaisesti Pereeseen ainakaan kyseisellä linjanumerolla. Suunnittelija ovat väläyttäneet linjan 1 jatkamista Kalkku-Keskustori-reitiltä joko Tampellaan tai Hervantaan korvaamaan nykyisiä reittejä 23 tai 30.
 
- Linjan 16 reitti Lentävänniemessä vaihtuu 1.7.2014 alkaen liikennöimään Ferdeleynkadun (ei siis suoraan Lielahdenkatua pitkin) kautta.
Tai mikä numero se ikinä onkaan. Tähän asti työnimeä "16" on käytetty Pirkkala-Lentola-linjasta, toki sekin voi muuttua vaikka ysiksi.

- Aiemmista suunnitelmista poiketen linja 1 ei jatkakaan aiempien suunnitelmien mukaisesti Pereeseen ainakaan kyseisellä linjanumerolla.
Sanoiko Häyrynen, että nimenomaan Härmälän suunnalla luovuttaisiin numerosta 1? Mielestäni sellainen olisi äärimmäisen typerä päätös, sillä linja 1 on kulkenut reittiä Hatanpään valtatie–Nuolialantie keskeytyksettä vuodesta 1948 lähtien. Mieluummin Kalkun pään numero uusiksi!
 
Mikähän linja on tarkoituksena vetää kulkemaan Vähäniemenkatua pitkin, ei tätäkään voi ihan paitsioon jättää? "Y35" nykyistä reittiä puolen tunnin vuorovälillä, olisi varmaan tarjonta riittävää tälle kadunpätkälle? Jollei vastinparia löydy idästä, voisi ajaa Satakunnankatua pitkin Tampellan alueelle.

Ykkösen länsipäästä olen itsekin ollut jo pidempään sitä mieltä, että sille tarttis jotain tehrä; pitkä, kiemurteleva, aikataulultaan epävarma yhdistettynä Hatanpään/Härmälän tungosajan huonoon vetävyyteen on tehnyt tästä kaikkea muuta kuin aikatauluvarman linjan. Messuaikoina tämä vain korostuu.

ultrix sanoi:
Sanoiko Häyrynen, että nimenomaan Härmälän suunnalla luovuttaisiin numerosta 1? Mielestäni sellainen olisi äärimmäisen typerä päätös, sillä linja 1 on kulkenut reittiä Hatanpään valtatie–Nuolialantie keskeytyksettä vuodesta 1948 lähtien. Mieluummin Kalkun pään numero uusiksi!

Itse tuosta pdf-esityksestä ymmärsin, että nimenomaan Kalkun-päälle ollaan etsimässä uutta vastinparia. Jolin taholta on jossain haastattelussa mainittu, että näistä vanhoista numeroista tullaan historiallisista syistä pitämään kiinni.
 
Mikähän tuossa kalvon tekstissä on ideana, että linja 1 ei saa ajaa sekä 16 että 18 reitillä? Se ajaa kuitenkin heilurien vastakkaisilla haaroilla, joten päällekkäisyyttä tarjonnassa ei sinänsä ole.

Ruuhka-aikana linjojen 1/18 tahdistuksen merkitys on aika vähäpätöinen, kun 18 ajaa jo 10 min välein ja ruuhka-ajan ulkopuolella ei luulisi olevan mahdotonta tahdistaa ykköstä 16:n ja 18:n kanssa samanaikaisesti, ja samalla tahdistaa 16 ja 18 keskenään, koska kyseessä on heilurin eri haarat. Pientä viilausta vaatinee, mutta ei luulisi olevan mahdotonta päätepysäkkien lähtöaikoja sopivasti siirtelemällä.

En myöskään usko, että Kalkunvuoressa on 7% linjan 11 nousuista. Varmaan tarkoitettu linjaa 1 tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Mainittakoon vielä, että tulevaa linja 16:a ei ole tässäkään vaiheessa päätetty oikaista Piettasenristillä.

Mielenkiintoista myös Tampellan joukkoliikenteen järjestämistapa. Ehdotushan povaa yhtenä vaihtoehtona Tampellaan jopa 15 minuutin vuoroväliä.
 
Uskaltaisin väittää, ettei Vähäniemenkatu tarvitse välttämättä kovin tiheää liikennettä, etenkään siinä tapauksessa mikäli Pohtolankatua kulkee jokin tiheämmin liikennöity linja Siivikkalaan. Vähäniemenkadulla kun on vain yksi pysäkkipari, muut pysäkit löytyvät jo Lentävänniemestä. Käytännössä ainoastaan koulun pysäkkiä käyttävät joutuisivat siirtymään Männistönkujan pysäkin asiakkaiksi. Mitä taas tulee reitin siirtoon, niin taitaa tulla kovin kiire, mikäli reitti aiotaan jo ensi kesänä siirtää kulkemaan Federleynkatua. Sitä kun ei ole kovin pitkälle rakennettu, eikä reitti palvelisi sen paremmin asutustakaan vielä, kun kaikki asuintalot löytyvät kätevästi hyvin läheltä Lielahdenkatua. Tilanne on toinen vasta sitten, kun järven rantaan rakennettavat korttelit alkavat valmistua, eli kiire reitin siirtoon ei tosiaankaan ole.

Jos ykköselle on hakusessa uusi reitti lännessä, kävisi Pohtola-Siivikkala ihan hyvin, mikäli Lentävänniemen linja tosiaan siirtyy pois Vähäniemenkadulta. Se sitten palvelisi ainoana linjana Pohtolankadun alkupään pysäkkejä, joista nousijoita riittää. 20 min vuorovälikin olisi ihan riittävä. Lentävänniemen päässä Y35 voisi jäädä edelleen paikoilleen palvelemaan Taysin yhteyksiä. Tai jos Reuharinniemeen ja Vähäniemenkadulle halutaan säännöllistä liikennettä, käy vaihtoehdoksi vaikkapa nykyisen linjan 33/Y33 jatkaminen, eli ruuhkissa puolen tunnin ja muuten tunnin vuoroväli. Viikonloppuisin ei toki tällöin liikennettä olisi.

Kalkun osalta vaihtoehdot taitavat rajoittua linjojen 12 ja 23 välille. Näistä jälkimmäinen vastannee kysyntää paremmin jo nykytilanteen osalta. Tampella-vaihtoehtoon en jaksa uskoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä paranneltu aivoriihi: http://goo.gl/maps/tKWpy

Viestin liitteenä löytyy myös aikataulupohdintaa tähän liittyen. Huomaa linjan 23 porrastus linjan 18 aikataulun kanssa.

EDIT: Lisäyksenä tähän linjan 3 vaihtoehdoksi Reuharinniemeen tosiaan aiemmin mainitsemani linja 33 (aikataululuonnos myös liitteenä). Tämä olisi sikäli järkevämpi, että kolmoslinja tuo jo varsinkin viikonloppujen osalta reilua ylitarjontaa. Oletettavasti Etelä-Hervanta - Lentävänniemi -linjalla kun vuoroväli tihenee 7,5 minuuttiin ruuhkassa, voi tämän myötä myös Y35:n kuopata. Vaihdot Taysin suuntaan varmasti toimivat niin Keskustorilta kuin Koskipuistostakin. Aikataulussa normaali 33 voisi ajaa Pohtolankatua ja Y33 Itämäenkatu-Possilankatu-Teivaalantie. Itäpäässä järjestely olisi sama kuin nyt, eli Y-tunnuksella moottoritietä.
 

Liitetiedostot

  • Joli2014.jpg
    Joli2014.jpg
    52.5 KB · Lukukerrat: 905
  • Joli2014_33.jpg
    Joli2014_33.jpg
    42.8 KB · Lukukerrat: 1,801
Viimeksi muokattu:
Samalla kai tuossa voisi yrittää mallintaa suunniteltua ratikan reittiä vähän tarkemminkin, kun se nyt ei mitään ihmeellisiä muutoksia vaatisi. (3) ja (4) vaihtavat paikkaa Lielahdessa, (4) Sammonkadulle ja (23) sen tilalle Iidesrantaan, Kalevantien bussitarjonta jäänee riittävän vahvaksi ilman (23):kin.
 
Miksi linjanumero 4 Etelä-Hervantaan? Eikö se voisi ihan hyvin pysyä nykyisellään 30:nä, sillä kyseinen linja on myöskin mennyt Hervantaan lähes iät ja ajat.
 
Takaisin
Ylös