Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Yle kirjoitta, että EU:ssa kaavaillaan määräystä, joka velvoittaisi ottamaan vastaan käteistä. Kuvitelkaa, millaista kärsimystä Höselille, jos sen pitäisikin taas hyväksyä, että ihmiset maksavat matkansa rahalla! https://yle.fi/a/74-20107252

Toivottavasti aivoriihi jo pohtii, miten tuota voidaan kiertää. Ehkä käteismyyntipiste sijaitsee Siuntion kunnankirjastossa ja on auki parittomien viikkojen tiistaina klo 11–12.
Ei tuo välttämättä vaikuta HSL:n lippunmyyntiin ollenkaan, koska lippuja voi ostaa käteisellä S-ryhmän kaupoista, R-kioskeista ja palvelupisteistä.
Onhan kuitenkin mahdollista käteisellä ostaa ja ladata matkakortti, kertalippu ja vuorokausilippu.

Mutta, jos toi määräys koskee myös automaatteja niin jouduttais asentaa rinnalle kolikkoja vastaanottava ja paperisia lippuja antava toinen koje.
 
Ei tuo välttämättä vaikuta HSL:n lippunmyyntiin ollenkaan, koska lippuja voi ostaa käteisellä S-ryhmän kaupoista, R-kioskeista ja palvelupisteistä.
Onhan kuitenkin mahdollista käteisellä ostaa ja ladata matkakortti, kertalippu ja vuorokausilippu.
Joo, riippuu ihan siitä, miten tuo toteutetaan. Jos esimerkiksi vaaditaan, että käteismaksusta ei saa tulla ylimääräisiä kuluja asiakkaalle, niin sitten Höseli joutuisi luopumaan tuosta ainoana maailmassa toteuttamastaan joukkoliikennelipunostamisetuoikeudenlisäpalvelumaksusta.
 
Joo, riippuu ihan siitä, miten tuo toteutetaan. Jos esimerkiksi vaaditaan, että käteismaksusta ei saa tulla ylimääräisiä kuluja asiakkaalle, niin sitten Höseli joutuisi luopumaan tuosta ainoana maailmassa toteuttamastaan joukkoliikennelipunostamisetuoikeudenlisäpalvelumaksusta.
Käytännössä tämä varmaan johtaisi siihen, että lipunmyyntipaikat harvenee merkittävästi. Nykyisellään HSL ei maksa lipunmyynnistä mitään myyjille, vaan tulonlähde heillä on juuri nuo (itse määrittelemät) palvelumaksut. Kun kuitenkin suht. vähän käytetty ja todennäköisesti lipputilin myötä entisestään vähenevä lipunmyyntikanava, kuntayhtymällä ei ihan hirveästi haluja sellaisen ylläpitämiseen varmastikaan ole.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Julkinen liikenne on kyllä siinä mielenkiintoinen tapaus, että käteismaksun järjestäminen liikennevälineissä on poikkeuksellisen kallista, mutta myös poikkeuksellisen suuri osa käyttäjistä on myös käteisen kannalta haavoittuvassa asemassa (vanhukset)
 
Viimeksi muokattu:
Kun kuitenkin suht. vähän käytetty ja todennäköisesti lipputilin myötä entisestään vähenevä lipunmyyntikanava, kuntayhtymällä ei ihan hirveästi haluja sellaisen ylläpitämiseen varmastikaan ole.
Ei niillä oikein ole haluja minkäänlaisen lipunmyyntikanavan ylläpitämiseen. Tämä ketju lähti liikkeelle siitä, että Höseli haluaa lippuautomaatit pois. Ja tosiaan ainoana maailmassa Höseli ei maksa mitään myyntiprovisiota kauppaliikkeille, joten asiakkaan pitäisi maksaa erillistä palvelumaksua siitä ilosta, että saa ostaa sen kamalanhintaisen kertalipun R-kioskilta.

Uusimpana tässä saagassa on, ettei ne oikein halua sitä lähimaksuakaan. Ehkä tämä Hesarin uutinen kertoo todellisen selityksen sille, miksi tämäkin maailmalla ikuisuuden onnistunut asia on ollut meilllä kertakaikkisen mahdotonta vuodesta toiseen.


Uutisen clou on, että jos lähimaksu joudutaan nyt sitten kuitenkin mahdollistamaan, niin Höseli haluaa tehdä sen käytöstä matkustajille kallista, jotta matkustajat eivät oikeasti käyttäisi sitä. Heh. Lähimaksusta joutuu Höselin mukaan maksamaan kortinmyöntäjille isommat provisiot. Toimitusjohtaja nyt vaan teki sillain tyhmästi että meni mainitsemaan prosentteja, joista Hesarin lukijat on sitten laskeneet, että se kustannusero Höselile on huikeat kolme senttiä per AB-kertalippu: "Halvimman kertalipun maksamisen kustannukset ovat sovelluksessa noin 0,7 prosenttia ja lähimaksulla 1,5 prosenttia."

Nyt odotamme siis jännityksellä, tuleeko lähimaksukertalippu olemaan sen 0,03 € kalliimpi kuin matkakorttikertalippu, vai yrittääkö Höseli nyhtää jotain extraa tuosta välistä vielä.

Lisäksi Hesarin kommentoijien joukossa on pienyrittäjiä, jotka ihmettelevät noita prosentteja, kun heillä, pienen liikevaihdon yrityksissä, on huomattavasti pienemmät korttimaksuprovisioprosentit.

Haiskahtaa siis aika mädältä tämäkin keissi.
 
Uusimpana tässä saagassa on, ettei ne oikein halua sitä lähimaksuakaan. Ehkä tämä Hesarin uutinen kertoo todellisen selityksen sille, miksi tämäkin maailmalla ikuisuuden onnistunut asia on ollut meilllä kertakaikkisen mahdotonta vuodesta toiseen.
Joo tää on kyllä todella outo juttu, uskallan kyllä väittää että enemmän rahaa tulee kun maksamisesta tehdään mahdollisimman helppoa, eikä siten että lähimaksusta pitää siirtyä mobiililippuun. Toki kausiliput on tulossa käytettäväksi siten, että pankkikortti voi toimia tunnisteena, mutta tarkoittanee kuitenkin sitä että toistaiseksi ei mitään päiväkattoa edistetä. Toivotaan että HSL:n hallitus päättää kuitenkin hinnoitella liput samaksi kaikilla maksutavoilla
 
Tätä on jotenkin niin hirvittävän vaikea ymmärtää, kun tuntuu, että siellä Itä-Pasilan toimiston uumenissa istuu joku porukka miettimässä yhä uusia keinoja siihen, miten mahdollismman monesta matkustajasta pääsisi eroon ja miten lipun hankinnasta voisi tehdä vielä himpun verran hankalampaa. Samaan aikaan matkustajamäärät laahaa aina vaan perässä.

Tippuisikohan taivas Itä-Pasilassa niskaan, jos tekisi vaikkapa jotain niinkin mullistavaa kuin asentaisi kortilla ja kolikoilla toimivat lippuautomaatit jokaiseen raitiovaunuun ja myisi niistä 2 € hinnalla 45 min voimassa olevaa ratikkalippua? Luulen, että Höselin konklaavi saattaisi yllättyä pahemman kerran. Ongelmaksi jäisi vain, että minne ne kaikki matkustajat sitten mahtuisivat!
 
Tippuisikohan taivas Itä-Pasilassa niskaan, jos tekisi vaikkapa jotain niinkin mullistavaa kuin asentaisi kortilla ja kolikoilla toimivat lippuautomaatit jokaiseen raitiovaunuun ja myisi niistä 2 € hinnalla 45 min voimassa olevaa ratikkalippua?
Voisi myös tee mitä Keski-Euroopan kaupungit tekevät, nimittäin 10/15-minuuttia (tai yksi nousu) lippu, joka maksaa noin €1.
 
Tällainen on tulossa kokeiluun lähiaikoina
Oho, onko tosiaan? Voitko kertoa lisää?

Toivottavasti se on sitten mahdollisimman helposti ostettavissa toisin kuin se sarjalippuviritelmä, jota ei saanut minnekään muualle kuin sovellukseen, josta se sitten katosi kesken kaiken ja sinne meni rahat.
 
Toivottavasti se on sitten mahdollisimman helposti ostettavissa toisin kuin se sarjalippuviritelmä, jota ei saanut minnekään muualle kuin sovellukseen, josta se sitten katosi kesken kaiken ja sinne meni rahat.
Ei ole. Pelkästään sovellukseen tuleva, maksettava määrä perustuu sijaintiin ja maksimipituus matkalle on 3km linnuntietä 15 minuutissa.
 
Ei ole. Pelkästään sovellukseen tuleva, maksettava määrä perustuu sijaintiin ja maksimipituus matkalle on 3km linnuntietä 15 minuutissa.
Ja sitten kun jäädäänkin yhdet ylimääräiset punaiset seisomaan ja 15 min ylittyy niin sovellus veloittaa automaattisesti lisää rahaa? Toivottavasti ei ainakaan näin hullu toteutus, mutta...
 
Ei ole. Pelkästään sovellukseen tuleva, maksettava määrä perustuu sijaintiin ja maksimipituus matkalle on 3km linnuntietä 15 minuutissa.
Sen verran korjaan tätä, että ajantasaista tietoa mulla ei ole ja nämä rajat on alustavat mitä useita kuukausia sitten oli, voi olla että niitä on muutettu tai ne tulee vielä muuttumaan.
 
"Halvimman kertalipun maksamisen kustannukset ovat sovelluksessa noin 0,7 prosenttia ja lähimaksulla 1,5 prosenttia."

Haiskahtaa siis aika mädältä tämäkin keissi.
Todellakin haiskahtaa. Erittäin korkeat prosentit. Ja meneehän sen sovelluksenkin kautta kortinmyöntäjän palkkiot. Jotenkin erikoista että sovelluksen kautta kortinmyöntäjän kulut olisivat isommat kuin lukijalta suoraan ostaessa. Ja kun monilla pienemmillä yrittäjillä prosentuaaliset kulut ovat pienemmät kuin isolla kuntayhtymällä, jolla maksutapahtumia on huomattavasti enemmän.
 
Todellakin haiskahtaa. Erittäin korkeat prosentit. Ja meneehän sen sovelluksenkin kautta kortinmyöntäjän palkkiot. Jotenkin erikoista että sovelluksen kautta kortinmyöntäjän kulut olisivat isommat kuin lukijalta suoraan ostaessa. Ja kun monilla pienemmillä yrittäjillä prosentuaaliset kulut ovat pienemmät kuin isolla kuntayhtymällä, jolla maksutapahtumia on huomattavasti enemmän.
Voiko tuohon sitten olla laskettu mukaan jotain kortinlukijoiden ja järjestelmien ylläpitokuluja tms?
 
Voiko tuohon sitten olla laskettu mukaan jotain kortinlukijoiden ja järjestelmien ylläpitokuluja tms?
Kun on kyse innovatiivisesta julkisen puolen laskennasta, niin siinä voi olla mukana ihan mitä tahansa... Mutta ne kortinlukijathan on oikeasti siellä kulkuvälineessä joka tapauksessa, ei niistä mitään lisäkuluja tule. Jos sen laskisi noin ja koittaisi jyvittää kortinlukijan kuluja eri maksutavoille, niin pitäisi myös pystyä arvioimaan, miten moni milläkin tavalla maksaa jne.
 
Takaisin
Ylös