Tukholmassa matkakortit uusiutuvat. Käydessäni siellä joulun alla yritin ladata Access-kortille matkailjalippua, mutta kioskin myyjä antoi minulle uuden 'vihreän kortin', latasi lipun siihen ja kertoi uuden kortin mahdollisuuksista. Koen tämän lipun hyvin käytännölliseksi. Siihen pystyy lataamaan kertalippuja tai periodilippuja (24t-365pv). Ladata voi Tunnelbanan tai Pendeltågin asemilla ja kaikilla kioskeilla. Lisäksi kertalipun voi maksaa pankki-/luottokortilla. Kioski ei peri latauksesta lisämaksua. Käytännöllistä.
Myös Turun ja Tampereen seudullisessa joukkoliikenteessä voi maksaa kertalipun pankkikortilla. Kun on ostamassa päivän kolmatta lippua, muuttuu se vuorokausilipuksi, enempää ei seuravan 24t. aikana veloiteta. Matkakortillekin voi ladata arvoa, kioski ei peri siitä lisäkorvausta.
Asuinalueeni, Pääkaupunkiseudun lipun ostaminen on kaikkein vaikeinta, joukkoliikenteen neuvontatoimisto ei edes lataa kortteja (!), kioskit perivät lisämaksun, josta ei kerrota kioskin luukulla. Automaatit ovat häviämässä.... Onko lippua ostavan pakko mennä lataamaan korttinsa Espoon yhteispalvelupisteelle, jossa toimenpiteestä ei peritä lisämaksua. Kaikilla HSL'n asiakkailla ei ole älypuhelinta, eivät joko välitä siitä tai näkökyvyn huononeminen estää sen käytön. Tämä eriarvoistaa asiakkaita.