Linjastomuutokset 1.7.2014

http://joukkoliikenne.easypage.fi/f...en-linjastomuutoksiin-ja-anna-palautetta.html

Tuloksena näyttää olevan pääasiassa nippu hidaslinjoja, kun ainakin Ruutanasta ja Siivikkalasta yhteydet keskustaan hidastuvat selvästi. Mikä ihmeen järki on ajattaa 28:a Harjuntaustaa ja Pispalan vt:ta pitkin, en ymmärrä...?
Samoin linjalla 30 Sammonkadun reitti on hitaampi, vaikkakin ehkä muuten tämä reittivalinta on ok. Tiheämpi vuoroväli olisi ollut kuitenkin ehdottomasti tarpeen. Samoin ruuhkassa tunnin ajoaika linjan päästä toiseen ei taida ihan riittää. Y35:n putoaminen pois on myöskin pienoinen pettymys, se kun on usein varsin täynnä aamuruuhkassa.

Onkohan tämänkin ehdotelman takana ne liiankin kuuluisat "austerity measures"?
 
Näyttää myöskin alustavat numerosuunnitelmat taas muuttuneen mm. 16 -> 1.
Tosin suunnitelma-aihio tämäkin taitaa olla?
Joka lukukerralla kuitenkin itseä koskeneet muutokset tuntuneet "vähemmän pahoilta" ja jopa muutamia "hyviä" oivalluksiakin tajunnut (mm. linjan 7 rakenne messujen aikaan).
 
Linnainmaan osalta menee niin tehokkaasti metsään kuin vain voi. 1 ja 18 suoraa rivitalovaltaista Mäentakusenkatua ruuhkassa <5 minuutin välein, tiheämmin asutulle Piettasenkadulle ruuhkassa 15 minuutin vuorovälillä ja Pappilan kautta mutkitteleva 29. Samaan aikaan Risso jätetään 18:n sakkolenkkien varaan. Tuntuu, että suunnittelijoiden mielestä Linnainmaa == Prisman ja Citymarketin ympäristö.

Miksei 18:aa voisi siirtää ajamaan Piettasenkatua, ja 29:n vuoroista ainakin osaa ajamaan Rissoon? 18 kun on muutenkin tarpeeksi pitkä ilman tuota koukkausta.

30:n uusi linjaus sinällään ihan fiksu, kunhan nyt vain suosiolla tultaisiin sieltä pilvilinnoista alas, ettei edes yritettäisi ajaa tuota linjaa tunnin linjasivuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tää muutos kyllä sekottaa ihan tarpeeksi kun asuu täällä Itä-Tampereella, melkein kaikki muuttuu.
Tuo 29 oli kyllä täysi yllätys, oma juttunsa miten sitä sitten ajetaan piettasenkadulla.
 
Suunnitelma vaikuttaa sekamelskalta sellaisten linjojen osalta, jotka ajavat samalla tunnuksella useampaa reittiä. Esimerkiksi linja 18 osa vuoroista Risson kautta, linja 29 osa vuoroista Pitkäniemen sijasta Kalkkuun ja linja 30 Lentävänniemessä kahta eri reittiä. Muistetaan vielä nykyinen linja 13, jolla osa vuoroista jää Ylöjärven sijasta Lamminpäähän.

Onkohan linjan 17 osalta ajateltu, että TKL hoitaisi sen Länsilinjojen kanssa sopivalla jaolla. Linjan vetäminen Kalkkuun kasvattaisi automäärää sen verran paljon, ettei se taida Länsilinjojen sopimukseen luonnistua.
 
Nyt suunnitelmaan numeroilla 60 ja 65 merkityt linjat on numeroitu kyllä harvinaisen typerästi. Olisi oikeasti järkevää nimetä linja 60 linjaksi 8 ja 65 olisi 34.
 
Linjanumerointi muuttuu varmasti vielä, kuten viimeisellä sivulla sanotaan.

Isoimmat ongelmat löytyvät Lielahdesta ja Linnainmaalta, ja ne ovatkin tulleet aika hyvin esille. Linnainmaalla linja 29 tai ainakin osa sen vuoroista tulisi ehdottomasti vetää Rissoon asti suoraan Mäentakusenkatua ja vaikkapa sitten linja 18 ajamaan Piettasenristille.

Lielahdessa siirtäisin edelleen 27:n ja miksei seiskaakin Enqvistinkadulle. Linja 27 tekee mutkia muutenkin jo tarpeeksi, joten hidas Harjuntausta tulee tuottamaan ongelmia 28:lle. Linjan 28 matkustajamäärät lännessä tulee tällä uudistuksella romahtamaan, sillä yhdessä nuo kaksi muutosta (em. + Pispalan vt) pidentävät matka-aikaa kymmenisen minuuttia.

En ymmärtänyt täysin linja 36:n kuvioita varsinkaan lännessä, mutta Peltolammilla linjasto vaikuttaa pätevältä. Höytämöläisten mielestä sairaalalenkki Hatanpäällä voi tuntua tyhmältä.

Linja 7 ihmetyttää kaikin puolin. Se on laitettu väkisin palvelemaan huonosti Pereetä ja hyvin Pirkkahallia. Samalla Lentokentänkadulta vuorot häviävät.
 
Linjanumerointi muuttuu varmasti vielä, kuten viimeisellä sivulla sanotaan.

Isoimmat ongelmat löytyvät Lielahdesta ja Linnainmaalta, ja ne ovatkin tulleet aika hyvin esille. Linnainmaalla linja 29 tai ainakin osa sen vuoroista tulisi ehdottomasti vetää Rissoon asti suoraan Mäentakusenkatua ja vaikkapa sitten linja 18 ajamaan Piettasenristille.
Juurikin näin päin. Linjojen 11 ja 29 kuvio voisi mennä toisinkin: 29 kääntäisi edelleen Linnainmaalla kuten nyt, mutta länsipäässä päätteenä olisi Pitkäniemi. Samalla linjan vois kuitenkin jakaa kahtia ja ottaa linjanumeron 19 jälleen käyttöön. Reittinä olisi Risso - Keskustori - Kalkku ja sillä olisi yhteinen reittiosuus 29:n kanssa aina Linnainmaalta Villilään. Samalla 11 kääntäisi Korvenkadulla. Nykyisellä 29:llä on vartin vuoroväli arkisin klo 6-19. Olkoon tuo sitten tuon 19:n liikennöintiaika samalla, eli mainitulla yhteisellä osuudella edelleen vartin vuoroväli.

Huolestuttavimmat kohdat suunnitelmassa ovat kuitenkin (itseni kannalta) tuo linja 30 ja muut Lielahden suunnan linjat. Selvää on että 10 minuutin vuoroväli arkiruuhkassa Lentävänniemeen ei missään tapauksessa ole riittävä, kun Niemenrantakin rakentuu koko ajan kohtuullisen vauhdikkaasti. Samaten typerän Harjuntaustan kautta kierrättämisen jättäisin pois Siivikkalan linjalta, jotta siitä ei tulisi liian hidas. Mitenkähän muuten mahtaa onnistua tuo 27/28 porrastus, kun 28:lle tarvii joka tapauksessa ajoaikaa 75 min per linjasivu? Ja entäpä ruuhkavuorot? Niitä käytännössä tarvitaan myös Siivikkalan päässä arkiaamuisin.

EDIT: Yhteenvedossa sivulla 18 mainitaan myös: "Linjan 13 avuksi uusi linja 14 samalle reitille välille Hermia – Pyynikintori. Ruuhka-aikaan yhteisesti 10 min vuoroväli, muuten 20 min". Onkohan tosiaan noin, että Tohloppi, Lamminpää ja Vuorentausta pärjäävät kolmella vuorolla tunnissa?
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan linjan 17 osalta ajateltu, että TKL hoitaisi sen Länsilinjojen kanssa sopivalla jaolla. Linjan vetäminen Kalkkuun kasvattaisi automäärää sen verran paljon, ettei se taida Länsilinjojen sopimukseen luonnistua.

17 on osa isoa 17+20+22 -yhdistelmäkohdetta, joten lisäys saattaisikin mahtua siihen.
 
EDIT: Yhteenvedossa sivulla 18 mainitaan myös: "Linjan 13 avuksi uusi linja 14 samalle reitille välille Hermia – Pyynikintori. Ruuhka-aikaan yhteisesti 10 min vuoroväli, muuten 20 min". Onkohan tosiaan noin, että Tohloppi, Lamminpää ja Vuorentausta pärjäävät kolmella vuorolla tunnissa?

Tuo meni itseltäni ihan ohi. Kuulostaa aikamoiselta heikennykseltä, etenkin, kun Vuorentaustassa on alettu hiljalleen löytämään tämä linja, eivätkä empiirisen havainnoinnin perusteella nousumäärät mitään pieniä ole olleet. Kyllä näin monen isomman kohteen ohi kulkevalla linjalla pitäisi olla koko matkalla 15 minuutin vuoroväli arkena. Tuolla ei lännessä saada kuin seisomakuormaisia autoja ja sitä kautta aikataulullista epävarmuutta.
 
Mihin asti nykyinen sopimus linjasta 7 on voimassa? Reitti lyhenee huomattavasti. Nyt on noin kaksi lähtöä joka suuntaan, joka tunti. Uudelle linjalle tulisi saman verran. Eli pari autoa pelistä pois? Saisi kyllä jatkossakin kulkea lentokentänkatua. Pitkä matka tästä on ykkösenkin reitille.
 
Mihin asti nykyinen sopimus linjasta 7 on voimassa? Reitti lyhenee huomattavasti. Nyt on noin kaksi lähtöä joka suuntaan, joka tunti. Uudelle linjalle tulisi saman verran. Eli pari autoa pelistä pois? Saisi kyllä jatkossakin kulkea lentokentänkatua. Pitkä matka tästä on ykkösenkin reitille.

Paunu voisi jatkaa uuden seiskan liikennöintiä itse ja LL siirtää vapautuvia autoja muille linjoille, kuten uudelle 17:lle, 20:lle ja 22:lle. Harmi vaan, että taitavat olla liian pieniä kolmelle edellä mainitulle.

Kuten jo sanoin ylempänä, ehdotettu seiska on epäonnistunut, ideana on varmaan ollut saada asiointiyhteydet Pereeltä Partolaan tai Kurikan liikenteelle ei nähty tarpeeksi kysyntää. Aiemmin ehdotettu seiska, joka liikennöi suoraan Partolan läpi Saapastietä Pirkkahallille, oli selvästi parempi ratkaisu. Tällöin Pereen liikenne voisi keskittyä paremmin myös Härmälänrantaan.
 
No sittenhän ongelma ratkeaa varsin näppärästi. Paunu voi hoitaa uuden seiskan liikennöinnin itsenäisesti ja LL saa hyvät autot Vesilahteen.

Linjalle 17 tarvitaan näin ollen joko uusi kilpailutus tai TKL:n on otettava puolet hoidettavakseen. Jälkimmäinen tuntuu todennäköisemmältä.
 
Linjalle 17 tarvitaan näin ollen joko uusi kilpailutus tai TKL:n on otettava puolet hoidettavakseen. Jälkimmäinen tuntuu todennäköisemmältä.
Vaan kun ei kumpikaan näistä. Kuten aiemmin tässä ketjussa on mainittu, on linja 17 osa isompaa pakettia, johon kuuluvat myös linjat 20 ja 22, eli yhteensä alunperin 16 auton liikenne. 17 tarvitsee 2-3 autoa lisää, joten tässä suhteessa kohteeseen mahtuu tällainen suoritelisäys. Toisin sanoen linjalla nähtäneen edelleen vain länskäreitä, mahdollisesti myös paunulaisiakin. Toivottavasti vain tajuavat antaa tuolle ajoaikaa arkisin 1 h 10 min per linjasivu, eli 7 autoa 20 min vuorovälin ollessa käynnissä. Samalla linjan 25 aikataulukin menis uusiksi Sammonkadun porrastuksen takia.
 
Takaisin
Ylös