Linjastomuutokset 1.7.2014

Koko jutun perusongelma taitaa olla se, että ennen mafia-sukuoikeusparonien aikaan heidän piti nöyrtyä ajamaan siellä ja silloin kun asiakas haluaa.
No nyt JoLin "punakaartin" sosialisoitua liikenteen - pitäisi asiakkaan nöyrtyä liikkumaan siellä ja milloin uusi hieno liikenneverkosto haluaa. :D

Olen eri mieltä. Mielestäni ongelman ydin on se, että ihmiset toljottavat liikaa kuntarajoihin jotka ovat täysin romukoppaan joutavia merkintöjä kartalla. Liian pitkään on ollut päällä "meidän kunta - teidän kunta" ajattelu kun pitäisi ajatella seudullisesti. Kirjoitin aiheesta kaavoituksen osalta aamulehteen jokin aika sitten. Sama peruslogiikka pätee tähän joukkoliikennekeskusteluun.

Lisäksi: Google Maps on siitä hieno palvelu, että siinä ei näy kuntarajoja. Siinä Hervanta, Pirkkala(Suuppa) ja Nokia vaikuttavat olevan Tampereen tasa-arvoisia aluekeskuksia.

mielipide.jpg
 
Matkahuollon aikatauluhausta löytyi reittien käyttämät pysäkit kartan kanssa.
Heh, löysi joo, vuorokohtaisen pysäkkilistauksen. Jos osasi arvata pysäkkinimen oikein (sitähän ei tietystikään lukenut esim. pysäkkipäreessä, koska sellaisia ei ollut). MH:n reittiopas http://tampere.matkahuolto.info oli jo iso parannus tavalliseen aikatauluhakuun, mutta monikohan lopulta tunsi koko palvelua?

Luulitko, että nykyisen Nokia-Tampere välin reitin alueelta tulevat asiakkaat olisivat olleet edes murto-osa Nokia-Tampere välin matkustajista? Enemmistö (arvio n. 90%) Tampereelle matkustajista tuli muualta kuin nykyisen Nokia-Tampere reitin varresta, joten heille kaikille matka muuttui nyt vaihdolliseksi. Eli käytännössä lähes kaikkien matkustus on muuttunut. Ja empiirisesti tuntumana on, että nykyisen reitin varreltakin tulee nyt vähemmän väkeä kyytiin kuin viikko, kaksi sitten. Toki on kesälomakausi yms. mutta mielestäni kuvaavaa ja huolestuttava kehityssuunta.
Edelleenkin mielestäni on väärin, että jo palvelua käyttävien ihmisten mahdollisuuksia käyttää palvelua aina heikennetään ja hankaloitetaan muutosten yhteydessä.
Olen samaa mieltä, turha hankaloittaminen on tyhmää. Matkustajalaskentojen perusteella osataan toivottavasti tehdä joulun jälkeen tarvittavat johtopäätökset, vaikka linjat on kilpailutettu vuoteen 2020 asti, niin tarvittavia reittimuutoksia voinee tehdä.
 
Olen samaa mieltä, turha hankaloittaminen on tyhmää. Matkustajalaskentojen perusteella osataan toivottavasti tehdä joulun jälkeen tarvittavat johtopäätökset, vaikka linjat on kilpailutettu vuoteen 2020 asti, niin tarvittavia reittimuutoksia voinee tehdä.

Kaupungin järjestelmän heikkoushan on, että sen laskennassa kaikki asiakkaat kirjautuvat aina linjan loppuun asti. Pysäkkien nousumäärät on helppo laskea, mutta edes aavistusta (kuten MH:n järjestelmässä sai) määränpäästä ei siitä datasta saa hankittua.
 
Kaupungin järjestelmän heikkoushan on, että sen laskennassa kaikki asiakkaat kirjautuvat aina linjan loppuun asti. Pysäkkien nousumäärät on helppo laskea, mutta edes aavistusta (kuten MH:n järjestelmässä sai) määränpäästä ei siitä datasta saa hankittua.

Ja Nokian tapauksessa yhdestä matkasta saadaan helposti laskennallisesti kaksi matkaa kun ihmiset vaihtavat autoa.
 
Ja Nokian tapauksessa yhdestä matkasta saadaan helposti laskennallisesti kaksi matkaa kun ihmiset vaihtavat autoa.

Tässähän on se juridinen ongelma, että kerättävä data ei saa mahdollistaa henkilön seuraamista. Matkakortti kun usein yksilöi henkilön. Helsingissähän silloinen YTV lopetti tarkemman data keräämisen tietosuojavaltuutetun puututtua asiaan kymmenisen vuotta sitten.

Olisikin mielenkiintoista tietää, onko sen jälkeen kehitetyissä korttijärjestelmissä otettu tämä ongelma huomioon. Suunnittelun kannaltahan olisi erittäin hyödyllistä tietää mm. miten matkustajat vaihtavat linjalta toiselle.
 
Sain esittämilleni mielipiteille Nokian linjastosta runsaasti kritiikkiä täällä muun muassa sen takia, että olen tutkinut järjestelmää vaan paperilla. Jalkauduin tänään Nokialle ja kävin tutustumassa tarkemmin paikkoihin ja linjastoon. Itse busseilla en matkustanut, mutta kokeilen senkin vielä lähipäivinä.

Ensinnäkin ensimmäinen yllätysreaktioni oli, että bussireittien varret vaikuttavat melko tyhjiltä, erityisesti 71:n varsi Kalkkuun. Varsinkin Kalkkua lähestyttäessä eteläpuolella on yksittäisiä, pieniä omakotitaloalueita ja pohjoispuolella rautatie. Tunnen kieltämättä Nokian huonosti, joten kuulisin mielellään, mitkä alueet ovat Nokialla perinteisesti suosittuja joukkoliikennealueita.

Toinen asia - ei niinkään ehkä yllätys mutta ihmetyksen aihe kuitenkin - oli Nokian aseman solmukohta. Paikalla oli kahdeksan Paunun bussia, joista kaksi telejä. Lisäksi TKL:n linja 14 oli aukion laidalla. Tämä kuulostaa paikalle jalkautuneelta JOLI-suunnittelijalta, mutta: paikalta lähti lähes yhtä aikaa 6 bussia, joista kahdessa oli matkustajia. Paperilla se voi kuulostaa kevyeltä mutta luonnossa se näytti hyvin erikoiselta. Voiko uusi järjestelmä tosiaan olla noin huono, että ihmiset ostavat parissa viikossa auton, vai mihin matkustajat ovat hävinneet? En ole Nokialla vastaavaa kierrosta ennen käynyt, joten tiedot matkustajamääristä Paunun ajalta perustuvat tällä foorumilla esitettyihin lukuihin. Oletan siis että matkustajamäärät ovat laskeneet. Matkustajia oli ainoastaan linjalla 73 kumpaankin suuntaan. Kuljettajat vitsailivat osuvasti lähtöaikoja odotellessa matkustajille, että tässä olisi nyt kolme bussia yhdelle matkustajalle, mistä tykkäät eniten?

Olisi ihan kiinnostavaa tietää myös paikallisten mielipiteitä. Olisiko muka täydellinen paluu vanhaan järjestelmään hyvä ratkaisu? Itse en tätä kaikesta huolimatta missään nimessä kannata. Jotain tilanteelle tulee kuitenkin tehdä ensi kesäkaudelle. Yksi varteenotettava (toteutumisrealismista en sitten tiedä) vaihtoehto olisi korvata kokonaan tai vähintäänkin suurelta osin linja 70 junayhteydellä.

Jään innolla odottamaan uutta aiheeseen kohdistamatonta kritiikkiryöppyä.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko uusi järjestelmä tosiaan olla noin huono, että ihmiset ostavat parissa viikossa auton, vai mihin matkustajat ovat hävinneet? En ole Nokialla vastaavaa kierrosta ennen käynyt, joten tiedot matkustajamääristä Paunun ajalta perustuvat tällä foorumilla esitettyihin lukuihin. Oletan siis että matkustajamäärät ovat laskeneet. Matkustajia oli ainoastaan linjalla 73 kumpaankin suuntaan. Kuljettajat vitsailivat osuvasti lähtöaikoja odotellessa matkustajille, että tässä olisi nyt kolme bussia yhdelle matkustajalle, mistä tykkäät eniten?

Iso asia on varmasti matkalippujen hinta. Nokian keskustaajama ei lopultakaan ole kovin iso. Sisäiset matkat sujuvat siis helposti polkupyörällä ja isolta osin varmasti ihan kävellenkin. Myös autoilu on helppoa ja pysäköinti ilmaista. (En nyt mene vannomaan, että keskustassa ei olisi jokin maksullinenkin pysäköintialue.) Tässä kilpailutilanteessa yksinkertaisesti Nokian sisäisestä matkasta ei vain voi pyytää kovin isoa hintaa, jos haluaa, että jotenkin merkittävä osa asukkaista kulkisi bussilla. Bussimatkan hinnan pitäisi olla suunnilleen puolet Tampereen ykkösvyöhykkeen matkasta. Toisaalta kun keskustaajama on noin pieni, liikenteen tuottaminen on edullista: yksi bussi ehtii tunnissa ajamaan hyvinkin neljä sivua. Taikka hiukan toisin hahmottaen, yksi bussi ehtii tunnissa kerätä lipputuloja neljä kertaa. Siis pienelläkin lippuhinnalla bussi pystyy keräämään saman tuoton kuin Tampereen sisäisessä liikenteessä. (Olettaen tietenkin, että täyttöaste on sama.)

Kun reitistöä on nyt painotettu siten, että se tarjoaa Nokian sisäisiä yhteyksiä, pitäisi olla myös erillinen Nokian keskustaajaman edullinen erikoistaksa, vaikkapa 1 - 1,5 euroa kertalippu ja noin 20 euroa kuukausikortti. Kun lippujärjestelmä on nyt vaiheessa ja valmista tulee vasta vuosien jälkeen, pitäisi harkita väliaikaisesti ihan paperisia ratkaisuja.

Nokialla joukkoliikennettä käyttää pitkälti pakkokäyttäjät ja Tampereelle pendelöivät työmatkalaiset. Siksi koulujen alettua matkustajamäärät nousevat selvästi nykyisestä. Opiskelijat ja työmatkalaiset, jotka talven tullen ostavat kausilippuja, luultavasti innostuvat käyttämään busseja sisäisiinkin matkoihin, kun mahdollisuus niihin tulee tavallaan kaupan päälle ilmaiseksi.
 
Linja 4 tulee olemaan tänä talvena kompastuskivi. Ajoaika pysyy edellistalveen verrattuna samana, ja jo nyt aikaa päätteelle jää 3-4 minuuttia, eikä matkustajamäärä ole vielä edes huipussaan. Linjan turhalle jatkeelle Hervantakeskukselle tulee tässä todella kallis hinta Iidesrannan äänekkään vähemmistön takia. Toivottavasti edes siellä ollaan tyytyväisiä.
 
Linjan turhalle jatkeelle Hervantakeskukselle tulee tässä todella kallis hinta Iidesrannan äänekkään vähemmistön takia.
Ei ole turha jatke. Helpottaa oleellisesti kulkemista Duolta Opiskelijankadulle, ja miksei tänne Iidesrantaankin, jossa ollaan totuttu 30:iin, joka tarjosi yhteyden Iidesrannasta Hervantakeskukselle.
 
Ensinnäkin ensimmäinen yllätysreaktioni oli, että bussireittien varret vaikuttavat melko tyhjiltä, erityisesti 71:n varsi Kalkkuun. Varsinkin Kalkkua lähestyttäessä eteläpuolella on yksittäisiä, pieniä omakotitaloalueita ja pohjoispuolella rautatie. Tunnen kieltämättä Nokian huonosti, joten kuulisin mielellään, mitkä alueet ovat Nokialla perinteisesti suosittuja joukkoliikennealueita.
Tässä havaitaan se tosiasia, mitä täällä ja muualla on aiemminkin kirjoitettu: aiemmin liikenteen ollessa liikennöitsijävetoista, piti reitit laittaa kulkemaan ihmisten tarpeiden mukaan. Tai ainakin mahdollisimman hyvin niitä vastaavaksi, toki kompromisseja tehden. Vuorotiheys vaihteli päivän mittana runsaastikin kokemusperäisen liikennetarpeen vaihtelun mukaisesti. Nyt liikenteen suunnittelee viranomainen, jolle tärkeintä on se, että homma heidän mielestään on hyvin (paperilla) toteutettua. Ainakin lyhyessä juoksussa mittaillen? Huvittuneena olen katsellut mm. sitä, ettei linja 70 aja Nokialla suoraan Nokian Valtatietä "taksikopin" kulmalle ja siitä asemalle, vaan kiertelee Korkeemäen liikenneympyrän kautta...

Toinen asia - ei niinkään ehkä yllätys mutta ihmetyksen aihe kuitenkin - oli Nokian aseman solmukohta. Paikalla oli kahdeksan Paunun bussia, joista kaksi telejä. Lisäksi TKL:n linja 14 oli aukion laidalla. Tämä kuulostaa paikalle jalkautuneelta JOLI-suunnittelijalta, mutta: paikalta lähti lähes yhtä aikaa 6 bussia, joista kahdessa oli matkustajia. Paperilla se voi kuulostaa kevyeltä mutta luonnossa se näytti hyvin erikoiselta. Voiko uusi järjestelmä tosiaan olla noin huono, että ihmiset ostavat parissa viikossa auton, vai mihin matkustajat ovat hävinneet? En ole Nokialla vastaavaa kierrosta ennen käynyt, joten tiedot matkustajamääristä Paunun ajalta perustuvat tällä foorumilla esitettyihin lukuihin. Oletan siis että matkustajamäärät ovat laskeneet. Matkustajia oli ainoastaan linjalla 73 kumpaankin suuntaan. Kuljettajat vitsailivat osuvasti lähtöaikoja odotellessa matkustajille, että tässä olisi nyt kolme bussia yhdelle matkustajalle, mistä tykkäät eniten?
En itse ole vielä kuljettajan ominaisuudessa tutustunut "suuren mullistuksen" jälkeiseen Nokian joukkoliikenteeseen, mutta mitä nyt kollegoilta olen kuullut, on matkustajamäärät olleet todella surkuhupaisia. Ilmeisesti ainakin nyt heinäkuussa Nokian sisäinen liikenne on täysin ylimitoitettua, siitä kertoo jo tuo kahdeksan auton kohtaaminen Nokian asemalla. "Ennen" Nokialta Tampereen suuntaan (tai päinvastoin) kulkeneista matkustajista autoon nousi Nokian aseman pysäkiltä ehkä korkeintaan 5% vuoron matkustajista, usein huomattavasti vähemmän. Sen sijaan Pirkkalaistorilta niin sisäisen kuin Tampereelle suuntautuvan matkan kulkevia riitti käytännössä jokaiseen vuoroon. Todettakoon myös, että tuolla kahdeksan auton kalustolla olisi hoitunut ennen (niin haluttaessa) koko arkipäivän liikenne entisellä linjalla 71 Nokia-Tampere-Lempäälä, tarjoten liikenteen ympäri Nokiaa (pl. Siuron suunta) sekä Lempäälään nykyistä vastaavalla vuorotiheydellä, ilman pakollista auton vaihtoa Nokian asemalla...

Jään innolla odottamaan uutta aiheeseen kohdistamatonta kritiikkiryöppyä.
Mikäli vastaukseni mielestäsi ei kohdistu aiheeseen, pahoitteluni...
 
En itse ole vielä kuljettajan ominaisuudessa tutustunut "suuren mullistuksen" jälkeiseen Nokian joukkoliikenteeseen, mutta mitä nyt kollegoilta olen kuullut, on matkustajamäärät olleet todella surkuhupaisia.

Tästä kertonee erään kuljettajan soitto tallille reittiä kysyäkseen, kun "ei ole yhtään matkustajaa kyydissä jolta kysyä neuvoa"...

Toinen asia mikä hämmästyttää on se että Paunun aikaista linjastoa moitittiin sekavaksi. Kuitenkin Joli ajaa täysin samaa reittä Etelä-Nokian lenkin (Ruskeapää-Keho-Vihola) ja toisin päin. Tuliko samasta reitistä sormia napsauttamalla selkeä kun liikenteen järjestääkin viranomainen?
 
Viimeksi muokattu:
Siksi koulujen alettua matkustajamäärät nousevat selvästi nykyisestä. Opiskelijat ja työmatkalaiset, jotka talven tullen ostavat kausilippuja, luultavasti innostuvat käyttämään busseja sisäisiinkin matkoihin, kun mahdollisuus niihin tulee tavallaan kaupan päälle ilmaiseksi.

Koululaisilla voisikin olla jopa kovaakin kysyntää Harjuniityn linjalla päästä Myllyhaan tai Alhoniityn koululle. Kuitenkin linjan 73 auto kiertää kummankin koulun yllättävänkin kaukaa vanhoihin reitteihin nähden, joten Harjuniityn äitejä ja isiä tuntien lapsia ei ko. autoon päästetä vaan laitetaan Linnavuoren suunnan kouluvuoroon joka kiertää kummankin koulun ohi. Sama ongelmahan on, jos ala-asteikäinen haluaa musiikki/kuvamaataitoluokalle tai haluaa opiskella A kielenä muuta kuin Englantia. Käsittääkseni silloin Nokialla oppilas joutuu käymään ala-asteensa Kankaantakana. Meneehän sinne puolet linjan 71 vuoroista Kalkkuun?
 
Nokian uuden linjaston taso tuntuisi äkkiseltään olevan heikompi kuin muuten 1.7. tulleiden linjastomuutosten. Nokialla on monin paikoin lisätty vaihtojen määrää paikoissa, joissa vaihdot voisi välttää ilman lisäkustannuksia:
  • sen sijaan että 70 päättyy Nokian asemalle, jokainen Tampereelta tuleva bussi voisi jatkaa jollekin linjojen 71 tai 73 hännistä (samaan tapaan kuin linja 1 haarautuu Pirkkalassa, ei sielläkään kaikki ykköset jää Suupalle ja siitä mennä liityntäbussilla eteenpäin)
  • linjan 71 osuuden Kalkkuun voisi korvata jatkamalla osan linjan 17 lähdöistä Nokialle, jolloin Nokialle tulisi vaihdoton yhteys Raholan suunnasta
  • Tampereella linjan 70 voisi yhdistää johonkin Hämeensillan toiselle puolelle jatkavaan linjaan, koska siltä suunnalta tulevista linjoista moni päättyy Keskustorille tai muualle keskustaan
Kaikissa näissä tapauksista pitkän linjan täsmällisyyden voisi hoitaa lisäämällä tarvittaessa ajantasauspysäkkejä reitin varrelle.
 
linjan 71 osuuden Kalkkuun voisi korvata jatkamalla osan linjan 17 lähdöistä Nokialle, jolloin Nokialle tulisi vaihdoton yhteys Raholan suunnasta.

Eihän linja 17 aja Raholan kautta? Ellet tarkoita, että Raholalaiset kävelisivät (/hankkiutuisivat muulla keinoin) radan pohjoispuolelle Tesomalle (ja Ristimäkeen)?
 
Ei ole turha jatke. Helpottaa oleellisesti kulkemista Duolta Opiskelijankadulle, ja miksei tänne Iidesrantaankin, jossa ollaan totuttu 30:iin, joka tarjosi yhteyden Iidesrannasta Hervantakeskukselle.

Jahas, selvisi se kovaääninen vähemmistö. ;) Yhtäkkiä se vaihto kolmoseen tai 13:een olisikin ollut ylivoimainen haaste, vaikka muualla se vaihto onkin arkipäivää. Eikä tuosta Valtaraitiltakaan niin mahdoton matka ole kävellä. Enkä usko, että kovinkaan moni iidesrantalainen tuota sakkolenkkiä istuu kyydissä, kun lyhyemmässä ajassa Hervantakeskukselle jo kävelee Opiskelijankadun päästä. On täälläkin suunnalta "totuttu" pääsemään suoraa Kalevaan, niin vaan pitää mennä Koilliskeskukselle nykyään vaihtoon, jos sinne mielii. Ja kyllä, kyseessä oli vieläpä suhteellisen käytetty yhteys.

Niin tai näin, tuo on erittäin kallis ratkaisu aikatauluvarmuuteen nähden, viime talvena 30 minuuttia riitti juuri tuonne vanhalle päätteelle, tuo jatke tuo n. 5 minuuttia matkaa lisää. Ja runkolinja piti olla, silti tehdään näitä "juuri ja juuri riittää paperilla" - ratkaisuja, jotka on jo valmiiksi tiedetty rikkinäisiksi.
 
Takaisin
Ylös