Joukkoliikenneuudistuksista julkaistiin tietopaketti tänään joukkoliikenteen sivuilla (
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/muutokset-tampereen-seudun-joukkoliikenteessa-1.7.2014.html).
Mielenkiintoisia poimintoja:
- Linjan 30 jatko Lentävänniemeen on hyväksytty ainakin jollain tasolla. Ainakin sen verran, että se on päätynyt reittikarttaan asti (30 ja 30R). Mitään muita muutoksia ei ole toisaalta tehty, ja reittikin kulkee vielä tuttuun tapaan Niemen läpi.
- Nykyisestä linjasta 7 ei taida olla paljoa jäljellä parin vuoden päästä. Tällä työnumerolla olevaa linjaa aiotaan jatkaa Pirkkalan Kyöstiltä Nokialle asti ainakin jollain palvelutasolla. Suora yhteys Hervannan ja Nokian välillä on näin ollen häviämässä?
- Seiskaan liittyvät kokonaisuudet suunnitellaan tämän vuoden aikana. Seiskan kohdalla on mielenkiintoinen myös linjan reitti Kurikan ja Kyöstin välillä: se kulkee Suupantien sijasta suoraan Naistenmatkantietä pitkin. Tämä toki saattaa vielä muuttua jatkosuunnittelussa.
- Linja 26 siirretään suunnitellusti Höytämöön. Linja 36 ajaa sen sijaan jatkossakin nykyiselle Multisillan päätepysäkille.
- Ykkösvyöhykkeen tunnus on vaaleanpunainen ympyrä, kakkosvyöhykkeen sininen neliö ja kolmosvyöhykkeen oranssin kolmio. JOLI:n FB-sivuilta löytyy tästä markkinointikuvakin.
- Linjan 16 vuorot siirtyvät pääosin pois Piettasenkadulta. Jonkinnäköinen vuorotarjonta kuitenkin ilmeisesti säilyy.
------
Edelliseen viestiin: Miten hoitaisit sitten Amurin liikenteen? Linja 27 kerää lähes aina 5-10 ihmistä Amurista, kuudestatoista minulla ei ole tarkempia tilastotietoja. Kieltämättä 16:n reittiin tulee mutkia varsinkin ajettaessa pois keskustasta Mustalahden kohdalla.
Yksi vaihtoehto voisi olla, että 16 ja 20 vaihtavat paikkoja tällä alueella. Näin Annalasta tulisi myös vuoden tauon jälkeen yhteys Metsolle. Tämä tosin edellyttäisi ainakin 20:n sunnuntailiikennöintiä ja kääntöpaikan perustamista/keksimistä Amurin pohjoisosiin.
Seiskaa/28:a en laittaisi Amuriin, sillä reitti on muutenkin jo tarpeeksi pitkä.