Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Riippuu ko. yrityksen hallintosäännöstä, miten tulee toimia, eli riittääkö esim. viranhaltijapäätös? Tarkoitin sitä, että asian uudelleenvalmistelu tulee jossakin vaiheessa hallituksen listalle.

Tuskinpa HSL:n hallintosääntö tältä osin on muuttunut? Eikä yrityksellä ole hallintosääntöä, vaan kunnalla, kuntayhtymällä ja hyvinvointialueella.

Eiköhän se sieltä aikanaan tule.
 
Eiköhän se sieltä aikanaan tule.

Se tulee varmaan sellasessa muodossa, että matkakortti häviää kokonaan ja ennen sitä tuota ei "ehditä" toteuttaa.

Tukholmassa matkakortit häviävät maaliskuun lopussa.

Tai mahdollisesti ottaa asian uuteen valmisteluun?

Muodollisesti se voidaan tehdä noin ja sitten unohtaa sinne valmisteluun.
 
Nyt päätöksestä on kulunut kuukausi. Saako alennuksen nyt matkakortille? Toivottavasti HSL ei valittanut päätöksestä.

Olen kuullut (mutta en itse kokeillut), että HSL:n palvelupisteeltä saa taas alennusryhmän samalla tavalla kuin ennenkin.
 
Se tulee varmaan sellasessa muodossa, että matkakortti häviää kokonaan ja ennen sitä tuota ei "ehditä" toteuttaa.

Tukholmassa matkakortit häviävät maaliskuun lopussa.



Muodollisesti se voidaan tehdä noin ja sitten unohtaa sinne valmisteluun.
Matkakortit eivät häviä Tukholmasta vaan uudistuvat (ja ovat pääosin jo uudistuneet). Arvoliput poistuvat, mutta tilalle ovat tulleet kertaliput, millä ei ole yksivyöhykejärjestelmässä käytännön merkitystä. Lippuautomaattien poisto on huono asia, mutta matkakortit voi ladata ainakin sovelluksella (paljon mieluummin pelkästään lataan kortin sovelluksella, kuin näytän lipun joka kerta siitä), ja jokaisella metroasemalla, monilla rautatieasemilla ja joissakin muissa paikoissa on lipunmyynti, joissa saa matkakortin ladattua.
Olen kuullut (mutta en itse kokeillut), että HSL:n palvelupisteeltä saa taas alennusryhmän samalla tavalla kuin ennenkin.
Kävin eilen päivittämässä opiskelija-alennuksen matkakortille Myyrmäen palvelupisteellä (samoin eräs kaverini maanantaina). Varmaan tämä tosiaan onnistuu Päärautatieasemallakin. Joillain palvelupisteillä ei ole ehkä tietoa uudistuksesta, mutta ainakin suurimmalla osalla päivityksen luulisi onnistuvan ja pian kaikilla.
 
Tukholmassa matkakortit uusiutuvat. Käydessäni siellä joulun alla yritin ladata Access-kortille matkailjalippua, mutta kioskin myyjä antoi minulle uuden 'vihreän kortin', latasi lipun siihen ja kertoi uuden kortin mahdollisuuksista. Koen tämän lipun hyvin käytännölliseksi. Siihen pystyy lataamaan kertalippuja tai periodilippuja (24t-365pv). Ladata voi Tunnelbanan tai Pendeltågin asemilla ja kaikilla kioskeilla. Lisäksi kertalipun voi maksaa pankki-/luottokortilla. Kioski ei peri latauksesta lisämaksua. Käytännöllistä.
Myös Turun ja Tampereen seudullisessa joukkoliikenteessä voi maksaa kertalipun pankkikortilla. Kun on ostamassa päivän kolmatta lippua, muuttuu se vuorokausilipuksi, enempää ei seuravan 24t. aikana veloiteta. Matkakortillekin voi ladata arvoa, kioski ei peri siitä lisäkorvausta.
Asuinalueeni, Pääkaupunkiseudun lipun ostaminen on kaikkein vaikeinta, joukkoliikenteen neuvontatoimisto ei edes lataa kortteja (!), kioskit perivät lisämaksun, josta ei kerrota kioskin luukulla. Automaatit ovat häviämässä.... Onko lippua ostavan pakko mennä lataamaan korttinsa Espoon yhteispalvelupisteelle, jossa toimenpiteestä ei peritä lisämaksua. Kaikilla HSL'n asiakkailla ei ole älypuhelinta, eivät joko välitä siitä tai näkökyvyn huononeminen estää sen käytön. Tämä eriarvoistaa asiakkaita.
 
Tukholmassa matkakortit uusiutuvat. Käydessäni siellä joulun alla yritin ladata Access-kortille matkailjalippua, mutta kioskin myyjä antoi minulle uuden 'vihreän kortin', latasi lipun siihen ja kertoi uuden kortin mahdollisuuksista. Koen tämän lipun hyvin käytännölliseksi. Siihen pystyy lataamaan kertalippuja tai periodilippuja (24t-365pv). Ladata voi Tunnelbanan tai Pendeltågin asemilla ja kaikilla kioskeilla. Lisäksi kertalipun voi maksaa pankki-/luottokortilla. Kioski ei peri latauksesta lisämaksua. Käytännöllistä.
Myös Turun ja Tampereen seudullisessa joukkoliikenteessä voi maksaa kertalipun pankkikortilla. Kun on ostamassa päivän kolmatta lippua, muuttuu se vuorokausilipuksi, enempää ei seuravan 24t. aikana veloiteta. Matkakortillekin voi ladata arvoa, kioski ei peri siitä lisäkorvausta.
Asuinalueeni, Pääkaupunkiseudun lipun ostaminen on kaikkein vaikeinta, joukkoliikenteen neuvontatoimisto ei edes lataa kortteja (!), kioskit perivät lisämaksun, josta ei kerrota kioskin luukulla. Automaatit ovat häviämässä.... Onko lippua ostavan pakko mennä lataamaan korttinsa Espoon yhteispalvelupisteelle, jossa toimenpiteestä ei peritä lisämaksua. Kaikilla HSL'n asiakkailla ei ole älypuhelinta, eivät joko välitä siitä tai näkökyvyn huononeminen estää sen käytön. Tämä eriarvoistaa asiakkaita.

Korttia voi ladata myös verkossa. https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/hsl-kortti/korttipalvelu Lippu tulee sitten tunnin sisällä ja se täytyy aktivoida 1. kerralla kortinlukijassa, joka vie tietysti hetken.
 
Myös Turun ja Tampereen seudullisessa joukkoliikenteessä voi maksaa kertalipun pankkikortilla. Kun on ostamassa päivän kolmatta lippua, muuttuu se vuorokausilipuksi, enempää ei seuravan 24t. aikana veloiteta.

Täsmennetään sen verran, että vuorokausilipun voimassaolon laskeminen alkaa jo siitä ensimmäisestä leimauksesta.

Ja Turun seudulla on lähimaksussa lisäksi viikon maksukatto 26 euroa ja 30 päivän maksukatto 55 euroa.
 
Olen kuullut (mutta en itse kokeillut), että HSL:n palvelupisteeltä saa taas alennusryhmän samalla tavalla kuin ennenkin.

Sai alennuksen matkakortille samalla tavalla kuin ennenkin. Ovelaa antaa alennus sitä haluaville, mutta muuten jättää tiedottamatta asiasta, jotta vain erityisen kiinnostuneet hakevat alennuksen matkakortille.
 
Ostin kolme kuukautta kautta HSL-kortille . R-kioski otti tästä myyntipalkkiota 5 euroa. Alkoi muut maksutavat kiinnostamaan. Voisi olettaa että R-kioskit menettivät tällä politiikalla osan asiakkaistaan.

Moni lipunostaja varmaan samalla osti lehden, tupakka-askin , makeisia tai muuta sellaista.
 
Tuo Salomaan kertoma R-kioskin perimä myyntipalkkio alkaa jo olla liikaa. En ole vielä tähän mennessä joutunut maksamaan siitä että olen ostanut matkalipun missään muualla kuin HSL-alueella. Matkakorttia voi ladata kuulemma myös Prismojen palvelutiskeillä, perivätkö he pienemmän palvelumaksun kuin R-kioski, saako matkakortin lataamisesta S-bonusta?

HSL'n oma myynti- ja neuvontatoimisto ei suostu palvelemaan matkakortin lataajia Entä Helsingin kaupungin Rahatoimisto Kauppatorin laidalla? Onko palvelua tarvitsevan helsinkiläisen mentävä Espooseen lataamaan korttinsa, Espoon yhteispalvelupisteet lataavat kortin ilman palvelumaksua, palvelukin on nyt ystävällistä.

Matkalipun ostamisesta HSL-alueella on tehty hankalaa, jos et ole suuri itsepalvelun ystävä ja ole innokas käyttämään tietokonetta.
Lisäksi periodilipun kauden pituuden jaottelu on muuttunut järkyttäväksi. Olin aikaisemmin ostanut yleensä kolme kuukautta kerrallaan. Pari vuotta sitten luvattiin että kausilippujen hinnat eivät nouse, mutta kolme kuukautta poistui, piti ostaa kolme kertaa 30 päivää lippu, ja 30 päivän hinnalla. Kun lipun pystyi ostamaan haluamalleen määrälle päiviä, pystyi jättämään välistä ne lomapäivät jolloin ei ole pääkaupunkiseudulla, nyt pitää maksaa niistäkin.
Kun keskustelee aiheesta politiikkojen kanssa, he ymmärtävät, mutta he sanovat että HSL'n virkamiehet eivät kuuntele heitä, vaan jääräpäisesti pitävät oman kantansa. Välillä on tunne että en ole enää asiakas vaan hallintoalamainen.
 
On tässä muitakin ihanuuksia annettu kansalaisille: ainakin minun puhelinoperaattorini asiakkailta menee nyt joku uusi provikkamaksu, kun ostan mobiililipun. AB- ja BC-lipun ostaminen maksoi minulle yhdeltä kerralta 2,80 eur 31.12.2022 asti, nyt se muka nousi 3,10:een eur. Ei noussut, vaan minulta peritään 3,14 eur per matka. Tämän tyyppinen tilanteen kehittyminen ei kaikista eniten kannusta matkustamaan julkisilla. En kovin usein moiti HSL:n toimintaa juuri missään, mutta tämä nykyisenlainen tariffipolitiikka yhdistettynä "maksutapojen kehittymiseen" ei millään tavoin ajateltuna tunnu reilulta.
 
Tuo Salomaan kertoma R-kioskin perimä myyntipalkkio alkaa jo olla liikaa. En ole vielä tähän mennessä joutunut maksamaan siitä että olen ostanut matkalipun missään muualla kuin HSL-alueella. Matkakorttia voi ladata kuulemma myös Prismojen palvelutiskeillä, perivätkö he pienemmän palvelumaksun kuin R-kioski, saako matkakortin lataamisesta S-bonusta?

Kortin lataamisesta ei saa S-bonusta. Korttia voi ladata HOK-Elannon ja Varubuden-Oslan myymälöissä https://hok-elanto.fi/news/hsln-matkalippuja-nyt-noin-200-hok-elannon-ja-varuboden-oslan-myymalasta/

S-ryhmän perimä palvelumaksu on tasasumma 1 € kausi- ja arvolipuille. Kerta- ja vuorokausilipuista 0,50 €.

R-kioskin provikka on 3,5%, max 5 €.
 
On tässä muitakin ihanuuksia annettu kansalaisille: ainakin minun puhelinoperaattorini asiakkailta menee nyt joku uusi provikkamaksu, kun ostan mobiililipun. AB- ja BC-lipun ostaminen maksoi minulle yhdeltä kerralta 2,80 eur 31.12.2022 asti, nyt se muka nousi 3,10:een eur. Ei noussut, vaan minulta peritään 3,14 eur per matka. Tämän tyyppinen tilanteen kehittyminen ei kaikista eniten kannusta matkustamaan julkisilla. En kovin usein moiti HSL:n toimintaa juuri missään, mutta tämä nykyisenlainen tariffipolitiikka yhdistettynä "maksutapojen kehittymiseen" ei millään tavoin ajateltuna tunnu reilulta.

Huomasin tuon myös, kun unohdin ladata lipun vuodenvaihteessa. Töihin palaavaa "kehuttiin" nousseiden hintojen myötä. Hsl tahtoo, että heidän kautta välitettävät maksut ovat näennäisesti alhaisempia, kun tämä verovähennys tuli samaan aikaan voimaan. Haluan tietää, mitä hinta on 1.5.23,kun hintaan lisätään takaisin tuo vero.
 
Minulla on muuten muistikuva että Varuboden-Osla ei perisi minkäänlaista palvelumaksua HSL:n palveluista, näin ainakin jossain vaiheessa oli.

Jos näin on, niin heitä voisi sitten kannattaa ihan aatteen vuoksi niin, että menee sinne lataamaan korttinsa ja ostaa samalla sitten sieltä ruuat tai mitä tarvitseekaan.

Helsingin seutu on kyllä maailman ainoa paikka, jossa kehdataan pyytää vielä lisämaksua siitä, että matkustaja ostaa lipun. Se on täysin ala-arvoista. Eikä vika ole R-kioskin. Eikös ollut niin, että Kesko jo lopetti lippujen myymisen. Ehkä olisi paikallaan, että myös S ja R sen lopettavat, niin saa sitten Höseli miettiä, miten hienosti kaikki sujuu ja miten korona on karkottanut matkustajat vielä vuonna 2030.
 
Taisin poistaa epähuomiossa aikaisemman viestin mutta nyt saan tähän täydennystä varmistamallani tiedolla. Muistelin että Varuboden-Osla ei perisi palvelumaksua HSL:n palveluista, ja nettisivuiltaan löysinkin tiedon, että ainakaan kortin lataamisesta ei pitäisi palvelumaksua periä. Tieto tosin vuodelta 2020, mutta kuitenkin palkkiomallin muutoksien yhteydessä ilmoitettu.
 
Takaisin
Ylös