Koko jutun perusongelma taitaa olla se, että ennen mafia-sukuoikeusparonien aikaan heidän piti nöyrtyä ajamaan siellä ja silloin kun asiakas haluaa.
No nyt JoLin "punakaartin" sosialisoitua liikenteen - pitäisi asiakkaan nöyrtyä liikkumaan siellä ja milloin uusi hieno liikenneverkosto haluaa.
Jos nyt puhutaan Nokian linjastosta, niin aiemmin asiakkaan piti leikkiä salapoliisia tai kysyä paikkakuntalaiselta kaverilta, jos halusi tietää, mikä linjan kirjainvariaatioista NKJMmoRVE vie perille. Paunun lähiliikennetaulun kannessa olleella himmelillä ei tehnyt mitään, jos halusi tietää miten reitit kulkee piti piirtää puhelinluettelon keltaisten sivujen osoitekarttaan reittikuvauksen mukaiset linjat ja siltikin jäi vielä hämärän peittoon, missä on lähin pysäkki kohteessa. Onneksi pysäkkitiheys kauppalassa oli vähintäänkin riittävän tiheä, melkein yhtä hyvin pysäkkejä ei olisi edes tarvittu.
Suurimmaksi osaksi nykysysteemi on oleellisesti helppolukuisempi asiakkaan kannalta kun entinen. Suurimpana poikkeuksena turhanpäiväinen kirjainten käytössä kitsastelu aiheuttaa hämmennystä joillain linjoilla. Vaihdollisuudesta huolimatta Nokialla on lopultakin sellainen linjasto, jota jopa oppisi käyttämään, ainoa vain että satunnaisten lipputuotteiden hinta on toistaiseksi aivan liian kova.
Toki kanta-asiakkaiden kannalta muutos voi olla harmillinen, jos omaan kulkemiseen soveltunut vuoro korvautui ainoastaan vaihdollisella yhteydellä Nokian aseman kautta. Vasta syksy kuitenkin näyttää, onko kyseessä katastrofi, joka tulee korjata saman tien, mutta kyseessä on kuitenkin Nokian kaupunginkin osaltaan siunaama linjasto ja JOLI:n suunnittelupäällikkö on tunnetusti itsekin nokialainen.
Pirkkalasta taas olen itse kuullut pelkkää ylistystä uutta systeemiä kohtaan, muista kunnista en juuri mitään, sillä juuri mikään ei muuttunut (paitsi taksajärjestelmä, jossa toiset voittavat ja toiset häviävät).
On nyt vaan niin, että tämän tason jutussa kun seudullinen joukkoliikenne on, ei olisi varaa möhliä ihan näin megalomaanisesti.
Seutukertalipun hinta on posketon ja Nokialla on liityntälinjasto ilman kelvollista runkokuljetusvälinettä (lue: paikallisjunaa puolen tunnin välein), mutta miten muuten on mielestäsi "möhlitty ihan näin megalomaanisesti"?