Linjastomuutokset 1.7.2014

Toivottavasti on painovirhe. On meinaan aikamoinen karhunpalvelus siellä asuville, Tuluskadun ympäristö on hyvin pitkälti rivi- ja omakotitalovaltaista, Piettasenkatu taas kerrostalovaltaista. Ainoa kohtuullinen matka Mäentakusenkadun pysäkille on Piettasenristiltä, Pikkupiiankadulta kävelymatkaa kertyy reippaalla kävelyllä 5 minuuttia (testattu on), eikä tuo jyrkkä mäki houkuta etenkään yhtään huonompijalkaisia tuota käyttämään; mäki on talviaikaan usein todella liukas. Kadun puolivälistä katsoen taas lähin pysäkki on erittäin kaukana.

Enkä muutenkaan näe isommin järkeä ajattaa molempia tiheävälisiä runkolinjoja samaa reittiä, menee peräkkäinajoksi useimmiten.
 
Rester, olen kyllä samaa mieltä, mutta pahaa pelkään, ettei kyseessä ole painovirhe. Taka-ajatuksena saattaa olla järkevien matka-aikojen turvaaminen Lentolan perukoilta.
 
Sinällään ymmärrän tuon 16:n oikaisun, mutten sitä, miksi pitää tuhlata rahaa siihen, että 18 ajatetaan samaa reittiä 16:n kanssa, se kun ei tuo mitään muuta kuin ylitarjontaa tuolle kahdelle pysäkkiparille potentiaalisemman reitin jäädessä pahasti paitsioon. Matkustajien nousumäärä tältä(kin) alueelta tulee kyllä vähenemään, mikäli tähän ratkaisuun päädytään.
 
Jos 16 halutaan välttämättä siirtää Mäentakusenkadulle, sen tulisi vaihtaa paikkaa 18:n kanssa. Muuten en oikein näe asiassa järkeä.
 
J
Edelliseen viestiin: Miten hoitaisit sitten Amurin liikenteen? Linja 27 kerää lähes aina 5-10 ihmistä Amurista, kuudestatoista minulla ei ole tarkempia tilastotietoja. Kieltämättä 16:n reittiin tulee mutkia varsinkin ajettaessa pois keskustasta Mustalahden kohdalla.

Yksi vaihtoehto voisi olla, että 16 ja 20 vaihtavat paikkoja tällä alueella. Näin Annalasta tulisi myös vuoden tauon jälkeen yhteys Metsolle. Tämä tosin edellyttäisi ainakin 20:n sunnuntailiikennöintiä ja kääntöpaikan perustamista/keksimistä Amurin pohjoisosiin.

Seiskaa/28:a en laittaisi Amuriin, sillä reitti on muutenkin jo tarpeeksi pitkä.

Yleisötilaisuudessa painotin tuota parin minuutin eroa, mikä nykyisellä 16:lla menee Kortelahdenkadun lenkkiin ylimääräistä. Tuolloin myös mainitsin linjan 20 numerolta, joka tällä hetkellä päättyy Hämeenpuistoon, sama kai sen olis hoitaa se Kortelahdenkatu. Toki jos alueelle halutaan enemmänkin vuoroja, voi toki Pyynikintorille päättyviä linjoja laittaa tuolla kääntymään. Kääntöpaikkaa ei kaupunkioloisuhteissa tarvita, yleensä korttelien ympärikin pystyy kiertämään. Onnistuin kuitenkin varmaan myös lausunnoillani suututtamaan sen ainoan Lentsusta Nääshallille menijän, mutta toivottavasti linjaukset tehdään joukkojen mukaan, eikä yksittäisten käyttäjän.

Mitä tulee tuohon Kortelahdenkatuun ja linjaan 16, niin tuossahan painaa historia vuodesta 1982 alkaen, jolloin linjat 29 Postitalo-Lentävänniemi ja 16 Kissanmaa-Pyynikintori yhdistetiin. Ainakaan vuosina 1980 ja 1981 ei Kortelahdenkatua kulkenut mikään linja, kun linja 7 Ruotula-Särkänniemi oli jo katkaistu Keskustorille. Linja 29 kulki puolestaan Postitalolta (Rongankatu) reittiä Rautatienkatu-Satakunnankatu-Hämeenpuisto-Näsijärvenkatu-Paasikiventie siihen asti, kunnes linja 16 korvasi tuon. Ilmeisesti tuolloin nähtiin että Kissanmaalta (Taysilta) oli oleellista kulkea vielä mahdollisimman lähelle Pyynikintoria, kuin oltaisiin käytetty suorempia reittejä. Mutta tästä on kuitenkin jo yli 30 vuotta aikaa. Tarjonta on muuttunut melkoisesti, eikä linja 16 ole enää Taysin kannalta se ”ainoa” linja.
 
Voisihan Amurin kiertää vaikkapa tuo Reuharinniemen linja. Toistaiseksi on niinkin, että Onkiniemen pysäkiltäkin on kohtuullisesti nousijoita. Tietenkään Savilinnan pysäkki ei tuosta kaukana ole, mutta silti. Kortelahdella sijaitsevaa Amurin pysäkkiparia käyttää pääasiassa Sokoksella ja keskustassa asioiva senioriväki, harvemmin tuolta ainakaan päivällä muita nousee. Joka vuorolla ei edes tartte siinä pysähdellä. Jotenka mikäli Lentsuun tulee 10 min välein kulkeva linja, jonka tueksi harvemmin kulkeva Reuharinniemessä kääntävä linja, voi noista jälkimmäinen koukata tuon Amurin lenkin. Tai sitten kuten killerpop mainitsi, voi Kortelahdenkadun hoitaa linja 20, vaikkapa kiertämällä Hämeenpuistosta/Särkänniemestä takaisin itään päin Kortelahdenkatua.

Piettasenkadun suhteen olen sitä mieltä, että pistetään 18 sinne jos 16 ei sieltä kulje.
 
Piettasenkadun suhteen olen sitä mieltä, että pistetään 18 sinne jos 16 ei sieltä kulje.
Samaa mieltä. Tosin olisi hyvä että yöaikaan 16 menisi Piettasenkadun kautta koska monet tulevat kyytiin/pois kyydistä juuri sillä kadulla. Mäentakusenkadulle pääsee nopeasti kävellen molemmista päistä.
 
Piettasenkadulta pitää poistaa kaikki bussiliikenne, mutta se vaatii yhteistyötä tienpitoviranomaisen (Pirkanmaan ELY) kanssa, jotta pysäkki voidaan rakentaa Pikkupiiankadun kohdalta lähtevän sillan kohdalle Lahdentien varteen.
 
Piettasenkadulta pitää poistaa kaikki bussiliikenne, mutta se vaatii yhteistyötä tienpitoviranomaisen (Pirkanmaan ELY) kanssa, jotta pysäkki voidaan rakentaa Pikkupiiankadun kohdalta lähtevän sillan kohdalle Lahdentien varteen.

Minkä linjan ajattelit hoitavan liikennöinnin?
 
Toivottavasti tuo oli vitsi. Että taajempaan asutun alueen kadulta bussiliikenne pois, ja kaikki linjat ajamaan jonossa rivarialueen läpi.. juust, rahan hyötykäyttöä parhaimmillaan. (Ja ei, en itse asu tuolla keskivaiheen katvealueella.)
 
Ja mikähän se on? Sitä ei ole nykytiedon mukaan olemassa eikä tulossa ja vaikka tulisikin, millä vuorovälillä?
 
Linjanumero 73. Kangasalta tampereelle menee reittiä kala - suorama - lahdentie - teiskontie (tays) - pyynikintori.
 
Ja mikähän se on? Sitä ei ole nykytiedon mukaan olemassa eikä tulossa ja vaikka tulisikin, millä vuorovälillä?
Tulee kyllä, mutta todennäköisesti vasta vuonna 2016. Oletan, että ruuhka-aikaan vuoroväli linjalla olisi 20 min, muina aikoina jotain muuta.

Linjanumero 73. Kangasalta tampereelle menee reittiä kala - suorama - lahdentie - teiskontie (tays) - pyynikintori.
Nykyinen 73 on käytännössä identtinen tämän kanssa, mutta 70-sarja jää Nokian linjojen käyttöön jatkossa ja Kangasalla siirrytään 40-sarjan käyttöön.
 
JOLI:n jok'ikinen aikataulu on tainnut myöhästyä joukkoliikenneuudistuksessa, mutta milloinhan saadaan sitä lopullista reittikartta(ehdotust)a Tampereen puolelle? Se luvataan nettisivuilla tämän vuoden puolelle ja jossain taisi olla maininta peräti marraskuusta. Joka tapauksessa ehdotelma hyväksytään tai hylätään tammikuun kokouksessa, joten eikö sen luulisi tulevan ulos ennen joulua?
 
Takaisin
Ylös