Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olisikin hyvä jos ohitusaikoja voitaisiin entistä paremmin tarkentaa vastaamaan todellisia matka-aikoja, eli ruuhkissa pitäisi ajo-aikoja löysätä ja hiljaiseen aikaan taas kiristää. Kuten jo todettiiin niin liikenteessä on kuitenkin niin paljon muuttujia että sellaista järjestelmää jossa bussit noudattaisivat aikataulua minuutilleen, tuskin pystytään kehittämään.
Linjaa 58/B voi verrata aika hyvin Jokeriin jolla on myös tiheä vuoroväli, Jokerilla on useita tasauspisteitä ja tästä huolimatta bussit ketjuuntuvat, eli en usko että pelkillä ajantasauspysäkeillä saataisiin vältettyä 58/B:n ketjuuntumista. Vuorovälin pidentäminen ruuhkassa nykyisestä 5-6min vaikka 7-8min yhdessä ajantasauksen kanssa voisi tepsiä paremmin, tällöin kummallakin linjalla olisi ruuhkassa 15min vuoroväli.
Minuutilleen ei ole tarpeen. Minusta hyvä periaate olisi, että yksikään bussi ei mene ilmoitettua aikaa aikaisemmin, miltään pysäkiltä. 80 % busseista tulee 2 min kuluttua ilmoitetusta, ja 95 % 3 min kuluttua. "Myöhässä" olisi näin määritelty tarkoittamaan "yli 3 min myöhässä". Jos tämän viestii selkeästi, matkustajillakin on riittävä palvelutasolupaus, eikä kukaan ala huolestua kuin vasta 3 min päästä.
Näin voisi, ja se jopa paradoksaalisesti lyhentäisi odotteluaikaa. Nykyisessä tilanteessa lähes kaikki matkustajat odottavat keskim. 5 min, koska bussit tulevat peräkkäin. Tasatussa tilanteessa odotusaika olisi vain keskim. 4 min.
Toisaalta 5 min vuorovälillä tarkoista aikatauluista voisi jo luopua. Peräkkäin ajo pitäisi vain estää niin, että jäljessä tulevat bussit hidastavat, kun edellä bussi myöhästyy. Esim. 5 min nimellisvuorovälillä todellinen vuoroväli pitäisi olla vähintään 4 min. Ja tämä siis pitäisi olla jatkuvaa, ei vain 10-15 min välein tapahtuvaa, kuten Jokerilla.
Itse käytän lähes päivittäin linjoja v51 ja v55 joilla on tasauspysäkit Myyrmäen asemalla sekä Ylästössä, suurimman osan liikennöintiajasta nuo tasauspysäkkien ajat ovat kuitenkin "arvioituja ohitusaikoja" koska yleensä bussit saapuvat niille myöhässä, kuitenkin myöhäisilloissa ja ehkäpä viikonloppuaamuisin matkustajia ja muuta liikennettä on niin vähän että ajetaan etuajassa jolloin tasauspysäkillä jää odotusaikaa. Käytän usein Tikkurilasta klo 23.14 lähtevää linjan v55 vuoroa, tasausajat ovat Ylästössä 23.34 ja Myyrmäen asemalla 23.48, hyvin usein kummallakin pysäkillä joudutaan odottamaan lähtöaikaa 1-3 min, riippuen tietenkin kuljettajan kaasujalasta. Vaikka odotusaika ei ole pitkä niin se tuntuu hyvin pitkältä kun istut yöllä lähes tyhjässä bussissa joka ei muuten juurikaan joudu reitin varrella pysähtelemään, sitten jotkut kuskit välttelevät näitä odotusaikoja ajamalla mateluvauhtia, sekään ei tunnu mukavalta kun kyseessä on pitkä linja ja kotiin tekisi mieli päästä nopeasti, todellisuudessahan sillä, ajaako kuski hiljaa vai lujaa ei ole matka-ajan kannalta merkitystä kuin muutamia minuutteja, sekä tasauspysäkeillä odottelu että alhainen ajonopeus ovat enemmän psykologisia juttuja jotka kuitenkin vaikuttavat matkustuskokemukseen. Olisikin hyvä jos ohitusaikoja voitaisiin entistä paremmin tarkentaa vastaamaan todellisia matka-aikoja, eli ruuhkissa pitäisi ajo-aikoja löysätä ja hiljaiseen aikaan taas kiristää.
Mitä paapomista tämä homma nykyään on! Esim. Jokerilla ihan sama milloin pysäkille tulet niin aina bussi tulee viimeistään 10 minuutin kuluttua,parhaimmillaan 2-3 minuutin välein, se ei ole pitkä aika. Ennen meni yksi vuoro aamulla kaupunkiin ja yksi illalla takaisin, kukaan ei valittanut jos oli tunnin myöhässä.Lienee kuitenkin suunnittelussa pyritty siihen, että ohitusajat olisivat mahdollisimman säännölliset joka tunti. Se taas helpottaa matkustajan tuloa pysäkille, kun ei tarvitse aina aikataulua katsoa joka lähdölle erikseen. Siitäkin aina valitetaan täällä kun ei aikataulut ole säännölliset...
Suo siellä vetelä täällä.
Mitä paapomista tämä homma nykyään on! Esim. Jokerilla ihan sama milloin pysäkille tulet niin aina bussi tulee viimeistään 10 minuutin kuluttua,parhaimmillaan 2-3 minuutin välein, se ei ole pitkä aika. Ennen meni yksi vuoro aamulla kaupunkiin ja yksi illalla takaisin, kukaan ei valittanut jos oli tunnin myöhässä.
Mitä paapomista tämä homma nykyään on! Esim. Jokerilla ihan sama milloin pysäkille tulet niin aina bussi tulee viimeistään 10 minuutin kuluttua,parhaimmillaan 2-3 minuutin välein, se ei ole pitkä aika.
Puhut todellakin asiaa.... Mutta täällä on nää jutut karannut tällaiseksi sekuntitaisteluksi. Kun ei ole muuta juteltavaa
Siis matkustajat ovat busseja varten eikä päin vastoin?Mielestäni koko linja-autolla matkustaminen muuttuu koko ajan enemmän taksiin verrattavaksi. Ennen matkustajat odottivat bussia, nykyään ajantasauspysäkkien lisääntyessä bussit odottavat entistä useammin matkustajia. Näin ei kyllä pitäisi olla, opetetaan matkustajat liian hyvään palveluun, ja sitten valitetaan juuri minuutin tai kahden myöhästymisistä joilla ei oikeasti pitäisi olla kenenkään elämään mitään vaikutusta...
Edellä ja muutamassa muussa kohdassa Elmo on esittänyt muutamia hyviä käytäntöjä, jotka ovat Euroopan oikeasti parhaissa joukkoliikennekaupungeissa arkipäivää. Syynä esimerkiksi se, että siellä ihan oikeasti joukkoliikenne kilpailee autoilun kanssa eikä ole vain armopala niille, joiden on pakko alistua ”odottomaan bussia”. Näissä kaupungeissa ei välttämättä joukkoliikenteen käyttö ole suhteessa yhtä suurta kuin Helsingissä. Mutta se näyttääkin olevan joukkoliikenteelle vain eduksi. Ei ole ylimielistä asennetta.Minuutilleen ei ole tarpeen. Minusta hyvä periaate olisi, että yksikään bussi ei mene ilmoitettua aikaa aikaisemmin, miltään pysäkiltä. 80 % busseista tulee 2 min kuluttua ilmoitetusta, ja 95 % 3 min kuluttua. "Myöhässä" olisi näin määritelty tarkoittamaan "yli 3 min myöhässä". Jos tämän viestii selkeästi, matkustajillakin on riittävä palvelutasolupaus, eikä kukaan ala huolestua kuin vasta 3 min päästä.
Bussi on joukkoliikennettä, se ei tosiaankaan ole taksi. Eikä se ole henkilöauton jäljittelijä muutenkaan. Minulle tuli tästä kommentista mieleen, että miksi ei johdonmukaisesti vaadita, että myös päätepysäkiltä jokaisen bussin pitäisi aikataulun mukaisesta lähtöajastaan huolimatta lähteä aina silloin, kun on itse noussut vaunuun. Eikö ole yhtä turhaa, että joutuu odottamaan kaikille asiakkaille luvattua lähtöaikaa päätepysäkillä kuin jollain muulla pysäkillä? Tai bussin pitäisi lähteä viimeistään silloin, kun lähtöpiippaus Buscomista tulee, vaikka tulijoita olisi. Ovi kylmästi kiinni vaan ja menoksi. Tuleehan sieltä seuraava lähtö ehkä vartin päästä.Vaikka odotusaika ei ole pitkä niin se tuntuu hyvin pitkältä kun istut yöllä lähes tyhjässä bussissa joka ei muuten juurikaan joudu reitin varrella pysähtelemään, sitten jotkut kuskit välttelevät näitä odotusaikoja ajamalla mateluvauhtia, sekään ei tunnu mukavalta kun kyseessä on pitkä linja ja kotiin tekisi mieli päästä nopeasti,...
Toivottavasti tämä selvensi asiaa.
Näin on. Sekunninviilaus on osittain saavuttanut jo eeppiset mitat.
Olen varmaan joskus ennenkin kirjoittanut, mutta on hyvä kerrata:{Sekunninviilaus} Johtuu kuitenkin perimmältään kelvottomasta Emme-mallinnuksesta, että näin on.
Tietenkin tuhansien havaintojen lähtöaineiston perusteella voidaan matemaattisesti laskea promillenkin osia. Mutta ei pidä luulla, että ihmiset toimivat promillen osien perusteella.
Minusta tämä ei ihan istu tähän tapaukseen. Hiekkakasan kohdalla on perimmältään kyse kasan määritelmästä. Matemaattisessa mielessä negatiivinenkin kasa on olemassa. Eihän kukaan kiistä negatiivisia lukuja sen perusteella, että niitä ei voi käyttää jos laskee sormilla tai helmitaululla.Toisaalta hiekkakekokin pysyy hiekkakekona, vaikka siitä ottaisi pois yhden hiekanjyvän.