Länsi-Tampereen suunnitelma
Tässä ensimmäinen oma ehdotukseni:
Länsi-Tampereen malli, osa I
Ennen vuoden vaihtumista oli vielä suunnitteilla entistä tehokkaampi linja 22, joka olisi ajanut Tesoman kautta ja ajanut ruuhkissa paikoin jopa viiden minuutin välein. En missään nimessä tuomitse tätä vahvistustaktiikkaa, vaikka sen vaikutus Lamminpään liikenteeseen olisikin ollut tyrmäävä. Suosittelenkin sitä vielä hauduteltavan mahdollisia uusia, parempia tilaisuuksia silmällä pitäen. Toteutinkin tämän suunnitelmani juuri mahti-22 mielessäni. Ohessa olennaisimmat muutokset esittävä kuva tilanteesta, josta lähdin liikkeelle:
Tämä malli on suurilta osin riippuvainen Kalkun seudun tulevaisuudesta. Likolammen metsiin rakennetaan uusia taloja, ja jos Raholan Korvenkadulta järjestettäisiin yhteys Kalkkuun, olisi näiden kaupunginosien tarjonnan yhtenäistämistä mielestäni vakavasti harkittava.
Tämän runkolinjan rooliin sopisi mielestäni parhaiten linja 15, joka näin ollen ajaisi heilurina Kaukajärveltä 15 minuutin välein Kalkkuun. Tällöin vapaaksi jäävälle Kaarilan osuudelle sijoitin Linnainmaan ja Takahuhdin linjan 29. Olisiko sitten päätteeksi soveliaampi Kaarilan aukio vai kenties Länsitori?
Lamminpään olen kartassa ratkaissut rengasreitillä, jota linjalla 28 ajettaisiin puolen tunnin välein. Idänpuoleista Keskustori – Nurmi osuutta voisi ajaa ruuhka-aikana nykyiseen malliin kaksi lisävuoroa. Toteutuksen edellytyksenä on toki yhteistariffin nykyistä tehokkaampi hyödyntäminen.
Linja 13 Ikuri – Hermia
vuorovälit: 15 min/30 min
Linja 15 Kalkku – Kaukajärvi
vuorovälit: 15 min/20 min
Linja 22 Haukiluoma – Annala
vuorovälit: 10 min/15 min/20 min
Linja 28 Lamminpää – Nurmi
vuorovälit: 30 min
Linja 29 Kaarila - Linnainmaa
vuorovälit: 20 min/30 min
Länsi-Tampereen malli, osa II
Edellä esitetyssä suunnitelmassa ei ollenkaan otettu huomioon tilannetta idässä. Kuitenkin, jos lännessä runkolinjoja vahvistettaisiin, pitäisi mielestäni sama tehdä myös muualla. Tällöin olisi suotavaa yhtenäistää ja selkiyttää Atalan palvelu, jolloin linjan 18 tarjonta kohoaisi jopa 4 autoon tunnissa.
Jos kuitenkin edellisen suunnitelman linja 29 ajaisi tällöin Kissanmaan läpi vain kahdenkymmenen minuutin välein ilman linjan 19 tukea, kapasiteetti alueella tuskin riittäisi. Linjan 29 Kaarilan osuus olisi siis tällöin korvattava jollain muulla linjalla, jotta vuorovälin tihentäminen olisi toteutettavissa. Soveltuisiko tähän Kaarilan rooliin sittenkin paremmin Vehmaisten linja 17?
Tässä olisi sitten lännen lopullinen tilanne, jossa 29 on korvattu linjalla 17, jotta myös idän puoleisesta liikenteestä saisi mahdollisimman toimivan:
Linja 17 Vehmainen – Länsitori
vuorovälit: 20 min/30 min
Linja 18 Atala – Pyynikintori
vuorovälit: 15 min/20 min
Linja 29 Linnainmaa – Keskustori
vuorovälit: 15 min/20 min
Uskon tuotokseni olevan jo täysin kilpailukykyinen ehdotus, mutta jotkin asiat toki saattavat ontua. Olen kuitenkin pyrkinyt toteuttamaan liikenteen mahdollisimman vähin, mutta vahvoin linjoin, mikä Tampereella nyt olisi mielestäni juuri tärkeintä.