Eihän linja 17 aja Raholan kautta?
Eipä tosiaan ajakaan. Mutta yhteys Tesomalle olisi todennäköisesti vielä käyttökelpoisempi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eihän linja 17 aja Raholan kautta?
Linja 4 tulee olemaan tänä talvena kompastuskivi. Ajoaika pysyy edellistalveen verrattuna samana, ja jo nyt aikaa päätteelle jää 3-4 minuuttia, eikä matkustajamäärä ole vielä edes huipussaan. Linjan turhalle jatkeelle Hervantakeskukselle tulee tässä todella kallis hinta Iidesrannan äänekkään vähemmistön takia. Toivottavasti edes siellä ollaan tyytyväisiä.
Vanhalla 30:llä ja nykyisellä 3:lla matkustetaan todella paljon Etelä-Hervannan ja Duon välillä. On siis järkevä olettaa, että vastaavaa markkinaa löytyy myös Pohjois-Hervannasta Duolle ja tätä tällä Hervantakeskuksen jatkeella tavoitellaan. Eli ihan järkevä ajatus. Sääli jos se kaatuu liian hankalaan aikatauluun.
Tässä havaitaan se tosiasia, mitä täällä ja muualla on aiemminkin kirjoitettu: aiemmin liikenteen ollessa liikennöitsijävetoista, piti reitit laittaa kulkemaan ihmisten tarpeiden mukaan. Tai ainakin mahdollisimman hyvin niitä vastaavaksi, toki kompromisseja tehden. Vuorotiheys vaihteli päivän mittana runsaastikin kokemusperäisen liikennetarpeen vaihtelun mukaisesti. Nyt liikenteen suunnittelee viranomainen, jolle tärkeintä on se, että homma heidän mielestään on hyvin (paperilla) toteutettua
Toinen puoli on taas tosiaan tuo aikataulu, joka olisi vaatinut panostusta, nykypanostuksella alkuperäinen versio olisi ollut parempi. Nykyinen versio ei vaadi kummoista häiriötekijää ollakseen myöhässä.
Tai sitten tehdä tuosta heiluri.
Nokian uuden linjaston taso tuntuisi äkkiseltään olevan heikompi kuin muuten 1.7. tulleiden linjastomuutosten. Nokialla on monin paikoin lisätty vaihtojen määrää paikoissa, joissa vaihdot voisi välttää ilman lisäkustannuksia:
Kaikissa näissä tapauksista pitkän linjan täsmällisyyden voisi hoitaa lisäämällä tarvittaessa ajantasauspysäkkejä reitin varrelle.
- sen sijaan että 70 päättyy Nokian asemalle, jokainen Tampereelta tuleva bussi voisi jatkaa jollekin linjojen 71 tai 73 hännistä (samaan tapaan kuin linja 1 haarautuu Pirkkalassa, ei sielläkään kaikki ykköset jää Suupalle ja siitä mennä liityntäbussilla eteenpäin)
- linjan 71 osuuden Kalkkuun voisi korvata jatkamalla osan linjan 17 lähdöistä Nokialle, jolloin Nokialle tulisi vaihdoton yhteys Raholan (korj. Tesoman) suunnasta
- Tampereella linjan 70 voisi yhdistää johonkin Hämeensillan toiselle puolelle jatkavaan linjaan, koska siltä suunnalta tulevista linjoista moni päättyy Keskustorille tai muualle keskustaan
Toinen asia mikä hämmästyttää on se että Paunun aikaista linjastoa moitittiin sekavaksi. Kuitenkin Joli ajaa täysin samaa reittä Etelä-Nokian lenkin (Ruskeapää-Keho-Vihola) ja toisin päin. Tuliko samasta reitistä sormia napsauttamalla selkeä kun liikenteen järjestääkin viranomainen?
Ymmärrän, jos Nokialta halutaan yhteyttä Tesomalle, mutta sitähän ei koskaan ole ollut.
Paunu käytti aivan käsittämättömiä lyhenneyhdistelmiä. Lisäksi JOLI tarjoaa linjakartat pysäkeillä (siis Tampereen puolella) ja netissä. Yleisesti ottaen on varmasti helpompaa muistaa linjanumeron kuin reittivariaatiovaihtoehtonumero23Ö-5X:n reitti.
Mulla on tässä kädessäni Paunun vanha aikataulu. Sen mukaan Nokialle ajaa linjat 70 ja 71, jotka "havainnollistavan" reittikaavion perusteella jatkavat Ruskeepäähän, Edeniin ja Viholaan, lisäksi on välipisteet "Keho" ja "Tervasuo" ilman kirjainta. Aikataulun sisäsivuilta näkee, kuinka vuorokohtaisesti ajetaan Kehontielle reittiä VE, R, R(1, V ja osa vuoroista ei aja ollenkaan. Koko haitarista ei edes ilmene yksiselitteisesti bussin reittiä, vaan pitää ottaa Keltaiset Sivut® esiin ja katsoa katuluettelosta tarkempi reitti. Viisas leikkaa vanhasta puhelinluettelosta Nokian kartan irti ja piirtää siihen kartalle tussilla ne reitit ja kunkin reitin vielä erikseen kirjaimella, jottei aina tarvitse erikseen katsoa, mitä kautta mikin reittivariaatio kulkee. Enkä edes maininnut vielä sitä, että pelkkä Kehontien kirjainvariaatio ei riittänyt, vaan matkan sujuvuuteen vaikutti myös se, onko aiemmassa sarakkeessa K, M, mo tai pelkkä aikatauluminuutti.Tästä kertonee erään kuljettajan soitto tallille reittiä kysyäkseen, kun "ei ole yhtään matkustajaa kyydissä jolta kysyä neuvoa"...
Toinen asia mikä hämmästyttää on se että Paunun aikaista linjastoa moitittiin sekavaksi. Kuitenkin Joli ajaa täysin samaa reittä Etelä-Nokian lenkin (Ruskeapää-Keho-Vihola) ja toisin päin. Tuliko samasta reitistä sormia napsauttamalla selkeä kun liikenteen järjestääkin viranomainen?
Tämä on mielestäni ihan perusteltu ehdotus. Tosin Kalkussa tulisi miettiä, kumpi on järkevämpi pari nykyiselle 71:lle, 20 minuutin välein kulkeva 17 vai puolen tunnin välein Kalkkuun kulkeva 29. Nokia–Tesoma-yhteyshän saattaa syntyä jo muutaman vuoden sisään, kun Tesomalle rakennetaan taajamajunaseisake.Nokian uuden linjaston taso tuntuisi äkkiseltään olevan heikompi kuin muuten 1.7. tulleiden linjastomuutosten. Nokialla on monin paikoin lisätty vaihtojen määrää paikoissa, joissa vaihdot voisi välttää ilman lisäkustannuksia:
Kaikissa näissä tapauksista pitkän linjan täsmällisyyden voisi hoitaa lisäämällä tarvittaessa ajantasauspysäkkejä reitin varrelle.
- sen sijaan että 70 päättyy Nokian asemalle, jokainen Tampereelta tuleva bussi voisi jatkaa jollekin linjojen 71 tai 73 hännistä (samaan tapaan kuin linja 1 haarautuu Pirkkalassa, ei sielläkään kaikki ykköset jää Suupalle ja siitä mennä liityntäbussilla eteenpäin)
- linjan 71 osuuden Kalkkuun voisi korvata jatkamalla osan linjan 17 lähdöistä Nokialle, jolloin Nokialle tulisi vaihdoton yhteys Raholan suunnasta
- Tampereella linjan 70 voisi yhdistää johonkin Hämeensillan toiselle puolelle jatkavaan linjaan, koska siltä suunnalta tulevista linjoista moni päättyy Keskustorille tai muualle keskustaan
En myönnä mitään! :lol: Ei vaan, en vastustanut 30:n korvaamista nelosella silloinkaan, kun sille ei vielä oltu laitettu jatkopätkää Hervantakeskukselle. Mutta jos se katkaistaisiin Länsi-Hervantaan, vähenisivät ainakin omat DUO-asiointini dramaattisesti. Nyt, kun pysäkki on aivan DUOn etuovella, on jopa aiempaa helpompi kulkea painavien kauppakassien kanssa suoraan bussiin. Ei ole realistista olettaa jengin samoavan johonkin Valtaraitin pysäkille, itse ainakin ennemmin menisin jopa vaihdolla.Jahas, selvisi se kovaääninen vähemmistö. Yhtäkkiä se vaihto kolmoseen tai 13:een olisikin ollut ylivoimainen haaste, vaikka muualla se vaihto onkin arkipäivää. Eikä tuosta Valtaraitiltakaan niin mahdoton matka ole kävellä. Enkä usko, että kovinkaan moni iidesrantalainen tuota sakkolenkkiä istuu kyydissä, kun lyhyemmässä ajassa Hervantakeskukselle jo kävelee Opiskelijankadun päästä. On täälläkin suunnalta "totuttu" pääsemään suoraa Kalevaan, niin vaan pitää mennä Koilliskeskukselle nykyään vaihtoon, jos sinne mielii. Ja kyllä, kyseessä oli vieläpä suhteellisen käytetty yhteys
Pohjois-Hervannassa ja Etelä-Hervannassa on vain hienoinen ero: Pohjois-Hervanta (tarkoitan nykyistä linjan 4 reittiä) on koko matkaltaan paljon lähempänä Hervantakeskusta kuin vaikka Arkkitehdinkatu tai Teekkarinkatu, Kanjoninkatuakin palvelee 32. Opiskelijankadulla kiertosuunta on muutenkin huono: Lindforsinkadun sakkolenkin takia on huomattavasti nopeampaa (ja suorempaa) kävellä tuo matka kuin kulkea bussilla. Toinen puoli on taas tosiaan tuo aikataulu, joka olisi vaatinut panostusta, nykypanostuksella alkuperäinen versio olisi ollut parempi. Nykyinen versio ei vaadi kummoista häiriötekijää ollakseen myöhässä.
Genau. Nyt on potentiaali saada joukkoliikenne kasvamaan Nokialla, mutta se vaatii markkinointia:Tässä on tietty pointti, mutta ongelmana on, että liikennöitsijällä voi olla kokemusperäistä tietoa vain niistä matkustajista, jotka todella käyttävät busseja. Potentiaalisille asiakkaille sopiva palvelu on pakko vain jollain tavalla arvioida. Jos linjasto on liiaksi hiottu vain sen nykyisille käyttäjille, voi käydä jopa niin, että linjasto on lähes käyttökelvoton kenellekään muulle, varsinkin, jos joukkoliikenteen osuus liikenteestä on hyvin pieni.
Jos joukkoliikenteen kulkutapaosuutta halutaan merkittävästi kasvattaa ja päästä eroon hitaasta kuoleman spiraalista, on vain pakko yrittää kehittää uusia konsepteja, sellaisia linjoja, jotka olisivat käyttökelpoisia mahdollisimman monelle erityyppisiin matkoihin sen sijaan, että niitä hiottaisiin mahdollisimman täydellisiksi harvojen tarpeisiin. Ja silloin on edettävä niin, että ensin mietitään paperilla fiksuja konsepteja, sitten rohkeasti kokeillaan niitä mutta myös otetaan kokemuksista opiksi. Ensi talvikauden jälkeen Jolin tulisi käydä Nokian linjasto läpi ja tarvittaessa tehdä korjattu linjastosuunnitelma. Myös markkinointia pitää tehdä kunnolla, sillä Nokia on täynnä ihmisiä, joille ei tule edes mieleen, että bussit voisivat tarjota heille jotain hyödyllistä. Kuinka moni Nokialla edes tietää, että kaupungissa on sisäinenkin bussiverkosto eikä vain työmatkavuoroja Tampereelle.
Ongelma ei ollut reittikatujen huonous vaan se, kuinka hieroglyfistä tämä informaatio oli.
- markkinointiviestintä kuntoon – ja tämä tarkoittaa erityisesti linjakarttoja ja aikatauluja vähintään kaikille katoksellisille pysäkeille
Nokian uuden linjaston taso tuntuisi äkkiseltään olevan heikompi kuin muuten 1.7. tulleiden linjastomuutosten. Nokialla on monin paikoin lisätty vaihtojen määrää paikoissa, joissa vaihdot voisi välttää ilman lisäkustannuksia:
Kaikissa näissä tapauksista pitkän linjan täsmällisyyden voisi hoitaa lisäämällä tarvittaessa ajantasauspysäkkejä reitin varrelle.
- sen sijaan että 70 päättyy Nokian asemalle, jokainen Tampereelta tuleva bussi voisi jatkaa jollekin linjojen 71 tai 73 hännistä (samaan tapaan kuin linja 1 haarautuu Pirkkalassa, ei sielläkään kaikki ykköset jää Suupalle ja siitä mennä liityntäbussilla eteenpäin)
- linjan 71 osuuden Kalkkuun voisi korvata jatkamalla osan linjan 17 lähdöistä Nokialle, jolloin Nokialle tulisi vaihdoton yhteys Raholan suunnasta
- Tampereella linjan 70 voisi yhdistää johonkin Hämeensillan toiselle puolelle jatkavaan linjaan, koska siltä suunnalta tulevista linjoista moni päättyy Keskustorille tai muualle keskustaan
Precise sanoi:Ensinnäkin ensimmäinen yllätysreaktioni oli, että bussireittien varret vaikuttavat melko tyhjiltä, erityisesti 71:n varsi Kalkkuun. Varsinkin Kalkkua lähestyttäessä eteläpuolella on yksittäisiä, pieniä omakotitaloalueita ja pohjoispuolella rautatie. Tunnen kieltämättä Nokian huonosti, joten kuulisin mielellään, mitkä alueet ovat Nokialla perinteisesti suosittuja joukkoliikennealueita.
Rebiaf sanoi:Ultrix, sinulla kun on kädessäsi se Paunun vanha aikataulu. Laske montako vuoroa Nokialta oli Tampereelle ja vertaa nykyhetkeen. Kesäkuussa ajettiin 53 vuoroa päivässä ja nyt 28 jos jätetään pe-la yövuorot ja linja 79 laskematta.
Rester sanoi:Linjan turhalle jatkeelle Hervantakeskukselle tulee tässä todella kallis hinta Iidesrannan äänekkään vähemmistön takia.
Kokeilin kerran jäädä nelosella Valtaraitin pysäkillä ja kävellä Duolle. Minä ja bussi saavuimme yhtä aikaa perille. Kokemusperäisesti olen huomannut, että monet ex-kutosen matkustajat ovat hypänneet Hervantakeskukselta kyytiin ja jääneet Opiskelijankadulla lukion pysäkillä pois. Tähän ilmeisesti vaikuttaa painavat muovikassit, sillä jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Hervannan sisällä ovat aivan huippuluokkaa. Nyt, kun nelonen hoitaa tältä osin samaa tehtävää kuin 32, mutta tuplasti tiheämmin ja myös viikonloppuisin, voi kyseenalaistaa koko 32:n reitin Hervannan sisällä. Entä jos se menisikin suoraan Duolta liikenneympyrän kautta Opiskelijankadulle ja sitä kautta Ruovedenkadulle? Samalla sen pääteaseman voisi siirtää Hatanpäältä lähemmäs keskustaa. Yhdistää kuukanko:n ehdotuksen pohjalta vaikka sen 70:n kanssa, jos muutakaan paria ei löydy
Kun vuosikaudet käytin noita Paunun busseja nousten kyytiin Nokian ja Tampereen rajalla niin ei ne matkustajamäärät olleet hirveän korkeita silloinkaan. Oli tavallista, että yhdessä vuorossa oli joku 5-10 matkustajaa Nokian ja Tampereen rajalla. Melkeinpä jopa enemmän matkustajia tuli Tampereen puolelta. Poikkeuksena jotkut aika täydet vuorot kuten 20:20 myllyhakalainen arkisin..