Sun pointti sikäli kuin ymmärrän että ihmisillä on vähän erillaisia mittareita, joten keskimäärin hyvinkin pienet muutokset vaikuttaa, koska jollekin 3:39 ja 4:01 on eri asia. Antero taas sanoo että ei ole väliä koska tuo pyöristyy käytännössä kaikkien päässä 4 tai 5 minuuttiin.
Ei vaan väitän että ihmiset ovat kuin kvanttimekaniikka: emme voi koskaan sanoa mitään tarkkaa, vaan vain todennäköisyyksiä, ja itse asiassa mittaaminenkin vääristää käyttäytymistä. Ihmiset siis enemmänkin "värähtelevät" päätöksistä toiseen. Yksi ihminen voi nyt sanoa, että 4:01 on pitkä aika, ja myöhemmin taas todeta, että lyhyt. Niin moni tekijä vaikuttaa. Mutta jos 4:01 onkin 4:07, on meillä hitusen suurempi todennäköisyys, että hetkellä X joku ihminen arvioi ajan pitkäksi. Ihmiset eivät pääse tekemään pienten muutosten vertailua päässään, vaan vertaavat sitä johonkin satunnaisesti määräytyvään ennakkokäsitykseen siitä, mikä aika on pitkä ja mikä lyhyt. Pieni muutos ei yksittäisen ihmisen kohdalla todennäköisesti vaikuta mitään, mutta pitkällä aikavälillä, kumulatiivisena kokonaismuutoksena ja suurina massoina se noudattaa todennäköisyyslakeja. Ja todennäköisyyksistä voidaan aina laskea odotusarvo.
Eli ihmiset todellakin itsenäisesti reagoivat vain erittäin huomattaviin muutoksiin, tyyliin "nyt junalla Poriin pääsee tunnin nopeammin, vaihdanpas henkilöautosta junaan". Mutta yleensä ihmiset eivät vain pääse tekemään tällaista ennen-jälkeen-vertailua, vaan vertaavat sitä omaan satunnaiseen mielikuvaansa vertailutilanteesta.
---------- Viesti lisätty kello 15:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:42 ----------
Miksi näin? Eikö takana tuleva bussi voi vaan ajaa edellä olevan, pysäkille pysähtyneen ohi (näinhän ei ainakaan jokerilinjalla tapahdu)? Tällä yksinkertaisella toimenpiteellä bussit täyttyvät tasaisesti eikä takana olevan bussin matkustajien tarvitse ärsyyntyä turhanpäiväisestä hidastelusta / odottelusta pysäkeillä ja joukkoliikenteen palvelutaso paranisi.
Jos teemme näin, ensinnäkin se 5 min vuoroväli on hukattu, ja todellinen on 10 min. Tämän takia myös se näitä kahta autoa seuraava vuoro myöhästyy. Kun vuoroväli on kasvanut, pysäkeille on kertynyt kuorma, jota se seuraavakaan auto ei pysty myöhästymättä poimimaan. Mutta jos se tätä ensimmäistä autoa kirivä hidastaa, se kolmas auto ei niin herkästi myöhästy.
Palvelutaso ei paranisi, koska luvattu palvelutaso on 5 min vuoroväli, mutta todellinen 10 min. Bussin odottelu pysäkillä koetaan vaivalloisemmaksi kuin bussissa istumisen pidentyminen. Siksi pysäkillä odottelua kannattaa minimoida, bussissa istumisen pitenemisen kustannuksellakin. Keskimäärin tosin se bussissa vietettykään aika ei pitene, koska hidastelemalla se nopea auto lyhentää perässä tulevan auton matkustajien matka-aikaa. Ja se ensimmäinen autokaan ei tässä järjestelmässä myöhästy niin pahasti, koska sillekään ei ole nyt ruuhkan alussa nopea auto jättänyt täysiä pysäkkejä kerättäväksi.