Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Jos nyt ymmärsin/muistan oikein, 10 matkan lipussa 1 ilmainen mutta vain 30 päivän voimassaolo. Aivan liian suuri riski että jää osa käyttämättä, eli hinta liian kova siihen nähden. Olisi nyt edes 6kk voimassa ja/tai esim 10 matkan hinnalla 15 matkaa.

Normaali kuukausimatkailija taitaa tehdä sen 40 matkaa 20 työpäivän aikana, eli maksaa matkastaan n. 1.5e ja saa vielä satunnaiset viikonloppumatkat kaupanpäälle. Eli mielestäni 10 matkan lipun pitäisi olla merkittävästi halvempi (maksaahan se nyt noin puolet kk-lipusta), eli yhden matkan hinta voisi olla jossain kahden euron paikkeilla.
 
Se on päivänselvää, että tuollaisella toteutuksella tuo sarjalippu on täyttä roskaa. Kiinnostavaa tässä on, onko toteutus tuollainen siksi, että siitä ei haluta tulevan mitään vai siksi, että ei ymmärretä, mitä pitäisi tehdä.
 
Mitä nyt laskeskelin, niin vaikuttais, että sarjalippu siirtää kohtaa, jolloin kannattaa ostaa 30 vrk kausilippu 24 matkasta 27:ään 30 vuorokauden aikana.

HSL kertoo verkkouutisissaan, että se tuo toukokuussa koekäyttöön uusia sarjalipputuotteita. Sarjalippu tuo HSL:n mukaan säästöä säännöllisen epäsäännöllisille matkoille, joilla on ollut käytössä kertalippu. Uutta tuotetta myydään ainakin koekäytön aikana vain puhelimeen ja vain aikuisille.

Ilmeiseesti lippu on siis vain aikuisten hinnastolla eli alennusryhmäläiset saavat sen myös halutessaan, mutta ilman ryhmäkohtaista alennusta.

Jos nyt ymmärsin/muistan oikein, 10 matkan lipussa 1 ilmainen mutta vain 30 päivän voimassaolo. Aivan liian suuri riski että jää osa käyttämättä, eli hinta liian kova siihen nähden. Olisi nyt edes 6kk voimassa ja/tai esim 10 matkan hinnalla 15 matkaa.

Lippujärjestelmän etupainotteisuus näkyy taas. Jos homma olisi automatisoitu eli tietyn ajan sisällä kymmenennes tai 18. 19. ja 20. matka olisi ilmainen, niin ei olisi riskiä maksaa turhasta ja lipputuote olisi paljon houkuttelevampi.
 
Kiinnostavaa tässä on, onko toteutus tuollainen siksi, että siitä ei haluta tulevan mitään vai siksi, että ei ymmärretä, mitä pitäisi tehdä.

Mielenkiintoinen kysymys. Miten tämä HSL:n rahoitus menee, eli saako HSL kausilipuista lipputulon + saman verran lisää kaupungilta, vai tuleeko nämä kaupungin osuudet riippumatta lippujen myynnistä?
Joka tapauksessa, kun tässä nyt on pari vuotta ihmetelty mitä laskeville lipputuloille pitäisi tehdä pelkään pahoin jälkimmäistä. Lopputuloksena tämä joka tapauksessa haudattaneen "toimimattomana konseptina" koejakson jälkeen.
 
Mielenkiintoinen kysymys. Miten tämä HSL:n rahoitus menee, eli saako HSL kausilipuista lipputulon + saman verran lisää kaupungilta, vai tuleeko nämä kaupungin osuudet riippumatta lippujen myynnistä?
Joka tapauksessa, kun tässä nyt on pari vuotta ihmetelty mitä laskeville lipputuloille pitäisi tehdä pelkään pahoin jälkimmäistä. Lopputuloksena tämä joka tapauksessa haudattaneen "toimimattomana konseptina" koejakson jälkeen.

Ei ole lipputulopohjaista kerrointa ja automatiikkaa. Sikäli nuo ovat teoriassa toisiinsa sidoksissa, että periaate on ollut, että Höselin tulisi itse saada kasaan puolet rahoista, mutta ei se ole saanut edes ennen koronaa.

Mäkin ennustan tälle sellaista tulevaisuutta, että vähän ajan päästä nähdään tiedote, jossa joku höpöttää, miten uusi sarjalippu on ylittänyt odotukset ja sitä on myyty kahdessa viikossa vaikkapa 5000 kappaletta, mikä voi kuulostaa lehtimiehen korvaan isolta numerolta mutta on oikeasti täysin mitätön luku. Sitten menee se puoli vuotta ja sen jälkeen todetaan, että sarjalippu on tosi hieno ja upea ja äärettömän innovatiivinen juttu, mutta sille ei ole kysyntää ja sitä ei jatketa. Sen jälkeen me jäämme sitten vain epätietoisina pohtimaan, oliko koko homman tarkoitus vain salaliittomaisesti torpata sarjalippu ja kertoa poliitikoille, ettei sille ole tarvetta, vai onko Höselin porukka niin pohjattoman ammattitaidotonta, että se aidosti uskoi ja joutui pettymään.
 
Tässä tuntuu monelta unohtuvan syy miksi HSL tuo markkinoille tällaisen lipputuotteen: lipputuloja ja matkustajamääriä halutaan kasvattaa.

Kymmenen lippua kahdeksan lipun hinnalla saattaa jo olla HSL:lle liian huono diili lipputulojen osalta. Toisaalta vuoden tai puolen vuoden voimassaoloaika 10 matkan lipulla ei juurikaan kannusta ihmisiä matkustamaan enemmän. Kummassakin tapauksessa tämä olisi siis vain lahjoitus HSL:ltä (eli kunnilta) satunnaismatkustajille.
 
Tässä tuntuu monelta unohtuvan syy miksi HSL tuo markkinoille tällaisen lipputuotteen: lipputuloja ja matkustajamääriä halutaan kasvattaa.

Epäilemättä, mutta toteutus on kehno ja epäilen ettei kovin hyviin tuloksiin päästä.

Kymmenen lippua kahdeksan lipun hinnalla saattaa jo olla HSL:lle liian huono diili lipputulojen osalta. Toisaalta vuoden tai puolen vuoden voimassaoloaika 10 matkan lipulla ei juurikaan kannusta ihmisiä matkustamaan enemmän. Kummassakin tapauksessa tämä olisi siis vain lahjoitus HSL:ltä (eli kunnilta) satunnaismatkustajille.

Sinulta taas tuntuu unohtuvan se fakta, että korona ja sen jälkimainingit muuttivat yhteiskuntaa siten, että satunnaismatkustuksesta tai vähintään sen kasvusta on tullut uusi normaali. Miksi pyrkiä kannustamaan tai pakottamaan ihmisiä matkustamaan enemmän kun luonnostaan matkustustarve ja matkustustiheys on tippunut? En tulkitsisi sitä minään "lahjana".

Toteutus on kehno siksi, että 10 matkan sarjalipussa hinta on liian lähellä yksittäisten matkojen hintaa. 10 matkaa pitäisi pystyä käyttämään 30 päivän sisällä, joten satunnaisen kulkijan näkökulmasta riski on liian iso, koska lipun käyttö ja hyödyntäminen vaatisi tarkkaa matkojen ennakkosuunnittelua. Satunnaista kulkijaa nimenomaan ei voisi vähempää kiinnostaa matkatarpeen ennustaminen ja ennakkosuunnittelu.

20 matkan sarjalippu lienee tarkoitettu 50/50 etä-/konttorityötä tekeville, mutta tässä hinta taas on liian lähellä 30 vuorokauden kausilipun hintaa. Onko HSL ajatellut, että pieni hintamarginaali jossain vaiheessa ohjaisikin kausilipun käyttöön? No, eihän niin tule tapahtumaan kun ongelma nimenomaan on ja on ollut se, että kausilippuja on tähänkin saakka hankittu liian vähän. Tuo hintaero on muuten noin 6 euroa - en usko, että se on kovin ratkaiseva tekijä sarjalipun hankkimisen suhteen.
 
Tässä tuntuu monelta unohtuvan syy miksi HSL tuo markkinoille tällaisen lipputuotteen: lipputuloja ja matkustajamääriä halutaan kasvattaa.

Niin. Mutta ei ne tuollaisella sudella kasva mihinkään. Tämä koko touhu on kolme vuotta myöhässä, tai annetaan nyt puoli vuotta miettimisaikaa sentään ja sanotaan, että 2,5 vuotta myöhässä. Korona tyhjensi joukkoliikenteen maaliskuussa 2020. Viimeistään kesäkuussa oli selvää, että etätyöt ovat nyt se juttu, ja mitään niihin sopivaa lipputuotetta ei enää ollut, kun Höseli oli mennyt suuressa viisaudessaan sen lakkauttamaan (eli vanhan sarjalipun, joka tunnettiin arvolippuna). Eikä sitä sitten mitenkään pystytty tuomaan takaisin, vaan etätyöläiset totesivat, että joukkoliikenne ei tarjoa heille mitään silloin, kun pitää käydä konttorilla kerran tai pari viikossa. Joten he sitten järjestivät kulkemisensa kuka mitenkin. Nyt Höseli yrittää 2,5 vuoden jälkeen muka houkutella heitä takaisin tällaisella askartelulla. Kas kun ei ole vielä niin, että tuo lippu pitää käydä aktivoimassa sovellukseen Siuntion kunnankirjastossa kuukauden ensimmäisenä torstaina, paitsi milloin kuukaudessa sattuu olemaan enemmän kuin 30 päivää, niin jo keskiviikkona.
 
20 matkan sarjalippu lienee tarkoitettu 50/50 etä-/konttorityötä tekeville, mutta tässä hinta taas on liian lähellä 30 vuorokauden kausilipun hintaa. Onko HSL ajatellut, että pieni hintamarginaali jossain vaiheessa ohjaisikin kausilipun käyttöön? No, eihän niin tule tapahtumaan kun ongelma nimenomaan on ja on ollut se, että kausilippuja on tähänkin saakka hankittu liian vähän. Tuo hintaero on muuten noin 6 euroa - en usko, että se on kovin ratkaiseva tekijä sarjalipun hankkimisen suhteen.

60 päivässä on noin 41-42 työpäivää eli joka päivä toimistolla käyvälle tulisi noin 82-84 yhdensuuntaista matkaa. Sarjalippu toimii siis ihan hyvin kunhan käy toimistolla keskimäärin joka neljäs työpäivä tai useammin (tai oikeastaan kerran viikossa riittää siihen ettei jää ainakaan tappiolle verrattuna kertalippuihin). Jos käy työpaikalla harvemmin, ei kyllä kertalipuistakaan kovin suurta kustannusta kerry. 20 matkan sarjalipun hinta on hieman halvempi kuin jatkuvana säästötilauksena hankitun yhden 30 päivän kausilipun, mutta olettaisin pääkohderyhmän olevan juuri noissa kerran pari kertaa viikossa matkustavissa, joille tuo sarjalippu on kyllä jo selvästi halvempi kuin esimerkiksi puolitoista kausilippua.
 
60 päivässä on noin 41-42 työpäivää eli joka päivä toimistolla käyvälle tulisi noin 82-84 yhdensuuntaista matkaa. Sarjalippu toimii siis ihan hyvin kunhan käy toimistolla keskimäärin joka neljäs työpäivä tai useammin (tai oikeastaan kerran viikossa riittää siihen ettei jää ainakaan tappiolle verrattuna kertalippuihin). Jos käy työpaikalla harvemmin, ei kyllä kertalipuistakaan kovin suurta kustannusta kerry. 20 matkan sarjalipun hinta on hieman halvempi kuin jatkuvana säästötilauksena hankitun yhden 30 päivän kausilipun, mutta olettaisin pääkohderyhmän olevan juuri noissa kerran pari kertaa viikossa matkustavissa, joille tuo sarjalippu on kyllä jo selvästi halvempi kuin esimerkiksi puolitoista kausilippua.

Totta. Olin hieman huolimaton aluksi, sillä en huomannut lukea että 20 sarjalipulla on 30 päivän voimassaolon sijaan 60 päivän voimassaolo. Se muuttaa konseptia järkevämmäksi.
 
Yle kirjoitta, että EU:ssa kaavaillaan määräystä, joka velvoittaisi ottamaan vastaan käteistä. Kuvitelkaa, millaista kärsimystä Höselille, jos sen pitäisikin taas hyväksyä, että ihmiset maksavat matkansa rahalla! https://yle.fi/a/74-20107252

Toivottavasti aivoriihi jo pohtii, miten tuota voidaan kiertää. Ehkä käteismyyntipiste sijaitsee Siuntion kunnankirjastossa ja on auki parittomien viikkojen tiistaina klo 11–12.
 
Tällä hetkellä tuon pystyy kiertämään helposti. HSL:n kulkuvälineissä ei pysty tekemään lipun ostamiseen liittyvää maksutapahtumaa. Ainoat mahdolliset maksutapahtumat ovat puhelimella ennen kulkuvälineeseen nousemista, tai matkakortin lataaminen netissä tai lippuautomaatilla. Maksutapahtuma ei tapahdu lippua ostaessa vaan arvoa ladatessa, joten riittää että lippuautomaateilla kelpaa käteinen. Tuo muuttuu sitten lähimaksun myötä, kun maksutapahtumat palaavat takaisin kulkuneuvojen kyytiin.
 
Yle kirjoitta, että EU:ssa kaavaillaan määräystä, joka velvoittaisi ottamaan vastaan käteistä. Kuvitelkaa, millaista kärsimystä Höselille, jos sen pitäisikin taas hyväksyä, että ihmiset maksavat matkansa rahalla! https://yle.fi/a/74-20107252

Toivottavasti aivoriihi jo pohtii, miten tuota voidaan kiertää. Ehkä käteismyyntipiste sijaitsee Siuntion kunnankirjastossa ja on auki parittomien viikkojen tiistaina klo 11–12.
Pitäisi tutustua aiheeseen tarkemmin, mutta epäilen että joukkoliikenteen kohdalla tehdään poikkeus, kuten muutenkin esim. lähimaksamisen kohdalla on
 
Takaisin
Ylös